Jump to content

Skyte langt med 22 LR


Niclas

Recommended Posts

Som overskriften,tenkte jeg kunne starte en tråd om det og skyte langt med 22 LR.

Setter pris på alle som ønsker og legge ut sine erfaringer,skrytebilder,samlinger,avstander ,BC på 22 patroner og gjerne hastighet,kan være greit med lengde på løp ved hastighet.

 

I disse dager som ikke alle synes det er like stas at det blir bråket i nærheten av skogen så tenkte jeg at jeg kan jo strekke holda litt med 22lr.

Normalt sett har jeg skyti med salongen på 39 m i hagen og 118 m på jordet der jeg skyter men har nå strekt holdet ut til 200 m noe som faktisk er meget god trening med tanke på og lese vind samtidig som det er helt stille :D

Når man er heldig kan man ha samlinger på 50-60 mm men bommer man på vinden så åpner det seg fort til 150 mm som sakt GOD TRENING :wink:

Nå har jeg kun skyti en gang på 200 men har satt opp stativ og gong der nå så blir mye der framover :mrgreen:

Har også mulighet til og skyte på 400 m der men trur jeg tar det når jeg har skyti litt mere på 200m :oops:

 

22LR riggen min er en Burno mod 2 1957 modell ,kappet løp på 41,5 cm,lydemper,montert picatinny skinne som jeg har frest ca 30 moa tilt i,Bsa 8-32 kikkert med mildott 1/4 moa klikk,Versapod tofot.

 

Den som har gått best for meg på 200 så langt med 5 skudd er Winchester xpert 22 holow point,samling 59,4 mm

 

Skal poste bilde når jeg får tatt et snart.

Link to comment
Share on other sites

Skaut på ca 300m (brukte øyemål) og fikk veldig dårlig erfaring med det...

Satt opp en søppelsekk mellom to stubber og så satt jeg et papp fat i midten :)

Trur jeg skaut bort i mot 30 skudd å traff bare med ei kule og den fant jeg rett nedenfor søppelsekken x)

Ammunisjon som ble brukt var Eley Club 22 LR

Link to comment
Share on other sites

Guest bassistwis

Jeg kommer til å skyte endel med .22 LR på lengre hold etter hvert, vil gi tilbakemelding når jeg kommer så langt. I mine øyne er dette meget god trening.

Link to comment
Share on other sites

Her har det skjedd litt,så bra :D

På 200 m er det fult mulig og få ganske bra presisjon så lenge man gjør jobben sin,hender det å :lol:

Forskjellen mellom vanlig og sub amo er fort 60-70 cm på 200 så det er greit og ha en stor plate under testing av amo men når man har funnet rette maten er man ganske treffsikker.

Har ikke testet på 400 enda men det blir snart trur det blir mye værre ,usikker på om man hører noe lyd fra gongen også så kan nok hende det blir litt gåing får og skyte seg inn.

En ting jeg har merket er at 22 kula går en del forskjellig med temp,fukt,trykk så er god trening der også.

Dere må gjerne legge ut noen bilder fra 22 riggene deres også :wink:

Satser på og kansje få skyti litt i ettermiddag,skal se om jeg får tatt litt bilder da.

Link to comment
Share on other sites

800 meter er fullt repeterbart med 22lr, om man kan nøye seg med 2 meter spredning. Har en stake i sjøen uttafor den andre øya, og vi skyter farlig nær den med standard CCI. Ligger jevnt 50-100cm, rundt staken, på alle kanter på over 800 meter. Og man hører lett lyden av kula som treffer sjøen, jeg hadde ikke villet stått der og tatt imot for å si det sånn. Skal prøve og få filmet dette neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Strelok, Shooter, Applied Ballistics, BulletFlight, Ballistic, mef. det fins 67 apper som gjør dette - også til iPhone... En gammeldags tabell laget ved gammeldags innskyting funker 100%, og er lett med 22LR, når det er så korte hold. eller rett og slett PCB.

Det er også en egen tråd, eller to eller tre her inne med 22 ballistikk, BCer, hastigheter på forskjellig ammo og antall klikk på avstander.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Snakket med kompisen din om skyting med 22 på 800 meter,var nok han som ga meg iden om og strekke holdene ekstra langt,billig og god trening :mrgreen: Blir nok heldempet Brno på meg også i løpet av vinteren,var snasen den :D

 

M67

Jeg er enig med deg at det kunne vært smart og samlet sammen de trådene som er mest like,hvis moderatorene ønsker det så er det greit for meg,eneste jeg ønsker er at det ligger på langhold sånn at de som driver litt med langhold kan følge med og skrive litt :wink:

 

Rufus

Er fin den appen der,har brukt den mest selv om det er mange muligheter der ute.

 

Varierte mellom regn og regn her i går så ble dårlig med skyting desverre,nå har jeg jo mulighet til og ligge i gangen og skye på 38 meter så kan jo hende det blir litt av det hvis det ikke roer seg,er ikke bare bare og være skyte kåt :shh:

Link to comment
Share on other sites

Nå fikk jeg lyst til å prøve å treffe den plata på 30x30cm på 500 meter igjen.

Mista motet da Xxaxx oppdaga ekstrem høydespredning på 350 meter allerede.

Vi skjøt jo repeterbart på den plata på 300 meter i vinter som var så dette burde jo egt gå fint.

Holder på å skal bygge litt mer masse på stokken til min BRNO mod.2 selv :)

Link to comment
Share on other sites

Skjøt 50 skudd med SK Standard + over krono på lørdag.

Skutt i en Blaser R93 med 50cm løp og A-Tec cmm4 rimfire demper.

 

Snitthastighet 316ms, ekstremspredning 21ms, standardavvik 5ms.

Grei samling på 100m, rundt 30mm. Litt varierende vindstyrke fra kl 8-10.

Litt for stor hastighetsvariasjon til å benyttes over 200m.

 

Må vel benytte dyrere og jevnere ammo, Eley Match/Tenex eller Lapua Midas/Xact.

Men da koster ammoen 2,5-3kr stk

Kan jo like gjerne skyte 6,5x55 da.

Link to comment
Share on other sites

Men da koster ammoen 2,5-3kr stk

Kan jo like gjerne skyte 6,5x55 da.

 

Jeg skyter Eley Team nå, den går vel for 1.60, eller mindre enda tror jeg. ES er MYE mindre enn 21m/s, SK std. er en av de jeg har gitt opp for lengst. Selv om Høggern sier den samler på 100m (og det gjør den..)

Men Tika, du kan ikke skyte 6.5x55 på et 300m langt jorde, lydløst, og med de samme utfordringene og treningsverdien? Iallefall kan ikke jeg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har fått tips om SK Match, den selges av skytterlaget for rundt 2kr.

Evt så får jeg kjøpe inn litt forskjellig lapua ammo.

Har dårlig tilgang på Eley til gode priser.

 

Fordelen med 22LR er som du sier Krister, man kan "simulere" lange hold og skyte lydløst.

Meget god trening, særlig på vindbedømming.

Er derfor jeg har satt opp en Blaser i 22LR, den er helt lik den jeg jakter med i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Burde da prestere bedre enn som så!

 

 

@50m går all ammo godt innenfor en 50øre fra ei god rifle - god ammo går i samme hull. Forskjellen i ES kommer noe til syne i økt (forskjell i) vindavdrift, som gir brede samlinger i vind.

Skiskytterene bruker veldig mye av den forskjellige "Biahtlon" og "Polar" ammoen til forskjellige merker. Skal en skyte mye i temperaturer under 5-10 grader bør en teste noe sånt. Jeg har prøvd flere ammotyper som har 20-30m/s i ES i kaldt vær, og 5-10 i varmt sommervær.

Biathlon-ammoen har flyttet dette problemet ned til 15-20 kuldegrader iallefall, ikke aner jeg hvordan, eller hvor bra det er i de temperaturene.

 

Tika,

Eley Team, Lapua Midas, Lapua CX, Lapua Biathlon, Fiocchi SM 280, "DFS Spesial"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med SK std + er som Tika beskriver. Jeg bruker denne ammoen ut til 200m. Skal det skytes langt, må man grave dypere i lommeboka. SK std + er en fin økonomipatron for mellomlange hold.

Jeg har prøvd ut til 450m med patronen, men fant fort ut at høydespredningen bare ble frusterende :yawn:

 

OT;

Jeg er nok også tilhenger av å bruke 6,5 når prisen på salongammoen tipper over 2 kr smellen. Det er mere morro å skyte 1000m med 6,5 enn 300m+ med .22LR :wink: Hvis du ikke skyter på vann, er det også letter å ha kontroll med hvor "bommene" lander med 6,5 enn .22LR.

 

Tilbake til tema.

Jeg ser poenget med å kunne skyte lydløst, det er utrolig behagelig. Tror jeg skal prøve Eley Team om jeg finner tak i den. Prismessig høres den fristende ut :wink:

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg skyter en del om vinteren har jeg prøvd med Lapua Polar Biathlon, men den gav marignalt bedre ES enn jeg får med SK std + i min rifle. Sammlingene på 200m ble heller ikke stort bedre, og jeg synes ikke prisforskjellen kunne forsvares :thumbdown:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gammel lot med Eley Target

Det hadde jeg og, men Eley Target fins bare i gamle loter nå...

 

Bly, klart det er bedre å skyte 6.5 på 1km, men det er ikke mulig hver dag her jeg bor, eller der de fleste bor. 300m derimot kan man skyte nesten overalt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enda mere OT

Bly, klart det er bedre å skyte 6.5 på 1km, men det er ikke mulig hver dag her jeg bor, eller der de fleste bor. 300m derimot kan man skyte nesten overalt.

Siden jeg har valgt å bli urban og bo i by med kort vei til jobb og supern, må jeg innom en bil hvis jeg skal skyte. Det betyr ofte at 6,5 og 1000m frister mer enn .22LR. Det var litt letter da jeg bodde på bygda og kunne spaser ut bak huset med salongen. Skyting hver dag igjen blir det ikke før jeg graver en tunnel i kjelleren :mrgreen: Selv om jeg har lysløype og fjell bak huset der jeg bor er jeg for paranoid til å skyte med salong opp i skauen. Det er litt for mange friluftsfolk i området :eh: Dessverre tror jeg det mange skytter med treningslyst som har det som meg :cry: Det posistive er at jeg ikke trenger å kjøre veldig langt for og ha det morro :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her er masse oppgitte BC tall for 22lr

http://www.snipercentral.com/forums/vie ... 36652&f=33

Satte på en Falcon Menace 5-25x56 kikkert på min halvauto cz511.

Denne går godt med Remington Tunderbolt.Denne ammoen har jo også ganske god hastighet.

Prøvde ut til 350m på stålgonger og hadde treff på alle stålplate som henger på langholdsbanen ut til 350m.Ser ut som det blir veldig krom kulebane hviss du mater inn de ammotypene som gir minst fart i pcb.Morro og billig trening på langhold. :D

Link to comment
Share on other sites

Har ikke målt tunderbolten i kronografen,men har 20 000 av den stående etter et storinnkjøp så det er denne jeg bruker.Prøvde også med cci standard,og den går like godt i rifla mi på 100m som tunderbolten,med har mye større kulefall.Går fort tom for klikk og mildot streker i kikkerten på 22lr.

Link to comment
Share on other sites

Av overlyds ammo jeg har prøvd så er det Cci Velocitor som har gått best i min smellert. Ikke prøvd den ut på lengre hold enn 160 meter, går bra og gir i min rifle bra stabile utgangshastigheter.

Skyter omtrent bare Winchester sub som går som en drøm i min rifle. Finnes sikkert bedre men har bare slått meg til ro med en patron som funker fint :)

Link to comment
Share on other sites

Tika,

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=78826&p=837183&hilit=eley+team#p837183

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=77194&p=820149&hilit=eley+team#p820149

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=70547&p=791165&hilit=eley+team#p791165

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=69740&p=777191&hilit=eley+team#p777191

 

Ytelsen korrellerer med prisen bortsett fra DFS-ammoen og de aller dyreste, som hhv. er bedre og dårligere enn prisen tilsier. CCI std. er ikke dårlig ammo, men den er dårlig til langhold - iallefall i mine rifler. Eley lager flere "grader" som er like bortsett fra kvalitetssikringen, så du kan bruke billig ammo med samme treffpunkt og ballistikk, og skifte til den dyre når det teller eller du skal skyte lenger enn så og så langt.

 

Eley Team: 316 m/s, her ligger nesten alle skuddene innenfor ±3m/s, men det er et og annet som har 311 eller 322, men de er sjeldne. I CCI std. har hvert 5-6 skudd 10-15m/s avvik. Nesten alle avvikerene er under gjennomsnittet, og de verste avvikerne er konsekvent under.

I forhold som ikke involverer skiftende vind så skyter du fint fullt hus på 200m med Team. Med X-Trainer er 70p (utav 100) bra skutt...

 

Jeg hadde et digert regneark med data på dette, men det gikk fløyten med PCen - Teamdataene var nyest, så de ble med videre.

 

Med Eley Team (vindstille, eller god vindbedømming) så kan jeg skyte 5sk grupper konsekvent under 25mm på 100m, der noen er nede i 10mm (!), rekorden er 34mm på 300m (jeg hevder ikke at jeg kan gjenta det)

Har skutt 20 og 30skuddsgrupper på 35mm @ 100m.

 

Prøver en dette med CCI std. så får en ei hovedsamling som ikke er stort større, men det er 15-18 (av 20) i den, og så henger de andre 1-7-8-9cm under og medvinds, og kanskje et over.

På 300m er ei samling skutt med CCI std. typisk 30-50cm høy, SK std. er ikke mye bedre.

400m så er CCI std. kun til irritasjon, mens den dyre ammoen noen ganger gir "jess"-føølelsen, og andre ganger ikke er stort bedre. Løft og synk, mot og medvind, og spindrift... :roll: Her snakker vi om ei kule omtrent uten BC, som henger lenge i lufta.

Lapua Midas og CX er litt dårligere enn Team i Anny, men i Saueren er det ingen forskjell. Saueren samler også all billigammo bedre enn Anny - men klarer ikke bedre med toppammoen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mye bra info fra deg M67 ,merker at du skyter et par skudd i løpet av sesongen og at du er flink til å skrive loggbok,vi som slurver mere med loggen kan ikke ta fra sånn info som du klarer lang tid etterpå,må ta meg sammen der :oops:

At du har tid til og være så flink både på bue og rifle er ikke noe jeg skal prøve på,tar av meg hatten der,nok skryt.

 

Finnes det verktøy så man kan få 22LR spissene like? tenker ikke på og lage hullspiss eller noe sånt men muligheten får og få noe bedre bc?

Få de likest mulig.

Om det er noe poeng?

Kan selfølgelig søke men mye info her :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mye bra info fra deg M67 ,merker at du skyter et par skudd i løpet av sesongen og at du er flink til å skrive loggbok,vi som slurver mere med loggen kan ikke ta fra sånn info som du klarer lang tid etterpå,må ta meg sammen der

At du har tid til og være så flink både på bue og rifle er ikke noe jeg skal prøve på,tar av meg hatten der,nok skryt.

 

Finnes det verktøy så man kan få 22LR spissene like? tenker ikke på og lage hullspiss eller noe sånt men muligheten får og få noe bedre bc?

Få de likest mulig.

Om det er noe poeng?

Kan selfølgelig søke men mye info her

He-he! :D

Begynte vel å skyte med .22LR i 1978 eller noe sånt så det er jo mer enn et par sesonger... Å notere fikk jeg banket inn i hodet i DFS sånn omtrent på den tiden også. Har slurvet mye :oops:

Det er for lite tid, jeg prøver å holde en familie, og drive med hobbyer - det merkes godt at ferdighetene i bueskyting stuper når det går kun i rifle, ikke er jeg noen spesielt god bueskytter heller - det er bare såpass enkelt å se god ut målt opp mot mange "buejegere" :wink:Bueskyttere holder et helt annet nivå.

Det hjelper å lese, hva er god teknikk, hva er feil, få med seg hva andre gjør, hva virker - ikke bare se på bildene liksom :wink:

Nå går det kun i jakt, og ferdigheter innen alt annet stuper... Men jeg blir jævlig god på høye kneløft i søkkvåt lyng og myr :roll: Det er det som er herlig!

 

Om du studerer spissene på moderne .22LR-kuler, så tror jeg du vil finne at de er forbausende like. Eley har også endret fasongen på kulen i den dyreste ammoen, neppe til det verre...

Jeg har småsyslet med Whisperizer og denslags, for å hullspisse matchammo, og uniformere billigammo. Det er mulig dette hadde noe for seg før, og at .22LR ammo var dårligere før, eller god ammo verre å få tak i - eller at jeg suger til bruke Whisperizeren. Ikke vet jeg.

 

For meg stopper praktisk rekkevidde av .22LR der høydejusteringsrattet på kikkertsiktet stopper, det er så enkelt. Jeg kan skyte lenger, men da blir det alltid noe rot med "hvor mye holdt jeg egentlig nå", eller noe i den stilen, og det bidrar ikke til hverken presisjon eller læring. Den gode ammoen holder, og ens egen fattige evne til å "se" vindens påfunn er det som begrenser treffsikkerheten, ikke ammunisjonen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så greit og rekke alt nei,viktigste er familien også må man jo bare ta det man får til ellers,for meg som er aleine pappa så er det og være ladenerd en ting jeg setter pris på,det er nesten bare en kose stund på laderommet når jentungen har lakt seg.

Og være nerdete når det gjelder 22 er nytt for meg men trur jeg starter med og veie skuddene i førsterekke,da får man tatt vekk de største avikene.

Morro er det jo uansett og se hvor langt ut man kan strekke holdene med 22,når Longerange og Knuterik treffer innenfor en meter på 800 meter BØR det være mulig og få tårlig grei samling ved 400m,uansett synes jeg det er gøy og ha noe og strekke seg etter.

Sitter på jobb på et natursenter nå i natt så blir nok litt lesing og forsking på kammeret i natt .

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Noen som har noen formening om hva som er den mest hensiktsmessige innskytingsavstanden, for nullstilling av kikkert på 22 lr.

Hvilke intervaller bruker dere på merkene.

Har hengt meg opp i 25 meter eller 50 meter.

På 50 meter må jeg skru under null når holdet blir kortere.

Bruker en Zeiss Conquest 6,5-20x50, med mildot, avstand mellom senter kikkert og løp er ca 45 mm.

Ammunisjonen blir som oftest Eley sub hollowp.

Bruksområdet blir, i første omgang, jakt på passelige dyr på avstander opp til 150 meter.

Ikke noe stor greie, men greit å høre hva andre har erfart.

 

Oppdaget forresten att jeg ved innskutt på 50 meter bare hadde igjen 40 klikk oppover :( . Og det av tilsammen 175 klikk.

Har en nøytral skinne fra Dip inc. Mulig denne må skiftes med en på 10-20 moa?

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter alltid inn på 100m, egentlig er det riktigere å si at "0" høyde er ved 100m. Mest fordi skytebanen er 100m, og fordi det er det jeg gjør med alle andre rifler. Da kan en også bruke mildotter og slikt både oppover og nedover, og slik skyte på alle aktuelle hold uten å skru, om det er det en vil.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 50m som 0, selv om jeg skyter mest på 100m og 200m hvor det er elektronikk. Grunnen til at jeg begynte å bruke 50m som 0, var at jeg jaktet litt trost. De fleste skuddene ble da mellom ca. 40 og 60m, og 50 var et godt utgangspunkt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ser poenget med 100 meter. En annen fordel er at man kommer lenger med en runde på tårnet ved å skru ned under hundre og opp over hundre. Slipper å rote seg bort i runder. Så er spørsmålet hvor krysser kula siktelinja på vei opp. Hvis jeg skyter inn på 50 meter, skjer dette mellom 15 og 20 meter. Det jeg er ut etter er den innskytingsavstanden som gir minst skruing ut til 150. Mildotene har jeg for øyeblikket pensjonertet. Det er greit å ha kun midten av korset å forholde seg til. Nå er det ender som er i skuddet, og da blir ført litt skumt og da er mildotene ubrukelig.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

:D Nja, svømmende ender på 150 meter får vi vel drøye litt. Men av og til sitter de rolig på steiner, på 100 meter, og da er de litt utsatt.

Det som kan være mulig er at sub ammo kan ha litt dårlig effekt på store ender når holder blir litt langt?

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Det som kan være mulig er at sub ammo kan ha litt dårlig effekt på store ender når holder blir litt langt

Med HP ammo så triller de om uansett hold - sålenge treffet er bra. Man bør vite litt om hvor ender har maskinrommet sitt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...