Jump to content

Hvordan bygge en one off composite stokk - bildeserie


Bly

Recommended Posts

Denne tråden skal ta for seg hvordan mann kan gå frem for å lage en composite riflestokk på et enkelt vis "hjemme på kjøkkenbenken" Det er et poeng og ikke bruke avansert verktøy eller avanserte teknikker.

 

Stokken jeg skal lage er til en Sako Quad. Om stokken noen gang blir ferdig, er uvist. Jeg har litt for mange baller som dingler rundt om kring :lol: Uansett virker det som om mange lurer på hvordan slike stokker kan bygges, og jeg skal i hvert fall vise en begynnelse. Jeg håper tråden blir til inspirasjon og gir noen ideer for de som lurer på å prøve seg på et byggeprosjekt.

 

Det første jeg gjør er å lage meg en arbeidstegning for hvordan stokken skal se ut. Deretter "maskerer" jeg de delene rundt låsekassa som skal ha luft rundt seg (avtrekker, løp, magasin osv.)

normal_001_%28800x600%29~0.jpg

Jeg bruker kitt/plastelina, plastbiter av isbokser, trelister og tape for å maskere og bygge rundt låsekassa, avtrekk, magasin og løp.

normal_002_%28800x600%29~0.jpg

Legg merke til at jeg har installert pilarer med skjefteskruer og en rekylklakk. Rekylklakken er bakerst på tangen rett bak avtrekket.

normal_003_%28800x600%29~0.jpg

Låsekassa og alle delene som ikke skal sitte fast i stokken er påført slippmiddel. Det er litt logistikk og holde styr på hva som pensles med slippmiddel, men om mann tenker litt går det som regel greit :wink:

normal_004_%28800x600%29~0.jpg

Poenget med denne fremgangsmåten er at jeg skal slippe å bedde stokken etter at den er ferdig. Jeg begynner rett og slett bygget med beddingen.

 

Jeg legger et par lag med carbonduk halveis rundt pipa, og legger tape rundt for å holde den på plass.

normal_005_%28800x600%29~0.jpg

Husk alltid på å ikke bygg inn deler i stokken som skal kunne tas ut :!:

 

Rundt undersiden av låsekassen bygger jeg på med en blanding av epoxy iblandet glassfibertråder, phenolbalonger og silica.

normal_006_%28800x600%29.jpg

Her kan man se fyllstoffene fra WestSystem som jeg bruker

normal_007_%28800x600%29.jpg

Hadde dette vært en rifle med rekyl ville lagt en hardere og mere "krympefri" epoxy rundt låsekassa, eller blandet inn aluminiumspulver og silica i epoxyen.

 

Når epoxyblandingen er på plass ser det hele slik ut

normal_008_%28800x600%29~0.jpg

normal_009_%28800x600%29~0.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke å bruke skum rund låsekassa og i grepet, da jeg synes det blir noe svakere enn det trenger å være. Blandingen jeg har beskrevet over med epoxy, glasstråder, slica og phenolbalonger blir veldig sterk i forhold til vekta og tåler utrolig mye mere enn skum. Til forskjefte og baksjefte derimot bruker jeg skum for å holde vektå på stokken nede.

 

Jeg limer "paneler" med Divinycell, da den jeg har er i terninger.

normal_010_%28800x600%29~0.jpg

Mellom de to "panellagene" legger jeg inn noen lag med carbonduk. Duken skal fungere som en avstiver/spant i forskjeftet sammen med carbonduken rundt løpet. En skrustikke fungerer fint som et lodd for å presse delene sammen.

normal_011_%28800x600%29~0.jpg

 

Låsekassen og løpet kommer greit ut dersom mann ikke har mekanisk låsing eller glemt slippmiddel.

normal_012_%28800x600%29~0.jpg

Litt ardeid er det å fjerne alt kittet, tapen og plastbitene som helger i støpet

normal_013_%28800x600%29~0.jpg

 

Delene grovtrimmes med rasp, fil og sandpapir. Jeg monterer det som skal bli oversiden av stokken mot en flat plate med kitt. Legg merke til at jeg har limt en remse med duct tape på oversiden av løpskanalen for at ikke lim skal flyte inn i kanalen.

normal_014_%28800x600%29~0.jpg

Divinycellbiten limes på løpskanalen med samme blanding som jeg brukte rundt låsekassa.

normal_015_%28800x600%29~0.jpg

Sett fra oversiden

normal_016_%28800x600%29~0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker samme prinsippet for underbeslaget som låsekassen og bedder underbeslaget inn i støpet. Etter litt rasping med fil ser det hele slik ut.

normal_017_%28800x600%29~0.jpg

Bilde fra oversiden med låsekassa på plass

normal_018_%28800x600%29~0.jpg

Og undersiden

normal_019_%28800x600%29~0.jpg

Et nærbilde av underbeslaget, som også er plast :lol:

normal_020_%28800x600%29~0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Husk at jeg er ganske dum, så setter pris på nøyaktige forklaringer :wink:

Da er vi to :lol: . Det er en stund siden jeg bygde på denne stokken og litt begrenset hva jeg husker. Skulle du lure på noe er det bare å spørre, så skal jeg se hva jeg klarer og klemme ut av nøtta :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Stokken bygges på i del etter del. Jeg limer et carbonrør fast til baksiden med 5 min epoxy.

normal_021_%28800x600%29~0.jpg

Røret skal funger som en avstiver i grepet, samtidig som det skal forbli hult for å holde vekta nede. I tillegg er det enklere å bygge på masse rundt et rør.

 

Jeg sjekker at røret er riktig plassert i forhold til arbeidstegninga

normal_022_%28800x600%29~0.jpg

Og at det er sentrert og vinkelrett i forhold til oversiden av stokken

normal_023_%28800x600%29~0.jpg

 

Så legger jeg igjen på epoxymasse slik at røret sitter sikkelig fast og at stokken jeg ønsker ligger innenfor det volumet epoxy og divinycell fyller.

normal_024_%28800x600%29~0.jpg

 

Jeg bruker rasp og fil for å ta ut formen til stokken

normal_025_%28800x600%29~0.jpg

Jeg tegner opp linjene og profilen, og filer til rett form på samme måte som om mann lager en hvilken som helst trestokk

normal_026_%28800x600%29~0.jpg

Divinycell er utrolig mye letter å file enn tre :wink:

normal_027_%28800x600%29~0.jpg

Her jobber jeg med profilen på oversiden av forskjefte

normal_028_%28800x600%29~0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Profilen på forskjefte begynner å ta form. Jeg liker beverhaler siden de er gode å holde i :wink:

normal_029_%28800x600%29~0.jpg

Divinycellen jeg brukte manglet noen mm for nå bredden på forskjeftet som jeg ønsket. Det finne med epoxy er at mann bare kliner på en dash der hvor man ønsker å bygge på. En kan tydelig se epoxyen som ligger utenpå divinycellen på siden av beverhalen.

normal_030_%28800x600%29~0.jpg

Fra oversiden ser stokken nå slik ut. Mann kan se hullet bake hvor carbonrøret går i gjennom grepet. Dette må på ett eller annet tidspunkt tettes.

normal_031_%28800x600%29~0.jpg

Neste trinn er å feste på det som skal bli bakskjefte. Jeg har limt sammen noen biter med divinycell, slik at det i volum fyller bakskjeftet. Jeg prøver meg frem med en mal klipt ut fra bakepapir for å se hvordan plasseringen må være.

normal_032_%28800x600%29~0.jpg

Jeg lager meg en plate/jigg med en rett linje for å sentrer delen etter. Jeg fester delen med kitt og tape til plata og sjekker at alt er i vinkel og sitter der de skal være. Så bruker jeg jeg epoxyblandingen for å lime delene sammen.

normal_033_%28800x600%29~0.jpg

Jeg rasper og filer til grunnformen i baksjeftet. Her er jeg litt forsiktig siden divinycellen ikke er festet til grepet med en stor overflate. Faren for å brekke av delen på dette stadiet er stor om den får en trøkk. Jeg lapper også enden av carbonrøret med en glassfiberplate, slik at jeg kan lime/bygge over med epoxyblandingen.

normal_034_%28800x600%29~0.jpg

Samtidig som jeg bygger opp grepsvolumet med epoxymassen, legger jeg også en carbonduk inn over divinycellen for å forsterke innfestningen inn mot grepet. Da ser det hele slik ut.

normal_035_%28800x600%29~0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mektig imponert! Lar meg stadig overraske over hvor mange fingerferdige folk som finnes der ute....

 

Også mektig imponert over at du får tillatelse til å holde på hjemme på kjøkken-duken. Rekner med at under denne årgangs-duken

befinner det seg et respatex-bord med 2 klaffer. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har grublet på dette med å fylle kuttene i divinylen som du har gjort her

Jeg har egentlig revet terningene av duken de satt fast i for så å lime de sammen med epoxy til en hel blokk.

Limfugen vises veldig godt siden jeg har blandet epoxyen med sort pigment og mikrofiber for å gi den litt fyllingsegenskaper.

På en annen stokk jeg har bygget la jeg spanter med glassfiberduk mellom terningen. Det var et sisnsykt arbeid, og jeg vet ikke om jeg synes det var verdt alt knotet.

Her kan du se hvordan panelet ble bygget/limt

normal_panel_%28800x600%29.jpg

Her ser du en grovt utformet del med spanter i alle rettninger

normal_emne_%28800x600%29.jpg

Jeg har troen på at det er lurt og lage en T eller + formet spant inne i forskefte og bakskjefte i lengerettningen, men mere arbeid i spanting kommer ikke jeg til å gjøre i noen prosjekter.

Link to comment
Share on other sites

Tuppen av forskjefte er en utsatt plass på kolben. Jeg fjerner litt av divinycellen for å legge inn den sterkere epoxyblandingen.

normal_036_%28800x600%29~0.jpg

normal_037_%28800x600%29~0.jpg

Legg merke til at jeg har begynt å dekke divinycellen med epoxy. Divinycell har en ru porete overflate. Jeg synes det er lettere å legge duk på en overflate som er flat og glatt, derfor tar jeg meg arbeidet med å "sparkle" divinycellen. Massen jeg sparkler med er epoxy, sort pigment og phenolbalonger. Det blir sannsynlig vis også lettere på denne måten enn om mann fyller overflaten direkte med ren epoxy og legger duk rett på.

 

Her har jeg begynt å sparkle overflaten på bakskjefte...,

normal_038_%28800x600%29~0.jpg

..og resten av forskjefte

normal_039_%28800x600%29~0.jpg

 

Etter litt sparkling ser stokken nå slik ut

normal_IMG_3540_%281280x260%29.jpg

normal_IMG_3541_%281280x159%29.jpg

normal_IMG_3542_%281280x152%29.jpg

 

Det gjenstår fortsatt en del arbeid på stokken. Når jeg får tid til den er ikke godt å si. Veien videre er å fylle toppen av røret i grepet, legge inn epoxymasse og skrubøssinger der kolbekappeskruene skal festes, sparkle og slipe alle overflater til rett dimensjon før duken skal legges på.

 

Metoden jeg bruker for å legge på duk, uten bruk av vakuum, er følgende. Jeg pensle overflaten med epoxy. Lar epoxyen tørke til den blir klebrig. Legger duken på den klebrige overflaten. Metter duken med epoxy, slik at den får tilstrekkelig mengde med lim. Da kan det hele se slik ut (blide fra et annet prosjekt)

normal_duk_%28800x600%29.jpg

Hvis man skal legge flere lag (og det bør mann gjøre 45 grader på forrige fiberrettning ), mattes overflaten ned med slipepapir og vaskes med salmiakk (epoxy skiller ut et fettsoff, og ny epoxy vil ikke binde seg til overflaten uten preparering/avfetting). Pass på og ikke slip for dypt inn i duken, da det vil ødelege styrken til duken.

Til slutt sparkles, slipes og lakeres overflaten. Vil man legge inn områder med struktur/friksjon, som f.eks i grep og forskjefte, kan denne metoden benyttes;http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=72402(les om grepsstruktur nede i tråden)

 

to be continued...???? (Hvem vet :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Takker for bra tilbakemelding. Håper noen føler seg inspirert til å prøve. Hadde vært morro å se flere prosjekttråder.

Også mektig imponert over at du får tillatelse til å holde på hjemme på kjøkken-duken. Rekner med at under denne årgangs-duken befinner det seg et respatex-bord med 2 klaffer. :mrgreen:

Ikke langt unna :lol: Fruen ble til slutt lei av alt rotet. Nå har jeg fått eget hobbyrom :lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig revet terningene av duken de satt fast i for så å lime de sammen med epoxy til en hel blokk.

...

Det var et sisnsykt arbeid, og jeg vet ikke om jeg synes det var verdt alt knotet.

Kan jeg tenke meg. Jeg tenkte mer i retning av en flytende masse (ala den du har brukt rundt låskassen) som lett kan legges i spaltene, når det har herdet kan man fjerne duken og lime platene til ønsket tykkelse. Det burde bli litt enklere enn å lime enkeltklosser sammen.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok enkles å gjøre det slik du beskriver Erlend Meyer. Mitt problem er at jeg aldri har hatt hele plater. Så langt har jeg ikke betalt en krone for divinycell :wink: Det jeg har brukt er rester og kapp fra et båtbyggeri. Når de bygger båter fylles kuttene og fungerer som spanter (som du beskriver), samtidig som kuttene gir mulighet for å forme platene etter skroglinjene. Divinycell er fine greier, men jeg lukter mere og mere på tokomponentskum med tilstrekkelig hardhet. Black gunfoam hadde vært supert om den kunne sendes i post.

Link to comment
Share on other sites

Say no more, det finnes ikke noen høyere kvalitetsgrad enn "gratis". Tokomp skum er spennende men utenfor mitt ambisjonsnivå, eneste jeg har testet er 1-komp PU-lim som kandidat til fylling av hulrom. Lovende resultat, grei tetthet (0,1-ish) og elastisk nok til at det ikke burde løsne/smuldre under bruk.

 

Morsomt å høre at jeg har tenkt i riktig retning, ofte har man gode men ville ideer i hodet som man aldri får testet eller verifisert. Siste par dagene har jeg jobbet med trekking av metall, viser seg at man ikke må være verktøymaker for å klare det. Et par greie tommelregler, noen enkle formler og masse polering når langt. Et heeelt nytt univers for produksjon av sære deler har nettopp åpenbart seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...