Jump to content

lydemper


Balto

Recommended Posts

9,3x62 er en fin patron, men uten at jeg har gjort noen beregninger på den vil jeg likevel tro at det såpass store hylsevolumet ikke kommer til nytte i korte piper. Derfor anbefaler jeg heller 358 Win til slike prosjekter - da får man overraskende høy ytelse på tross av kort løp, og med mindre hylsevolum og kruttmengde; også bedre demping...

 

Jeg tror ikke man får særlig bedre ytelse (om noen) med 9,3x62 enn med 358 Win. Dessuten fordrer førstnevnte lang kasse - det gjør ikke sistnevnte.

Link to comment
Share on other sites

Med lange løp vinner 9,3-en. Men med kortere løp tror jeg faktisk 358 Win har et lite overtak. Med kort pipe (18 1/2") skyver min ut en 180 grs BarnesX i 820 m/s om jeg ikke husker feil, og godt over 700 m/s med 250 grs Hornady RN. Skal du ha tilsvarende med 9,3-en er jeg redd du får en formidabel flammekaster. Har ingen data på 9,3x62 foran meg nå, men som sagt tror jeg nok det forholdsvis store hylsevolumet gir deg flere ulemper enn fordeler i så korte løp.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med rekyl på 358Win? (er jo rekylpingle så...). :D

 

 

Siden du skal ha på lyddemper, så reduserer det rekylen betraktelig. Min 6.5x55 sparker jo ikke mye fra begynnelsen heller da, men etter at jeg fikk på lyddempern, så er den neste ikke til stede i det hele tatt :D

 

En kompis med 308 har samme erfaring.

 

Edit: ser nå at du ikke er trådstarter, så da kan du se bortifra mitt innlegg :oops: Sorry.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skutt med 30-06 de siste 10-12 åra for det meste, men synes Sauern er meget pen på rekylopptak iallefall.

 

Grunnen til at jeg fikk på demper, skyldes legen, som noterte seg at det var noen frekvenser på hørselen som hadde forduftet....Så har jeg mange ganger savnet en effektiv flammedemper, og da er også demper et pluss. Rekyldemping er en bonus.

Link to comment
Share on other sites

Rekyl er greiest 2. gangen, for 1. blir litt overraskende med nye ting :wink:

 

Men det er ikke flaut å si at man ikke liker rekyl :!:

 

Det kraftigste jeg har skutt med er 45-70. Den har litt langsom rekyl. Så lenge jeg sitter eller står, så går det fint, men å ligge å skyte med den, synes jeg er vondt.

 

Har en 7.92 karabin også. Den korte, lette rifla sparker godt den også. Der er rekylen raskere. Har skyti et par hundre skudd med den på en dag. Da er skuldra litt øm gitt :lol:

 

Hadde vært kuult og prøvd 375 en gang også, og sett hvor vondt det er :mrgreen:

 

Håndvåpen har jeg bare skyti med 22 LR på banen da jeg var 16 år, og jeg prøvde en Ruger 357 magnum i 10 års aldern privat. Den 357'n var det en kompis av fattern som hadde. Han lada sjøl, og hadde laga noen reduserte patroner til meg. Husker det var morro :D

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, det er lov å ikke like rekyl. For min del synes jeg 30-06 er mer enn nok, selv med en god rekylkappe. Gleder meg til å få på demper, regner med at den blir veldig mye snillere av det. Har prøvd en dempet 300WinMag, og det var ikke noe problem å håndtere. Rekylen var lang og dorsk, som et vennlig puff i skuldra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...