Jump to content

Rugdejakt


Snike-Stig

Recommended Posts

Rugda er en fugl det ikke er nødvendig å jakte på, etter min mening. Har pålagt meg selv et forbud mot det, fordi rugdetrekket er mosomt å observere, og lyden fra fuglen er så uvanlig.

Skyt heller et par tre gråtroster, da får du samme kjøttmengde. Om du gidder å "vomme dem ut".

Vi kan tillate oss å frede rugda uoffisielt.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen andre grunner til å frede rugdejakten, annet enn at trekket er "morsomt å observere" og at den lager en "uvanlig lyd"?

 

Såvidt jeg har forstått er rugdejakten en spennende og utfordrende jaktform med lange tradisjoner, spesielt her på vestlandet. Jeg tenkte at dette kunne være et greit alternativ til rypejakt, som allerede er involvert i opphetede diskusjoner etter dårlige takseringer. Men om det er konkrete faktorer som tilsier at man bør utsette rugden for mindre jaktpress, så vil jeg selvfølgelig revurdere.

Link to comment
Share on other sites

No har eg faktisk et lite terreng på ca 100 mål som grunneier sier at de ser rugde ofte, har sjøl ikkje vert å sett etter,

har ikkje skutt rugde før men sett litt rundt i fjellet de siste årene på rypejakt.

Tror eg må ha meg en tur å se om eg ser noe rugde i helgen.

 

No er det ikkje storefuglen det er snakk om så vil tro at 5'er hagl passer fint, kan helt sikkert bruke finere også.

 

Beste tipse eg vil komme med må være å stoppe i ny og ne for å presse fuglen til å lette, samme som vi gjør på rypejakt:)

Link to comment
Share on other sites

Folk som vet lite om Rugde og rugdejakt kommer gjerne med slike kommentarer som første svar i tråden her, usaklig og uinformert....

 

Rugda er en merkelig fugl, folk som ikke jakter Rugde med hund ser sjelden og aldri fuglen hvis en ikke tilfeldigvis bor under et trekk.

 

Jeg har kompiser som er støkkjegere og friluftsfolk som aldri har sett Rugde her i distriktet, jeg derimot ser plenty og skyter endel hvert år.

 

Den trykker som regel meget hardt så støkkjakt fører sjelden til noe særlig, hvis du ikke skulle være så heldig å nærmest tråkke på den.

 

Biotoper = myrdrag, bekkefar og gjerne i løvskog kledde hellninger.

 

Første finværsdag etter noen dager med tåke og regn i okt/nov kryr det som regel med Rugde her, dagen etter er det gjerne bortimot tomt, avhengig av vind og vær, naturlig nok siden den trekker:)

 

Ammo, jeg bruker leirdueammo evt 6 vismuth. Holdene blir sjeldent lange siden det er som regel forholdsvis tett og fuglen er meget rask.

 

Klart en av de artigeste jaktformene tilgjengelig her til lands men skaff deg en kompis med hund, eller hund :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Er det noen som har erfaring med rugdejakt som kunne tenkt seg å dele noen tips? Jeg tenker da spesielt på biotoper, værforhold, ammo, etc.

 

Jeg jakter for øvrig uten hund på vestlandet.

 

Takker for svar.

 

Her er et par videoer som du kan studere for å se terenge ol.

" target="_blank

" target="_blank

Av ammo så er vismuth og tungsten å anbefale Eley alphamax og saga maximum US 6-7 det er d jeg vill anbefale, og bruk opene choker ;) Her er en ammunisjons test om du trenger det : http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 323666.ece ;)

Link to comment
Share on other sites

Tenkt scenario fra baren en lørdagskveld:

En rugdejeger kommer i prat med en veldreid blondine som er ute på byen for å "få seg noe".

- Så du er jeger du,. du jakter kanskje på "The big five" du da?

- (han) eh, nei.ikke helt det, nei...

- (hun) men elg da kanskje? Storelg?

- (han) Eh, nei, jeg vet ikke helt, jeg jakter mest rugde jeg.

- (hun) Det vil si at du helst jakter på "The minute five" du da, rugde, trost, gjøk. spurv og sissik?

- (hun) etter en pause hvor hun misbilligende gransker "vår" rugdejeger: Kanskje du jakter på linerler også du da? Katte mi gjør det.

Så reiser hun seg og går med et nedlatende blikk.

Han forsøker å drukne "gruffet" med en ekstra dobbel....

 

Fritt etter Einar Skjæråsen:En ska sjå seg før og akte natur`n, - itte nødvendigvis kverke`n.

Link to comment
Share on other sites

Folk som vet lite om Rugde og rugdejakt kommer gjerne med slike kommentarer som første svar i tråden her, usaklig og uinformert....
Det er ikke nødvendig å prøve å opplyse folk som ser på jakt av "Big Five" som en vei til å få seg pels på knaggen. Det er lurere for oss hundejegere på vestlandet å holde en lav profil så vi beholder rugdejakten mest mulig for oss selv. :wink:

 

Ammo, jeg bruker leirdueammo evt 6 vismuth. Holdene blir sjeldent lange siden det er som regel forholdsvis tett og fuglen er meget rask.
Åpne chocker og små hagl med tette svermer fungerer godt under rugdejakt med hund. Det blir ofte korte hold og raske skudd.

 

Klart en av de artigeste jaktformene tilgjengelig her til lands men skaff deg en kompis med hund, eller hund :)
Har veltrent hund for rugde, er gjerne kompis med folk med terreng. :wink:
Link to comment
Share on other sites

Takker for tips og link til videoer.

 

Angående;

 

Tenkt scenario fra baren en lørdagskveld

 

 

Hold slike scenarioer med tankene, så blir det kanskje noe på deg og :lol:

 

Jeg har tilgang til et terreng det skal være variert med fugl, både stort og smått. Så jeg får håpe det blir skuddmulighet også på rugde. Blir artig å få skikkelig testet skyteferdighetene.

Link to comment
Share on other sites

Et scenario fra virkeligheten en lørdags kveld:

En Italiener kommer i prat med en veldreid blondine som er ute på byen for å "få seg noe".

- Så du er jeger du,. du jakter kanskje på "The big five" du da?

Han: "The big five" har jeg i samlingen, sammen med det meste annet man kan jakte på.

Hun: Hva jakter du nå da?

Han: Jeg er desperat etter å skyte en rugde duoblè.

Hun: Er det vanskelig?

Han: Ingen er fullkommen jeger før man har en right and left på rugde.

Hun: Klærne dine ville tatt seg flott ut på soveromsgulvet mitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Rugda er en fugl det ikke er nødvendig å jakte på, etter min mening. Har pålagt meg selv et forbud mot det, fordi rugdetrekket er mosomt å observere, og lyden fra fuglen er så uvanlig.

Skyt heller et par tre gråtroster, da får du samme kjøttmengde. Om du gidder å "vomme dem ut".

Vi kan tillate oss å frede rugda uoffisielt.

Rugde er kjent for a være det aller fremste matviltet. Visstnok kong Haakon VII sin livrett. Da servert med innmaten i.

Link to comment
Share on other sites

Rugde er kjent for a være det aller fremste matviltet. Visstnok kong Haakon VII sin livrett. Da servert med innmaten i.

 

Tror ikke du vil finne en eneste rugdejeger som protesterer på det :)

Vært mye jakt i det siste så i dag bevilger jeg meg en fridag men i morgen etter morradrevet etter hjort blir det nok litt rugdejakt tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

fikk ei rugde i høst. var på egen utmark da den "smalt opp".. fikk suhl 127 opp og rugda stupte. var fornøyd med treffen og at børsa satt godt under så "raske" forhold. nedturen kom da jeg meget spent hadde stekt rugde filetene og skulle smake... det var like tørt som mariekjeks!..

så hvordan tilberedes denne fuglen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

så hvordan tilberedes denne fuglen?

brun smørr med litt hvitløk (ett fedd).

Sterk varme.

ca 1 min på hver side.

legg i alu folie i 10 min.

 

creme fresh, rør pepperrot i.

trøffel

ristet pariserloff skive

ltt kapers

 

skjær tynne skiver av rugdefilet

 

smør pepperrotblandingen på loffbiten

legg på et par fem kapers

legg på et par skiver filet

legg en skive trøffel på toppen

 

stapp alt i kjeften og tygg.

vel bekomme :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...