BMB Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for at det skal bli enklere å knekke hagla? Trodde det skulle gå seg til etterhvert som jeg brukte den, og den har så klart blitt litt lettere enn i starten. Men nå synes jeg det bare begynner å bli irriterende. Hva er det som gjør at den er hard å knekke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SittingDuck Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 det er fordi det er en Silma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BMB Posted September 24, 2012 Author Share Posted September 24, 2012 Javel? Så du mener at alle Silma hagler er sånn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sindre.S.K Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 Er det selve mekanismen eller fysisk og knekke den som er problemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BMB Posted September 24, 2012 Author Share Posted September 24, 2012 Den er "tråkk". Jeg må ta i for å knekke den. Jeg pleier å sette den under armen og ta grep langt ute på løpet for å få moment slik at jeg får den opp. Er på en måte slik at det virker som om det er noe som er skrudd for hardt til e.l. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sindre.S.K Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 Prøvd og presse løpet opp mens du drar i hendelen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jml Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 Hold hagla rett vei!! Haha har du prøvd å gi den en god overdose med olje i mekanismen? Berettaen min ble ikke lett å åpne før etter 1500 skudd sånn ca! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BMB Posted September 24, 2012 Author Share Posted September 24, 2012 Den er olja så det holder Børsa har vel gått godt og vel 1500 skudd vil jeg tro. Føles på en måte som den "sitter i klem" mellom et eller annet (som om det skulle vært for trangt på en måte). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trombone Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 tja. Har ingen erfaring med Silma, men demonter hagla og titt på kontaktflatene. Er de uten grader og merker? Eller har du lyse felter/striper i helgslingsflatene eller glideflatene i baskylen? Jeg har vært frekk nok til å gå over et par baikal med fin slipepasta og nennsom hånd. Det hjalp betydelig, og våpnene har ikke utviklet slark. Ikke bruk Dremel. Jeg skal si det en gang til: Ikke bruk Dremel. Slik hjemmesløyd må gjøres etter "bare litt" prinsippet, og da er motorisert verktøy bare en tabbe. Slipepasta Korning 1200 eller deromkring på glideflatene og åpne/lukke noen ganger.. Rens nøye, inspiser, olje inn og prøv igjen til du er fornøyd. Obs! Overdriver du er Våpenet ødelagt , så dette er en tålmodighetsprøve av de større. Den gode nyheten er at du behøver å polere/slipe såpass lite at det fint lar seg gjøre med håndmakt. Er du usikker, overlater du dette til en våpensmed for prisen av "noen" halvlitere og beholder nattesøvnen. Lykke til! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BMB Posted September 24, 2012 Author Share Posted September 24, 2012 Sånn ser det ut. Er det det du mente med merker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jæger J Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 AU!!! Så tørt og oppskrapet ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond99 Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 Uffda.... hvordan ser det ut innvendig i baskylen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BMB Posted September 24, 2012 Author Share Posted September 24, 2012 I tillegg til brekkinga, er det også ekstremt "tråkt" å ta av forskjeftet også. Nå spør jeg kanskje dumt, men hva er baskylen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jæger J Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 "Låskassa" om du vil, tipper den er litt ru på innsiden. Husk at alt beveger seg rundt punktet framme i kassa. Når du åpner hagla skal haner spennes, fortreet ligger an mot framkant av kassa og utdragere føret ut. Hvis hver av disse delene går litt trått/tørt i tillegg til disse gradene du har i mekanismer er det ikke rart at det oppleves hardt å åpne hagla. Smøre alle bevegelige deler og glideflater vil nok hjelpe men tror du bør følge rådet om å få gjort noe med anleggsflatene her. Lykke til Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BMB Posted September 24, 2012 Author Share Posted September 24, 2012 Sånn ser det ut her. Jeg fikk kjøpt hagla litt billigere fordi forskjeftet var sprukket, og det var jo greit det. Her om dagen oppdaget jeg at forskjeftet har en mørkere farge enn kolben. Mistenker at jeg har fått forskjeftet til en Finnskogen lux. og jeg har den "vanlige modellen" eller hva mener dere? Her er bilde av min hagle: Men på grunn av disse merkene (er også flere under løpene) må det jo være noe galt. Når jeg kjøpte den og selgeren tok fram "det andre forskjeftet" så sa han at den var litt tråkk, men at dette ville gå seg til ved bruk. Jeg er ikke en tålmodig person og hater pirkejobb, så hva burde jeg gjøre? Skal jeg kontakte selger eller skal jeg sende den rett til børsemaker eller hva foreslår dere? Begynner å bli litt irriterende at den er så tråkk, da det tar litt ekstra tid å lade osv. og det ofte går fort på andejakta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jml Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Hadde jeg vært deg så hadde jeg returnert hagla til forhandler.. den der ser ikke helt frisk ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BMB Posted September 25, 2012 Author Share Posted September 25, 2012 Hadde jeg vært deg så hadde jeg returnert hagla til forhandler.. den der ser ikke helt frisk ut! Har sendt de en e-post og forklart problemet Og spurt pent om hva vi kan gjøre med det. Så får vi se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pang pang Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Bruk FETT ikke olje på alle flater som glir mot hverandre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BMB Posted September 25, 2012 Author Share Posted September 25, 2012 Bruk FETT ikke olje på alle flater som glir mot hverandre Tror du det vil hjelpe over lengre tid da? Det er vel ikke noen permanent løsning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pang pang Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Tørker av fett, og har på nytt hver gang jeg skal bruke hagla. En motor uten olje, går ikke bra det heller- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jæger J Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Jeg mener at leverandør ikke kan klandres for merkene som stammer fra demontering/montering med litt slinger i valsen. De bør kunne komme med en uttalelse om forskjeftet er for langt/trang og skulle vært tilpasset individuelt. Det gir derimot ikke en forklaring på merkene som jeg mener stammer fra det jeg har skrevet over. Er enig med at litt tynt fett eller sagkjedeolje på glideflatene er bra, ellers olje på ALLE bevegelige deler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BMB Posted September 25, 2012 Author Share Posted September 25, 2012 Som sagt tidligere, så tror jeg nok ikke det smøringen som er problemet. Det er bare at det er for trangt rett og slett. Det forskjeftet jeg fikk erstattet med det som var sprukket passer ikke. Så du/dere mener det ser ut som det er merker etter å ha satt sammen hagla? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pang pang Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Prøv fett det funker bedre enn du tror. Å ja, det ser ut som det er merker etter sammen montering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BMB Posted September 25, 2012 Author Share Posted September 25, 2012 Prøv fett det funker bedre enn du tror.Å ja, det ser ut som det er merker etter sammen montering. Takk Da skal jeg bruke litt fett og se om det hjelper. Noen spesiell type du vil anbefale? Bryr meg egentlig null og ingenting om de merkene, er bare at den er tråkk jeg synes er irriterende Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pang pang Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Smør sidene på kammeret og hengslingen mellom løp og kasse, pluss buene i fortre. Våpen fett, eller fett som tåler litt varme Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stipay Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Har også lurt litt på dette. Burde jeg heller bruke fett/gris enn olje? Dette er oljen jeg bruker nå: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/lade-puss ... ay-1043136" target="_blank Har en del fett av typen Total Ceran WR2 som jeg lurte på kunne være bedre på disse flatene du snakker om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T. urogallus Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 At det fotograferte våpenet, er som tidligere beskrevet i tråden, "mer enn nok oljet"? Ser mer ut som den er vasket i tynner. Fedt i "halvmånene" på løpet, fedt på hengselbolt, og på forskjeftets kanter mot baskylen, samt en god klatt olje under ejektorene. Burde nok ta av skjeftet, rense mekanismen med thynner, og sette denne inn med en god olje også. Skal du se det blir børse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
furuoglyng Posted September 26, 2012 Share Posted September 26, 2012 Ikke bruk slipepasta eller gjør noe som senere igjen kan gi deg slark. Hvis du får løpet lett inn og ut i låskassa, da kan det virke som om det er forskjeftet mot låskassa som bremser litt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veslin Posted September 26, 2012 Share Posted September 26, 2012 På min jakthagle, gammel Beretta S55, så har jeg brukt forskjellig. Nå har jeg foreløpig med hell testet silikonfett på hengslene, slik som brukes når man smører glidebolter på bremsecalipere på biler. Skal tåle ekstreme påkjenninger og glir lett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buhund Posted September 27, 2012 Share Posted September 27, 2012 Sleggefett er et sikkert valg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.