Jump to content

Bjelle på hund i skogen - et par spørsmål


ko-stens

Recommended Posts

Kommer til å ta en tur med boffen i løpet av helga og et par dager fremover, etter fugl i skogen.

 

Hittil har jeg brukt både langline, Garmin Astro og bjelle!

 

Litt overkill, kanskje, men siden han er dårlig trent av en elendig eier, kan det være greit å ha litt ekstra kontroll.

 

Lina skal jeg hive, men skal jeg hive bjella og? Jeg ser jo hvor han er, selv om Astroen er litt treg på oppdatering. Blir i hvert fall sånn ca.

 

En kompis sa at hunden kommer nærmere fuglen uten bjelle, og at fuglen lettere støkkes med ringlinga fra den. Stemmer dette? Noen som har prøvd begge deler? Har så klart vært svært lite borti fugl uansett jeg da.

 

Grunnen til at jeg har brukt bjelle til nå er at jeg da nøyaktig vet hvor han er, samt at jeg kan høre om han plutselig blir stille og står. Astroen gir beskjed om stand først etter ti sekunder. Bjella sier fra etter et kvart sekund...

 

Så får en se hva en gjør. Har hele fire timer etter fuglen hittil denne sesongen, så...

Link to comment
Share on other sites

Nuvel... Så glup som bikkja mi er, og så glad i å hilse på andre bikkjer som han er, ender det vel opp med at han løper ulven i møte for å leke... Og uansett hvor digert det er og har puls, skal han absolutt prøve å ri litt først... Må jo være litt av et syn å se det lille bretonhelvetet ri på en ulv. :lol:

 

Ellers takk for svar! Skal prøve å få til raskere oppdatering på Astroen. Prøver nok litt uten bjelle først, så får en se hvor fornøyd en blir. Føler vel eeegentlig ikke behov for å bruke Astro lenger heller, siden han ikke går så stort. Var mest i starten jeg syntes det var nyttig. Nå går han aldri utenfor øre-rekkevidde. Hovedårsaken til at jeg faktisk kjøpte Astro var at jeg trengte ny GPS, og da var det jo greit med en slik siden jeg var fersking med hund i skogen.

Link to comment
Share on other sites

jeg har gjort omvendt, lagt bort astroen og begynt bruke bare bjella. Fuglejakt som foregår ved å kikke på en LCD skjerm var ikke det samme som å jakte på "gamlemåten". Følge etter bikkja, lytte etter bjelle og det å måtte leite opp bikkja igjen når det blir stille - samt å prøve dyrke frem det gode samholdet mellom hund og fører som gjør så ting fungerer som de skal.

 

Jakta blir, uansett hvordan man vrir og vender på det, forenklet og teknologifisert av sånne moderne hjelpemidler som Astro. Om det er noe positivt for hundetrening, kanskje spesielt på aspektet med kontakt med jegeren er jeg også i tvil om.

 

Nok om det; jeg har ikke sett noen tegn til at fuglen har lettet pga lyden i bjella. Det største problemet med bjeller er å finne ei som lager god nok lyd i all slags føre. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker både bjelle og astro. Min erfaring er at fuglen trykker bedre med bjelle, fordi fuglen hører hunden på lang avstand og har full kontroll på hvor den er. en kompis bruker bjelle og astro på støveren sin for at reven ikke skal støkkes. Reven har hele tiden kontroll på hvor bikkja er og turer mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Ein fordel med bjelle er at du kan høyre forskjell på korleis bikkja oppfører seg, frekvensen og intensiteten fortel noko om hastigheita på bikkja. Om den er på generelt søk har den gjerne ein hurtig klang, når den er på sporet av noko går takten gjerne ned og du bør følge ekstra godt med. Eller den kan bli ekstra intensiv om bikkja er på foting og fuglen er lett til beins. Det kjem mykje an på bikkja, alle oppfører seg forskjellig og det tar gjerne litt tid før du lærer å tolke signalene. Astro kan vera fint det, men det den kan også flytte fokus bort fra det som skjer rundt deg.

Link to comment
Share on other sites

Jakta blir, uansett hvordan man vrir og vender på det, forenklet og teknologifisert av sånne moderne hjelpemidler som Astro. Om det er noe positivt for hundetrening, kanskje spesielt på aspektet med kontakt med jegeren er jeg også i tvil om.

Ja hvis du ikke var i stand til å la være å misbruke Astroen, så er det best at du lar være å bruke den. Du behøver ikke å kikke på skjermen hele tiden! Hvordan kan Astroen gå utover bikkjas kontakt med hundeføreren? Bikkja gjør jo det den skal uansett, med eller uten Astro; kontakt skal den ha. Med Astro kan du være på rett sted til rett tid når bikkja returnerer til fører, og det gir garantert trygghet til en unghund under innjaging. Hvis du bruker Astroen riktig, og ikke flyr etter bikkja hele tiden, henter den osv, så ville du nok fått glede av redskapen, og kunne lært mye om hvordan bikkja jobber i terrenget der du ellers ikke klarer å oppfatte det. Til hundetrening er den derfor også meget bra, man har full kontroll med bikkja og behøver ikke å gripe inn før man må. Jeg reddet to bikkjer med Garmin Astro på seg nylig. Den ene fra å drukne, den andre fra å bli påkjørt.

 

Angående bjelle, så spekulerer jeg også på å bruke det ved jakt på hjortevilt og rev (i tillegg til Astro), da bikkja ikke støter så mye på fot og i tap.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer, Ranger. Man TRENGER ikke, men det blir til at man gjør det, uansett. Tør vedde på at du også ser mer på skjermen enn det er behov for. Tør til og med vedde på at du ikke engang tenker over det selv.... Må også si at utalelsen min er totalt urelevant for deg, Ranger. Såvidt jeg veit driver du med drivende hunder. Jeg tror definitivt dette er et større problem med fuglehund enn på drivende hund. Da det under trening av fuglehund er en helt annen kontakt med hunden som trenes enn på en drivende hund. Tør faktisk driste meg til å si at under trening av drivende hund skal det godt gjøres å ødelegge noe, mens det under trening av fuglehund er en milliard ting å gjøre feil. Min erfaring etter å ha trent opp en 7-8 drivende tilsier i alle fall at det er "kjempelett" og krever i grunn bare gode gener og tålmodighet til å sitte stille. En fuglehund jobber på en helt annen måte og kontakten man trener opp uten Astro blir bedre enn om man lar hunden gå stort og bare gå innpå den igjen ved hjelp av GPS. Begge deler funker, men hvor er jakta, kontakten mellom hund og jeger om man bare går på et symbol på et kart? Og jeg ser at stort sett alle jeg møter i fjell og i skog med en astro ser med på skjermen enn på skogen og hunden, så det gjelder ikke bare meg. Forskjellen er nok at jeg har baller nok til å innrømme det, og innsikt nok til å legge den fra meg. :mrgreen:

 

Vær så snill å ikke les dette innlegget som fanden leser biblen. Jeg overdriver og forenkler for harde livet, for å få frem poenger. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har man vært i skogen en tur igjen. Brukte begge deler som vanlig. Men merker meg at jeg ser mindre på skjermen enn før. Bikkja går mer riktig og søker ikke så stort som før. Har bedre kontakt. Astroen brukes mest som kart-gps. Behovet for peiler er kanskje ikke der i og med han er innenfor hørevidde 99 % av tida. Samtidig føler jeg det som en trygghet da jeg vet jeg finner han igjen om noe skulle skje.

 

Kommer nok til å fortsette med peileren på. Men tror jammen bjella skal få sitte på og.

 

I dag fant han en tiur til meg, og det hørte jeg på lyden. Men idioten av en eier var ikke der akkurat da, da han snudde og var på vei i en annen retning da det ikke var fugl der... Løp som en tulling de femti metrene mot bjella, men var for sen. Neste gang får en stole på bikkja...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt, og bruker, begge deler. Dog sjelden samtidig, men det skjer det også.

 

Jeg tror ikke fugl blir skremt av bjella. Jeg har en del kamerater som også jakter, og har jaktet i årevis, med bjelle. Jeg har aldri hørt at noen sier noe slikt. Akkurat det ville jeg se bort ifra fram til du eventuelt gjør en annen erfaring selv.

 

OM jeg er sikker på å høre bjella, bruker jeg ikke peiler. Man har mye mer kontroll over hvor hunden er og hva den foretar seg med bjelle. Om den foter, smyger, står, eller i fullt søk. Jeg bruker derfor helst bjelle.

Men bruker peiler i forhold med sterk vind eller snø som pakker seg i bjella. Eller selvsagt, om man er i områder med ulv. Noe man jo aldri kan være sikker på når man jakter på østlandet, men jeg jakter ikke i områder med høy risiko.

 

Artig med tiur. Hva skjedde, ble det stand, avanse, støkk...?

Og ja, man må stole på bikkja. Alltid.

 

Lykke til videre!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

I dag fant han en tiur til meg, og det hørte jeg på lyden. Men idioten av en eier var ikke der akkurat da, da han snudde og var på vei i en annen retning da det ikke var fugl der... Løp som en tulling de femti metrene mot bjella, men var for sen. Neste gang får en stole på bikkja...

 

Så bra!

Det blir som regel fleire av den type situasjoner enn det blir tiurfall :D

 

Eg ville valgt bjelle framfor GPS om eg skulle velge. Som du er inne på fortel lyden deg veldig mykje meir enn det GPS'en kan, GPS får heller bli eit supplement under spesielle forhold. Hvis bjella er utenfor høyrevidde går bikkja vel stort i skog, men de fleste blodlinjer er jo avla til høgfjellsracere. Også raser som i utgangspunktet var avla for skog blir jo dreia over på høgfjell med søk på fleire hundre meter!

 

Og det lønner seg å stole på bikkja ja, alltid! Bedre med ein blindsituasjon enn ein tapt situasjon. Så får idioten av ein eigar heller ta dei ekstra løpeturene som trening. Men vær forsiktig med å følge etter bikkja over alt, det er den som skal søke kontakt med deg og ikkje omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Ja du er inne på noe der SsamiK, det er forskjell på type hund. Poenget mitt er at uansett hunderase, så er det bare fordeler med Astro dersom man bruker den RIKTIG! :) Jeg skal glatt innrømme at jeg har stirra mye på Astroskjermen i min tid på stolsekken, men tror jeg har blitt "litt" flinkere til å la den ligge i brystlomma enn før. :mrgreen: Jeg synes det faktisk er lærerikt å se hva bikkja faktisk holder på med når jeg ikke ser den da, mye mer lærerikt enn når man satt der uten peiler på stubben, kikka på klokka og lurte på hva i helv*** bikkjefanten egentlig holdt på med. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...