Jump to content

SKARVEJAKTA 2012


Jeger-Harald

Recommended Posts

i morgen braker det løs!, og jeg fant ikke noen skarvejakt 2012 hvor jeg/alle kan legge bilder og dele erfaringer

 

- hva skal du bruke i år?(rifle,hagle)

- hvilke ammo skal du bruke?

- hvor mange lokkefugler bruker du?

- hvilke krav stiller du til cammo?

- hvor skal du jakte?

 

 

jeg skal bruke både rifle og hagle;). jeg bruker 3-4 lokkeskarver syns det er nok, Blir det for mange så virker det som om skarven trekker litt bort som om det er fullt på berget:S.. når jeg kommer til ammo så er det federal premium mod shock 12/76 BB som legges i kammeret:). og rifle så er det min trofaste 17 hmr med hollowpoint ell, V-maks.

 

jeg kjenner det gledes! :D:D.

god jakt!

 

Mvh: jeger-harald

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i går.Blåste vel litt for mye til at skarven var på trekk.De få som var på vingene

trakk helt inne langs land og mange snudde da de kom utaskjærs.Men det var jo godt og komme seg ut med børse og niste :smile:

Yr.no sier at vinden skal løye mot helgen her på sørlandet så da er jeg klar igjen.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Tenkte å ha meg en tur ut etter skarven jeg også. Men et innlegg i siste Jakt og fiske gjør meg litt betenkt. Jegeren var på skarvejakt -> løsner skudd i sikker retning -> turgåere blir skremt av lyden -> ringer politi ->10 måneders inndragelse av våpen. Merkelig sak, blir litt som å få inndratt førerkort når du kjører 60 i 60 sone fordi noen mener 30 ville være mer en nok på det strekket.

 

Mitt terreng er også i nærheten av et turområde, og gidder ikke en j.... mye bråk.

Link to comment
Share on other sites

Lite skarv i "sør-norge"? Her er det bare å plukke hvis man vil. De sitter stort sett på samme plass 15min etter førsteskuddet.

Har aldri prøvd dette før, men skal hive meg med i år. Ikke fordi de er så lett å få has på her, mest fordi jeg er veldig nysgjerrig på hvordan kjøttet smaker.

Vi skal jakte på et berg utenfor allfarvei/bebyggelse så det skal ikke være noe problem, da med en skytter og en plukker/slakter i båt.

Noen som jakter med hagle i flukt? er det da å sitte på post atmed skitberget å vente eller?

Her starter det ikke før om en uke, men gleder meg siden skogsfugljakta har vært helt grusom i år....

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i går.Blåste vel litt for mye til at skarven var på trekk.De få som var på vingene

trakk helt inne langs land og mange snudde da de kom utaskjærs.Men det var jo godt og komme seg ut med børse og niste :smile:

Yr.no sier at vinden skal løye mot helgen her på sørlandet så da er jeg klar igjen.

 

Hvor på sørlandet jakter du?

Link to comment
Share on other sites

Jakter utenfor Arendal,er noen øyer der for allmennheten.Storvilt er det jeg har jaktet i alle år men prøvde meg på

sjøen for tre år siden.Etter litt bytting av hagler fant jeg en som jeg trives veldig bra med,så nå har jeg virkelig fått sansen for skarvejakten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg oppnådde ved dagens forsøk på å jakte skarv var å bli mektig irritert på den hersens robåtregelen. Kom meg rett og slett ikke ut dit jeg ville pga. motvind og ble mer og mer irritert på dem som står bak denne meningsløse regelen. Jeg ble til og med tilbudt hjelp/slep i fra folk i motorbåt som trodde jeg var i havsnød. Takket pent nei til dette tilbudet da jeg hadde medvind hjem igjen :lol: Jeg har en båt som er laget for å bli rodd og båten er god å ro. Personlig er jeg godt over gjennomsnittet flink til å ro og er i god form, men å komme meg ut dit skarven holder seg var håpløst. Forbudet mot bruk av motorbåt er helt fullstendig høl i hodet og må være utarbeidet folk som aldri har sett kysten.

På den positive siden så har jeg fått en god dose trim og masse frisk luft i dag.. :D

Link to comment
Share on other sites

Hydrox: Kunne ikkje tenkt meg å vert ute å ro i den været som har vert i dag, var vel 10ms her på øyen, jobbet på et naust ca 2 meter fra sjøen i dag, til og med skarven hadde problemer, anden gadd ikkje å ta på vingen når eg gikk ut på kaien mot de. Det som er tingen er en liten 5 hester som du kan komme deg ut med, å hive på land når du er komt ut til du jakter, og montere den når du skal hem igjen.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel dette debatert opp og ned her og andre steder, men mener at du fint kan bruke motor ut til jaktplassen så fremt du ikke skyter fra båt (innenfor 2km fra holme, fastland eller skjær) eller bruker motorbåt når du henter skutt fugl.

Link to comment
Share on other sites

Såpass frisk som hos deg Xesray var det nok ikke inne hos meg, men nok til at jeg skulle hatt motoren på hekken. Er bare det at jeg har gått glipp av så mange skuddsjangser underveis når jeg har motor på båten at jeg heller dropper den. Er under normale forhold ca 25 minutter å ro ut dit jeg jakter og det er jo helt greit, litt trim har man jo godt av.. :) Ser ut for at det blir bedre forhold på torsdag og prøver igjen da :) Var i alle fall skarv både på vingene og hvilende på skjærene i dag så mat skal det nok bli på meg.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jakter utenfor Arendal,er noen øyer der for allmennheten.Storvilt er det jeg har jaktet i alle år men prøvde meg på

sjøen for tre år siden.Etter litt bytting av hagler fant jeg en som jeg trives veldig bra med,så nå har jeg virkelig fått sansen for skarvejakten.

 

Det hørtes bra ut.

 

Her i Kristiansandsområdet eier Kristiansand kommune nesten alle holmer og skjær og de har forbud mot jakt så er nesten umulig å finne noe plass her å jakte. Veldig kjedelig..

Link to comment
Share on other sites

Her i Kristiansandsområdet eier Kristiansand kommune nesten alle holmer og skjær

Skjærgården i Kristiansand er nå omtrent bare Flekkerøya, og der er det greit å vite hvem grunneier er iallefall (og akkurat nå skal du vel være god for å løsne skudd der uten å skyte en hummerfisker...), men allerede første holmen på vestsida av Vestergapet er det lov å jakte på/fra. Både Søgne og Lillesand kommuner har skjønt det, og for vestover er det nå sikret tilgang til jakt i 5 år til http://www.sogne.kommune.no/Nyheter-fra-Sogne/Sjofugljakt-i-Vest-Agder/ - denne brosjyren er kjekk http://www.sogne.kommune.no/Documents/Vedlegg%20til%20nyheter/Sjofugljakt_VA_nettversjon_72dpi_260912.pdf

Leter du litt så finner du nok tilsvarende for Aust-Agder, jeg vet den fins... Og fra "Kristiansandsområdet" til Søgne eller Lillesand er det ikke langt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Etter en ettermiddagstur første dagen kan jeg melde om en mager start.

Var for mye sjø til å komme ut på de gode skjærene så ble sittende innenfor å se fuglene som trakk over der vi pleier å sitte.

Frustrerende!

Men Benelli pumpehaglene fikk nå ned 4 stykker da.

Hadde blitt noen til om rifla hadde blitt med.....

Satser på bedre fangst når det blir roligere på sjøen!

Link to comment
Share on other sites

Her i Kristiansandsområdet eier Kristiansand kommune nesten alle holmer og skjær

Skjærgården i Kristiansand er nå omtrent bare Flekkerøya, og der er det greit å vite hvem grunneier er iallefall (og akkurat nå skal du vel være god for å løsne skudd der uten å skyte en hummerfisker...), men allerede første holmen på vestsida av Vestergapet er det lov å jakte på/fra. Både Søgne og Lillesand kommuner har skjønt det, og for vestover er det nå sikret tilgang til jakt i 5 år til http://www.sogne.kommune.no/Nyheter-fra-Sogne/Sjofugljakt-i-Vest-Agder/ - denne brosjyren er kjekk http://www.sogne.kommune.no/Documents/Vedlegg%20til%20nyheter/Sjofugljakt_VA_nettversjon_72dpi_260912.pdf

Leter du litt så finner du nok tilsvarende for Aust-Agder, jeg vet den fins... Og fra "Kristiansandsområdet" til Søgne eller Lillesand er det ikke langt.

 

K

 

Her er brosjyren for Aust-agder og. http://www.fylkesmannen.no/Sjofugljakt_AAny_sjE9u.pdf.file

Link to comment
Share on other sites

Så en helt hvit skarv med litt svart ytterst på vingen i dag, fikk ikkje dradd mobilen kjapt nok opp til noe bra bilde.

 

Det er havsule, ikke skarv.

 

 

-L-

Joda tenkte på det samme sjøl når eg så den, men synst den var alt for hvit til å være havsule. Men når eg ser bilde på nett her no så tror eg du har rett, aldri sett den fuglen her før.

Link to comment
Share on other sites

Her i Kristiansandsområdet eier Kristiansand kommune nesten alle holmer og skjær

Skjærgården i Kristiansand er nå omtrent bare Flekkerøya, og der er det greit å vite hvem grunneier er iallefall (og akkurat nå skal du vel være god for å løsne skudd der uten å skyte en hummerfisker...), men allerede første holmen på vestsida av Vestergapet er det lov å jakte på/fra. Både Søgne og Lillesand kommuner har skjønt det, og for vestover er det nå sikret tilgang til jakt i 5 år til http://www.sogne.kommune.no/Nyheter-fra-Sogne/Sjofugljakt-i-Vest-Agder/ - denne brosjyren er kjekk http://www.sogne.kommune.no/Documents/Vedlegg%20til%20nyheter/Sjofugljakt_VA_nettversjon_72dpi_260912.pdf

Leter du litt så finner du nok tilsvarende for Aust-Agder, jeg vet den fins... Og fra "Kristiansandsområdet" til Søgne eller Lillesand er det ikke langt.

 

K

 

Har vært i kontakt med Kristiasand kommune og de har utartet en avtale med Kristiansand Jeger og fiskeforening og åpnet for jakt på flekkerøya og Østre Randøy.

 

Har tilgang på båt rett i nærheten av Randøy, men ellers så må man jo mot Lillesand eller Søgne som du sier..

Kjedelig at det ikke er mer i selve kristiansandsområdet som er åpnet for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hatt gleden av å studere mye havsule på ganske kloss hold vest om shetland når jeg er på jobb. De er som oftest veldig hvite med vingetuppene dyppet i blekk, og gulgrønt hode. Fasinerende når de flyr 3 til 4 meter i fra styrehusvinduene og plutselig stuper ned etter fisk :) Har ikke sett noe til dem her på vestlandet jeg heller Xesray, men det er jo ikke langt for en slik flyger inn hit.. :)

Link to comment
Share on other sites

skjøt min første skarv i dag,ungfugl med hvitt bryst.

Skarven er blitt vanlig her i lakselva kvina og den er ikke ønsket her.Har fått rapporter om at de er i ferskvann langt oppi sirdalsheiene også.Kommer til å ta ut flere av disse om kjangsene byr seg.

Er vel en kystfugl og strengt tatt ikke en ferskvannsfugl dette her.

Stein dau i smellen hagl nr 2.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Eneste jeg oppnådde ved dagens forsøk på å jakte skarv var å bli mektig irritert på den hersens robåtregelen. Kom meg rett og slett ikke ut dit jeg ville pga. motvind og ble mer og mer irritert på dem som står bak denne meningsløse regelen. Jeg ble til og med tilbudt hjelp/slep i fra folk i motorbåt som trodde jeg var i havsnød. Takket pent nei til dette tilbudet da jeg hadde medvind hjem igjen :lol: Jeg har en båt som er laget for å bli rodd og båten er god å ro. Personlig er jeg godt over gjennomsnittet flink til å ro og er i god form, men å komme meg ut dit skarven holder seg var håpløst. Forbudet mot bruk av motorbåt er helt fullstendig høl i hodet og må være utarbeidet folk som aldri har sett kysten.

På den positive siden så har jeg fått en god dose trim og masse frisk luft i dag.. :D

 

Tror du har misforstått regelverket. Det er lov å benytte motorbåt som transportmiddel, også innenfor 2 km-grensa. Den må derimot fjernes fra båten før jakta begynner. Dvs. om du trekker båten opp i fjæra, må motoren demonteres :lol: (Forstå det den som kan...). Men man slipper altså å RO i motvind for å komme seg til jaktplassen.

 

Et spørsmål til de erfarne skarvejegerne:

 

Hvor godt kamuflerer dere dere? Synes å se på de fleste videoene av skarvejakt, at mange rett og slett bare sitter lavt i fjæra med mørke klær, og ikke mer kamo enn det... Ikke kamonett eller noe mellom steinene?

Link to comment
Share on other sites

Tror du har misforstått regelverket. Det er lov å benytte motorbåt som transportmiddel, også innenfor 2 km-grensa. Den må derimot fjernes fra båten før jakta begynner. Dvs. om du trekker båten opp i fjæra, må motoren demonteres :lol: (Forstå det den som kan...). Men man slipper altså å RO i motvind for å komme seg til jaktplassen.

 

Neida, regelverket har jeg over hode ikke misforstått. Skrev i innlegget etterpå at jeg dropper motoren fordi har gått glipp av gode skuddsjangser under veis ;) Passerer nemlig noen gode fugleskjær på veien hvor det er lite aktuellt å prøve å komme seg på land noen plass å kvitte meg med maskinen. Men en ting er i hvert fall sikkert, yr.no sitt varsel ang. vindstyrke den dagen der stemte fint lite :lol:

Noen uker til på jobb nå så prøver jeg igjen :)

 

Finner du et naturlig skjul med grei oversikt så trenger du ikke så all for mye kamo, men skader jo ikke å pakke med seg et nett å gjemme seg bak :)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 3 turer etter skraven... skal ikkje væra lett nei.

enten blåser det for mye eller for mye bølger..

Og når det er perfekt så er fiskerne ute å vaser og skraven flakser avgårde når de kommer for nærme .. :(

 

Skraven er så jækla "var".. fyke avgåde lenge før en kjem inn på skudd hold.. :(

(jakter ute ved askøy.)

Link to comment
Share on other sites

Idag hadde jeg min andre jakttur med kajakk etter skarv, men skarven var ikke enkel. padlet rundt i ca. 3 timer..

skye som de var, var det sjeldent skuddhold, men var på skuddhold på rundt 40-50 ærfugl... (synd at det er jaktforbud på de her..)

Meeen da mørket seig på, kom det en flokk stokkender over meg, og i skuddet datt en smellfeit hann fugl :) dagen ble berga :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke prøvd lokkefugler på skarv. Hvordan funker dette? Setter den seg bland eller i nærheten av lokkefuglene slik at man kan ta dem med rifle? Eller funker dette kun for å lokke dem inn på haglehold før den skjønner tegningen og stikker?

Jeg har bare brukt å ro rundt å lete etter fugl som sitter slik til at jeg kan ta dem på avstand med rifle :) Å ro inn på haglehold har jeg gitt opp for lenge siden, de flyr når jeg er 100 meter eller mer i fra dem.

 

Er det NJFF sine lokker skåret ut i plate du bruker Shotgun Charlie?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker fugl for å få lokkefugl for å få skarven til å bli nygjerrig og ikke være så skeptisk på meg. Jeg bruker lite kamuflasje, men setter min lit til lokkefuglene. Det funker sikkert å legge seg på litt hold med rifla å vente på at de skal slå seg inn. Da jeg var ute sist var det 4 stk som kom og satte seg i den lille skaren av skarve lokkeskarv (4 lokkeskarv) Men det har funket godt:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt lige denne tråd og troede at jeg var den eneste der dyrker jagt på skarv.

 

 

Jeg skyder skarv her i Danmark med riffel. Jeg bruger min Tikka kamret i 204 Ruger.

jeg har tilladelse fra Naturstyrelsen til at skyde skarv der sidder på faststående fiskeredskaber.

Jeg begyndte at skyde den 10.september og har fået 104 stk til nu. Jeg kan som regel skyde 3-4 stykker hver dag på vej hjem fra arbejde.

 

Lige et spørgsmål - kan man spise skarv? jeg fornemmer at i Norge spiser man skarv. Det må være ungfugle der er bedst. Dem med lys fjerdragt.

 

mvh

Max

 

update: fik 4 mere idag så nu er total på 108 :D

Link to comment
Share on other sites

Skaut duble for nåken dager siden. Eg og pappa måle opp 2 skarver på 124m som satt på ein blåse. eg tok sittende annleg på eit tre og skaut den første. Den døde i smellen og den andre dukka. kort tid etter så dukka den andre opp på 135m og eg snudde meg og skaut den og!

mine 2 første skarver som 14åring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...