Jump to content

Montasje til baikal kombi - Hvor??


Tikka-Sporter

Recommended Posts

Etter å ha lett på nett gir jeg opp og spør her.

 

Hvor får man tak i 1" kikkertmontasje til en eldre baikal kombi (tror den heter izh94???), er 6.5x55 og kal 12.

 

jeg har ikke børsa fremfor meg, spør for en kompis som skal ha den klar til gåsjakta om 1.5 uke.

 

Har skjønt det sånn at både millett og B-square visstnok lager ringer for å sette rett på kassen i det smale sporet, men jeg finner ingen av disse på nett.

 

Hvem selger slikt her på berget og til hvilken pris??

Link to comment
Share on other sites

Av en eller annen grunn innbiller jeg meg at det er samme montasje som til Brno-rifler, altså 16mm spor. Synes å huske at den jeg nesten kjøpte hadde en Landrø-montasje for Brno montert.

 

Blir egenlig ren synsing dette da... :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

baikal montasje - hvor? ville tippet lengst bak på løpet sånn på stående fot.. Men vil vel tippe eldre G sport butikker kan ha sånt, jakt og fiskeboden i hønefoss har endel eldre stæsj liggende. kan jo hende han har, eller evt landrø da.. de importerer vel litt innimellom.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Etter litt søking på nettet etter disse Virtusmontasjene fant jeg denne nettbutikken i Tyskland:

http://www.jagdshop-online.de/epages/62003739.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/62003739/Categories/Montagen/Virtus

Her står det i alle fall noen prise man kan forholde seg til. Vet ikke om de sender til Norge, men fant ikke annet språkvalg enn tysk på siden deres.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Starter denne tråden igjen.

 

 

 

Hvor finner jeg adapter 11mm til weaver skinne.

Denne ønsker jeg helst i stål.

 

Denne skal jeg bruke til en Buschnell TRS25 rødpunkt.

 

Dette skal jeg sette på en IZH94 12-7x57r.

 

Noen som har gode tips.

 

 

Er klar over at det finnes en del på Ebay. Disse er som regel i aluminium. Men trenger denne litt kjapt da børsa er på tur i posten.

 

 

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

Har skaffet et adapter til Star kombien. Men synes at rødpunkten kommer litt høyt.

Kanskje 12-13mm over det originale sporet på børsa. Hva vil ulempen være med at denne kommer høyt.

 

Skulle hatt en adapter som tres på skinna med nedfreste bolter midt på skinna, men dette er vanskelig å skaffe.

 

 

 

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har skaffet et adapter til Star kombien. Men synes at rødpunkten kommer litt høyt.

Kanskje 12-13mm over det originale sporet på børsa. Hva vil ulempen være med at denne kommer høyt.

 

Skulle hatt en adapter som tres på skinna med nedfreste bolter midt på skinna, men dette er vanskelig å skaffe.

 

 

 

 

Lillefix

 

jeg har :winke1: bruker det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte denne hurtig montarsen til Baikal kombien min og den fungerer supert til å ta av å på etter ønske og fås også med 30mm ringer og forskjellige høyder på ringene

http://www.ebay.com/itm/150984996831" target="_blank" target="_blank

 

Denne kjøpte jeg til salongen og den bygger ca 6mm, men på en kombi blir den jo stående der og kan komme i veien for sikteøyet hvis du vil skyte hagle uten kikkert sikte eller rødpungt

http://kinneysshootingsupply.com/cz4524 ... -1224.html" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Montarsen er foreløpig godkjent av mange forståsegpåere og virker både solid og repeterbar ved av og på montering.

Det eneste jeg foreløpig har å sette fingeren på er at jeg må være nøye ved montering da rekylklakken i montarsen legger seg på en skrå flate bak løpets montarsespor slik at bakre del av montarsen ikke kommer helt ned med resultat at treffpungtet blir høyere hvis jeg slurver ved montering

Dette er ikke montarsens feil men Baikal selv som må ha bommet litt, dette problemet vil oppleves med alle hurtig montarser som er laget for å sklis inn på sporet bakfra.

Blir vel å få en eller annen børsis til å frese litt av denne flaten som er ca 45grader i forhold til montarsesporet til 90grade så montarsens rekylklakk får en rett flate å legge seg mot og da blir montarsen feilfri i mine øyne.

Fåreløpig får løsningen være å passe på problemet eller å avmontere rekylklakken da den er festet med skrue ovenfra.

Jeg liker montarsen godt da ringer fås i forskjellige størrelser og høyder og blir å beholde den da den minner meg om den gamle Valmet-kombi montarsen og den skal vel bli bra når jeg får det slik jeg vil ha det gjort :winke1:

Kikket i en annen tråd om Taiga viewtopic.php?f=49&t=25668&start=40

og da fant jeg link til denne Finn Classik montarsen som selgs i Norge og det ser ut som at den kan brukes på Baikal da den i tråden er montert på en Taiga http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=10994

Link to comment
Share on other sites

Da er man jo like langt med Valmet montarsen som med den jeg kjøpte, man må bearbeide Baikalens montarse skinne for å få det til å passe 100% med disse hurtig avtagbare kikkert montarsene.

Har sett litt på en rødpungt med hurtig montarse og er spendt på om montarsen kan skaffes i 11mm.

Den er avbildet i denne tråden

viewtopic.php?f=24&t=95631

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom over et par Leapers UTG 1" ringer på nett med hurtigløsning. Kostet 3-400,- tror jeg... Har stått på IZH94'n en stund nå med en 30 år gammel 1,5-4x20 Zeiss. På disse ringene er det en fjørbelastet tapp som skal gå ned i et høl i skinna på det luftvåpenet de opprinnelig var tiltenkt brukt på men drilla på hull i skinna på kombien selv.

Virker som en stabil løsning så langt, forandrer ikke treffpunkt ved av/på montering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte denne hurtig montarsen til Baikal kombien min og den fungerer supert til å ta av å på etter ønske og fås også med 30mm ringer og forskjellige høyder på ringene

http://www.ebay.com/itm/150984996831" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Noen som har en formening om montasjen som er nevnt over kan passe på på en Baikal mp-221?

Skulle tro det er samme sporet på kombien, enkeltskudden og mp-221 i allefall samme bredden.

Kunne vært et godt alternativ til fase ringer.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...