Jump to content

Elgskalle - hvordan gjøre dette enkelt ?


Goggen

Recommended Posts

Har skutt en 4 takker med fint gevir, kunne tenkt meg å ta vare på dette da det er den første oksen jeg har skutt.

 

Fått råd om å skjære av med sag og legge skallen i maurtue eller koke den med alu folie på geviret.

 

Er det noen som kan gi en kort forklaring på hva som bør gjøres ?

Link to comment
Share on other sites

Legg det i kaldt vann, kaldt vann trekker ut blodet, etter det, bruker du vannstoffhyproksyd helst 30% oppløsning på skallen, skallen pakker du inn med kjøkkenpapir og dynker papiret godt med stoffet BRUK HANSKER DETTE ER VELDIG ETSENDE, etter ett par dager tar du kniven og skraper det løse fettet av, etter at hele skallen er skrapt ren for fett og hinner, gir du samme omgangen en gang til, får så å skrape en siste gang, etter nok ett par dager er skallen blitt hvit og fin, Faren ved koking er at m,an koker løs festehinnene mellom de forskjellige beinplatene slik at du får et puslespill med beinbiter som du må lime på igjen, ikke blir det pent heller

Link to comment
Share on other sites

Med mine to har jeg rensket av mesteparten med kniv, så kastet de i en kasserolle.

Putter ikke gevirene nedi, kun skallen. (Bruker en avlang kasserolle)

Venter til det har blitt mjukt og medgjørlig, så bruker jeg høytrykkspyler og flerrer av det meste! :)

 

Visste ikke at man kan koke i stykker skallen som villreinjegeren her skriver, men nå har jeg aldri latt det koke veldig lenge så det er vel kanskje derfor det har gått bra!

Link to comment
Share on other sites

For all del unngå maurtue, det er gammel overtro som ikke virker i det hele tatt. Maur eter ikke kjøtt.

Hvis du vil unngå koking kan du legge skallen (Kun skallen) i vann tilsatt litt sukker. Bakterier vil da fjerne alt som ikke er bein. Dette passer egentlig best på augustbukker da det krever litt temperatur for å få prosessen i gang. Husk på at dette bør stå ute da det kan lukte ganske heftig. Sjøl her jeg et kar med lokk som jeg setter i garasjen.

Vil egentlig satse på koking og skrape vekk mest mulig, så zalovann i et par dager så hydrogenperoxid.

Enkelte syntes det er noe griseri, men det lukter bare kokt kjøtt med mindre hodet har ligget lenge ute før kokingen

Link to comment
Share on other sites

Berntis: Man kan nok ikke koke i stykker skallen på dyr som er 2 1/2 år og eldre. Men 1 1/2 år gamle dyr (og kalver) har ikke dannet skikkelig bindehinne mellom beina i skallen, og ved koking etc. kan "nesebeina" løsne fra resten av skallen.

 

Etter at jeg har kappet skallene korrekt, og skåret vekk det meste av kjøtt - øyne - hinner - fett etc. (mye fin hundemat), senker jeg skallen ned på 20 - 50 favners dyp i sjøen, der det er SANDbunn - så gjør "botnsaugjet" (bunnlevende organismer) resten av arbeidet i løpet av etpar ukers tid. Det er viktig at en ikke senker skallende ned på mudderbunn - da kan de komme ned i bunnslammet, der det lever anaerobe mikroorganismer, som danner svart farge, og skrekkelig lukt, på trofeet.

 

Etter at bunndyrene har fjernet unødvendig materiale, bruker jeg å henge skallene på sørveggen til vårsola får bleike dem, da får de en naturlig "off-white"-farge, som jeg mener er penere enn den kunstige kvitfargen fra hydrogenperoksid.

Link to comment
Share on other sites

klipp...klipp Det er viktig at en ikke senker skallende ned på mudderbunn - da kan de komme ned i bunnslammet, der det lever anaerobe mikroorganismer, som danner svart farge, og skrekkelig lukt, på trofeet.

 

Etter at bunndyrene har fjernet unødvendig materiale, bruker jeg å henge skallene på sørveggen til vårsola får bleike dem, da får de en naturlig "off-white"-farge, som jeg mener er penere enn den kunstige kvitfargen fra hydrogenperoksid.

Påstår du at det ikke lever anarobe mikroorganismer på sandbunn?

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig OT, men likevel, litt marinbiologi på lørdagskvelden:

 

Anaerobe organismer lever uten oksygen - og for ekte anaerobe organismer, er oksygen ei gift.

 

Slike organismer lever derfor ikke PÅ noen som helst bunn, men nede i sand/leire/mudder, der de ikke blir utsatt for friskt sjøvann, med oksygen. Mange av disse har en metabolisme der det dannes et sterkt svart fargestoff (er det i forbindelse med jern, og ligner kjemisk på vår rustbrunering, tro?), med karakteristisk lukt (løft på noen steiner i fjæra, så finner en nok et slikt svart lag).

 

Hvis organismene skal unngå oksygenholdig sjøvann, må de, i tilfelle, leve temmelig langt ned i sandbunnen. På leire-/mudder-/"døss"-/"høla"-bunn, derimot, bruker detritus-laget opp det meste av oksygenet som blir transportert ned, og danner et tilnærmet tett sperrelag. Dermed kan anaerobe organismer leve like under det øvre laget, og altså lettere misfarge en dyreskalle som blir senket ned der.

Link to comment
Share on other sites

Du etterspør en enkel metode: på et såpass lite dyr- Motorsaga å kappe skallen, noen snitt med kniven rundt rosenkransene så skinnet slipper her. Høytrykkspyler for å fjerne hjernemasse mm. Hiv det i en kaserolle med salovann og kok en 15-20 minutter, Så tar du resten med høytrykkspyleren. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...