Jump to content

Anbefalinger -GPS peiler


Finnlight 338WM

Recommended Posts

Har et program der en scanner egne topokart, egentegnede, og hva en vil(poster inntegnet mm.) og det blir svart hvitt, men mye bedre enn de orginale benefonkartene.

 

Det va det jeg mente med tungvint. Se du er bortreist på jakt da, innleid som hundefører, så bestemmer jaktleder seg for at Dere skal prøve det nye terrenget. Da sier du som så at: joda, men vent litt, jeg skal bare kjøre 50 mil innom kontoret, scanne et nytt kart, fyre opp pc`n og legge inn kartet på peilen først :roll:

 

Nei, Bennefon er og blir steinalder spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Joda, ser den, og jeg har da Nokian som laster kart etterhvert. Men saken er at ikke alle bruker peilen på ukjennte terrreng. De fleste vet hvor de skal jakte, selv om de skal avgårde. Og så trenger du jo på død og liv ikke kart...Er du på ukjennt terreng, spiller det liten rolle om du ser noen kruseduller av topografi. De fleste har da uansett en "ordentlig" GPS, og kart. Jeg tror at jeg ikke skulle hatt store problemer med en benefon uten kart UANSETT hvor jeg ble sendt... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har et program der en scanner egne topokart, egentegnede, og hva en vil(poster inntegnet mm.) og det blir svart hvitt, men mye bedre enn de orginale benefonkartene. Men hva det heter??? Husker ikke...displayet er knust på min bebnefon :?

 

Du mener vel spitfire..?

Jeg lastet ned kart fra inatur la inn i spitfire og kalibrerte imot norgesglasset.

Funker helt fint.

Og som du sier, hvis man er utenfor kartområdet til benefonen, er det ikke noe problem å overføre koordinatene til en standard garmin e.l.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trådstarter, jeg tror du har funnet rett svar på spørsmålet du stilte helt i starten. Jeg har selv en Swepoint GPS med en Ericsson 810i, og er meget fornøyd med det. Dette er den samme telefonen som jeg bruker til daglig, dvs ett apparat til alt. Bakdelen min er at jeg må ha med egen gps enhet for å se min egen posisjon. Dette kan da løses med en telefon med innebygd gps, sånn som det har blitt foreslått her. Jeg tror også at Nokia telefonene er mer egnet enn min Sony Ericsson. Bakdelen med innebygd gps i telefonen er økt strømforbruk. Dette er absolutt et problem hvis man er på jakt i områder hvor man ikke får ladet telefonen. Går man strømtom på telefonen er man lost uansett. Jeg tror derfor at jeg fortsatt vil bruke min eksterne gps enhet.

Har flere kompiser som bruker Pointer og Tracker mot Nokiatelefoner og de er kjempefornøyde. Tror kanskje dette er bortimot optimalt. Men, de har hatt problemer med signaldekning i enkelte områder i Sverige, selv har jeg aldri hatt dette problemet.

 

Ser at enkelte anbefaler to peilere på hunden, en gsm og en vhf. Dette er sjølsagt et helt optimalt system, men helt ærlig hvor praktisk og økonomisk er dette?! Skal man da måtte kjøpe en gsm til 7-9000 kr og en vhf til 6000 kr pluss div driftskostnader for å slippe bikkja til skogen noen ganger om høsten da...

 

Men dette er vel smaksak, sjøl er jeg mer enn fornøyd med Swepointen, og jeg tror du har funnet din løsning med Pointer/Nokia.

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

[quote name="Finnlight 338WMDet va det jeg mente med tungvint. Se du er bortreist på jakt da' date=' innleid som hundefører, så bestemmer jaktleder seg for at Dere skal prøve det nye terrenget. Da sier du som så at: joda, men vent litt, jeg skal bare kjøre 50 mil innom kontoret, scanne et nytt kart, fyre opp pc`n og legge inn kartet på peilen først :roll:

Nei, Bennefon er og blir steinalder spør du meg.[/quote]

Har du en laptop som ligger i bilen, har du alt du trenger! Ikke engang avhengig av telefondekning.... 8)

Man må selvfølgelig være litt komfortabel i bruk av PC for å håndtere kartprogrammet Spitfire, men for de som ikke er det, kan sende Benefon Esc'en til OVF og få lagt inn alle de kartene de måtte ønske.

Link to comment
Share on other sites

Pratet med teknisk support på Nokia Norge i dag ang dette. De sa først at alle deres gps-mobiler hadde både vanlig GPS og AGPS. Etterhvert ble vi imidlertid enige om at N95 iallefall ikke hadde AGPS.

Jeg hadde forhånd hørt prat om at noen telefoner ( da spesiellt med AGPS. F.eks 6110 Navigator) ikke kunne lokalisere seg uten gsm-dekning fordi de blir Assistert (derav A-GPS) av mobilmastene. Til gjengjeld bruker de mye kortere tid på å få posisjon-fix. Jeg laget denne tråden om beste tlf til Pointer for en stund siden: viewtopic.php?f=35&t=5866

Men som jørgensen her sier; han mener å fått posisjon-fix uten dekning. Dette mener også Nokia skal være tilfelle. -Dersom det ikke er gsm-signal, vil den ordinære (=skikkelig Gps) ta over og finne posisjonen. Man må bare la den få mere tid til jobben (en god gammeldags GPS tar gjerne 2-10++ minutter).

Jeg har ikke selv fått prøvd det ut, men dersom det er andre som med 100% sikkerhet kan bekrefte at dette er tilfelle, hadde det vært supert. Forenkler iallefall valget om hvilken telefon med fargeskjerm jeg skal kjøpe til Pointeren!

Link to comment
Share on other sites

Pratet med teknisk support på Nokia Norge i dag ang dette. De sa først at alle deres gps-mobiler hadde både vanlig GPS og AGPS. Etterhvert ble vi imidlertid enige om at N95 iallefall ikke hadde AGPS.

Jeg hadde forhånd hørt prat om at noen telefoner ( da spesiellt med AGPS. F.eks 6110 Navigator) ikke kunne lokalisere seg uten gsm-dekning fordi de blir Assistert (derav A-GPS) av mobilmastene. Til gjengjeld bruker de mye kortere tid på å få posisjon-fix. Jeg laget denne tråden om beste tlf til Pointer for en stund siden: viewtopic.php?f=35&t=5866

Men som jørgensen her sier; han mener å fått posisjon-fix uten dekning. Dette mener også Nokia skal være tilfelle. -Dersom det ikke er gsm-signal, vil den ordinære (=skikkelig Gps) ta over og finne posisjonen. Man må bare la den få mere tid til jobben (en god gammeldags GPS tar gjerne 2-10++ minutter).

Jeg har ikke selv fått prøvd det ut, men dersom det er andre som med 100% sikkerhet kan bekrefte at dette er tilfelle, hadde det vært supert. Forenkler iallefall valget om hvilken telefon med fargeskjerm jeg skal kjøpe til Pointeren!

 

Jeg har testet dette med min N82. På telefonens gpsdata-navigering-valg-lokaliseringsinnstillinger kan du velge AGPS/integrert GPS/nettverkbasert/bluetooth GPS eller flere/alle av disse samtidig.

Tok også ut simkortet for å være sikker.

GPS virker uten GSM signal. Men som nevnt, betraktelig tregere.

Forøvrig synes jeg N82 er veldig komplett og god.

Blir en lisens fra OVF på meg. Bare må ha... selv om lommeboka er litt sur for tida :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes forøvrig de nye Pointer halsbåndene er bedre enn de gamle. Den " GPS dippedutten " som satt på toppen av de gamle båndene blir vedig slitt om man har en støver som er over gjennomsnittet interessert i å følge mikkel under bakken også :wink: På de nye båndene er disse tatt vekk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes forøvrig de nye Pointer halsbåndene er bedre enn de gamle. Den " GPS dippedutten " som satt på toppen av de gamle båndene blir vedig slitt om man har en støver som er over gjennomsnittet interessert i å følge mikkel under bakken også :wink: På de nye båndene er disse tatt vekk.

Det stemmer nok, men nå er det vel 2-10 hunder i Norge dette gjelder...? :wink: For de fleste andre holder den plastboksen på ryggen både torner og kratt, og vestene synes jeg er "skuddsikre" og som kan repareres enkelt.

Dessuten er det ikke plass på halsen, for der må jo ASTROen henge, den andre på ryggen :D

Link to comment
Share on other sites

Ser at enkelte anbefaler to peilere på hunden, en gsm og en vhf. Dette er sjølsagt et helt optimalt system, men helt ærlig hvor praktisk og økonomisk er dette?! Skal man da måtte kjøpe en gsm til 7-9000 kr og en vhf til 6000 kr pluss div driftskostnader for å slippe bikkja til skogen noen ganger om høsten da...

Skitt jakt!

Han jakter med Laikaer, han er garantert ute mer enn "noen ganger"... :roll::lol:

 

Uansett, det er alltid en prioritering. Jeg har 3 hunder og jakter mange forskjellige steder. Med 2 systemer, så har jeg alltid noe som virker. Det gir meg 400% større glede å føle at jeg har "kontroll" på hvor jeg og hunden er i nye terreng. Men, det er meg, vi har alle forskjellige oppfatninger om ting...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet dette med min N82. På telefonens gpsdata-navigering-valg-lokaliseringsinnstillinger kan du velge AGPS/integrert GPS/nettverkbasert/bluetooth GPS eller flere/alle av disse samtidig.

Tok også ut simkortet for å være sikker.

GPS virker uten GSM signal. Men som nevnt, betraktelig tregere.

Forøvrig synes jeg N82 er veldig komplett og god.

Blir en lisens fra OVF på meg. Bare må ha... selv om lommeboka er litt sur for tida :?

Høres bra ut! Veldig greit å få bekreftet dette i fra ekte brukere, og ikke bare "tomme" forsikringer om at "det skal fungere"(-på papiret....) i fra "Nokia.com" :D

N82 er nok en utmerket telefon til Pointer men jeg tror jeg likegodt kjøper en Navigator 6110. Samme Gps-oppsett, men begynner å bli bra billig. Blir ikke lenger så nøye om den skulle finne fuktig uteklima litt for tøft!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd Swepoint's DoGps men den gjør det bra på diverse tester i forskjellige jaktmagasiner. Jeg tror ikke det er så nøye lenger hvilket merke man velger, fordi gps/gsm-peilerne er nå så utprøvd at jeg tror de er tilnærmet like gode. Personlig bruker jeg både ny og gammel modell av Pointer og er veldig fornøyd med disse. Egentlig foretrekker jeg faktisk den gamle modellen pga datatilkoblingsmuligheten denne har. Søk på "tracklog" så finner du noen tråder som forklarer hvorfor!

Når det gjelder live tracklog, er det kun Astroen som gir dette. Både DoGps og Pointer/Tracker har mulighet for dette men dette skjer via GPRS, som foreløpig kun fungerer i bynære strøk. Vet at spesielt Swepoint reklamerer med dette men vær klar over at dette neppe fungerer der du skal jakte... Mye greiere når man får rene ord for pengene så slipper man unødvendig frustrasjon når man står og klør seg i hodet ute i heia.

Det eneste du skal være obs på ved kjøp av peiler er hva slags kart som følger med i prisen. Såvidt jeg kunne se på Swepoint sine hjemmesider må du betale en god slump ekstra for å få gode topografiske kart. Dette er inkludert i prisen hos Pointer. Ellers er god service i fra forhandler og teknisk support ting som man bør legge i vektskåla. På dette området er jeg også godt fornøyd med OVF.

Bortsett fra dette håper jeg du velger Swepointen slik at du kan komme med noen tilbakemeldinger på hvordan den er :?:

 

Når det gjelder valg av telefon, er argumentene for og i mot hvilken telefon man skal velge, de samme som for valg av peiler. -Både Nokia og Sony Eriksen lager gode telefoner så det avgjørende argumentet for meg blir kun pris. Siden de neppe overlever mange vintre i ei klam jakkelomme gidder ikke jeg kjøpe det dyreste.

Som jeg skriver i innlegget over, hadde jeg tenkt å kjøpe en 6110 som jeg vet fungerer helt utmerket. Men allikevel tror jeg at det blir en c702i bare for å teste om den er så robust og fuktsikker som de påstår...

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan legge inn annet enn veikart på denne?
Eneste måten å få bra topografiske kart på telefonen er å kjøpe en Pointerlisens. Sammen med software'en følger 1000 valgfrie kart-tiles. Dette vil også løse maset etter internettilkobling når GPSen er aktivert. I tillegg får du jo også en peiler som du kan peile hunder og jaktkompiser med!
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en N82. Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan legge inn annet enn veikart på denne? Noe annet irriterende på denne telefonen er at den j#¤%& boksen hele tiden maser etter internettilkobling når GPSen er aktivert. Det må da være mulig å bruke GPS uten det maset om nettverk?

 

 

Tast følgende regle så er du kvitt maset:

Kart-valg-verktøy-innstillinger-internett-koble til ved oppstart-nei.

 

(til nødvendige nedlastinger bør du bruke WLAN eller kabel til pc.)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Viewranger fungerer bra på kompatible mobiltelefoner.

 

At de hadde et peilesystem for hunder visste jeg ikke før jeg tittet litt på hjemmesiden deres.

http://www.viewranger.com/newsitem.php?nid=23

Ble litt nysgjerrig....

Omtalen er lovende ( selvfølgelig) med tri-system : GPS-GSM-VHF.

( VHF...hvordan kan en mobiltelefon kommunisere med radiosignaler ???)

 

Noen som har kjennskap til denne dingsen ?

Vil den fungere/er den lovlig for bruk i Norge ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå er vel de fleste med jakthunder som jakter uten bånd ferdige med årets sesong. Derfor tenkte jeg det kunne være interessant å løfte opp igjenn denne tråden. For nå er det vel forhåpentligvis mange som har gjort seg erfaringer på godt og vondt med gps/gsm løsninger.

 

Sjøl har jeg jaktet med astro og er rimelig godt fornøyd med denne, men selvfølgelig er det av og til at rekkevidden blir i snaueste laget.

Ser nå serleg på swepoint sin DoGPS 3+, og håpar sjølvsagt at nokon har erfaringar med denne og kan dele med oss.

 

Lurer også på om det er mogleg å legge inn topopro kart som eg har kjøpt til astroen på nokon av dei mobilane som har gps? Hadde og vore fint med litt objektiv ros og ris av dei telefonane som har vore brukt.

 

Det eg ser med astroen er at det ihvertfall aldri kan bli for stor skjerm når ein nyttar seg av gps.

Fint om folk vil skrive egene erfaringar her.

 

mvh Tulling

Link to comment
Share on other sites

Hmm, har prøvd å komme i kontakt med ultimo jakt, som forhandler swepoint i noreg, men ikke tar de telefon og ikke fungerer mailadressa :evil: Noen som vet om de lever? Uansett ville det vore kjempekjekt om nokon etter årets sesong kunne medelt litt erfaringer med swepoint dogps 3+ ,og andre peilere for den saks skyld. Og hvilke telefon som funker bra på desse systema som er basert på gps/gsm.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ingen som har erfaringer? Har kjøpt meg swepoint Dogps p4 nå.

Men må kjøpe ny tlf med gps. Har sett litt på nokia n95/ n96 men er litt skeptisk til den skyvefunksjonen. Frykter at mine lommer fulle med bossog rask vil skape prroblemer her. Egentlig er jeg litt fan av sony e, men er forsåvidt åpen for andre forslag. Fint om noen som har brukt slik utstyr praktisk, sist sesong slenger frem noen synspunkter . Både positive og negative. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som bare har brukt telefon med gps også.

 

Mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...