Jump to content

Mauser eller Krag?


Mas-36

Mauser eller krag til banehygge?  

72 members have voted

  1. 1. Mauser eller krag til banehygge?

    • Mauser
      18
    • Krag
      54


Recommended Posts

Fikk en krag fra 1912. Fikk beskjed på skytterlaget om at jeg kunne skyte rekrutt ammunisjon i den? Var visst flere der som gjorde det. Og federal fusion i 6,5x55 skulle være ladd til krag-trykk så da går det jo an å ta den med på rådyrjakt også skulle det friste :smile:

 

Tom erik johannessen, flekkefjord.

Link to comment
Share on other sites

Tok meg en prat med en BM her endag, om krag om ammunisjon. ;)

 

Han mente at all ny ammunisjon som ble laget idag, er laget slik at den skal kunne brukes i de svakeste våpen i dette kaliberet.

Det eneste landet som ikke hadde denne loven var norge, og her var det ikke store ammunisjonproduksjonen igjen.

 

Meeen, jeg tror jeg ville handlet en pakke norma rekrutt vist jeg skulle ut og lufte godrifla til tippoldefar fra 1896. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal en klare å velge mellom to slike morsomme våpen da tro??

Mauser i 30.06 er jo bare fantastisk moro.

Og klenodiumet fra 1905 er bare fantastisk nydelig å skyte med :D

Skal en velge morofaktor så blir det sparket fra Mauser'n. Men hjertet ligger nok i langkragen med den fantastiske glansen i den polerte stokken og følelsen når den som en leken liten hoppe bukker under deg når du skyter :D

6,5X55 rekrutt er laget for gammel krag, min har spist mange hundre av denne sorten, og er eneste mat hun får så fremt det ikke er laget på mannerommet.

Det burde vært et unntak i denne latterlige "våpengarderoben" som gjorde at alle kunne hatt et par av disse som ikke innvirker på antallet du kan eie før du må krangle med et kjøtthue på et våpenkontor som ikke vet hvilken ende ei kule kommer ut av et våpen....

Link to comment
Share on other sites

Hehe den er nok ikke godkjent av DFS. Men hadde vært en ide den ja.

 

Var på Dokka og innom Våpensmia i dag. Der sto det en M67-F2 i 6,5x55. Den ble med hjem :mrgreen: Med noe så som så ammunisjon ble nye eier ikke skuffet over presisjon. Det meste av spredning skylles meg og ikke våpen/ammo :roll: Holdt fint 10er ringen på 4 av 5 skudd på 100meter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...