Jump to content

Skyte langt med 22 LR


Niclas

Recommended Posts

  • 1 month later...

Om du studerer spissene på moderne .22LR-kuler, så tror jeg du vil finne at de er forbausende like. Eley har også endret fasongen på kulen i den dyreste ammoen, neppe til det verre...

Jeg har småsyslet med Whisperizer og denslags, for å hullspisse matchammo, og uniformere billigammo. Det er mulig dette hadde noe for seg før, og at .22LR ammo var dårligere før, eller god ammo verre å få tak i - eller at jeg suger til bruke Whisperizeren. Ikke vet jeg.

 

Har det noe for seg å bruke Whisperizer for å lage hullspissammo av matchpatroner? Skal på fjellrypejakt i februar, og spekulerer på om jeg skal ta med meg min nye 22lr og bruke denne dersom det er fine vindforhold. Med f.eks. eley tenex så er høydesprendingen lav et godt stykke utover. Har kjøpt inn et utvalg av jaktpatroner is sub som skal testes, men å hullspisse tenexen er jo fristende.

 

Rifla jeg pleier å bruke er i 308win, men med litt trening så ser jeg at en 22lr sannsynligvis klarer å dekke de fleste situasjoner. Og sjangsen for at flokken ikke letter etter første skuddet burde øke vesentlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Gikk nylig i anskaffelse av en CZ 455, så tenkte å strekke holda litt for treningens skyld.

Skutt inn på 100m nå, men har dessverre bare 33 klikk igjen, da havner jeg på ca 150m ifølge lapua ballistics.

Har en PST 6-24x50 FFP og orginal CZ montasje. Finnes det montasje til cz'n som er tilta? Vil gjerne ha klikk ut til 250m ihvertfall..

 

Testa litt ammo idag, klarte ikke å skille lapua Midas+, X-Act og biathlon. Skøyt fra en hjemmesnekkra benk (rakleværk) og litt vind, så det hele ble ikke noe å skryte av, 25-50mm samlinger på 100m.

Link to comment
Share on other sites

@Ranger#44:

Det oppsettet du har der appellerte veldig til meg. Har en CZ452 American .22lr som samler meget godt med Eley HP sub, Lapua SK Match og sub. Kunne tenkt meg en picatinny rail til denne. Må jeg da gå for 11mm? Kan jeg bruke de samme ringene, som står på allerede, på skinna? Eller må jeg kjøpe nye, tilpasset picatinny rails? Beklager på forhånd dersom dette er dumme spørsmål, er helt :mrgreen: på dette med picatinny rails med tilt :oops:

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg være ærlig med deg, så husker jeg ikke hvilken størrelse jeg hadde på skinnen. Det er det sikker noen andre her på forumet som kan gi deg bedre svar på. Jeg brukte google og skyvelæret, ble nå rett det og. Du vil trenge nye ringer som passer til picatinny.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...