Jump to content

Bruke Hylster på Bane?


M&P79

Recommended Posts

Jeg trener endel på egenhånd på klubbens skytebane

Da er spørsmålet: Er det legitimt å bruke hylster til våpenet når man skal lappe skive ?

Liker ikke å legge fra meg våpenet på standplass uten tilsyn under lappingen da uvedkommende kan komme inn på banen mens jeg er fremme med skiven.

Kan jeg ha våpenet på meg uladd i hylsteret når jeg er der alene ??

Link to comment
Share on other sites

Eier av våpnet er jo ansvarlig for det, hylstrer alltid våpnet når jeg øver alene. Hvordan skal jeg ellers kunne holde oppsikt over det når jeg står og lapper skivene :?:

 

Litt off-topic, men min mening er att man burde inføre ett hylsterkrav, da har man alltid oversikt over sitt eget våpen. Vem står ansvarlig hvis noe skjer medd itt våpen? Vem får mest problemer, våpen eieren eller våpenvakta/standplassleder hvis noe våpen forsvinner?

Føles ikke bra å legge igjen våpnet på benken og så gå 25 bort og med ryggent til lappe en skive..

Innendørs i ett lukket rom ja, men ikke ellers.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt annet enn trening og klubbkonkurranser og da har jeg fått beskjed om at våpen ska legges på benken ved standplass. Fikk også tilsnakk en annen gang da jeg bar våpnet i hylster inne på klubbområdet.

Men ærlig talt så har jeg ikke selv sjekket regeverket kring dette og det er kansje ikke noe som hindrer meg fra å hylstre våpnet :?

Link to comment
Share on other sites

Hylster er fornuftig og flott det. Hvis man blir nektet å bruke hylster/det kreves at man legger igjen våpenet på standplass, og man føler seg utrygg på å snu ryggen til våpenet, så kan man jo alltid ta (det tomme) magasinet i lomma mens man lapper. Dette gjør jeg alltid når jeg skyter alene i skogen, bare i tilfelle. Da slipper jeg å ta børsa over skuldra mens jeg lapper, og med magasinet i lomma føler jeg meg helt trygg.

 

Hmmm... Men kanskje hylster til rifla hadde vært noe? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hylster er fornuftig og flott det. Hvis man blir nektet å bruke hylster/det kreves at man legger igjen våpenet på standplass, og man føler seg utrygg på å snu ryggen til våpenet, så kan man jo alltid ta (det tomme) magasinet i lomma mens man lapper. Dette gjør jeg alltid når jeg skyter alene i skogen, bare i tilfelle. Da slipper jeg å ta børsa over skuldra mens jeg lapper, og med magasinet i lomma føler jeg meg helt trygg.

 

Hmmm... Men kanskje hylster til rifla hadde vært noe? :mrgreen:

 

Jeg bruker ett hylster til sluttsykket som henger på buksa. Greit når man legger fra seg børsa på standplass. Å ta med magasinet hjelper jo ikke stort. Våpenet er jo fult brukbart uten magasin!

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Andreasv, du har rett i det. Det er ikke en boltrifle jeg gjør dette med, men min Ruger 10/22 TD. Kan jo lade et skudd i den også, men det er heller kronglete uten magasinet. Skulle det mot all sannsynlighet komme løpende en gærning som plukker opp børsa mi, lader og skyter meg så skal jeg vel alltids klare ett .22 skudd. :mrgreen:

 

På ei boltrifle er jo et hylster eller en lomme til bolten en fortreffelig idé.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er lys som krever soting av siktene har jeg erfart at det er lett å komme borti hylsteret med kornet og skrape av soten. En løsning kan være å bruke frontåpent "speed draw"-hylster? (jfr. filmen med Steven Seagal der han skyter mot en falsk FBI-agent med slikt hylster).

Frontåpent speeed-draw hylster til GSP?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har byttet ut mine biltema hylster mot ett fra Europris, da det er mye stivere. (Nå får forsiktet være i fred når jeg trekker og setter min Hammerli SP20 i hylsteret).

 

Normal pris har vært 79.90, men jeg kjøpte mitt på tilbud på 20kr marked. :D

 

P.s. Er jeg alene på bana, foretrekker jeg å ha våpenet i hylster ved lapping. (og der blir det til man er klar til å skyte igjen, praktisk regelverket er ikke så dumt).

Link to comment
Share on other sites

http://www.skyting.no/SiteCollectionDoc ... finale.pdf

 

6.2.2.5 Før skytteren forlater standplass, skal han forvisse seg om at

mekanismen er åpen, at det ikke er patroner eller kuler i kammer eller

magasin og få dette bekreftet av standplassleder. Pakker han ned

våpenet eller fjerner det fra standplass før det er kontrollert av

standplassleder kan han diskvalifiseres.

 

Ikke lurt å hylstre våpenet under en konkurranse da ihvertfall...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...