Jump to content

BSA Sweet


Podle

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer med BSA Sweet salong kikkerter?

Må si det frister litt med en kikkert med justerbare tårn til salongen, og prisen på kikkerten er jo svært hyggelig...

Så langt har jeg styrt langt unna kikkerter i denne prisklassen, men til bare 700 kr så frister det jo litt å prøve.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

jeg har denne kikkerten i 3-9x40 på cz`en min, og den funker upåklagelig! virker som god kvalitet for prisen. -styrer også utenom rimelig optikk vanligvis, men tenkte å prøve, og ble ikke skuffet. eneste er at gummien rundt justering av ao og forstørrelse ikke er limt, og kan gli io festet

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvordan fungerer dette med AO egentlig? Og blir kulefallet nøyaktig kompensert for ved bruk av tårnene på Sweet siktene?

 

Forøvrig er det stooor forskjell i pris på siktet på nettet. F.eks Sweet 17 6-18x40 koster fra 65$ (ebay) - 169$ (bsaoptics.com), og da var ringer inkl på siktet til 65$ :!: Mye å hente hvis man gidder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte jeg måtte prøve en Sweet 223 (på .223n' :roll: )

Kikkerten er meget klar i optikken og det justerbare objektivet (AO) virker bra og stemmer bra med avstandsmerkingen også.

 

Når det gjelder kulekompensatoren tror jeg man må regne med å prøve litt og lage seg engne merker/klikktabeller.

Tårnet for 40gr kuler var det tårnet som stemte best med fabrikkammo på 55gr i mitt våpen.

Det betyr at 55gr-tårnet var beregnet for krummere kulebane enn jeg hadde med 55gr kuler.

Jeg regner derfor med at dette ikke vil stemme helt nøyaktig uten litt prøving og notatskriving.

 

Edit: På utenladske forum er det mange som klager på settskruene som fester de utvendige tårnene.

Jeg skjønner at det er mulig å dra over disse skruene, men det er nok en "brukerfeil".

Jeg vel anbefale å stramme disse settskruene med den lange enden av umbrakonøkkelen. Da får du fin føling med når du har satt den hardt nok til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hei.

 

Er ute etter nytt salonggeværsikte, har sett på Bsa sweet. Har nokon spørsmål til dette sikte:

 

1) Er det god optikk kvalitet?

2) Kva er dette med AO?

3) Skyter ofte på 100m er da "Click Adjustment Value" 1/4 å foretrekke?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet om Sweet kikkerten passer til ein Brno mod. 2 med orginal montasje? :shock: Har lurt på å kjøpe denne kikkerten, men kan noen som har denne i 3-9x40 måle diameteren utvendig framme på kikkerten? Send en PM om du kan! :mrgreen:

 

Dette begynner å haste. :(

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 years later...

Har en Sweet 22 på salongen og den funker kjempebra, Klikkene er bra, og den kommer tilbake til 0 om du roter rundt med tårnene og stiller tilbake. Jeg har den nå stående på gammo montasjer for luftgevær, men de blir bytta ut siden jeg kan klare å få den 10mm lavere.

Men de turretene stemte ikke helt i vinter. Jeg la tape over og markerte opp nye, mulig det stemmer bedre i sommertemperaturer.

 

Alt i alt sansynligvis den beste kikkerten til 700 kr!

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Eg skjønte ikkje mykje av bruksanvisninga til kikkertsikte. Korleis skiftar eg "turret?" Skal eg skru med unbrakonøkkel i det lille hullet på turreten?

 

Først skyter du inn kikkerten på t.eks 45m som tilsvarer ca 50yards. Så løsner du umbrakoen i det lille hullet, løfter hele turreten av, og setter den tilbake slik at 50yardsmerket på turreten står over merket på kikkerten. Dra til med umbrakoen igjen (forsiktig - dette er aluminium), og da vil du kunne stille opp og ned på de forskjellige avstandene i yards. Husk å stille fokus/parallakse vha ringen på objektivet(fronten på kikkerten) når du skifter avstand.

 

Det følger med 2 ekstra turreter for andre kulevekter. Det kan være at en av dem harmonerer bedre med din kombinasjon av børse og ammunisjon.

 

NB! Dette er ikke magi, bytter du ammunisjon, må du som vanlig skyte inn børsa på nytt. Dvs av med turret og skru den på igjen for den korresponderende skyteavstanden. Jeg skjøt inn min med CCI standard, og det er den ammunisjonen jeg kommer til å bruke. Liker bedre å skyte enn å eksperimentere.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Har denne i 6-18x på min CZ 452 varmint. Bra optikk for prisen, og justeringa er til å lite på. Eg skyt mykje på varierande hold 20-250 meter og har ikkje opplevd at høgde/sidejustering ikkje returnerar til null.

 

Bra kjøp for ein billig penge.

 

AO betyr justerbart objektiv som vil sei at du kan få skarpt bilde i kikkerten heilt ned til 10 meter, men du må justere sånn ca etter avstanden du skyt på

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fungerer dette paralaksejusteringa, kan man justere det til 100 meter? Er igrunn bare det jeg skyter på. Virker som en stilig kikkert om man får den til å fungere :)

 

Hundre meter (og lengre)funker helt fint, det er på de nære holdene "vanlige" kikkerter vanligvis feiler. Ofte bare luft/.22-kikkerter (og rødpunkt uten forstørrelse) som lar det stille skarpt på 10m.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Slo til på denne skapningen i dag jeg. Virker som det er kurant optikk til 700 kroner. Men jeg lurer på en ting, hvordan skyte inn? Er meningen å bare montere den på min CZ 455, og stille på 110 yards, så skal jeg sitte midt i tieren? Det må jo være for godt til å være sant. Kan man ikke klikke uten å stille på kulebanekompensatoren?

Link to comment
Share on other sites

Skyt inn ved å stille kulebanekompensatoren (som jo er det samme som å klikke)

Når du er fornøyd løsner du skruene på kulebanekompensatoren og vrir den slik at den stemmer med det du skjøt inn på. (du kan da vri den UTEN å klikke)

 

Hvis du har skutt inn på 100 så kan du prøve på 50 og se om kulebanekompensatoren stemmer med dine kuler og våpen.

Sweet har vel flere kompensatorer avhengig av kulevekt. Ifølge ryktene så skal vel disse stemme sånn tålelig, men sjansen er vel fremdeles høy for at du må laminere en papirlapp med egne verdier og lime på et av tårnene.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er det stooor forskjell i pris på siktet på nettet. F.eks Sweet 17 6-18x40 koster fra 65$ (ebay) - 169$ (bsaoptics.com), og da var ringer inkl på siktet til 65$ :!: Mye å hente hvis man gidder.

 

 

Eldgammel post jeg siterer; menmen. Obs at de som selges billigst på E-bay og QXL er kinesiske kopier fra sider som feks dealextreme.com osv.

Link to comment
Share on other sites

Slo til på denne skapningen i dag jeg. Virker som det er kurant optikk til 700 kroner. Men jeg lurer på en ting, hvordan skyte inn? Er meningen å bare montere den på min CZ 455, og stille på 110 yards, så skal jeg sitte midt i tieren? Det må jo være for godt til å være sant. Kan man ikke klikke uten å stille på kulebanekompensatoren?

 

Har en 6-18 på min CZ. Der har jeg laget egne merker på 50, 75 og 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...