Bly Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 (edited) Denne tråden skal ta for seg hvordan mann kan gå frem for å lage en composite riflestokk på et enkelt vis "hjemme på kjøkkenbenken" Det er et poeng og ikke bruke avansert verktøy eller avanserte teknikker. Stokken jeg skal lage er til en Sako Quad. Om stokken noen gang blir ferdig, er uvist. Jeg har litt for mange baller som dingler rundt om kring Uansett virker det som om mange lurer på hvordan slike stokker kan bygges, og jeg skal i hvert fall vise en begynnelse. Jeg håper tråden blir til inspirasjon og gir noen ideer for de som lurer på å prøve seg på et byggeprosjekt. Det første jeg gjør er å lage meg en arbeidstegning for hvordan stokken skal se ut. Deretter "maskerer" jeg de delene rundt låsekassa som skal ha luft rundt seg (avtrekker, løp, magasin osv.) Jeg bruker kitt/plastelina, plastbiter av isbokser, trelister og tape for å maskere og bygge rundt låsekassa, avtrekk, magasin og løp. Legg merke til at jeg har installert pilarer med skjefteskruer og en rekylklakk. Rekylklakken er bakerst på tangen rett bak avtrekket. Låsekassa og alle delene som ikke skal sitte fast i stokken er påført slippmiddel. Det er litt logistikk og holde styr på hva som pensles med slippmiddel, men om mann tenker litt går det som regel greit Poenget med denne fremgangsmåten er at jeg skal slippe å bedde stokken etter at den er ferdig. Jeg begynner rett og slett bygget med beddingen. Jeg legger et par lag med carbonduk halveis rundt pipa, og legger tape rundt for å holde den på plass. Husk alltid på å ikke bygg inn deler i stokken som skal kunne tas ut Rundt undersiden av låsekassen bygger jeg på med en blanding av epoxy iblandet glassfibertråder, phenolbalonger og silica. Her kan man se fyllstoffene fra WestSystem som jeg bruker Hadde dette vært en rifle med rekyl ville lagt en hardere og mere "krympefri" epoxy rundt låsekassa, eller blandet inn aluminiumspulver og silica i epoxyen. Når epoxyblandingen er på plass ser det hele slik ut Edited August 26, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Skal bli morro å følge med på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bly Posted August 26, 2012 Author Share Posted August 26, 2012 Jeg liker ikke å bruke skum rund låsekassa og i grepet, da jeg synes det blir noe svakere enn det trenger å være. Blandingen jeg har beskrevet over med epoxy, glasstråder, slica og phenolbalonger blir veldig sterk i forhold til vekta og tåler utrolig mye mere enn skum. Til forskjefte og baksjefte derimot bruker jeg skum for å holde vektå på stokken nede. Jeg limer "paneler" med Divinycell, da den jeg har er i terninger. Mellom de to "panellagene" legger jeg inn noen lag med carbonduk. Duken skal fungere som en avstiver/spant i forskjeftet sammen med carbonduken rundt løpet. En skrustikke fungerer fint som et lodd for å presse delene sammen. Låsekassen og løpet kommer greit ut dersom mann ikke har mekanisk låsing eller glemt slippmiddel. Litt ardeid er det å fjerne alt kittet, tapen og plastbitene som helger i støpet Delene grovtrimmes med rasp, fil og sandpapir. Jeg monterer det som skal bli oversiden av stokken mot en flat plate med kitt. Legg merke til at jeg har limt en remse med duct tape på oversiden av løpskanalen for at ikke lim skal flyte inn i kanalen. Divinycellbiten limes på løpskanalen med samme blanding som jeg brukte rundt låsekassa. Sett fra oversiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Interesant; dette skal jeg følge med på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger#44 Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Letteste bokmerke jeg har satt. Her skal det følges med! Husk at jeg er ganske dum, så setter pris på nøyaktige forklaringer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bly Posted August 26, 2012 Author Share Posted August 26, 2012 Jeg bruker samme prinsippet for underbeslaget som låsekassen og bedder underbeslaget inn i støpet. Etter litt rasping med fil ser det hele slik ut. Bilde fra oversiden med låsekassa på plass Og undersiden Et nærbilde av underbeslaget, som også er plast Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bly Posted August 26, 2012 Author Share Posted August 26, 2012 Husk at jeg er ganske dum, så setter pris på nøyaktige forklaringer Da er vi to . Det er en stund siden jeg bygde på denne stokken og litt begrenset hva jeg husker. Skulle du lure på noe er det bare å spørre, så skal jeg se hva jeg klarer og klemme ut av nøtta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bly Posted August 26, 2012 Author Share Posted August 26, 2012 Stokken bygges på i del etter del. Jeg limer et carbonrør fast til baksiden med 5 min epoxy. Røret skal funger som en avstiver i grepet, samtidig som det skal forbli hult for å holde vekta nede. I tillegg er det enklere å bygge på masse rundt et rør. Jeg sjekker at røret er riktig plassert i forhold til arbeidstegninga Og at det er sentrert og vinkelrett i forhold til oversiden av stokken Så legger jeg igjen på epoxymasse slik at røret sitter sikkelig fast og at stokken jeg ønsker ligger innenfor det volumet epoxy og divinycell fyller. Jeg bruker rasp og fil for å ta ut formen til stokken Jeg tegner opp linjene og profilen, og filer til rett form på samme måte som om mann lager en hvilken som helst trestokk Divinycell er utrolig mye letter å file enn tre Her jobber jeg med profilen på oversiden av forskjefte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SittingDuck Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 Forbanna rått! Bokmerke! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bly Posted August 27, 2012 Author Share Posted August 27, 2012 Profilen på forskjefte begynner å ta form. Jeg liker beverhaler siden de er gode å holde i Divinycellen jeg brukte manglet noen mm for nå bredden på forskjeftet som jeg ønsket. Det finne med epoxy er at mann bare kliner på en dash der hvor man ønsker å bygge på. En kan tydelig se epoxyen som ligger utenpå divinycellen på siden av beverhalen. Fra oversiden ser stokken nå slik ut. Mann kan se hullet bake hvor carbonrøret går i gjennom grepet. Dette må på ett eller annet tidspunkt tettes. Neste trinn er å feste på det som skal bli bakskjefte. Jeg har limt sammen noen biter med divinycell, slik at det i volum fyller bakskjeftet. Jeg prøver meg frem med en mal klipt ut fra bakepapir for å se hvordan plasseringen må være. Jeg lager meg en plate/jigg med en rett linje for å sentrer delen etter. Jeg fester delen med kitt og tape til plata og sjekker at alt er i vinkel og sitter der de skal være. Så bruker jeg jeg epoxyblandingen for å lime delene sammen. Jeg rasper og filer til grunnformen i baksjeftet. Her er jeg litt forsiktig siden divinycellen ikke er festet til grepet med en stor overflate. Faren for å brekke av delen på dette stadiet er stor om den får en trøkk. Jeg lapper også enden av carbonrøret med en glassfiberplate, slik at jeg kan lime/bygge over med epoxyblandingen. Samtidig som jeg bygger opp grepsvolumet med epoxymassen, legger jeg også en carbonduk inn over divinycellen for å forsterke innfestningen inn mot grepet. Da ser det hele slik ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pow Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 Virkelig bra arbeid! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VeT|Us Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 Letteste bokmerket jeg har vært borti. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 Oh yeah, her leses det med store øyne. Har grublet på dette med å fylle kuttene i divinylen som du har gjort her, godt å se at ideen fungerer. Må gi et fenomenalt stivt resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Papz Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 Mektig imponert! Lar meg stadig overraske over hvor mange fingerferdige folk som finnes der ute.... Også mektig imponert over at du får tillatelse til å holde på hjemme på kjøkken-duken. Rekner med at under denne årgangs-duken befinner det seg et respatex-bord med 2 klaffer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bly Posted August 27, 2012 Author Share Posted August 27, 2012 Har grublet på dette med å fylle kuttene i divinylen som du har gjort her Jeg har egentlig revet terningene av duken de satt fast i for så å lime de sammen med epoxy til en hel blokk. Limfugen vises veldig godt siden jeg har blandet epoxyen med sort pigment og mikrofiber for å gi den litt fyllingsegenskaper. På en annen stokk jeg har bygget la jeg spanter med glassfiberduk mellom terningen. Det var et sisnsykt arbeid, og jeg vet ikke om jeg synes det var verdt alt knotet. Her kan du se hvordan panelet ble bygget/limt Her ser du en grovt utformet del med spanter i alle rettninger Jeg har troen på at det er lurt og lage en T eller + formet spant inne i forskefte og bakskjefte i lengerettningen, men mere arbeid i spanting kommer ikke jeg til å gjøre i noen prosjekter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bly Posted August 27, 2012 Author Share Posted August 27, 2012 Tuppen av forskjefte er en utsatt plass på kolben. Jeg fjerner litt av divinycellen for å legge inn den sterkere epoxyblandingen. Legg merke til at jeg har begynt å dekke divinycellen med epoxy. Divinycell har en ru porete overflate. Jeg synes det er lettere å legge duk på en overflate som er flat og glatt, derfor tar jeg meg arbeidet med å "sparkle" divinycellen. Massen jeg sparkler med er epoxy, sort pigment og phenolbalonger. Det blir sannsynlig vis også lettere på denne måten enn om mann fyller overflaten direkte med ren epoxy og legger duk rett på. Her har jeg begynt å sparkle overflaten på bakskjefte..., ..og resten av forskjefte Etter litt sparkling ser stokken nå slik ut Det gjenstår fortsatt en del arbeid på stokken. Når jeg får tid til den er ikke godt å si. Veien videre er å fylle toppen av røret i grepet, legge inn epoxymasse og skrubøssinger der kolbekappeskruene skal festes, sparkle og slipe alle overflater til rett dimensjon før duken skal legges på. Metoden jeg bruker for å legge på duk, uten bruk av vakuum, er følgende. Jeg pensle overflaten med epoxy. Lar epoxyen tørke til den blir klebrig. Legger duken på den klebrige overflaten. Metter duken med epoxy, slik at den får tilstrekkelig mengde med lim. Da kan det hele se slik ut (blide fra et annet prosjekt) Hvis man skal legge flere lag (og det bør mann gjøre 45 grader på forrige fiberrettning ), mattes overflaten ned med slipepapir og vaskes med salmiakk (epoxy skiller ut et fettsoff, og ny epoxy vil ikke binde seg til overflaten uten preparering/avfetting). Pass på og ikke slip for dypt inn i duken, da det vil ødelege styrken til duken. Til slutt sparkles, slipes og lakeres overflaten. Vil man legge inn områder med struktur/friksjon, som f.eks i grep og forskjefte, kan denne metoden benyttes;http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=72402(les om grepsstruktur nede i tråden) to be continued...???? (Hvem vet ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gammelfiskaren Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 Utrolig lærerik og flott tråd !! Du må nok bare fullføre denne gitt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bly Posted August 28, 2012 Author Share Posted August 28, 2012 Takker for bra tilbakemelding. Håper noen føler seg inspirert til å prøve. Hadde vært morro å se flere prosjekttråder. Også mektig imponert over at du får tillatelse til å holde på hjemme på kjøkken-duken. Rekner med at under denne årgangs-duken befinner det seg et respatex-bord med 2 klaffer. Ikke langt unna Fruen ble til slutt lei av alt rotet. Nå har jeg fått eget hobbyrom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 Jeg har egentlig revet terningene av duken de satt fast i for så å lime de sammen med epoxy til en hel blokk.... Det var et sisnsykt arbeid, og jeg vet ikke om jeg synes det var verdt alt knotet. Kan jeg tenke meg. Jeg tenkte mer i retning av en flytende masse (ala den du har brukt rundt låskassen) som lett kan legges i spaltene, når det har herdet kan man fjerne duken og lime platene til ønsket tykkelse. Det burde bli litt enklere enn å lime enkeltklosser sammen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bly Posted August 28, 2012 Author Share Posted August 28, 2012 Det er nok enkles å gjøre det slik du beskriver Erlend Meyer. Mitt problem er at jeg aldri har hatt hele plater. Så langt har jeg ikke betalt en krone for divinycell Det jeg har brukt er rester og kapp fra et båtbyggeri. Når de bygger båter fylles kuttene og fungerer som spanter (som du beskriver), samtidig som kuttene gir mulighet for å forme platene etter skroglinjene. Divinycell er fine greier, men jeg lukter mere og mere på tokomponentskum med tilstrekkelig hardhet. Black gunfoam hadde vært supert om den kunne sendes i post. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 Say no more, det finnes ikke noen høyere kvalitetsgrad enn "gratis". Tokomp skum er spennende men utenfor mitt ambisjonsnivå, eneste jeg har testet er 1-komp PU-lim som kandidat til fylling av hulrom. Lovende resultat, grei tetthet (0,1-ish) og elastisk nok til at det ikke burde løsne/smuldre under bruk. Morsomt å høre at jeg har tenkt i riktig retning, ofte har man gode men ville ideer i hodet som man aldri får testet eller verifisert. Siste par dagene har jeg jobbet med trekking av metall, viser seg at man ikke må være verktøymaker for å klare det. Et par greie tommelregler, noen enkle formler og masse polering når langt. Et heeelt nytt univers for produksjon av sære deler har nettopp åpenbart seg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.