Jump to content

Jerven fjellduk


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg funderer på og anskaffe meg en fjellduk som er brukendes som poncho,sovepose og varmepose samt teltduk om sommer og høst uten noe mer en vanlig sommerbekledning. Det samme muligens om vinteren,men da med mer bekledening inni.

Jeg lurer også på hvor vanntett den egentlig er, holder den tett om man skulle sette seg til ett fuktig sted, eller smeltende snø foreksempel?

Så,hva skal en da kjøpe?

Link to comment
Share on other sites

Største problemet med fjellduken er at den blir veldig klam, den er difor ikkje godt egna til sovepose. Stoffet er 100% vantett. men det er ved glidelåsen og hjørnene vatnet kjem inn. som regel ikkje noko stort problem på post.

På posteringsjakt i skog, syns eg fjellduken er uegna, då stoffet bråkar veldig mykje. Derimot på reinsdyrjakt kjem duken til sin rett, mtp vindtetting, reflekterande varme, og vantett stoff. Eit tips er å ha eit te-ljos mellom føtene inne i duken for å produsere meir varme.

 

Har kun erfaring med hunter duken og thermo extreme.

Link to comment
Share on other sites

Duken er på ingen måte vanntett etter endel bruk. Må impregnering regelmessig.

 

Tror det står litt om vedlikehold på hjemmesiden til Jerven.

 

EDIT: Hvis du skal bruke den som sovepose vil du fort oppleve at den blir kald vinterstid. Litt for stort luftvolum å holde varmt.

Men fungerer greit som ytterpose i kombinasjon med en lett sovepose.

Link to comment
Share on other sites

Har både jerven og helsport sin xtrem fjellduk, og eneste forskjellen jeg ser på de er prisen, og at jerven sin er litt bredere. Har alltid med meg fjellduken på tur, og hvis det blir regn, er jeg som regel blaut uansett hvilken av de jeg har med.

 

Jerven; http://www.jerven.no/fjellduken/fjelldu ... ion=192369" target="_blank

 

Helsport: http://www.jerven.no/fjellduken/fjelldu ... ion=192369" target="_blank

 

EDIT: Fant tilbud på Helsport her; http://www.handlerimport.no/netthandel. ... 38&pid=104

Link to comment
Share on other sites

Duken er på ingen måte vanntett etter endel bruk. Må impregnering regelmessig.

 

Tror det står litt om vedlikehold på hjemmesiden til Jerven.

 

.

 

Då tok eg feil som sa at stoffet var 100% vantett, men har sjølv ikkje hatt noko store problem med uimprignert 7 år gamal duk :)

 

Hentet frå jerven si heimeside:

 

Så hva kan du forvente deg av Fjellduken?

 

Alltid tørr og varm? Stort sett ja. Men det vil i stor grad også være opp til deg selv. Dersom du har hengt med i svingene så er det i denne brosjyren mange tips om hvordan du kan bruke Fjellduken. Vær likevel oppmerksom på at konstruksjonen ikke gir 100% beskyttelse mot langvarig regn.

 

Glidelåser, maljehull og sømmer er steder hvor vannet kan trenge inn. Hvilket bringer oss over til et viktig punkt: Stell og vedlikehold

 

 

Stell og vedlikehold

 

Før du stikker til fjells er det noe du skal gjøre til en fast rutine. Sjekke at Fjellduken din er impregnert og klar til bruk. Det kan jo hende at du blir stittende noen timer – i et skikkelig grisevær. Da bør du absolutt ha impregnert duken. Det finnes en del brukbar impregnering i butikkene, men vi har hatt god erfaring med Kiwi Camp Dry (inneholder 13 % silikon). Nå skal de strengt tatt ikke være nødvendig å impregnere en flunkende ny duk, vi bruker jo ferdig impregnerte glidelåser, men sjekk for sikkerhets skyld. Bedre safe enn sorry. Bruk impregneringen over hele duken, spesielt etter en vask. Da vil vannet prelle av, og du kan riste duken nesten helt tørr etter å ha brukt den i regnvær.

 

 

Vask:

 

Vask skal foregå i lunket vann inntil 30 grader Celsius. Okai, det går med 40 også. Fjelldukene bør ikke i vaskemaskin eller tørketrommel. Men de kan, dersom du har et veldig skånsomt vaskeprogram. Men for all del, ikke bruk sentrifugering!

 

For det første er det ikke noe godt poeng i å prøve å presse vann gjennom et vanntett stoff. For det andre kan vatteringen slites ut av sømmene og klumpe seg. Husk impregnering etter vask.

 

 

- Hull og rifter / Jerventekstil med lim

 

Vi har laget noen smarte lappesaker som du kan benytte ute i felten. Dette er Fjellduktekstil med lim på baksiden. Skulle du få et hull i duken din er det bare å klippe/skjære ut den nødvendige tekstilbiten, ta bort dekkpapiret og klistre den over hullet. Press og gnikk litt på lappen, for press og varme gjør at den sitter bedre. Det er det hele. Bruksanvisning følger med lappesakene.

 

For mer kompliserte reparasjoner, ring oss! Vi fikser deg meste. OBS! Ikke send oss en møkkete Fjellduk, for da blir sydamen vår lei seg. (Fin måte å si det på, hæ?)

 

 

Oppbevaring

 

Tørt og luftig. Ikke hardt sammenrullet. Og husk at pakker du bort en fuktig sammenfullet Fjellduk, vil den se ut og lukte som en gammelost. Du er herved advart.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tror ikke du finner så store variasjoner på pris når det kommer til jervendukene. Fikk forklart en gang at jerven har ræva kalkyler inn til butikkene, slik at de som regel selges til veil. pris. Egentlig genialt forretningsmessig, da de store kjedene har for vane å hore prisene på kvalitetsprodukter slik at markedet blir ødelagt. Hvis du ikke bor langt unna Odda, kan du jo alltids stikke innom fabrikkutsalget å se om de har noen feilvarer litt rimeligere der!

Link to comment
Share on other sites

Lå ett par timer på revpost i kveld, godt innpakket med luer, hansker,gode sko og thermo hunter. Det eneste stedet jeg var kald var på fingrene som holdt i børsa :) det er -17 grader på måleren nå, så det er ivertfall kaldt nok ute til at jeg hadde rusla hjem forfrosset etter veldig kort tid uten duk.

Link to comment
Share on other sites

Har i sommer brukt en Jerven Exclusive til samme formål som trådstarter beskriver. Sovepose? Glem det. Med godt underlag og litt klær på er den varm nok for sommerbruk, men hvis du ikke har tørkemuligheter, så samler det seg meget respektable mengder kondens i posen - stoffet er vanntett og skal du holde varmen er luftemulighetene få.

Siden Exclusiven er som den er, har jeg prøvd med ytterstoffet delvis av slik at foret får puste. Det virket, helt til 3-tiden på natten hvor det ble for kaldt. Trekk opp glidelåsene og varmen var på plass ganske raskt, men tørking er langt fra like raskt, selv med sol og vind.

 

Til overnatting har, for meg, en Jervenduk to roller: tillegg til noe annet eller som nødløsning. Da er de flotte. Som alt-i-ett telt/bivak/sovepose over flere dager... ikke så lurt, men jeg er lutter øre om noe slikt finnes.

 

For min del blir løsningen et lite telt og ett dunteppe med samme samlete vekt som Exclusive og til omtrent samme pris. Ikke like lettvindt, men langt mer komfortabelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så imponert over de glidelåsene. Ja, de er holdbare. Men hadde disse rakettforskerne tenkt litt, så hadde det vært mulig å lage den orginale jervenduken til en sovepose. Altså lukke den igjen. Det er ikke mulig i dag. Kun mulighvis du foretrekker å ligge i fosterstilling...

Link to comment
Share on other sites

Må sei eg er mektig imponert over glidelåsane til jerven. god kvalitet på glidelåsen, og funskjonssikker. min jervenduk er 7 år gamal og er i like god stand, burtsett frå eit hol i sida etter ein brennande vedkubbe som trilla borti mens eg sov. brannsikre er dei i allefall ikkje. dette blei lappet.

 

Denne er ein thermo extreme

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så imponert over de glidelåsene. Ja, de er holdbare. Men hadde disse rakettforskerne tenkt litt, så hadde det vært mulig å lage den orginale jervenduken til en sovepose. Altså lukke den igjen. Det er ikke mulig i dag. Kun mulighvis du foretrekker å ligge i fosterstilling...

 

 

...og derfor har de laget Hunter utgavene :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Folkens, det er en SÅNN en dere beskriver at dere vil ha:

 

1880Wallcreeper_08.jpg

our-12550_469_250x250.jpg

106270507_medium_7c7b9b.jpg

 

Outdoor Research sin Wall Creeper

http://militarytimes.com/blogs/gearscou ... l-snuggie/" target="_blank

 

Vet ikke om noen som selger den i Norge, sjekk evt med www.backcountry.com

 

EDIT 9/2-13:

Ser fra ISPO-messen at Fjällräven har laget noe tilsvarende.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har Helsport fjellduk upolstra, (6- 700kr) med varmereflekterende lag innvendig. Den er lett og tar liten plass i sekken. Har hatt stor nytte av denne i kombinasjon med syltetøyglass med to telys under. Jakter sammen med andre som har både Jerven og Helsport polstra fjellduk.

Den har vært prøvd i skikkelig uvær både sludd og regn. Jeg mener at polsta fjellduk er unødvendig. Det viktigste er beskyttelse mot vind og fukt. Isolasjon under kan være ull og andre stoffer i form av klær. Poenget med dette er at du faktisk kan gå litt med en også selv om den ikke akkurat er lydløs. Jeg skjøt faktisk en elg høsten 2012 på 30 meter etter 200m med smyging med fjellduken på, riktignok i god vind med sludd:)

Siden denne typen plagg ikke puster, egner den seg dårlig til annet enn postering selv om den skulle være aldri så polstra mener nå jeg 8)

Link to comment
Share on other sites

For meg blir en polstra duk uhåndterlig å dra med. Dessuten har jeg sett flere av disse tunge av fukt innvendig etter bruk. Mye styr for å få tørka den opp igjen. Ullnettingundertøy fra Aclima gjør jobben med isolasjon kombinert med en ullgenser som jeg går ut fra at selv de med polstra fjellduk bruker :winke1:

Den upolstra duken isolerer faktisk overraskende godt også i kaldt vær. Glem den ekstra 1000 lappen og kjøp upolstra!

Link to comment
Share on other sites

...en ullgenser...

 

Nix!

 

Drar ikke på ekstra klær, nettopp fordi jeg har polstra duk :wink:

 

Er fullstendig klar over at en uforet duk også isolerer, men den isolerer ikke nok, for min del, i enkelte situasjoner.

 

Når det er sagt så har jeg en posteringspose, men løst for, i tillegg. Denne blir nok brukt mer til jakt framover enn Jervenduken pga lyd. Denne vil nok bli brukt både med og uten for. Dog tipper jeg det blir foret til denne og ikke ekstra klær som blir med ut om jeg er usikker på forholdene.

 

Edit: Når det gjelder fukt og tørking så synes jeg absolutt at du har ett poeng, men det har ikke vært noe problem for min del så langt.

Link to comment
Share on other sites

har jerven orginal selv. den holder vind og vær bra ute mot hissige vestlandsbyger. det fine med den enkle er at den er så kompakt/liten at den er med på turen. den blir fort kald og klam hvis det er kaldt ute og du skal postere noen timer.

skulle jeg brukt den til sovepose,eller postering i kuldegrader så hadde jeg uten tvil kjøpt den med for.

orginalduken fordrer at man bruker gode klær eller en tynn sovepose under og da er man oppi like stort volum som en ferdigisolert duk likevel.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Det irriterer meg litt at orginalen ikke finnes som king size.

Jeg tror jeg kommer til å kjøpe en Thermo,men helt sikker er jeg ikke.

 

Ps: jeg jakter ikke.

 

Jeg har både helsport og jerven duker, og jeg foretrekker klart jerven. Det blir for mange glidlåer og små åpninger i forbindelse med glidelåsene. Har brukt thermo hunter endel med den veier litt mye og jeg kjøpte meg en orginal i høst. Den er imidlertid, som andre påpeker, litt kort til meg med 195 cm.

 

Skulle gjerne hatt en orginal i 220 cm lengde. Hva sier dere på jerven?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...