Jump to content

Tips for å auke lostid?


LisleArne

Recommended Posts

Har ein Fauve på 3,5 år. Super bikkje på alle vis, men lostidene er altfor korte og ligg på 15-20 minutt i snitt. Pga dette har det ennå ikkje blitt skote dyr for han, men han losar hare, rev, rådyr og hjort. Lengste losen han har hatt var ca 1,5 time på hare, men det har blitt med den eine gonga.

 

Terrenget er relativt viltfattig og ofte stikk dyra ut eit stykke etter opptak før dei begynner å ringe. Det hjelp nok heller ikkje at han er tyst som ein østers på fot, sjøl om det jo er etter boka. Trur ikkje han slepp så fort pga at han er usikker eller redd, han kom alltid tilbake til "far" etter los då han var mindre, og nå finn han meg greit på spor sjøl om eg har flytta på meg under losen. Han held veldig god kontakt under søk, og etter at han legg av losen så gjeng han slavisk bakspor tilbake til der uttaket var og vidare inn til meg. Søket er ikkje det beste, men brukelig. Arbeid på fot er bra, men på hare kan han fort vase rundt i 2 timar for så å gi seg.

 

Prøver au å støtte han opp ved å gå med han dit han slapp. Som oftast blir det ein ny runde med tilsvarande kort los.

 

Er rett og slett litt rådvill. Fatter jo at det forhåpentligvis vil skje ting om eg kan få eit fall eller to på han, men det er jaggu ikkje bare-bare med store terreng, lite dyr og korte losar:)

 

Tips mottas med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

Kan kanskje høres ut som om uttaket blir noe hardt og brutalt, og at dyrene av den grunn går rett ut. At han gir seg hvis det går på langen, kan jo bare være en fordel. Selv har jeg en ung revestøver (schillerstøver), som jeg gjerne skulle ønske var mere løs på foten. Ser i år at dette er på god vei, og håper det fortsetter. Men for å kompansere litt for dette, bruker jeg bjelle på hunden. Dette er et gammelt triks for å få reven til å bukte finere for hunden. Hun er også i ferd med og bli helt klovviltsren, og jager kun rådyr en sjelden gang hvis hun ser dem. En bieffekt med bjella er at rådyrene hører hunden og går rolig ut før hun ser dem. Hun har ikke jaget rådyr i år.

 

Ikke sikker det fungerer, men du kan prøve bjelle på hunden. Mulig det funker.

Link to comment
Share on other sites

Har vore inne på tanken om bjølle, ja. Har også tenkt på at det muligens er grunnen til at han tenderer å vere meir påhengeilig på hare enn rådyr, haren tek jo normalt ikkje så langt ut i uttaket som rådyra her.

 

På den andre sida har eg jakta mykje med drever som er laus på fot, og rådyra kan fortsatt stikke ut eit godt stykke etter uttak. Muligens farta er lågare pga at dei ikkje blir så støkt?

 

Mange som har erfaring med bjølle på divande hund tru? Eg har bare vore borti det på fuglehund...

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Du skriver at han har "veldig god kontakt under søk". Med fare for å fornærme deg høres denne formuleringen ut som en fin måte å skrive at søket ikke er så bra. Har bikkja dårlig søk kan en nok oppleve at uttak på hjort, rev og rådyr ofte kan være nokså nærme deg, med den konsekvens at dyra kan bli støkt av deg og tar rett ut. Jeg liker hunder som legger av hvis losen tar rett ut, men som holder det gående hvis det ringer greit. Slike hunder finnes. Haren er jo annerledes. Den finner på mange krumspring og kan forata noen manøvre om den støkkes av folk i losens gang, men vil i grove trekk hoppe nokså likt om den ikke støkkes eller om den støkkes på samme plass 10 ganger i løpet av losen. Dette kanvære noe av forklaringa på at den holdt det gående såpass lenge på hare, som jo også er klart vanskeligst å jage av de fire artene du nevner.

 

Det virker som hunden din er glad i kontakt og trygghet i forhold til å finne deg igjen. Det jeg lurer på er om du så langt har flytta deg mye når hunden er vekke i søk eller los, eller om du søker med den, ettersom det er lite vilt der du jakter? Det kan i såfall ha ha en uheldig effekt ved at det hemmer søket. Den søker, men vil samtidig ha kontroll på hvor du er. Det samme kan ligge i bakhodet på den under los. Første bud for harejegere de første sesongene med unghund er å sitte der bikkja sist så deg til den kommer igjen. Da vet bikkja at den kan stole på hvor du er. Når denne tryggheten sitter og bikkja utvikler seg, må en selvfølgelig få lov til å flytte seg for å poste. En av mange fine ting med Astro er at du kan sette deg tilbake der du sist så den når den er på retur, ev på returstrengen om du ikke rekker tilbake til der den sist så deg.

 

Interesse er også et moment. Det er mange kortbeinte som priorterer det ene eller det andre etter noen sesonger hvor den har lost på både folk og fe. At den "vaser" rundt på harefot i to timer skal du bare være glad for, så sant du liker at den har hareinteresse. Å nøste opp harefoten kan ikke sammenlignes med rådyr. Det er mye vanskeligere.

 

Jeg har slett ikke fasiten, men av det jeg leser (også mellom linjene) vil jeg tro det er verdt et forsøk med å sitte mest mulig i ro resten av sesongen. Den kan iallefall ikke skade.

Link to comment
Share on other sites

Takk for fint innlegg m76!

 

Hmm. Du skriver at han har "veldig god kontakt under søk". Med fare for å fornærme deg høres denne formuleringen ut som en fin måte å skrive at søket ikke er så bra. Har bikkja dårlig søk kan en nok oppleve at uttak på hjort, rev og rådyr ofte kan være nokså nærme deg, med den konsekvens at dyra kan bli støkt av deg og tar rett ut. Jeg liker hunder som legger av hvis losen tar rett ut, men som holder det gående hvis det ringer greit. Slike hunder finnes.

 

Helt enig! Og jeg blir ikke fornærma, søket hans er i beste fall middels, men det kan jeg leve med så lenge han nøster opp gammel fot og viser interesse den veien. Så den teorien om at jeg kan ha vært med på å støkke er jeg med på, men vi snakker nok mye en kombinasjon av at han er trang og støkker og at jeg evt støkker også. Vil også at han skal legge av om dyra tar ut, det er en god egenskap, men ikke etter 15 min:)

 

Haren er jo annerledes. Den finner på mange krumspring og kan forata noen manøvre om den støkkes av folk i losens gang, men vil i grove trekk hoppe nokså likt om den ikke støkkes eller om den støkkes på samme plass 10 ganger i løpet av losen. Dette kanvære noe av forklaringa på at den holdt det gående såpass lenge på hare, som jo også er klart vanskeligst å jage av de fire artene du nevner.

 

Akkurat dette har jeg også tenkt. Hva er det som gjør at hunder legger av om det tar ut? Er dette en automatisert egenskap som slår inn når det er så og så langt mellom godlukta, f.eks.?

 

Det virker som hunden din er glad i kontakt og trygghet i forhold til å finne deg igjen. Det jeg lurer på er om du så langt har flytta deg mye når hunden er vekke i søk eller los, eller om du søker med den, ettersom det er lite vilt der du jakter? Det kan i såfall ha ha en uheldig effekt ved at det hemmer søket. Den søker, men vil samtidig ha kontroll på hvor du er. Det samme kan ligge i bakhodet på den under los. Første bud for harejegere de første sesongene med unghund er å sitte der bikkja sist så deg til den kommer igjen. Da vet bikkja at den kan stole på hvor du er. Når denne tryggheten sitter og bikkja utvikler seg, må en selvfølgelig få lov til å flytte seg for å poste. En av mange fine ting med Astro er at du kan sette deg tilbake der du sist så den når den er på retur, ev på returstrengen om du ikke rekker tilbake til der den sist så deg.

 

Dette var taktikken de første 2 åra. Gå ut og sette seg med termos og avis. Resultatet var stort sett at han aldri slo ut. Jeg bevege meg for at han skal bevege seg, for å si det sånn. Som jeg skreiv har han alltid funnet far etter at han har vært ute, los eller ei. I det siste (siste del av fjorårssesongen og i år) har jeg beveget meg ut fra sporet hans, og da finner han meg på mine bakspor uten problem.

 

Interesse er også et moment. Det er mange kortbeinte som priorterer det ene eller det andre etter noen sesonger hvor den har lost på både folk og fe. At den "vaser" rundt på harefot i to timer skal du bare være glad for, så sant du liker at den har hareinteresse. Å nøste opp harefoten kan ikke sammenlignes med rådyr. Det er mye vanskeligere.

 

Ja interesse er viktig. Men han kan være rar på den måten. Han kan gå i los på rådyr 10 min. Legge av. Bli satt på igjen (gått ut med der han slapp) og lose nye 10, legge av. Og så kan det være dødt hvis jeg prøver å sette han på igjen. Altså tygge pinner og sitte på en stein og kikke-dødt:) Går jeg ferskspor med han i line går losen så det kviner lenge. Blir ikke helt klok på han av og til.

 

Jeg har slett ikke fasiten, men av det jeg leser (også mellom linjene) vil jeg tro det er verdt et forsøk med å sitte mest mulig i ro resten av sesongen. Den kan iallefall ikke skade.

 

Det tror ikke jeg, det vil muligens resultere i 2 eller 3 loser i løpet av sesongen, det har jeg ikke tid til hvis jeg skal prøve å få et fall på han, som sannsynligvis er den beste medisinen :lol: Men enig i at en skal bevege seg minst mulig. Som oftest kommer han inn for å sjekke i hvilken retning jeg går, så durer han foran.

 

Spennende problemstilling egentlig, hadde vært moro å få en konklusjon ut av det hele:)

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd og slippe han sammen med andre hunder som henger på lenger? Er ingen stor ekspert dette har fungert på dachsen til jaktkameraten min tidligere han hadde ei bikkje som ikke hadde serlig søk eller loslengde som ung men når vi slapp den sammen med den dacsen jeg hadde før hang han mye lenger på.

Nå har bikkja et normalt søk og loslengder på opptil 2 timer på egenhånd.

Er nå den lykklige eier av en Fauve jeg også, har også et stort terreng og ikke den største tettheten av vilt.

Men mitt lille iritasjonsmoment på bikkja er helt motsatt av ditt,han har et helt topp søk og god kontakt i søket men det og legge av i en los som drar langt ut veit han ikke hva er :D Og med den farta Fauven har i los kommer han langt på et par timer, kommer stort sett baksporet tilbake men det blir ofte en stund og vente.

Link to comment
Share on other sites

Jaktlyst er den viktigste egenskapen hos ei bikkje. Punkum finale. Det er basisen for det meste av andre jaktegenskaper. Søk er også veldig viktig og henger sammen med jaktlyst, men ikke nødvendigvis fullt ut. Det er mange hunder som gir et elendig inntrykk helt til de får lukt i nasa. Da er det som å slå på en bryter. Jeg har hatt en slik hund, en beagle. Den kunne glimte til å slå ut kraftig, men stort sett var søket elendig. Kom den imidlertid på harefot kunne jeg nesten uten unntak være trygg på at den holdt på til jeg kobla, enten fot uten å ta ut, eller los og resten av dagen på tap. De dagene den ikke fant fot var den stort sett elendig. En annen beagle jeg hadde var helt annerledes. Den hadde en teft og et søk og en effektivitet som jeg ikke forventer å få igjen. Den tok heiene for seg til den fant rådyr eller hare. Kjapt og effektivt. Det er en helt essensiell egenskap ikke minst i terreng med langt mellom dyra. Var det fot i det en slapp de ut av bilen var de omtrent like gode, men som sagt som natt og dag hvis det ikke var fot med det første. Begge hadde enorm jaktlyst, men den ene først når den kom på fot, den andre "skjønte" at skulle det bli los var det bare å sette i trav til den fant noe.

 

Det rare er at bikkjene ble trent på samme måte. En utålmodig og rastløs eier som ville ha los fortest mulig og trakk hvileløst innover skogen for å finne fot og så slå seg til ro. Jeg vet ikke hva som er rett, men er enige med enkelte erfarne folk som sier at søk langt på vei er medfødt. Noen "skjønner" poenget og tar av sted, mens andre tror det er eieren som nærmest skal leie den til foten.

 

Uansett mener jeg det er lurt å trene trygghet og kontakt de første sesongene ved å sitte til en får hemoroider. Men jeg vet utmerket godt hvordan det er å sitte å se på ei bikkje som sitter og glor på deg en tidlig kald og klar og høstmorgen når en vil ha los fortest mulig.

 

Det er jo lostid du ønsker her og der har jeg ikke mye mer å tilføye annet enn at du kanskje kunne se om det er forskjell i loslengde når du tror dyret ikke er støkket vs tror at det er støkket og tar mer av sted. Hunden din er voksen, men vil enda kunne utvikle seg betydelig tror jeg, og den har allerede mange gode egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det bare fortsett i same låma. Hvis han skulle vere heldig å snuble over eit dyr eller fersk fot på sin vei mellom å lukte på strå og undersøke interessante pinnar i 50 meters omkrets av meg, så er det 10-15 min los med påfølgande håndbrekk på og totalt uinteressert bikkje etter det.

 

Bjølle er uaktuelt, då han ikkje er vant til det og ikkje tør bevege seg med den rundt halsen.

 

Resignert.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har en 3 gammel dachs som hadde det samme problemet,med lostider på 10/20 min lostider,og med dårlig søk.

Trur jeg prøvde alt for øke lostiden,var masse ute i skogen, og fikk skutt en del for han menn hjalp lite.

Fikk ett tips av en dachs eier fra bamle å prøve med å spøyte mot nesemidd,han sa at det reduserer loktesansen med 50/80%

kanskje derfor at hunden tar kun opp fersk fot, og ikke gammel fot.

prøvde det jeg,og det funka bra,nå har han lostider på 1 ti 4 timer og han tar opp gammel fot.

Link to comment
Share on other sites

Hei, veldig intressant å lese det som skrives her. Jeg har også en Fauve som er 2,5 år nå og i høst så må jeg faktisk si at jeg kjenner meg igjen i det LisleArne skriver. Jeg har hatt mange rådyrloser i høst som ligger på mellom 15-30 min.Det som er fellesnevneren her er at dyrene løper som om de er støkte da hunden er helt tyst på foten og sjelden setter i gang med å lose før han er veldig nærme. Dette gjør igjen at de sjelden turer og han legger da av og returnerer til far, Han finner dyr nesten hver gang vi er ute men søket er litt for dårlig(varierende). Bra med dyr. Det virker som om bassetene er veldig sent modne uten at jeg har noe vitenskapelige data på dette , har hatt drever før og jakter med dachs også og disse er mye raskere i utviklingen.(synes jeg). Den kommentaren om at hundefører støkker er helt på sin plass, har opplevd dette flere ganger i høst. Det er vel bare og fortsette og håpe på at han blir litt løsere på foten med alderen, tror dette hadde løst mye av problemene.

Link to comment
Share on other sites

Støtter AimPoint, dette er interessant å lese.

Jeg har ikke Fauve, men en BAN tispe som oppfører seg akkurat likt. Hun er 3,5 år nå, å gikk veldig bra første året fra hun var 7-8 mnd. Hadde da som nå et elendig søk, men en lostid som jeg likte veldig godt på 30-40 min.

Desverre har det bare gått en vei etterpå, vi er nå nede i 10-15 min lostid å like dårlig søk.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er så mye å gjøre med lostiden er nok mye med jaktlysten å gjøre,men å slippe sammen med en som loser lenge en nok verd noen forsøk,har troen på dette. har selv drever som loser 3 timer.Første å andre sesongen jeg jakta med den var det 7-8 timer, 3 året ble det 3 timer og det gjør den fremdeles er nå 8 år,de 2 siste årene har den jaget hjort så det koster :D merkelige greier siden den før ikke var noen interesse for hjort.Har svirret mye i hodet om dette.tror muligens det er siden vi har hatt gaupe her de siste årene og rådyra minker i heia. :trist: nei disse hundene skulle kunnet prate også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspel, folkens!

 

Fint å sjå at andre i same båt kan ha hjelp av tråden. Ikkje sikkert det same funker for alle, men uansett så kan kanskje litt av erfaringane vere med på å løyse problemet.

 

I morgo skal eg prøve samslepp med ei drevertispe som er i andre enden av skalaen, med lostid som kan kome opp i 6-7-8 timar, så det kan bli interessant å sjå åssen det gjeng. Veit ikkje eingong om han vil henge på eller ikkje, så det blir spanande å sjå.

 

God jakt til dei som skal ut i morgo!

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspel, folkens!

 

Fint å sjå at andre i same båt kan ha hjelp av tråden. Ikkje sikkert det same funker for alle, men uansett så kan kanskje litt av erfaringane vere med på å løyse problemet.

 

I morgo skal eg prøve samslepp med ei drevertispe som er i andre enden av skalaen, med lostid som kan kome opp i 6-7-8 timar, så det kan bli interessant å sjå åssen det gjeng. Veit ikkje eingong om han vil henge på eller ikkje, så det blir spanande å sjå.

 

God jakt til dei som skal ut i morgo!

Lykke til med hunden,drever er rett type å slippe sammen med.

Link to comment
Share on other sites

Fauvens veier er uransaklige!

 

Blei aldri samslepp med drever i helga. Men på søndag klaffa alt. Los i over ein halvtime, geita tura 2 rundar før det kom heilt inn på 10 meter. Perfekt situasjon og nydelig drev med tett losføring.

 

Rart åssen det kan snu frå fillebikkje til superhund på kun kort tid:D

 

Når det er sagt så er jo sjølvsagt ikkje alle problem løyst, men det blir moro å sjå utviklinga etter dette.

 

Riiiimeleg letta:D

 

normal_Uten_navn.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hehe, Jibrag :D Ja, jobb og fritid tek alltfor mykje tid bort frå jakta! Så enig, så enig!

 

Og Jaktfalken; etter å ha fyra opp ørten kubikk ved i påvente av at ein ikkje rasenemnt hund skal finne ut av at det er mørkt og har vore det i 4 timar (gjerne på lillejulaften), så høyrast 60 min. los heilt perfekt ut. Så kan eg heller fyre bål sammen med bikkja mellom øktene og gå heim før hovmesteren er fullstendig kanakas :wink:

 

...men ser poenget ditt. For mykje og for lite skjemmer allting ut!

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en grunn til at det holder med 60 minutters lostid for 1 premie på Bassettrasene. Skal vel ikke vente deg allverdens lengde på losene der.. :wink:

Nå må du huske på at drevprøvene til basseter er minimum 3, max 4 timer. Drever og beagle trenger bare en halvtime mer lostid, men de har til gjengjeld hele 5 til 8 timer å gjøre det på… ;) Da blir det enkelt da.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg en gang få høre en av Bassett rasene gidde å jage mer enn en halvtime, blir jeg overasket. Nå har jeg jo sef ikke hørt alle, men vært med på jakt med Petit,fauve og BAN noen ganger..forskjellige steder i landet. Så å høre folk klage over korte lostider, stemmer godt med MIN oppfatning. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg en gang få høre en av Bassett rasene gidde å jage mer enn en halvtime, blir jeg overasket. Nå har jeg jo sef ikke hørt alle, men vært med på jakt med Petit,fauve og BAN noen ganger..forskjellige steder i landet. Så å høre folk klage over korte lostider, stemmer godt med MIN oppfatning. :wink:

 

 

Stemmer ikke med min erfaring. Jeg har selv hatt BAN og har nå Fauve, og ingen av de har noen gang hatt loser under en halv time.

Ban`en min lå på ca 2 timer og Fauven jeg har nå loser med glede lengre enn det :forvirra:

 

Jeg har nå kommet til det at det er større variasjoner innad i en rase enn det er mellom rasene.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Skip. :) Du får ta deg en tur nordover hit Jaktfalken, så kan du bli med på bassetjakt litt annerledes enn du har opplevd før. :D

Basseter har akkurat like gode forutsetninger for å jage lenge som andre kortfotinger, vi prøver bare å ikke stimulere til for lange jag. De legger imidlertid som regel av hvis losen går ut. Turer det, så jager det lengre, og det er jo perfekt. Senest på lørdag hadde bikkja mi en 3 timers harelos (jeg valgte å bryte losen da), og tre uker før det jaga han fire loser på 1t 15min, 2t 15 min, 50 min (innkalt) og 1t 40 minutt på hare. 6 timer los på 9,5 time den dagen, over 50 km løping i følge Astroen.

 

:arrow:

Link to comment
Share on other sites

Fôrallergi er ukjent for meg, ikke har jeg hørt om det i bassetmiljøet heller, men det kan vel forekomme likevel. Poenget mitt er at bikkjer er forskjellige, også i utvikling og egenskaper, tror nok som Skip sier at det er mer individuelle forskjeller enn et rasepreg. Jeg ser veldig mye bra basseter på jakt og drevprøver rundt omkring (både fauve og petit), og hvis man tar rasene og ser på antall jaktpremieringer i forhold til populasjon, så er det blitt meg fortalt at andelen jaktpremieringer er høyere på petit enn andre kortbeinte raser. Det forekommer også 0. premier, jeg har også dømt det, så hele skalaen gjelder uansett. Det er ofte ikke bare greit å få ut dyr i løpet av en 3-4 timers prøve heller, det er som sagt lettere når man kan holde på i 5-8 timer med småhunder under NHKF… ;)

Link to comment
Share on other sites

- Hvorfor er det så lang prøvetid med småhunder under NHKF? Er de dårlige til å få ut dyr, eller går losen veldig hakkete og dårlig og man trenger hele dagen for å samle lospoeng? ;) Som du ser, så kan man vri på tall! :mrgreen: Selvsagt holder en basset en hel dag, flere dager i strekk, dersom man ønsker det. :D

Link to comment
Share on other sites

- Hvorfor er det så lang prøvetid med småhunder under NHKF? Er de dårlige til å få ut dyr, eller går losen veldig hakkete og dårlig og man trenger hele dagen for å samle lospoeng? ;) Som du ser, så kan man vri på tall! :mrgreen: Selvsagt holder en basset en hel dag, flere dager i strekk, dersom man ønsker det. :D

håper du har rett :winke1: blir basset på meg neste gang :D når gamlingen min en drever må legge inn årene.

Link to comment
Share on other sites

Prøvetiden er satt til 8 timer betyr ikke at man må bruke det, men en habil Drever kan hanke inn flere førstepremier på en dag.

 

Ikke for å helle malurt i begeret, men det er vel ikke mange bassetter som kan skilte med det -noen enkelt individer er gode jakthunder, men det skyldes nok gode emner og særdels dedikerte eiere.

 

Flertallet bassetter er nok hunder med noe kort drevtider.

 

Til de som betviler Drever... min tok ut rådyr i dag kl. 08.10 turet rundt med det i 1time og 50 minutter, la av og tok ut nytt dyr på returen til meg... jaget nye 1,5 time og slo over på hare og denne fikk kjørt seg i drøye to timer.

 

Etter dødtap retur til bil og ventet på meg der..

 

En fantastisk jaktund som overrasker meg hver gang jeg er ute med han, og jeg kan vel avskrive alt av andre raser etter dette.

 

Og jeg har jaktet med en "god del" forskjellige raser.....

Link to comment
Share on other sites

flyfisher: Jeg har aldri hørt om en drever som ikke jager :wink: . Da jeg skulle ha ny småhund for 3 år siden, sto det mellom Drever eller Beagle. Jeg er litt skremt av mye jaktødem blant dreverne, dessuten har jeg en kompis med 2 gode Beagler, som var og er 'mentor' for meg, i tillegg til oppdrettern. Så til helga...hvis forholdene er ok... kan..jeg sier KAN..det hende at hun blir NJCh :wink: (håpe,håpe) Hun er 2 1/1 år nå. Når det er sagt, har jeg gleden av å få være med på hjortejakt i Telemark med drever, og hu hei, så moro det er :D

Link to comment
Share on other sites

Ahhh, rasedebatt...

 

Drever er fantstiske jakthundar, ingen tvil! Stod mellom drever, dachs og basset når eg skulle velge hund. "Alle" har drever, så ein av årsakane var at det var moro å prøve noko anna. Har mange timar i skogen med drever bak meg, mest på godt men også litt vondt slik det sannsynlegvis vil vere med alle rasar. Har nå både gode og dårlige erfaringar med fauve, og er åpen på det. Så vil tida vise om det blir mest av det gode eller vonde.

 

Er absolutt ingen rasefanatiker, men alle har jo sine favorittar utfrå personlege erfaringar. Drever og basset er begge blant mine. Ser heilt klart fordelane med dachs osv...! Men rase blir jo velt utfrå personlige ønske og preferansar som kjennetegner den og den rasen, og eg kan ikkje diktere at den og han og du skal velge den og den bikkja.

 

Eit av hovedargumenta var å sleppe å vente i sju lange og sju breie på at bikkja skulle kome inn att, slik eg hadde erfaring med frå drever. For all del, stor jaktlyst og påhengelighet gir mange gonger avkastning, så det er ikkje ein einsidig negativ egenskap i mi bok! ...men alle timar med daudtid og venting bikka det i retning av at eg søkte ein meir moderat påhengelig rase som held god kontakt og blir med heim når det er mørkt. Men det er kanskje ikkje egenskapar som er viktige for jaktfalken, flyfisher eller andre!

 

Som nemnt tidlegare oppe i tråden, trur det er veldig mykje individnivå som spiller inn, utover at dei fleste rasane har sine "normer". Ein basset kan fungere slik det er forventa av ein drever og vice verca.

 

Men flyfisher, argumentet med gode emner ift basset, kan du kanskje overføre på din egen drever? Los på 1,5 time høyrast då ut som perfekt basset-lengde, har du ein basset i drever-pels? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Til de som betviler Drever... min tok ut rådyr i dag kl. 08.10 turet rundt med det i 1time og 50 minutter, la av og tok ut nytt dyr på returen til meg... jaget nye 1,5 time og slo over på hare og denne fikk kjørt seg i drøye to timer.

 

Etter dødtap retur til bil og ventet på meg der..

En fantastisk jaktund som overrasker meg hver gang jeg er ute med han, og jeg kan vel avskrive alt av andre raser etter dette.

Og jeg har jaktet med en "god del" forskjellige raser.....

 

Høres ut som en hund med stor jaktlyst :D

Men hvordan går det med punktet sammarbeid på en jaktprøve når hunden ikke kommer inn mellom losene?

Den BAN`en min var sånn, tok ut nye dyr på vei hjem. Da gikk fort hele dagen.

 

Jeg har en drever som er under to år gammel, den jager også utmerket med lostider imellom 1,5 og 2 timer. Den slipper jeg to ganger per dag, to dager i strekk.

Men jeg er ikke i tvil om at jeg kan kjøre Fauven hardere og flere dager i strekk enn dreveren. Den er mye lettere i kroppen. Den har vært ute i los i 7 timer og kommer hjem å skal leke med dreveren..

Link to comment
Share on other sites

Prøvetiden er satt til 8 timer betyr ikke at man må bruke det, men en habil Drever kan hanke inn flere førstepremier på en dag.

Ikke for å helle malurt i begeret, men det er vel ikke mange bassetter som kan skilte med det -noen enkelt individer er gode jakthunder, men det skyldes nok gode emner og særdels dedikerte eiere

Det skjer faktisk rett som det er det, at basseter går til to førstepremieloser i løpet av prøvetida. Det noteres imidlertid bare én premiering (feks 1. Rå), så man må faktisk inn på drevprotokollene i årbøkene til Norsk Bassetklubb for å se om det er gått flere premieloser.

 

normal_bassetprotokoll.jpg

 

Til de som betviler Drever... min tok ut rådyr i dag kl. 08.10 turet rundt med det i 1time og 50 minutter, la av og tok ut nytt dyr på returen til meg... jaget nye 1,5 time og slo over på hare og denne fikk kjørt seg i drøye to timer.

Høres ut som ei perfekt bikkje! :D Selv om det hadde vært kjekt om bikkja kom helt inn før nytt slipp og ny los. Har aldri betvilt drever, det er bra bikkjer det, men enestående er det ikke:

(…) tre uker før det jaga han fire loser på 1t 15min (stoppet bikkja pga at det kom sau i terrenget), 2t 15 min, 50 min (innkalt av samme grunn) og 1t 40 minutt på hare. 6 timer los på 9,5 time den dagen, over 50 km løping i følge Astroen.

Jeg er veldig enig med deg i at bak de fleste bra bikkjer uansett rase så står det en dedikert eier og mange timer i skogen. Jeg var gira på drever en stund, det er vel nærmest tilfeldigheter at det ble basset istedet. Dachs har jeg aldri vurdert pga snøvintrene her oppe. Uansett rase så synes jeg det er fantastisk med disse kombibikkjene, som man kan bruke på så mange forskjellige typer vilt. :D Forresten så har vi jo hatt slike diskusjoner før! :mrgreen: Enhver får kose seg med den rasen de liker best, los er kos! :D

Link to comment
Share on other sites

Nå vil jeg vel ikke si at dagen idag er normalen.. med tre loser og etter hva jeg kan skjønne tre klokkeklare 1.pr om det hadde vært jaktprøve.. Drever`n har en 1 pr. rå fra før, jeg har ikke vært den mest iherdige prøvedeltakeren.. hadde meldt han opp på dreverringens sørlandsprøve, men den ble desverre avlyst.

 

Han virker litt sedat, Drever`n ...det er lite fart og ablegøyer.. han er såpass rolig inne at jeg har sammenliknan med ei potteplante... helt tyst, men trenger en skvett vann innimellom..fjernt fra hva jeg er vant med strihårsdachs som har stillt varslinga til bjeffing på 0,00002DB. og med et ubetinget behov for å få oppmerksomhetens lys tilenhver tid..

 

Faktisk har jeg bare behøvd å fange Drever`n bare en gang, da hadde losen gått over jernbane og jeg var redd for at han ikke hadde gullhår på returen, så jeg kopplet han i drevet.

 

Det som overrasker meg er den sikre returen, noen av dachsene jeg har hatt gjorde også dette, men ikke Aggresso...han har jeg alltid hentet med bil ett elller annet sted og uten unntak med høylydte protester om arrestasjonen, selv om kveldsmørket var et faktum for mer enn to timer siden..

 

Til trådstarters spørsmål om loslengder osv.. jeg har en dachs som er en slik hund, hun er 7 år og kan på gode dager svinge seg opp mot en time, men aldri mer enn det.

Søk ? neeei.. det er heller dårligt, men gir inntrykk av mye jaktlyst.. det er bare det at hun gir seg alt for tidligt.

 

Hva skal man gjøre ? for meg var det veldigt enkelt, du vil aldri få en slik hund til å ble det du ønsker, det stod klart for meg så jeg kjøpte Drever`n.

 

Jeg har hatt hund siden 1988 og mitt inntrykk er at du ser greit hvordan dette blir ved to års alder, det kan hende noen hunder utvikler seg noe ut over denne aldren, men det vil jeg tippe er tilfeldigheter.

 

Noen vil vel si at dette er en tøff påstand; men jeg er ikke i tvil at alt for mange kaster bort MYE tid (år) på emner som desverre ikke har muligheten til å innfri din forventning. Dette har jeg gjordt selv og ser at dette var feil prioritering -Tiden går fort, jeg kommer ikke til å bruke tid på hunder som ikke er interessert i å jakte 100%

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...