Jump to content

Flate hetter i 357mag, overtrykk?


Glenn_G

Recommended Posts

Spørs om du ikke har litt vel stor klaring mellom løp og tønne, stort headspace kan vel også spille inn.

Sitter hettene løst, så blir de gjerne flate, der her jeg selv vert.

Om du vil kontrollere chronografen, er det bare å bytte på hvilken som er fremst og bakerst (husk at er du for nærme vill man krutgassene kunne spille inn).

Link to comment
Share on other sites

En god regel for bytte av kule er å se på settdybde fremfor totallengde, når det gjelder belagte kuler så gir de vel trykk omtrent eller noe over blykuler.

 

Flate hetter er et særdeles upålitelig trykktegn, som andre har nevnt vil bløte hetter og stor headspace lett gi dette ved heller moderate trykk. Les litt på trykkringmetoden, da får du langt mer kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville startet med et føleblad for å sjekke klaring mellom tønne og løp.

Er avstanden for stor kan du glemme god hastighet med de kulene der.

Jeg hadde en Python der klaringen var 0,38mm, og jeg klarte ikke faktor uten å ligge på rødstreken.

Løsningen ble 180 grains blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Enig, med stor klaring der er tunge blykuler det som har best odds for å fungere. Etter det jeg kan huske er industristandarden 0.1-0.2mm, allerede ved 0,2mm begynner tapet å bli problematisk. På min 686 har jeg satt tilbake løpet en runde og fikk klaring på 0,07-8mm elns, nå gir den hastigheter helt på høyde med de mest optimistiske tabellene. Ulempen er at den har blitt veldig følsom for skjit og blying foran på tønna, mulig jeg må se på timingen en eller annen gang.

Link to comment
Share on other sites

Sitter nå med tomhylser framfor meg, nylig skutte "fullladede"/kjøpte Federal 158grs og mine egne.. "mykt" ladede Frontier 158grs (samme som dine).

Disse er som sagt ladet mykt med 4,7grs Red Dot,- col er den samme som du har..40.0mm.. og det er INGEN synlig forskjell på hettene,.. alle er like flate.- (bruker cci)

De er alle skutt med .357 Ruger Blackhawk.

 

bobby

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke har veldig mye klaring, ville jeg ikke gjort noe med det.

Det koster garantert mer enn å kjøpe tunge blykuler og bli kvitt problemet på den måten.

Om du har romslige tønnehalser, kan det være en del av forklaringen på lav hastighet, og da må du opp i dimensjon på kulene (blykuler tetter også bedre enn mantlede/kobberbelagte).

Jeg ville ha gått frem som sådan:

1. Kjøpe føleblad hos Biltema (kr. 29,90)

2. Måle tønnegap med tønna presset bak.

3. Slugge tønnehalser. Er halsene .358 eller .359 er ikke kuler i .357 god medisin.

4. Ringe Clarry haglund og bestille tunge blykuler i rett dimensjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...