Jump to content

Er det mye damer på jaktlagene? Hvordan er ståa rundt om?


MacJoJo

Recommended Posts

Det er jo stadig snakk om damer og jakt, og at det er alt for få damer.

 

Hvordan står det til rundt omkring? Har dere med damer på laget, er det evt rene damelag?

 

 

 

På mitt jaktlag er vi 7 fullverdige medlemmer, hvorav en dame. Og det er damen som er jaktleder :!: Og det fungerer veldig godt selv om hun er lagets ferskeste jeger.

 

Vi er i ferd med å eldes, så vi tar dette med rekruttering alvorlig, i år har vi en dame som rekrutt. Dessverre ble det ikke skuddsjans på henne under elgjakta, men det kommer nok under rådyrjakta. Håper i hvert fall det....

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg bare få kuppe tråden din så vidt det er å komme med et spørsmål, det er litt relatert til det du spør om.

 

Jeg er enig i at rekruttering til den aldrende norske jegerstanden er viktig, men hvorfor er det så viktig å lage spesielle opplegg kun forbeholdt damer? Dette er slettes ikke et uvanlig fenomen i landets jeger og fiskeforeninger og for å være helt ærlig så irriterer det meg litt.

 

Rekruttering er viktig, men det skader ikke å ha opplegg med opplæringsjakt innenfor jaktformer som er vanskelig å få innpass på uten å kjenne noen/være i slekt med noen for både gutter og jenter. Det viktige må jo være å fokusere rekrutteringsarbeidet på de yngre, uten at det nødvendigvis trenger å være kun gutter, eller kun jenter.

 

Min oppfatning av ungdommen i dag er at det er få som lider av mannsjåvenistiske syn som kan føre til at det er vanskelig å være jente på et jaktlag med hovedvekt av gutter. Så derfor burde det ikke være et problem å ha rekrutteringstilbud for både menn/gutter og damer/jenter.

 

For å være helt ærlig veit jeg ikke om det her fører noe sted, men jeg mener nå uansett at det kan være minst like vanskelig for en gutt å komme igang med den jakta han vil som det er for ei jente, og derfor er jeg ikke noe tilhenger av slike rekrutteringstilbud som kun er forbeholdt jenter, eller gutter for den del! (Men slike rekrutteringstilbud finnes vel neppe her til lands :P)

 

Er det bare jeg som har tenkt på det her på denne måten, eller hva sier folket?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig Erebor.

At jenter/kvinner får lettere tilgang til jaktlagene ordner seg automatisk når gubbeveldet gradvis dør ut ;)

Opplæringsjakt bør være tilgjengelig for alle, uansett kjønn og ALDER. (ikke alle er flasket opp på mauser, og startet jakta i tennårene)

 

Leste akkurat i en oversikt over Oppland, ifølge Statistisk sentralbyrå har 9803 menn og 816 kvinner betalt jegeravgiften for 2011 og 2012.

Så det er vel ikke overveldene mange kvinnelige storviltjegere sånn generelt.

Tror faktisk det er minst like lett for en kvinne og bli med i et jaktlag, som det er for en som ikke "arver" plassen.

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg som vanlig litt i utakt med den "korrekte" oppfatning.

Ett av de stedene vi litt halvgamle gubber må få ha i fred er elgjakta. Fri fra mas. Og med mulighet til å slenge ut noen halvgroviser ved bålvarmen uten å måtte ta hensyn til sarte berter.

Husker dere foreningene KFUM/KFUK? Kristelig forening for unge menn/kvinner? Kjønndelingsmodellen der var ok, lite krangel. Fungerte utmerket lenge.

 

Kjønnsdelt elgjakt? Tja, gjerne det.

Link to comment
Share on other sites

Bare sånn for å ha sagt det: Det er akkurat like vanskelig for begge kjønn å bli medlemm på vårt lag, vi driver ikke med kvotering. Men det er litt artig at det er konene til grunneierne som vil være med på laget....

 

Rekrutteringen foregår innen bygda, ikke nødvendigvis grunneiere, men de trenger bygdetilknyttning....

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Vi har med damer på laget, og de er hjertelig velkommen. I år er det bare to, men det hender det er en 3-4 stykker. Det synes jeg er bare koselig. Og til deg som var redd for og ikke få slengt ut en grovis. Ikke bekymre deg. De tåler og høre det meste og det med ett smil. Jeg tror også de aller fleste på laget er enig med meg. Har ihvertfall ikke hørt noe annet.

Link to comment
Share on other sites

For min del har jeg alltid vært alene jente enten på et jaktlag eller for meg selv; det er tydeligvis ingen stor interesse blant jenter i mitt område på det med å jakte.

 

Jeg er forøvrig helt enig med @Erabor om at det ikke skal være særopplegg for jenter (eller gutter) - er man jeger så er man jeger. Jeg oppfatter meg overhodet ikke som kvinnelig jeger - kun som jeger.

 

Jeg har vært med en gang for en god del år siden på et rent jentejaktlag (vi var sammensatt av jaktarrangør og kjente ikke hverandre) og for å si det slik; jeg foretrekker gutta.

 

Og til deg @Kalstad om kvinneredselen din ;) Vi tåler grove historier. Faktum er vel at vi er vel så skitne i fantasien og munnen som dere. Fiser og raper gjør vi også ;)

Link to comment
Share on other sites

Veldig god og oppklarende redgjørelse om temaet Jaktlykke. Eneste forskjellen fra gutta er vel at dere ikke ønsker mer "hår på brystet" slik mange av hannkjønn er ute etter. Dere trenger ikke å være "best" bare dere får være med.

Tror det er veldig sunt å ha med noen reflekterte damer på jakta, de ser nok enkelte ting litt annerledes enn oss gutta.

Ble veldig sentimentalt dette men jeg mener det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i jaktlag med en dame, jeg har vært i jaktlag der flere damer er med. Jeg har vært med i jaktlag der noen av konene er med gubben på jakt uten gevær, men altså tilstede både under jakta og på kvelden i koia. Jeg har aldri sett noe problem med det. Ikke har stemingen blitt noe mere fisefin av det heller.... groviser og andre ting går begge veier i skjønn forening uansett. Men de kvinnelige jegerne blir behandlet som jegere. Altså ingen særbehandling. De får delta i slakting, framkjøring, og de får ta de postene de får tildelt som alle andre. Kvinner som jakter er svært ofte mer sikre i skogen enn menn. Ikke at de er bedre skyttere, men svært ofte venter de til de vet at de treffer. Og slipper heller forbi seg vilt. I motsetning til enkelte mannfolk som har for lite "hår på brøstet"....

 

Jeg synes ikke man skal være redd for å slippe inn damer i jaktlaget, tvert imot. Men jeg kan også være enig i at det i noen tilfeller blir vel mye særbehandling av kvinner, da som noen påpeker, det er ikke lett for unge gutter heller å få innpass. Min mening er; ta i mot kvinnelige jegere som jegere på lik linje med mannlige jegere!

 

Dessuten, de gangene jeg har hørt verst "grovprat", var i pausene på ett kurs jeg gikk der jeg var enslig mann........ DA fikk jeg bakoversveis!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner Kalstad på en måte. for selv om jenter tåler tøff humor og sleivete bemerkninger så er det nok mange menn som ikke føler at de kan gjøre som før om de får jenter sammen med seg.

 

Jeg har vært i forsvaret , først uten damer( 4 jenter og 600 gutter) og så der vi var 12 jenter på 64 gutter. jeg merket stor forskjell. og trivdes med det( på både den ene og den andre måten :winke1: ) selv om jeg av personlige grunner helst ikke ville hatt jenter i forsvaret.

 

Har også vært på elgjakt sammen med jente. ingen problem. men da kom jeg inn i et etablert lag. om jeg hadde vært på et etablert lag tror jeg det hadde føltes litt mer rart og uvant om ei jente hadde kommet med enn om en gutt hadde det. og for mange så er nok det uvante litt skremmende på en måte.

 

Til sist, til Kuppmakeren , er enig i det du sier. det som burde fokuseres på er å få inn nytt blod, ikke så mye på det å skal ha en prosentandel eller at man skal favorisere et kjønn over et annet.

SATT PÅ SPISSEN!!

tror at om det ble slik at alle jaktlag måtte ha med minst ei jente så ville sjansen for at hun ville få komentarer om at "det er kun fordi vi må at du er med" og slikt. samt at hun ville blitt dårlig behandlet til hun hadde bevist at hun er noe.

 

men gjerne flere jenter i skogen. de bringer med andre verdier og andre måter og se ting på, og de sliper av den aller verste grove humoren.

Link to comment
Share on other sites

Ikke så altfor mye damer på jaktlaget her nei, ei fast og et pas som slenger innom i ny og ne.

Nabolaget har også ei ihuga jente som springer såpass mye med hund at hu sjelden får skutt noe som helst, hu har nemlig oppdaget at det er lettere å komme seg frem uten børsa på ryggen, selv om skyteferdighetene er på topp.

Skulle gjerne sett at man fikk øket rekrutteringen på det området, tendensen til forgubbing er stigende for hvert år som går her...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...