Jump to content

Ny jaktradio.. Trenger hjelp!


hunter boy

Recommended Posts

Da er jeg i ferd med å handle jaktradio. Har lite erfaring me dette så kommer til å sette opp noen kriterier som jeg ønsker denne radioen skal ha. Trenger innspill og erfaring fra dere om hva som funker/ikke funker. Kommer til å bli mest brukt til elgjakt og rådyrjakt, men annen jakt i kupert terreng blir også benyttet.

 

1. Den må ha jaktkanaler/sikringskanaler

2. Bunnsolid og vanntett

3. Bra batteritid og lang rekkevidde

4. Mulighet for å kobble opp med peltor/sordin hørselvern og monofon.

5. Har man noe bruk for bluetooth, eller er det bare "kjekt" ?

 

Noen punkter jeg kommer på i farten, så bare fylle på her!

Link to comment
Share on other sites

Dette gjorde jeg selv svært enkelt forrige uke.

Etter snart 13 år med samme radioen var det på tide med ny.

 

Her gikk jeg for butikkens anbefalinger.'

Hva selger dere mest, får minst rekalamsjoner på, best garanti og hva vil du anbefale.

Jeg kjøpe en Icom ProHunt Basic og dette tok meg 5 minutter :wink:

Om jeg blir fornøyd, det finner jeg snart ut :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lafayette Micro 5 jaktradio har 5 av 7 medlemmer på mitt jaktlag.

 

* Har alle jaktkanaler.

* Vanntett, støvtett, og sikkert tett for alt annet.

* Batteriet varer en uke på jakt.

* Kan koble til de hørelurene du vil.

* Ingen på lage som har blåtann, men mulig det går an?

 

Med lang antenne har den veldig god rekkevidde.

 

2 av gutta på laget har forrige modell av overnevnte, de 3 andre har den siste modellen, alle er like fornøyde. 1 fikk problem med kontakten på sin 2 år gamle radio, kontaktet FK-butikken, og fikk ny radio samme dag (dette var forrige modell).

 

Tidligere hadde alle 5 iCom radioer (husker ikke modellen) som skulle være vanntette og gode. Men disse varte kun 3-4 år, det var fukten som tok dem, dårlig batteritid var det også (1 jaktdag).

 

Selv har jeg en yaesu som ble kjøpt i 2002, den virker fortsatt like godt. Den er vanntett og jeg bruker hørselsvern med den, men batteriet har aldri vært spesielt godt, varer 2 jaktdager (og det har det gjort hele tiden).

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg i ferd med å handle jaktradio. Har lite erfaring me dette så kommer til å sette opp noen kriterier som jeg ønsker denne radioen skal ha. Trenger innspill og erfaring fra dere om hva som funker/ikke funker. Kommer til å bli mest brukt til elgjakt og rådyrjakt, men annen jakt i kupert terreng blir også benyttet.

 

1. Den må ha jaktkanaler/sikringskanaler

2. Bunnsolid og vanntett

3. Bra batteritid og lang rekkevidde

4. Mulighet for å kobble opp med peltor/sordin hørselvern og monofon.

5. Har man noe bruk for bluetooth, eller er det bare "kjekt" ?

 

Noen punkter jeg kommer på i farten, så bare fylle på her!

 

Pkt1: Du må ha lisens fra NJFF på jaktradiokanalene, på sikringsradioene må du være grunneier/bonde/skogeier og være medlem av et sikringsradiolag for å få lisens, husk at du har IKKE lov til å bruke noen av disse frekvensene uten lisens, men du kan ha de lagt inn på en radio.

 

pkt2: Lafayet og Icom og Yaesu er meget bra radioer alle sammen, og de er vantette ifølge militær norm, lommeboka bestemmer egentlig hva du skal kjøpe.

 

 

Pkt3: Jeg har en Yaesu VX 170 (nå heter samme VX270) den har 1400 Mah batteri noe som gjør at dent varer lenge ei uke går fint med normal snakk, kan også kladdlades.

 

Pkt du får kjøpt kabel med splitt slik at du kan koble disse innpå hørselvern.

 

Pkt5: du har egentlig ikke bruk for Bluetooth.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Kjøpte Icom da våkien gikk av mote . På alle de åra er den radioen jeg har nå kun nr 2. Den første jeg kjøpte solgte jeg til en her på Kammeret og den funker så hvidt jeg vet enda. Så mitt råd er Icom. Har heller aldri hatt problemer med dem.

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil Lafayette micro 5

 

 

 

Støtter denne, gikk fra icom til lafayette micro 5 i år, kan ikke si annet at jeg er imponert, liten lett å kompakt, god batt, god rekkevidde,

god lydkvalitet, å mye innstillinger for de som elsker å trykke litt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte også ny jaktradio i år og "landet" på Lafyette micro 5.

Ville ha en liten kompakt sak, og er meget fornøyd så langt.

Mine jaktkompiser sier jeg hørs bra og tydlig, og jeg hør de klart.

 

 

Virker også solid, så uten at jeg på noe vis er ekspert på området, tror jeg at man tryggt kan rekomendere denne.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Vil tro de fleste radioene som selges som godkjente jaktradioer i dag er vanntette og med de fleste kanalene programmert.. Er nok ikke så voldsomt stor forskjell på dem vis du ikke skal ha noen utrolig avanserte eller digitale radioer. De radioene er overkill på jakte mener iallefall jeg. Er jo mange merker der ute men troe jeg hadde holt meg på de kjente merkene som zodiac, hunter, lafiette eller icom. Ville vert litt mer skeptisk til de kina radioene som er på markede..

 

Det du bør se etter er batteri kapasitet og husk og få med LANG antenne vis du vil ha litt rekkevidde..

Link to comment
Share on other sites

Vil tro de fleste radioene som selges som godkjente jaktradioer i dag er vanntette

De FÆRRESTE radioene som selges idag er vanntette, men kun sprutbeskyttet etter ip-54 eller ip-65 standardene. Fukt er dessverre en av de store årsakene til at en jaktradio til slutt går dukken og en vanntett radio kan i mange tilfeller være en smart investering. Det betyr ikke nødvendigvis at de er overlegne sprutbeskyttede radioer over tid, de beste spruttette radioene kan holde fukten ute i generasjoner så lenge du ikke dykker med dem :wink: . Har inntrykk av at Icom radioene holder unna fukten mye bedre enn de fleste andre ikke-vanntette radioene på markedet.

 

Jeg bruker selv en Yaesu Ft-270: Stor, tung, ikke akkurat enkle menyer, men oser av kvalitet

Link to comment
Share on other sites

heisan.

 

har hatt icom F10 i mange år nå, meget fornøyd med denne. kjøpte ny icom 3022 i våres. også veldig fornøyd med denne.

anbefaler icom da jeg har hatt bare posetive opplevelser med disse.sender bra og mottar bra. bruker den på jakt i 3 dager under elgjakten før jeg lader. :-D pris: jeg ga 4200.- da fikk jeg med alt av utstyr som ørepluggg, monofon, lader til bil og vanlig lader, mobilantenne med hurtigkobling så jeg kan koble garmin astro på samme antenne. + alt av kanaler

 

har hatt zodiak en gang også, den var jeg ikke fornøyd med. dårlig batt kapp på disse.

 

så totalt sett ville jeg gått for icom

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte en nordicom på jaktdepotet. er veldig godt fornøyd med den. batteriene varer lenge og god lyd og godt rekkevidde (andre folk hører meg tydelig selv om de ikke når meg like bra)

ikke var den så dyr heller. så kan slik sett bruke den noen år og så kjøpe en ny om det trengs(eller jeg får lyst på :D )

 

Men har også prøvd Lafayette, god den også. men liker ikke helt klipa på den. den eksterne altså. liker å kan ta av ørepluggen og ha høytaleren på på mikrotelefonen om det trengs.

Link to comment
Share on other sites

De FÆRRESTE radioene som selges idag er vanntette, men kun sprutbeskyttet etter ip-54 eller ip-65 standardene.

 

Det er IP-klassifiseringene man må se på ja. Første siffer står for støv/partikler (6 er forseglet), andre for vann (5-6 er direkte sprut, 7 er nedsenket 1m i 30 min). Så under IP67 er de ikke å regne som fullstendig vanntette.

Link to comment
Share on other sites

Pkt1: Du må ha lisens fra NJFF på jaktradiokanalene, på sikringsradioene må du være grunneier/bonde/skogeier og være medlem av et sikringsradiolag for å få lisens, husk at du har IKKE lov til å bruke noen av disse frekvensene uten lisens, men du kan ha de lagt inn på en radio.

Tror ikke det er mange som bryr seg nevneverdig om å søke lisens for bruk av kanaler. Vet om flere som har handlet jaktradio i det siste, fra store forhandlere, der de ikke har fått spørsmål om dette i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Det er hverken nødvendig, eller nødvendigvis en fordel at en jaktradio er helt vanntett. Får du kondens i den (og det kan du få selv om den er vanntett), så vil du slite med å tørke den før elektronikken tar skade. Så IP-65 er helt greit, eller IP-54 for den del. Har du langpisk og separat mic/øremusling så ligger radioen godt beskyttet i brystlomma på jakka likevel.

 

Viktigere er det at det er militær standard på radioen, da vet du at det er en radio som tåler en trøkk, og bygd med god kvalitet!

 

Og så bør det være Lithiumbatterier som tåler klattlading!

 

Selv om testen under er fire år gammel, så gir den gode hint for hva man bør se etter. Selv kjøpte jeg Albecom Pro Fighter V3 (med i testen) for 5-6 år siden, og den fungerer veldig bra. Ikke av de billigste, men desto bedre kvalitet, IP-65 og militær standard. Albecom (svensk radio) bygges med såkalt industrikvalitet, dvs høyere krav til komponentene enn vanlig er. Tviler på at kina-radioene kan matche dette. Jeg hører alle godt, og alle hører meg sterk og klar. I en test i svenske Jaktmarker & Fiskevatten hadde denne best rekkevidde av alle jaktradioer.

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 308085.ece

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...