Jump to content

hvorfor gir noen løp høyere/lavere hastighet enn andre?


jamez

Recommended Posts

Har dere noen vanntette teorier om hvorfor enkelte løp gir mer eller mindre hastighet enn andre?

 

Min 6.5x55 med 51cm løp oppnår jeg lik eller høyere hastighet enn det som er oppgitt i Lapua sine tabeller for Sauer 200 (skan) med 74cm løp. Og betydelig høyere enn den vanlige tabellen med 63cm. Har sett dette på flere forskjellige krutt...

 

Så ser jeg jo også enkelte her på forumet har klaget på at de har lavere hastigheter enn forventet fra tabell?

 

Størrelse på kammeret vil jo innvirke litt? Kammre med mindre volum burde gi mer trykk, men kan noen av dere som har quickload og kan sammenligne hylsevolum bekrefte eller avkrefte at dette kan virke inn like mye som over 20cm forskjellig løpslengde? Kan umulig forstå at dette kan virke inn så mye?

 

Hva med løpsfriksjon?

 

Andre ting?

Link to comment
Share on other sites

noen mulige faktorer fra en amatør:

-overflateruhet

-friflukt

-dimesjonering av rifler/bommer

 

blir vel litt som jeg sa ja, med løpsfriksjon. Bedre finish og mindre areal på rifler burde vel gi mindre friksjon.

 

Det med friflukt kan det jo være noe i. Jeg kan ikke bruke samme friflukt som i tabeller på enkelte kuler da det vil gi mose kulene oppi bommene - så kan jo tenkes at man vinner noe hastighet på høyere starttrykk som følger av mindre friflukt ja?

 

min pipe har gått en god del skudd allerede men hastighetsmessig bærer den ikke preg av det...

 

Gir typisk ei trangere pipe mer fart?

Link to comment
Share on other sites

Unøyaktige kronografer har vel ofte en finger med i spillet.. Hvertfall hvis ikke hastigheten kontrolleres opp mot kulefall på langt hold.

 

..og da er du avhengig av en presis BC, noe vi ikke er direkte bortskjemte med. Man kan selvfølgelig beregne BC, men da bør man helst ha en kronograf:)

Link to comment
Share on other sites

Vil henge meg på friflukt-teorien her. For 15 år siden (akk, som tiden går!) drev jeg og kronograferte rekruttammo gjennom sauerløp. Hastigheten falt radikalt etter noen hundre skudd, og ammo med kort kule og hissig krutt er vel den beste oppskriften på å brenne ut friflukten. Som en slags andreordenseffekt vil den lengre friflukten påskynde videre utbrenning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...