Jump to content

Tregt hevarmsløft med 7,62X51 Nato


ArildP

Recommended Posts

Hei dere!

 

Har en Remington 7oo som jeg bruker som jaktfelt/elgbanebørse. Det var opprinnelig ei litt spesiell børse med kompositt stokk og komposittløp i 22-250. Ble etter vært lei av å lade og byttet til ei rustfri Lothar Walter pipe i 308W.

 

Super børse å skyte med, men hylsene kleber kraftig med dertil tregt hevarmsløft. Har hatt den innom 2 børsemakere i tillegg til ompipinga. Selv om jeg har spesifisert at jeg skal skyte 7,62X51 Nato i børsa har ingen av dem klart å få det til å funke tilfredstillende. (Ingen av dem har hatt 7,62X51 brosj) Nå er det noen måneders pause til jaktfeltsesong igjen og tenkte jeg skulle prøve meg for 4. gang.

 

Har noen tips om børsemakere som fikse dette og hva er det egentlig som er problemet. Ja det er litt forskjell på 308W og 7,62x51, men det er jo massevis av børser som skyter 7,62X51 uten problemer.

 

Mvh Arild

Link to comment
Share on other sites

Berre for å få litt klarhet i problemet her: Har du problem med å kamre skota? Eller klebar dei i kammeret etter avfyring?

 

Har ein kjenning med ein Browning A-bolt og han får trege hevarmslyft med NM60. Etter avfyring altså. Og det er vel eit klassisk teikn på høgt trykk...

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Takker for alle som søker på mine vegne eller foreslår dette :winke1: Har vært innom søkefunksjonen, men svarene var ikke helt av den karakter eller detalj jeg ønsket.

 

Det er altså etter avfyring at problemet oppstår. Hevarmen er treg å få opp. Ikke noe unormalt ved bruk av Nato, men jeg spør altså om noen som kan anbefale børsemakere som har erfaring med å utbedre dette, og årsaken til at det skjer i noen våpen. Vil et romt kammer ha mindre problemer enn et trangt? Hva med headspace eller finnishen på kammeret? Jeg har også sett at det er noen som har problemet selv om børsa er kamret for 7,62X51. Vi lå nå vitterlig og dundret i vei med forsvaret skarpskyttermausere med denne ammunisjone uten problemer så hvorfor skal det være så vanskelig å få til. Har som sagt hatt den hos tre forskjellige børsemakere og presisert at det skulle brukes Nato.

Trykk er selfølgelig en faktor, men dette er standard Nato, ikke miljøammo, pipa er 52 cm og jeg har utgang på i underkant av 2800 f/s altså ca 850 m/s. Det er ingen tegn til høyt trykk på tennhetter eller hylser.

 

mvh Arild

Link to comment
Share on other sites

Kan du se noe merker på hylsene etter skyting feks strekkmerker osv. Jeg prøvde Nm60 på min Sauer med 308w S&L pipe tidligere denne uken og det går helt fint. Min børse har et noe trangere kammer enn fatteren sin Weatherby med Walther Lohtar pipe men på begge går det strøkent. Min kompis sin Tikka T3 liker ikke nato og er skikkelig treg å både kamre og lade om igjen.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har 2 våpen i .308 og begge er trege mhp hevarmsløft spesielt når de blir varme ved bruk av Nato eller annen militær surplus ammo. Har fått justert kammer til Natomål uten at det har hjulpet nevneverdig. Skuddene kamrer lett og hastighet er normal ( 830-40). Lurer på om det kan ha noe med materialet i hylsene å gjøre. Har inntrykk av at dette er et alminnelig fenomen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...