Jump to content

Bruke 5.56 nato?


Fykekost

Recommended Posts

Eg lurer på om noken veit om 5.56 nato kan brukes i Savage Axis .223?

Eg har undersøkt litt på forskjellen på patronene. og etter det eg har funnet ut så er 5.56 lik men er ladet litt kraftigere. men siden Savage Axis bruker samme låskasse og pipe enten den er kamret for .223 eller .308, er det då nok sikkerhetsmargin til å skyte 5.56 nato i .223-versjonen?

 

Håper på saklige svar :-)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe mindre trykk i en 223, en en 308, slik at man kan ikke tenke at den mindre patronen er "svakere" en den større. 5.56 nato har en lengere friflukt i kammeret for å unngå overtrykk, denne ammunisjonen kan gi farlige overtrykk i en rifle med 223 kammer, spesielt med "miljøpatronene" fra forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

5.56 skal du fint kunne bruke i ei .223 men om du tenker formelen som mange bruker når de handler storviltbørsene sine og lander på 308 pga tilgang på billig (gratis om den er fra "jobben") ammo så vær obs på miljøpatronene. De må du ikke under noen omstendigheter bruke i ei 223 (eller 5.56 for den saks skyld :roll: ).

Link to comment
Share on other sites

5.56 skal du fint kunne bruke i ei .223 men om du tenker formelen som mange bruker når de handler storviltbørsene sine og lander på 308 pga tilgang på billig (gratis om den er fra "jobben") ammo så vær obs på miljøpatronene. De må du ikke under noen omstendigheter bruke i ei 223 (eller 5.56 for den saks skyld :roll: ).

 

Dette er vås, er farlig å komme med slike påstander når du åpenbart ikke vet hva du snakker om.

 

5.56Nato i et 223 kammer er potensielt farlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå skutt noen tusen skudd (igjennom ei halvauto riktignok) 5.56 i ei rifle kamret for 223 og det har til dags dato enda ikke skjedd noe. En kompis av meg har vel skutt over 10K på samme måte.

 

Det som jeg ikke fikk sett før nå, var at det er snakk om ei boltrifle, da er det nok ingen god idè å bruke 5.56 i ei .223.

Link to comment
Share on other sites

......Er ikke noe mindre trykk i en 223, en en 308, slik at man kan ikke tenke at den mindre patronen er "svakere" en den større............

Joda....men fykekost er jo inne på noe vesentlig, og det er at med samme pipe og samme låskasse, så er der mere veggtykkelse i kammeret ved en 223 patron en det er med en 308 patron selv om trykkene er dem samme. Ergo

så er der jo mere sikkerhetsmarginer i en børse kamret for 223, når pipe, låskasse og all infrastruktur er den samme som

om den var kamret for 308 eller 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå skutt noen tusen skudd (igjennom ei halvauto riktignok) 5.56 i ei rifle kamret for 223 og det har til dags dato enda ikke skjedd noe. En kompis av meg har vel skutt over 10K på samme måte.

 

Det som jeg ikke fikk sett før nå, var at det er snakk om ei boltrifle, da er det nok ingen god idè å bruke 5.56 i ei .223.

 

Er ingen forskjell på om det er en boltrifle eller halvauto

Link to comment
Share on other sites

5.56 nato har en lengere friflukt i kammeret for å unngå overtrykk, denne ammunisjonen kan gi farlige overtrykk i en rifle med 223 kammer, spesielt med "miljøpatronene" fra forsvaret.

 

dette stemmer. så har man en rifle kamret for 223 med minimun spek, og kjører 5.56 nato (miljøammo)

altså min fluktstrekke. en kule som trenger større kraft for å begynne å gå i bommene i løpet. = farlighøyt trykk.

 

riflene er vel testet med et skudd med 30% overtrykk for å sjekke kvaliteten på våpnet, men kombien 223 og 5.56 nato kan man ligge på dette trykket hvergang, Anbefales vel ikke. samme som å lade over max etter tabell.

Link to comment
Share on other sites

Ergo så er der jo mere sikkerhetsmarginer i en børse kamret for 223, når pipe, låskasse og all infrastruktur er den samme som om den var kamret for 308 eller 30-06.

Neeeeei, egentlig ikke. Ja, du klarer ikke å sprenge kassa så lett, men før det skjer svikter hylsa og da er h*lvete likevel løs. Så du kan ikke dra strikken noe lenger med en liten patron siden det er den bløte, blodfylte greia bak kassa som er det svakeste punktet.

 

Ellers har FN G1 helt rett, det er ikke trygt å skyte 556 i 223-kammer. Med lette mantlede kuler tilsvarende det som brukes i 223 er det neppe noe problem (min antagelse), men i det øyeblikket man går over på tunge kuler og ting uten blykjerne er man på svært utrygg grunn. Faktisk mener jeg SAAMI har målt opp mot 50% overtrykk med denne kombinasjonen.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som ikke har med sikkerhet å gjøre, men som er kjedelig nok dersom det ikke passer overens er riflestigning.

Mange sivile 223 har slak riflestigning tilpasset 55 gr kuler. Den utgaven som Forsvaret nå bruker er 62 gr. Det vil si at en må ha forholdsvis krapp stigning for at kula ikke skal gå på tvers gjennom skiva, hvis den i det hele tatt treffer da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå skutt noen tusen skudd (igjennom ei halvauto riktignok) 5.56 i ei rifle kamret for 223 og det har til dags dato enda ikke skjedd noe. En kompis av meg har vel skutt over 10K på samme måte.

 

Det som jeg ikke fikk sett før nå, var at det er snakk om ei boltrifle, da er det nok ingen god idè å bruke 5.56 i ei .223.

 

Finnes en del rifler (både bolt og semi, f.eks Cz527/Brno Fox, de fleste standardversjoner av Mini-14 og mange AR-15) som har "Wylde-kammer". Dvs specca for både .223Rem og 5,56 NATO.

Link to comment
Share on other sites

i boken Gun Digest: 2012 har de et stort stykke om forskjellen på 223 og 5.56

der hadde de en kammer tolk (verktøy) som kamret om 223 til 5.56.

223-vs-556-incorrect-barrel-2.jpg

så forskjellen ligger i halsen på hylsen og friflukten til kulen.

 

Som Sjutoogseksti så er det mange rifler som er specs på begge, men noen 5.56 specs rifler gikk ikke gjennom tolken uten at de utvidet kammeret noe.

 

så dette kan være veldig individuelt på våpnene til våpen og fra løp til løp på samme fra samme produsent.

 

litt lesing .223 vs 5.56: Things Get Ugly

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
vær obs på miljøpatronene. De må du ikke under noen omstendigheter bruke i ei 223 (eller 5.56 for den saks skyld :roll: ).

 

Hvorfor må en ikke bruke disse miljøpatronene ? er det p.g.a dei er hardere ladet med lang 62gr kule, eller at dei har stålkjerne ? Eg har filt ned noen slike kuler bare for å se og kobberkappen er da så tykk at det ikke skal bli noe mer slitasje på løpet, selv om den har stålkjerne. :?

 

De går jo rimelig bra i HK 416 ( 1:7 stigning ) men heller dårlig i en AR-15 med 1:9 stigning, Men hvorfor farligere ??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis vi skal tro på FFI så er ikke det så sikkert. Ifølge de så er det kombinasjonen NM229 og HK416 som gir den uheldige gassammensetningen. Etter det jeg kjenner til har de ikke klart å gjenskape sammen gassene ved bruk av NM229 i andre våpen. Dette under kontrollerte tester der all gass er samlet under avfyring. Litt om noe av det de testet.

http://www.ffi.no/no/Rapporter/13-02026.pdf

http://www.ffi.no/no/Publikasjoner/Documents/FFI-Fakta_nr1_2012_NyAmmunisjon.pdf

Link to comment
Share on other sites

Da jeg uansett skal ha meg et nytt løp, har jeg svidd av ca 500 skudd gjennom et orginalt bushmaster xm15-løp.

Ikke merket noe til metallfeber, eller andre fysiske ubehagligheter, men det var mer slagg i våpenet enn hva jeg får med fiocchi,

men laaaangt unna barnaul.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå skutt noen tusen skudd (igjennom ei halvauto riktignok) 5.56 i ei rifle kamret for 223 og det har til dags dato enda ikke skjedd noe. En kompis av meg har vel skutt over 10K på samme måte.

 

Det som jeg ikke fikk sett før nå, var at det er snakk om ei boltrifle, da er det nok ingen god idè å bruke 5.56 i ei .223.

 

Hva slags halv auto?

 

Hvis det er en mini14 så er denne kammret for 5.56 selv om det står .223 bakerst på kassa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en 4-5000 skudd av den gamle miljøammoen i 416, uten å merke noe til denne metallfeberen. En ting jeg har merket er at hettene er veldig utflatede, spesielt på CG-08 hylsene. Mesteparten er skutt i 30-meters vollene rundt om på østlandet, men det lille jeg har sett på 200 meter viser betydelig dårligerer presisjon enn feks RUAG.

Jeg ser ingen gode grunner til å bruke denne gamle miljøammoen i nye fine børser.

Er det noen som har testet den "nye" miljøammoen i sivile børser (nm255?)?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har testet den "nye" miljøammoen i sivile børser (nm255?)?

Har skutt NM255 i en Mini-14 196-serie, men den har så dårlig presisjon at jeg bare kunne konkludere med at den sa bang og ikke kaboom hver gang. Sammenlignbar med Partizan 55gn etter min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

strengt tatt er det vel heller ikke lov å "låne" 5,56 ammo´n med seg fra jobben heller......

selger de denne over disk? altså nato ammoen vi bruker i tjenestevåpnene våre idag?

 

tror jeg hadde stusset litt hvis jeg hadde sett en jeger dratt opp en boks ammo fra forsvaret og putta i sivil rifla si......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...