Jump to content

IPSC Classic


Major eller Minor?  

54 members have voted

  1. 1. Major eller Minor?

    • Major
      34
    • Minor
      16
    • Samme
      4


Recommended Posts

Sitter å funderer på om det ville vært lurt å skutt minor eller major i Classic Division?

 

10 skudd i minor vs 8 i major kan sikkert være greit, men det blir vel alltid et kompromiss.

 

Skjønner at .45 ACP er det klassiske kaliberet, men det står mellom 40 og 9mm for meg.

 

Hva bruker de beste?

har sett litt på denne pistolen som et start våpen;)

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... 532377.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skyter du bare A-treff er vel minor mest konkurransedyktig, men hvem gjør da det? En .40 er nok mer konkurransedyktig for oss med varierende treffsikkerhet. Tilgir et og annet C-treff.

Viktigste er vel at man velger et kaliber man er komfortabel med og har god ammotilgang på. Har tenkt litt tanken på en .40 1911 selv.

I mellomtiden er det 9mm i Prod for min del :P

 

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Har sett på Springfielden selv, løp og kjøp, den er ferdig satt opp, ikke bry deg om de som sier at single stack skal være i 45, selv har jeg 45 og har akkurat kjøpt meg en 9mm, 9mm= flere skudd i magasin, mindre rekyl, enkelt å få tak i komponenter, billig fabrikk ammo, eneste bakdelen er poengene man mister på C og D soner men det er jo bare å bruke de tingene som sitter oppå sleiden. 45 må man nesten lade selv, det er dyr fabrikk ammo, faktoren på fabrikk ammo er 190 minst, kuler går det nok greit å få tak i men tomhylser er jo nesten like dyre som fabrikk ammo.

Så jeg vil si det er enklere å skyte med 9mm, spesielt hvis man skal begynne å skyte praktisk. man får jo trent 2-3 ganger mer med en 9 kontra en 45 for samme pris, og man lærer faktisk at man må bruke siktene for ikke å tape så mange poeng.

Link to comment
Share on other sites

Ser man på USPSA som har lengst erfaring med en Classic lign divisjon, er det helt klart at minor ikke lønner seg hvis du vil til toppen av listene.

 

Dog har USPSA en regel om maks 8 skudd fra en posisjon og ikke 9 som i IPSC.

 

Skulle jeg valgt en SS for å komme langt opp på listene, ville jeg helt klart ha valgt en i 40 S&W. Og det er jo ett veldig greit kaliber for de som også har standard pistol.

Link to comment
Share on other sites

Først må man nesten ta en runde med seg selv, og få klarhet i hva man ønker å oppnå med praktisk satsinga.

 

Satser man på å bli best / toppe listene til enhver tid? Eller er det morroa over å delta som ligger ens hjerte nærmest?

 

For mange av oss er skjæringspunktet flytende, mange av oss trives best når navnet står i øverste tredjedel av listene. Og noen trives kun om det står på pall plass, og for de siste er Major uten tvil riktig valg. Men hva med alle oss andre?

 

La oss ta en reality check, hva slags økonomi har man? Kan man slå om seg med komponenter som en nyrik børsjapp fra 80tallet? Eller tynger amo kostnaden familiens budsjett?

 

Min påstand er at skyter man ikke godt med Minor, så gjør man det ihvertfall ikke noe bedre i Major. Dette peker på at man kun blir så god som talent og trening kan gjøre en, men trening koster penger.

 

Tilbake til skjæringspunktet mellom ressultater og økonomi/morro. Koster det mer enn det smaker, er det ikke morro.

 

Hvor ender man så med all denne sjele granskningen? Som de fleste nå nok forlengst har skjønt, rett i Minor. Rett og slett mer morro for pengene, mest resultater for pengene, best skytter for pengene, og man kommer nok nærmest pallen også i forhold til den tid og penger man legger i det.

 

Man kommer ikke unna at 9x19 er latterlig billig i forhold til alle Major alternativene i en pistol.

Link to comment
Share on other sites

Du får samme poeng i minor (9mm) som i major (.40sw, 38 super, 45.acp) ved treff i A sonen. Dersom du treffer i C og D sonen får du 1 poeng mindre i minor som i major. (B sonen er hodeboks, skive som nå er forbudt i IPSC men ikke har vært i bruk på stevner på masse år i Norge).

 

Jeg har valgt Minor fordi da må jeg ikke lade selv. Meningen er dog å lade konkurranseammo selv ned til faktor 128 (kravet er 125).

 

Classic divisjonen er som skapt for de som vil ha det billig og greit (9mm) samtidig som de har en skikkelig konkurranse pistol (bra avtrekk, høy vekt).

Link to comment
Share on other sites

Vil det si at jeg ikke kan komme bedre i mål med å velge grovere enn 9mm?

Å joda, om en tar økonomi ut av tankerekka ser Major ut som det klart det beste valget. Vist en skyter minst likegodt / dårlig som med Minor våpen, og skyter på minst samme tid (mag bytte inkl) som en gjør med Minor våpen.

 

Og der er en viktig sak med praktisk, snakker man om short til medium COF. Ja da er tiden konge, ikke så mye poengene. d.v.s at man kan ha tildels betydelig dårligere poengsum om man har en del bedre tid.

 

Ta en 19 skudds stage på maks 47p (t.d. 16 DAA + 3 PP = 47p) Man skyter fullt 47p og bruker 11.75sek det gir en hitfaktor på 4.0000 skyter man 44p men bruker 0.75sek mindre, så er man også på en hitfaktor på 4.0000. Så man ser at 0.75 sek kan bety 3 poeng eller mer. Dette forsterker seg dess kortere stageen er.

Problemet er når de i Major skyter like fort som en selv, da kan de fort ende opp med poeng overtak. Men så kommer mag bytte inn i regnestykket, la oss si at en treffer med alle skudda, hva er da forskjellen mellom Major og minor på en 19skudds stage? Major: 19/8= minimum 2 mag bytter. Minor: 19/10 = minimum 1 magbytte. Og dette blir verre des lengre stagen er. Hvor lang tid tar så ett mag bytte for deg?

 

Ett hærlig dilemma, ikke sant? :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...