Jump to content

7 1/2 måneder, pisser fortsatt inne


TH1

Recommended Posts

Har en NES på 7 1/2 måneder som fortsatt pisser inne.

Han er blitt bedre enn før, men der skjer som oftest fortsatt daglig.

 

Det er ikke pga han er for lenge inne eller ikke har sjangsen til å gjøre det ute.

De fleste gangene han gjør det har han hvert ute på tur i minst 1time.

Så kommer han inn og pisser vanligvis et av 3 faste steder.

 

Har fra dag en kjørt den milde tonen med ros for å gjøre fra seg ute og ignorert når det blir gjort inne.

Fra 6 måneder har denne tonen blitt strengere og han får kjeft når han pisser inne, men ser ikke ut til å gjøre noe forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Dere får prøve å vaske reint med salmiak. Eller noe sterk sitrus. På de plasser det tisses. Litt strengt nei er neppe noe effekt i. Hunden må føle at dette er det mest forferdelige han har gjort... Ta hunden ofte ut. Belønn når han har gjort fra seg. Legg gjerne på kommando. Siden han har gjort dette til en tydelig vane over tid. Så tipper jeg dere kommer til å slite litt. Om du ikke klare å ta den i øyeblikket å pælme den ut. Med påfølgende banneord. Så hunden skjønner at dette er fyyy fyy.

Link to comment
Share on other sites

Ser ingen problemer med det. Har gjort det på flere bikkjer og de lærer veldig fort :)

Kjefter på bikkja 3 timer etter at den har tissa inne også da?

Og kjefter så hardt at den blir redd og så tisser.

For da kan man jo ta de på fersken for at den tisser inne :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Setter pris på mer konstruktive forslag og mindre av annet.

 

Som sagt skjer dette som oftest etter han har hvert ute, så ofte lufting har ingen hensikt.

 

Han får beskjed om at det ikke er akseptabelt og tatt ut igjen når han pisser.

Han er blitt tatt ut siden dag en når han har gjort fra seg inne og siden han ble 6 måneder har han fått kjeft ved tissing før han tas ut.

 

Fortsatt ingen forandring

Link to comment
Share on other sites

Ikke urinveisinfeksjon?

Nå finnes det hunder som aldri blir stuereine (noe i hodet som ikke stemmer),men det er vel meget sjeldent.

Hvis du har vært ute med den fra den er valp hver gang den har spist,sovet eller lekt og det ikke fungerer så hadde jeg sjekka med veterinær.

Link to comment
Share on other sites

Vask med salmiakk, sitron, e.l på de stedene som tisser inne. Sett noe i veien etterpå. En stol, krakk, skap, noe som gjør hunden ikke får tilgang. Da ser du med en gang at han leter etter plassen å tisse på. Kanskje det gir deg tid nok til å ha han ut. Da vil han etterhvert skjønne at det skal ikke tisses der.

 

Hvis dere har katt, som kanskje har markert seg på disse tre stedene, så er det veldig vanskelig å få hunden til å slutte å tisse der.

 

Hunden vår har en plass på minste guttens rom hvor han gjør fra seg. Her klarte katten å markere seg for ett år siden. Og fremdeles sliter vi med at hunden gjør fra seg der.. Det er ikke ofte. Men nå, etter a det ligger en stor zakkosekk der, så gjør han ikke fra seg. Der er ei hindring for har forandret stedet, og da lar han være.

Link to comment
Share on other sites

Ikke urinveisinfeksjon?

Nå finnes det hunder som aldri blir stuereine (noe i hodet som ikke stemmer),men det er vel meget sjeldent.

Hvis du har vært ute med den fra den er valp hver gang den har spist,sovet eller lekt og det ikke fungerer så hadde jeg sjekka med veterinær.

 

Tviler på det.

 

Det fungerer for det meste, de fleste gangene går han til døren når han må på do.

 

Det er når han kommer inn fra tur det oftest skjer.

Han kan være ute i timesvis, drikke, tisse og skite gjentatte ganger og alikavel tisser han ofte når han kommer inn igjen.

Link to comment
Share on other sites

Om eneste reaksjonen han får er fy, så tror jeg ikke han bryr seg så mye om det. Du må nok til med sterkere kost enn det. Kanskje han tisser inne for at han da vet han får komme ut?

 

Hva anser du som sterk nok kost?

 

ofte går han å legger seg etterpå så tviler på at han vil ut igjen.

Link to comment
Share on other sites

Vask med salmiakk, sitron, e.l på de stedene som tisser inne. Sett noe i veien etterpå. En stol, krakk, skap, noe som gjør hunden ikke får tilgang. Da ser du med en gang at han leter etter plassen å tisse på. Kanskje det gir deg tid nok til å ha han ut. Da vil han etterhvert skjønne at det skal ikke tisses der.

 

Hvis dere har katt, som kanskje har markert seg på disse tre stedene, så er det veldig vanskelig å få hunden til å slutte å tisse der.

 

Hunden vår har en plass på minste guttens rom hvor han gjør fra seg. Her klarte katten å markere seg for ett år siden. Og fremdeles sliter vi med at hunden gjør fra seg der.. Det er ikke ofte. Men nå, etter a det ligger en stor zakkosekk der, så gjør han ikke fra seg. Der er ei hindring for har forandret stedet, og da lar han være.

 

 

Har tidligere brukt salo, men har nå vasket over stedene med klor.

 

Er foran døren nede, trappesatsen og foran dør + tepper oppe, vanskelig å dekke alle disse.

 

Ingen katt. Har eldre hunder i huset men er 4år siden forrige ikke var stueren.

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å unngå at hunden får tilgang til de 3 stedene den tisser? Snakker om en periode på et par uker.. Hvis han kun urinerer på de plassene, kan det dreie seg om et markeringsbehov. Et mønster han har som vane.. En hannhund vil gjerne unngå å tømme blæra helt for å kunne markere.

 

Prøvde å sperre tilgangen til disse stedene for å bryte mønsteret...

 

NB! Det er ikke uvanlig at enkelte hunder er tunge å få stuerene. Har hørt flere tilfeller hvor det går et år før hundene er stuerene.

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å unngå at hunden får tilgang til de 3 stedene den tisser? Snakker om en periode på et par uker.. Hvis han kun urinerer på de plassene, kan det dreie seg om et markeringsbehov. Et mønster han har som vane.. En hannhund vil gjerne unngå å tømme blæra helt for å kunne markere.

 

Nei ikke mulig.

Tviler litt på at det er snakk om markeringsbehov.

De tilfellene hvor det ikke merkes med en gang og han avbryter til han blir tatt ut. Så ligger det en meget stor damm som tyder på at han tømmer det han har i blæren.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en eldre hannhund i huset og du går tur med begge så kan det tenkes at valpen ikke tørr å pisse ute for ikke å provosere den andre med å markere. Han er i ferd med å bli kjønsmoden nå og det kan være litt skummelt med en annen dominant hannhund i huset.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en eldre hannhund i huset og du går tur med begge så kan det tenkes at valpen ikke tørr å pisse ute for ikke å provosere den andre med å markere. Han er i ferd med å bli kjønsmoden nå og det kan være litt skummelt med en annen dominant hannhund i huset.

 

God teori, men han er ofte med meg alene på tur og jakt.

Samme skjer da.

Link to comment
Share on other sites

Da har han nok bare funnet ut at det er en grei plass å tømme seg.. Bare å ta tid og ordinær stueren-trening til hjelp.

 

Hunder er utrolig selektive dyr. De skiller på de minste detaljer. Når en hund blir nektet tissing i en krok, betyr ikke det at den andre kroken er ulovlig.. Og tissing med eier tilstede er i hundens øyne noe helt annet enn tissing uten eier tilstede... Det er mange variabler den skal lærere seg... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt med å dyppe snuten på dei i pisset vist du tar han på fersken å så ta han ut ein tur? Var veldig effektift på dreveren når han begynte med det tulle på den alderen.2 ganger så var det heilt slutt:-)

 

x-cover

 

Treningsmetoder er universelle, så jeg tar et eksempel som setter det litt i perspektiv..

 

Om du som 14 åringer drikker deg drita full og spyr på gulvet, og faren din kommer inn og gnir hodet ditt ned i spyet.. Hva lærere du? At å drikke er dumt, eller at det å bli oppdaget er dumt? Frykter du faren din, eller flaska som gir deg en god fest?

 

Det er litt å sette seg inn i, så jeg anbefaler å lese seg opp på moderne positiv trening for å få forståelse.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Latterlig og sammenlinge oppdragelse av unger med oppdragelse av bikkjer. Noen prinsipper er universelle, men de langsiktige måla er vidt forskjellige.

 

Uansett mål, dyreart og utgangspunkt , brukes samme grunnprinsipper for treningen. All trening koker ned til forholdet mellom behag/ubehag. Og de siste 15-20 årene har det vært en stor omveltninger innen hundetrening som har ført til at fra å stort sett bero på ubehag, er det nå en stor enighet om at behag gir bedre og mer langtidsvirkende treningsresultat.

 

PS! Lar det være mitt siste svar her, da det er på vei til å skli litt ut fra topic :-)

Link to comment
Share on other sites

Om eneste reaksjonen han får er fy, så tror jeg ikke han bryr seg så mye om det. Du må nok til med sterkere kost enn det. Kanskje han tisser inne for at han da vet han får komme ut?

 

Hva anser du som sterk nok kost?

 

ofte går han å legger seg etterpå så tviler på at han vil ut igjen.

 

Hva som er sterk nok kost vet ikke jeg, kjenner ikke din hund. Hunder er forskjellige, men jeg tviler på at Fy går så veldig langt inn i ryggraden på hunden. Jeg sier ikke du skal dytte hodet ned i pisset, men kanskje en liten mellomting mellom å si Fy og og dytte hodet ned i pisset.

Jeg vet og med meg skjer at jeg sier noe annet enn fy om jeg skulle se en eldra valp tisser inne. da hadde nok hele banneordboken blirr brukt med en forbannet stemme. Jeg tror jaggu bikkja hadde sluppet å gå ut selv og.

Men om du ikke tar den på fersken, så er det lite å gjøre, da er det bare å tørke opp og late som ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt med å dyppe snuten på dei i pisset vist du tar han på fersken å så ta han ut ein tur? Var veldig effektift på dreveren når han begynte med det tulle på den alderen.2 ganger så var det heilt slutt:-)

 

x-cover

 

Treningsmetoder er universelle, så jeg tar et eksempel som setter det litt i perspektiv..

 

Om du som 14 åringer drikker deg drita full og spyr på gulvet, og faren din kommer inn og gnir hodet ditt ned i spyet.. Hva lærere du? At å drikke er dumt, eller at det å bli oppdaget er dumt? Frykter du faren din, eller flaska som gir deg en god fest?

 

Det er litt å sette seg inn i, så jeg anbefaler å lese seg opp på moderne positiv trening for å få forståelse.. :smile:

 

Om faren min hadde dyttet hodet mitt ned i spyet hver eneste gang jeg drakk, så hadde jeg nok sterkt vurdet å gi meg med drikkingen.

Link to comment
Share on other sites

På tur skjer det mye. Hunden har ikke tid til å kjenne etter. Så kommer den inn og slapper av - blæra er full !!

Jeg opplever at det er scenarioet over du har beskrevet.

 

Da ville jeg alltid etter tur :

- enten sørget for at hunden tisset rett utenfor trappa, før dere går inn.

- eller luftet hunden i løpet av de første minuttene etter hjemkomst fra tur.

 

Når hunden tisser, når og hvor du ønsker det, skal den ha masse ros, og gjerne et bestemt ord, som f.eks. "Tisse".

Hvis du benytter dette riktig, vil dette bli en kommando som fungerer like godt som f.eks. "Sitt"

Link to comment
Share on other sites

Sliter med samme greia, bikkja har nettopp rundet året :trist: Bikkja er egentlig stuerein men noen ganger har den ikke tid til å gjøre fra seg ute fordi det er så mye som må sjekkes opp at det går galt når den kommer inn igjen. Både pisser og driter. Selv om det ikke skjer ofte er det utrolig irriterende :? Har slått meg med ro med at det vil gå over når bikkja blir litt eldre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...