Jump to content

Anbefalinger -GPS peiler


Finnlight 338WM

Recommended Posts

Skal kjøpe ny GPS peil til hundene. Men hvilken?

 

Har i dag en Bennefon/Pointer, men synes den er for tungvindt å bruke.

 

Hvilke peiler anbefales? Vil ha en peil som er brukervennlig, enkel å skaffe kart, samt at jeg vil kun ha en peil der jeg slipper å drasse rundt på mange dingsebomser. DVS sender på bikkja, og en mottaker til meg. Ikke noe ekstra stæsj liggende i lomma eller sekken.

GPS/SMS, ikke noe vhf/uhf

 

Hva bruker Dere?

 

Pointer/Bennefon er forøvrig til salgs. Fremstår som ny.

Link to comment
Share on other sites

Best brukervennlighet og tilgjengelighet på kart og bare to enheter får man vel med Garmin Astro.

Jeg kommer til å kjøpe denne når jeg skal ha peiler, men den er vel ikke offisielt kommet til Norge enda.

 

Denne baserer seg på en håndholdt GPS med innebygget VHF-mottaker og hundedel med sender.

Link to comment
Share on other sites

Best brukervennlighet og tilgjengelighet på kart og bare to enheter får man vel med Garmin Astro.

Jeg kommer til å kjøpe denne når jeg skal ha peiler, men den er vel ikke offisielt kommet til Norge enda.

 

Denne baserer seg på en håndholdt GPS med innebygget VHF-mottaker og hundedel med sender.

 

Går da signalene mellom den håndholdte og hunden på vhf signal??

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du med tungvinn mener Benefon Telefonen? Og ikke selve systemet? Jeg anbegfaler at du kjøper softwaren til en Nokia 73-95 etc. og bruker denne. Da har du et nytt og moderne brukergrensesnitt, og så hiver du programmet i neste telefon. Tviler på det finnes GPS/GSM som er bedre

 

Kartene er så bra som det går an, og i det hele tatt en annen verden. Kanskje du ikke visste om muligheten?

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du med tungvinn mener Benefon Telefonen? Og ikke selve systemet? Jeg anbegfaler at du kjøper softwaren til en Nokia 73-95 etc. og bruker denne. Da har du et nytt og moderne brukergrensesnitt, og så hiver du programmet i neste telefon. Tviler på det finnes GPS/GSM som er bedre

 

Kartene er så bra som det går an, og i det hele tatt en annen verden. Kanskje du ikke visste om muligheten?

 

Mener benefon telefonen ja. Har iløpet av dagen fått med meg at det er mulig å kjøpe en hvilken som helst telefon med gps, å lade ned en software i den, å bruke sammen med hunde delen. Så dette funker bra??

 

Det jeg mente var tungvint, var nedlasting av kart til benefonen,samt å bruke selve telefonen, både som peil og telefon.

 

Har to sim kort fra telenor, som komuniserer gratis mellom hverandre, både på sms og oppringing, så jeg vil gjerne bruke de sim kortene jeg har

Link to comment
Share on other sites

Fikk demonstrert den nye garmin gps peileren under jakt og fiskedagene i helgen og den virket brukbar. Så også på swepoint sin .Den fungerer på samme måte som garmin sin men på swepoint sin så bruker du mobiltelefon .Det eneste problemet jeg ser med disse gps peilerne er jo batterikapasiteten på halsbåndet. For garmin sin del er den på ca 17 eller 36 timer,kommer an på hvor ofte du vil at hunden peiles (hvert 5 el.10 sek.) Hvis hunden blir borte kan den jo fort bli borte et par døgn.Rekkevidden mellom halsbånd og peileren er jo ikke noe lenger på disse en vanlige peilere. Garmin peileren har jo mange importert fra usa lenge nå men den kommer med norsk meny og språk nå i september.

Link to comment
Share on other sites

Fikk demonstrert den nye garmin gps peileren under jakt og fiskedagene i helgen og den virket brukbar. Så også på swepoint sin .Den fungerer på samme måte som garmin sin men på swepoint sin så bruker du mobiltelefon .Det eneste problemet jeg ser med disse gps peilerne er jo batterikapasiteten på halsbåndet. For garmin sin del er den på ca 17 eller 36 timer,kommer an på hvor ofte du vil at hunden peiles (hvert 5 el.10 sek.) Hvis hunden blir borte kan den jo fort bli borte et par døgn.Rekkevidden mellom halsbånd og peileren er jo ikke noe lenger på disse en vanlige peilere. Garmin peileren har jo mange importert fra usa lenge nå men den kommer med norsk meny og språk nå i september.

 

Hva mener du med vanlige peilere og rekkevidde??

 

Er det jo en ren gsm/gps, så er det jo ingen begrensning, men på garmin sin er det jo vhf som begrenser.

Derfor utgår denne.

 

Swepoint sin går jo på sms/gprs/gps, så den har oxo ubegrenset rekkevidde.

Link to comment
Share on other sites

Det går vel på gps signaler ned til halsbåndet men fra båndet og til deg som peiler går den på en eller annen frekvens.(450mhrz ?) Slik forsto jeg det ihvertfall og da blir jo rekkevidden også begrenset på disse.Det er jo halsbåndet som tar imot signalene fra satelitten mens du som peiler får signala fra halsbåndet.

Link to comment
Share on other sites

Det går vel på gps signaler ned til halsbåndet men fra båndet og til deg som peiler går den på en eller annen frekvens.(450mhrz ?) Slik forsto jeg det ihvertfall og da blir jo rekkevidden også begrenset på disse.Det er jo halsbåndet som tar imot signalene fra satelitten mens du som peiler får signala fra halsbåndet.

 

Garmin går på radiosignaler mellom hund og mann ja, men swepoint sin gps peiler går på sms mellom hund/mann

Link to comment
Share on other sites

Fikk demonstrert den nye garmin gps peileren under jakt og fiskedagene i helgen og den virket brukbar. Så også på swepoint sin .Den fungerer på samme måte som garmin sin men på swepoint sin så bruker du mobiltelefon .Det eneste problemet jeg ser med disse gps peilerne er jo batterikapasiteten på halsbåndet. For garmin sin del er den på ca 17 eller 36 timer,kommer an på hvor ofte du vil at hunden peiles (hvert 5 el.10 sek.) Hvis hunden blir borte kan den jo fort bli borte et par døgn.Rekkevidden mellom halsbånd og peileren er jo ikke noe lenger på disse en vanlige peilere. Garmin peileren har jo mange importert fra usa lenge nå men den kommer med norsk meny og språk nå i september.

 

 

Burde vel gå greit og finne igjen hunden på 36 timer, når du vet hundens eksakte possisjon???

Link to comment
Share on other sites

Bruker begge deler på bikkja samtidig. Er nesten bare Astroen som blir brukt. Pointeren er til å høre på losen og en sikkerhet. Kommer nok bare til å bil Astroen etter hvert. Med praktisk rekkevidde på jakt på 2-5km holder det for meg og dreveren. Med en rekkevidde på 4km dekker man et område på 50000mål.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert litt på kanten til OT...

Det jeg ser som ulempen med "telefon-kommunikasjon" med bikkja er at du er AVHENGIG av telefonsignal for at den skal være mulig å bruke, å vertfal der jeg jakter eller steder jeg er på jakt er det nok av plasser uten signal, så da står man med skegget fullt av postpasser om bikkja drar til steder det ikke er mobildeking,så da blir en sånn løsning ubrukelig, så sånn sett syns jeg vhf er en bedre løsning....

Link to comment
Share on other sites

Vurderer mer og mer å benytte den hunde delen jeg har, og kanskje bare bytte ut gps-telefonen. Var det noen som hadde prøvd det??

 

Så for å klarere en ting: Garmin og andre vhf peilere er uaktuelle pga rekkevidde mellom hund/mann.

 

 

Ser du ikke vil ha Garmin eller vhf peiler pga rekkevidde,hvis du har noen år på baken med løshundjakt,så har du sikkert erfaring med vhf peilere ?

 

Har du noengang mistet de signalene ?

Link to comment
Share on other sites

Vurderer mer og mer å benytte den hunde delen jeg har, og kanskje bare bytte ut gps-telefonen. Var det noen som hadde prøvd det??

 

Så for å klarere en ting: Garmin og andre vhf peilere er uaktuelle pga rekkevidde mellom hund/mann.

 

 

Ser du ikke vil ha Garmin eller vhf peiler pga rekkevidde,hvis du har noen år på baken med løshundjakt,så har du sikkert erfaring med vhf peilere ?

 

Har du noengang mistet de signalene ?

 

Har faktisk aldri brukt vhf peil, kun prøvd pointer/benefon noen få ganger oxo, men kuttet den ut da jeg syntes den ble for tungvint å bruke.

Men jakter mer og mer på ukjente terreng, og da vil jeg ha gps på hunden.

 

Hva gjør du med en vhf peil da, om hunden henger seg på elgen/bjørnen, og drar til nabobygda, som ligger på den andre siden av fjellet/åsen, der vhf signalene ikke når fram?? hvordan peiler du da??

 

Hundene mine holder såpas god kontakt, at jeg egentlig ikke trenger peil, men med en gps, så finner jeg den om ulykken skulle være ute, uansett avstand mellom oss.

Link to comment
Share on other sites

Utifra dine forutsetninger er det etter min mening kun Bennefon/pointer som oppfyller kravene. Ekstrem enkel å bruke, kun mottager og sender, ikke noe ekstra stasj og GSM.

Jeg har prøvd omtrent alt som finnes av peilere på markedet (foruten Swepoint GPS peil), men bruker i dag Bennefon i vest pluss en VHF peil på halsen. Den eneste gangen jeg ikke har fått hunden hjem på natta var i fjor på et sted uten GSM dekning selvfølgelig...

Så i år blir det Astro og Bennefon.

( Vet du ikke vil høre dette men :lol: , det geniale med Astro'en er at du ser hvor hunden har gått ut av rekkevidde og hvis du får bare et svakt signal som du ikke kunne tolke nøyaktig med vanlig peil, får du nå eksakt possisjon. Denne vil jo også ertstatte en vanlig GPS som du sikkert har alikevell?)

Back to topic! Ulempen med å bruke en vanlig mobil kontra orginal Bennefon er jo hvor utsatt for regn og div for en hundefører som går dag etter dag i dårlig vær.

Så jeg forstår ikke helt hva du synes er så vanskelig med Bennefon kontra andre? Det er bare å trykke på en knapp og den tåler mye vær. Ergo, den virker når du virkelig trenger den. (Hvis du har GSM dekning da)

Så min anbefalling er: Behold Bennefon og suppler med Astro! :)

Link to comment
Share on other sites

Bruker benefon pointer 2005, fungerer helt fint. Vurerer i kjøpe software til min N 82 på grunn av kartkvalitet og tilgang. Lisens til software koster snaue 2000 hos OVF. Angående gsm-dekning er det vel stort sett såpass at ei melding glir avgårde i det aller mest av landet...? For min jakt med støvere var gsm/gps peil en revolusjon. Savner abolutt ikke den gamle vhf`n.

Link to comment
Share on other sites

Utifra dine forutsetninger er det etter min mening kun Bennefon/pointer som oppfyller kravene. Ekstrem enkel å bruke, kun mottager og sender, ikke noe ekstra stasj og GSM.

Jeg har prøvd omtrent alt som finnes av peilere på markedet (foruten Swepoint GPS peil), men bruker i dag Bennefon i vest pluss en VHF peil på halsen. Den eneste gangen jeg ikke har fått hunden hjem på natta var i fjor på et sted uten GSM dekning selvfølgelig...

Så i år blir det Astro og Bennefon.

( Vet du ikke vil høre dette men :lol: , det geniale med Astro'en er at du ser hvor hunden har gått ut av rekkevidde og hvis du får bare et svakt signal som du ikke kunne tolke nøyaktig med vanlig peil, får du nå eksakt possisjon. Denne vil jo også ertstatte en vanlig GPS som du sikkert har alikevell?)

Back to topic! Ulempen med å bruke en vanlig mobil kontra orginal Bennefon er jo hvor utsatt for regn og div for en hundefører som går dag etter dag i dårlig vær.

Så jeg forstår ikke helt hva du synes er så vanskelig med Bennefon kontra andre? Det er bare å trykke på en knapp og den tåler mye vær. Ergo, den virker når du virkelig trenger den. (Hvis du har GSM dekning da)

Så min anbefalling er: Behold Bennefon og suppler med Astro! :)

 

Skal jeg brette sammen papirkartet og putte det inn sammen med sim kortet da for å legge inn kart i bennefon eller??

Link to comment
Share on other sites

Ser at en sier han finner igjen hunden uansett avstand fordi han bruker gps.Hvordan er det mulig når det er hunden som har kontakt med satelitten og ikke du som peiler? Du er jo avhengig av og få kontakt med hunden for og vite hvor den er.Det er jo ikke den som peiler som har kontakt med satelitten. Den eneste muligheten da er noe jeg fikk høre om på elverum og det var at det gikk an og gå inn på et programm på pc`n og der søke opp hunden hvis du mistet kontakten med halsbåndet.Vet ikke om det går ann med det ble fortalt av en der.

Link to comment
Share on other sites

Utifra dine forutsetninger er det etter min mening kun Bennefon/pointer som oppfyller kravene. Ekstrem enkel å bruke, kun mottager og sender, ikke noe ekstra stasj og GSM.

Jeg har prøvd omtrent alt som finnes av peilere på markedet (foruten Swepoint GPS peil), men bruker i dag Bennefon i vest pluss en VHF peil på halsen. Den eneste gangen jeg ikke har fått hunden hjem på natta var i fjor på et sted uten GSM dekning selvfølgelig...

Så i år blir det Astro og Bennefon.

( Vet du ikke vil høre dette men :lol: , det geniale med Astro'en er at du ser hvor hunden har gått ut av rekkevidde og hvis du får bare et svakt signal som du ikke kunne tolke nøyaktig med vanlig peil, får du nå eksakt possisjon. Denne vil jo også ertstatte en vanlig GPS som du sikkert har alikevell?)

Back to topic! Ulempen med å bruke en vanlig mobil kontra orginal Bennefon er jo hvor utsatt for regn og div for en hundefører som går dag etter dag i dårlig vær.

Så jeg forstår ikke helt hva du synes er så vanskelig med Bennefon kontra andre? Det er bare å trykke på en knapp og den tåler mye vær. Ergo, den virker når du virkelig trenger den. (Hvis du har GSM dekning da)

Så min anbefalling er: Behold Bennefon og suppler med Astro! :)

 

Skal jeg brette sammen papirkartet og putte det inn sammen med sim kortet da for å legge inn kart i bennefon eller??

:lol::lol::lol:

Nei, det er jo svakheten... Men du skrev at du ville ha noe som virket hvis noe skjedde. Du får jo retning og avstand som du kan sammenligne med papirkart eller du kan sende tlf til en fyr via OVF og laste ned kart. Men det er dyrt.

Derfor, bruk en Astro sammen med Bennefon, da har du kart enkelt og hvis det går over alle hauger vil du finne hunden med Bennefonen

Link to comment
Share on other sites

Ser at en sier han finner igjen hunden uansett avstand fordi han bruker gps.Hvordan er det mulig når det er hunden som har kontakt med satelitten og ikke du som peiler? Du er jo avhengig av og få kontakt med hunden for og vite hvor den er.Det er jo ikke den som peiler som har kontakt med satelitten. Den eneste muligheten da er noe jeg fikk høre om på elverum og det var at det gikk an og gå inn på et programm på pc`n og der søke opp hunden hvis du mistet kontakten med halsbåndet.Vet ikke om det går ann med det ble fortalt av en der.

GSM dekning er jo forutsetningen

Link to comment
Share on other sites

Derfo vurderer jeg da å kjøpe ny gps telefon m/software, som laster kart selv etterhvert som jeg beveger meg

Jeg ser jo helt klart fordelen med dette, men jeg er redd for holdbarheten mot regn og div. For meg er første prioritet at det alltid virker, men det er jo mulig at det kommer (eller finnes) mobiler med GPS som takler friluftsliv? Jeg vil absolutt ikke ha en tlf som jeg må bruker eksterne dubbeditter for finne min egen posisjon på kartet.

Det blir spennende å se hva du ender opp med og ikke minst hvilke erfaringer du får utover høsten! :-)

 

Jeg selv prøver i år den kombinasjon jeg annbefalte. Jeg har kart over de stedene jeg jakter mest på Bennefonen eller så har jeg Garmin kart til resten med unntak av Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser jo helt klart fordelen med dette, men jeg er redd for holdbarheten mot regn og div. For meg er første prioritet at det alltid virker, men det er jo mulig at det kommer (eller finnes) mobiler med GPS som takler friluftsliv?

 

Synes Nokia mobilene jeg har hatt har vært; Vanntette, støtsikre, bombesikre...vel, det jeg mener er at de har tålt alt jeg har utsatt de for. Stort sett virker de. Det andre er at du alltids kan peile hunden med enhver mobil...Sett i sim kortet du har i hunde delen i en vanlig mobil og send alle sporing kommandoer du vanligvis bruker. Da dukker det opp noe slik som; CNF? etc. etc. Disse skriver du ned. Når du sender de kommandoene med en hvilken som helst mobil, kommer en tekstmelding igjen som er veldig leselig. Eks. UTM 5 658 543, 54 546 456, power=56% (tok bare etter minnet, kartref. er sikkert amazonas :lol: )

 

mao: så lenge hunden er i dekning finner du den med en Pointer!

Link to comment
Share on other sites

Burde vel gå greit og finne igjen hunden på 36 timer, når du vet hundens eksakte posisjon???

Da forutsetter du at hunden sitte/ligger i ro? Det faktum at du må lete etter hunden tilsier jo at den er i bevegelse, og da kan nok den ekstra batterilevetiden være gull (hund?) verdt.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer mer og mer å benytte den hunde delen jeg har, og kanskje bare bytte ut gps-telefonen. Var det noen som hadde prøvd det??

 

Så for å klarere en ting: Garmin og andre vhf peilere er uaktuelle pga rekkevidde mellom hund/mann.

 

 

Ser du ikke vil ha Garmin eller vhf peiler pga rekkevidde,hvis du har noen år på baken med løshundjakt,så har du sikkert erfaring med vhf peilere ?

 

Har du noengang mistet de signalene ?

 

Jeg kan svare for min del , og svaret er JA jeg mistet det ofte på jakt. Kjører nå med Pointer halsbånd og Twigg telefonen og er kjempefornøyd. Det er ikke mange ganger jeg ikke får tilbakemelding pga dekning. Om hunden befinner seg utenfor GSM dekning så får du jo en oppdatering i det øyeblikket den kommer innenfor dekning igjen uansett hvor den befinner seg.

Link to comment
Share on other sites

I og med at vi ikke klarer å slippe taket på Vhf peilerer, så spør jeg da dere som bruker dette. Garmin sin sier dere ligger på rundt 150mhz. Det er jo ikke langt fra jaktradio frekvensene. Hva er det som gjør at peilen da har så mye bedre rekkevidde en en jaktradio? Jaktradioene mister jo ofte kontakten med hverandre, om terrenget er litt kuppert.

Link to comment
Share on other sites

Siden du spør; Astro sender en kode i et signal hvert 5 sek, 10 eller 30(stillbart) det er et kort signal, der kun data skal gjennom. Er det ikke rekkevidde, er det nok med ETT signal gjennom, og du har en posisjon mm.

 

Hvis du kunne godtatt en jaktradio der det var nok å høre Je....i en setning, ja da hadde nok de hatt samme rekkevidden :lol:

Den klarer seg mao. med mye mer sporadvis rekkevidde. Siden både hunden og deg beveger dere, vil det stadig vekk være et signal eller to.

 

Jeg bruker Astroen, og benefonen henger på hunden siden jeg har den, og som losindikator. En ekstra sikkerhet også, og så kan en peile hjemmefra.

Link to comment
Share on other sites

Pluss at N 82 har en betraktelig bedre gps mottaker

 

På hvilken måte er den bedre? Nyere type? Gjelder det alle andre Nokia telefoner, eller bare N95? Jeg hadde trodd at all nye Nokia hadde samme mottaker???

 

Er det noen som har prøvd Sony Eriksson 702i som GPS Peiler? Lurer litt siden den er tilsynelatende litt mere sprutt sikker.

Link to comment
Share on other sites

Derfo vurderer jeg da å kjøpe ny gps telefon m/software, som laster kart selv etterhvert som jeg beveger meg

Jepp, siden folk ikke har problemer med Nokia telefonene blir det en N82 på meg. Jeg har hatt denne peilen i 3 sessonger og er egentlig veldig fornøyd.

 

Men jeg antar at du har Laikaer?? Siden du jakter bjørn og elg og har link til svenske laikaklubben? Da kanskje du også jakter litt på forskjellige steder også. Jeg vil bare igjen nevne fordelen med å bruke både GPS/GSM i vest og en VHF (gjerne med GPS) rundt halsen. Jeg har jaktet i flere år i Jamtland hvor vi også har hatt muligheten til felle bjørn (dog uten suksess), der er det slett ikke alltid jeg har GSM dekning, samme har jeg opplevd enkelte steder i Elverum.

Link to comment
Share on other sites

Har kanskje vært nevnt tidligere i tråden (har ikke lest gjennem hele), men Garmin Astro kommer nå for salg i Norge godkjent for bruk i Norge. Ser at den vil være leveringsklar ca. 15. September 2008. Dette er et produkt mange har gode erfaringer med og gir både hundepeiler og GPS i et og samme produkt.

 

http://www.Fjellprodukter.no/catalog/product_info.php?cPath=48_49&products_id=885

Link to comment
Share on other sites

Pluss at N 82 har en betraktelig bedre gps mottaker

 

På hvilken måte er den bedre? Nyere type? Gjelder det alle andre Nokia telefoner, eller bare N95? Jeg hadde trodd at all nye Nokia hadde samme mottaker???

 

Er det noen som har prøvd Sony Eriksson 702i som GPS Peiler? Lurer litt siden den er tilsynelatende litt mere sprutt sikker.

 

 

Vurderte nøye og leste endel tester før jeg handlet.

B.l.a. denne testen, http://www.dingz.no/php/art.php?id=500904

Sjefen sin N95 tar ikke inn gps-fiks inne på brannstasjonen hvor vi jobber, på min N82 går dette fint. Ved sammenligning av strømforbruk er N82 overlegen. At den i tillegg har mye bedre blits gjør heller ikke noe.

Synes dette er en komplett og skikkelig sak. Må bare få lagt inn software med peil og topokart nå så er jeg fornøyd... :wink:

Link to comment
Share on other sites

..........Så min anbefalling er: Behold Bennefon og suppler med Astro! :)

-Billigste og beste alternativ!

Kartene er jo imidlertid ikke like fine. Blir som å se dagsrevyen på et svart-hvitt fjernsyn. Men man får jo allikevel med seg det som skjer. Men det er klart at når man kommer til Sporten, er det å foretrekke å se på Anne Rimmen i farger.... 8)

Jeg vil med andre ord aldri kvitte meg med min kjære, robuste Benefon ESC, men gjøre som Jamthunden, supplere med en Astro. I tillegg kan jeg nok ikke dy meg for å kjøpe en fargeskjermstelefon med Pointer Software som jeg kan forlyste meg med på godværsdager :D

-Blir litt som Bentley'en i garasjen (...dersom jeg hadde hatt en...) ; -Kjøres kun på tørr asfalt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å benytte Garmins Astro når den nå endelig kommer til Norge.

Har meget god erfaring fra Garmins GSP som denne er bygget på.

 

Den kommer nå til jakta i September :)

De har lagt den ut til forhådnsbestilling hos sikkerhetsbutikken i Øyer

http://www.fakkelmannen.no/GPS_Hundepeiler.asp til kun kr. 4990,- for de som bestiller før jakta!!

 

Gleder meg allerede :D

Link to comment
Share on other sites

..........Så min anbefalling er: Behold Bennefon og suppler med Astro! :)

-Billigste og beste alternativ!

Kartene er jo imidlertid ikke like fine. Blir som å se dagsrevyen på et svart-hvitt fjernsyn. Men man får jo allikevel med seg det som skjer. Men det er klart at når man kommer til Sporten, er det å foretrekke å se på Anne Rimmen i farger.... 8)

Jeg vil med andre ord aldri kvitte meg med min kjære, robuste Benefon ESC, men gjøre som Jamthunden, supplere med en Astro. I tillegg kan jeg nok ikke dy meg for å kjøpe en fargeskjermstelefon med Pointer Software som jeg kan forlyste meg med på godværsdager :D

-Blir litt som Bentley'en i garasjen (...dersom jeg hadde hatt en...) ; -Kjøres kun på tørr asfalt :lol:

 

Hva koster det, og hvordan i H.......... får jeg lagt inn kart på den gamle Benefonen da mener du??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...