Jump to content

Hagla er hard å knekke


BMB

Recommended Posts

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for at det skal bli enklere å knekke hagla?

 

Trodde det skulle gå seg til etterhvert som jeg brukte den, og den har så klart blitt litt lettere enn i starten. Men nå synes jeg det bare begynner å bli irriterende.

 

Hva er det som gjør at den er hard å knekke?

Link to comment
Share on other sites

Den er "tråkk". Jeg må ta i for å knekke den.

Jeg pleier å sette den under armen og ta grep langt ute på løpet for å få moment slik at jeg får den opp. Er på en måte slik at det virker som om det er noe som er skrudd for hardt til e.l.

Link to comment
Share on other sites

tja. Har ingen erfaring med Silma, men demonter hagla og titt på kontaktflatene. Er de uten grader og merker? Eller har du lyse felter/striper i helgslingsflatene eller glideflatene i baskylen?

Jeg har vært frekk nok til å gå over et par baikal med fin slipepasta og nennsom hånd.

Det hjalp betydelig, og våpnene har ikke utviklet slark.

Ikke bruk Dremel. Jeg skal si det en gang til: Ikke bruk Dremel.

Slik hjemmesløyd må gjøres etter "bare litt" prinsippet, og da er motorisert verktøy bare en tabbe.

Slipepasta Korning 1200 eller deromkring på glideflatene og åpne/lukke noen ganger.. Rens nøye, inspiser, olje inn og prøv igjen til du er fornøyd.

 

Obs! Overdriver du er Våpenet ødelagt , så dette er en tålmodighetsprøve av de større. Den gode nyheten er at du behøver å polere/slipe såpass lite at det fint lar seg gjøre med håndmakt.

 

Er du usikker, overlater du dette til en våpensmed for prisen av "noen" halvlitere og beholder nattesøvnen.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

"Låskassa" om du vil, tipper den er litt ru på innsiden.

Husk at alt beveger seg rundt punktet framme i kassa.

Når du åpner hagla skal haner spennes, fortreet ligger an mot framkant av kassa og utdragere føret ut.

Hvis hver av disse delene går litt trått/tørt i tillegg til disse gradene du har i mekanismer er det ikke rart at

det oppleves hardt å åpne hagla.

Smøre alle bevegelige deler og glideflater vil nok hjelpe men tror du bør følge rådet om

å få gjort noe med anleggsflatene her.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

IMAG0206.jpg

 

 

IMAG0205.jpg

 

 

IMAG0204.jpg

 

 

 

Sånn ser det ut her.

Jeg fikk kjøpt hagla litt billigere fordi forskjeftet var sprukket, og det var jo greit det. Her om dagen oppdaget jeg at forskjeftet har en mørkere farge enn kolben. Mistenker at jeg har fått forskjeftet til en Finnskogen lux.

1060680_1_634202415322500000.jpg

 

og jeg har den "vanlige modellen"

Finnskogen-original.jpg

 

eller hva mener dere?

Her er bilde av min hagle:

IMAG0207.jpg

 

 

Men på grunn av disse merkene (er også flere under løpene)

IMAG0209.jpg

 

 

IMAG0208.jpg

 

må det jo være noe galt. :trist:

 

 

Når jeg kjøpte den og selgeren tok fram "det andre forskjeftet" så sa han at den var litt tråkk, men at dette ville gå seg til ved bruk.

Jeg er ikke en tålmodig person og hater pirkejobb, så hva burde jeg gjøre? Skal jeg kontakte selger eller skal jeg sende den rett til børsemaker eller hva foreslår dere?

Begynner å bli litt irriterende at den er så tråkk, da det tar litt ekstra tid å lade osv. og det ofte går fort på andejakta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at leverandør ikke kan klandres for merkene som stammer fra demontering/montering med litt slinger i valsen.

De bør kunne komme med en uttalelse om forskjeftet er for langt/trang og skulle vært tilpasset individuelt. Det gir derimot ikke en forklaring på merkene som jeg mener stammer fra det jeg har skrevet over.

Er enig med at litt tynt fett eller sagkjedeolje på glideflatene er bra, ellers olje på ALLE bevegelige deler.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt tidligere, så tror jeg nok ikke det smøringen som er problemet. Det er bare at det er for trangt rett og slett. Det forskjeftet jeg fikk erstattet med det som var sprukket passer ikke.

 

 

Så du/dere mener det ser ut som det er merker etter å ha satt sammen hagla?

Link to comment
Share on other sites

Prøv fett det funker bedre enn du tror.

Å ja, det ser ut som det er merker etter sammen montering.

 

 

Takk :-) Da skal jeg bruke litt fett og se om det hjelper. Noen spesiell type du vil anbefale?

 

 

Bryr meg egentlig null og ingenting om de merkene, er bare at den er tråkk jeg synes er irriterende :-)

Link to comment
Share on other sites

At det fotograferte våpenet, er som tidligere beskrevet i tråden, "mer enn nok oljet"? Ser mer ut som den er vasket i tynner.

Fedt i "halvmånene" på løpet, fedt på hengselbolt, og på forskjeftets kanter mot baskylen, samt en god klatt olje under ejektorene.

Burde nok ta av skjeftet, rense mekanismen med thynner, og sette denne inn med en god olje også. Skal du se det blir børse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...