Jump to content

7mm-08 - noe å ha?


ko-stens

Recommended Posts

Har fått "ordre" om å bytte fra høyre- til venstrerifle (venstrehendt, venstredominant øye og skyter pr i dag med høyre, med dertilhørende grove bom, bla på stillestående rev med bredsiden til på 50 meters hold...) etter mystiske bom på vilt til tross for tette samlinger på banen.

 

Så da så... Grubler litt på 7mm-08. Det ryktes at dette er et kjekt kaliber. Er det noe jeg ikke helt liker, så er det rekyl, og her bør vel dette kaliberet være bra.

 

Børsa jeg har i dag er en Sako .308. Kjekt kaliber dette og.

 

Er det egentlig noe poeng å bytte fra .308 til 7mm-08? De er jo ikke akkurat ulike, de har jo samme hylse... Tenkte kanskje det var litt artig å prøve noe nytt. Fra Passat 2-liter til 1,8-liter liksom...

 

Hva taler for "lillebror"?

 

Jeg skal ikke jakte elg, for øvrig. Bruken blir hjortejakt, og stort sett det. Muligens rådyr, om stjerner og måner står i forhold til hverandre, Norsk tipping er i godlune og høvdingen hiver meg ut slik at ei odelsjente fra en stor gård med rådyrrett forbarmer seg over meg. Til småvilt har jeg småviltrifle.

 

Lader selv gjør jeg også, så om en ikke får tak i ammo på nærmeste pølsebu, gjør ikke det noe.

 

Edit: Før noen foreslår Tikka T3 Lite (jada, bra børser, men...) har jeg bestemt meg for hva slags børse, Browning X-Bolt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig noe poeng å bytte fra .308 til 7mm-08? De er jo ikke akkurat ulike... Tenkte kanskje det var litt artig å prøve noe nytt. Fra Passat 2-liter til 1,8-liter liksom...

 

Hva taler for "lillebror"?

Mindre rekyl og noe bedre ballistikk. Vet ikke om jeg hadde byttet om jeg alt var fornøyd med rifla jeg hadde, men hadde absolutt vurdert 7mm-08 fremfor .308 i nytt våpen. Selv om ammo kan være litt vanskeligere å få tak i, og koste litt mer.

 

Sett at rifla du sikler på ikke finnes i 6.5x55, altså. ;)

Link to comment
Share on other sites

Helt klart det riktige valget!!!

(Uten at jeg egentlig har noen gode argumenter :oops: )

 

Har selv hatt kaliberet i en liten Kimber nå en del år og er bare blitt mer og mer glad for valget.

Harmonisk fin patron uten skremmende rekyl, god effekt av demperen ladd med litt kjapt krutt og har fått presisjon som går på klistrelappen.

 

Du har jo valgt riggen, men skulle du fortsatt vurderer alternativer så kikk på Kimber!

 

Tvi tvi!

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde byttet og er vel ganske fornøyd. Byttet fordi jeg trengte nytt løp for ett par år siden og tenkte "hvorfor ikke noe annet?". 7mm-08 er snill i rekylen og det er bra utvalg med 7mm kuler. Jeg brukte først noen 139 grains Remington Core-Loct kuler, og var ikke spesielt imponert etter ett par hjorter med denne. Ingen kuler gikk igjennom, men i år skal jeg prøve Barnes TSX kuler, så får vi se. God presisjon gir de i alle fall. Jeg angrer ikke , men noe kvantesprang fra 308 er den ikke, hverken i positiv eller negativ forstand.

Link to comment
Share on other sites

Løp og kjøp..

 

Etter rundt 2o hjortevilt med kaliberet vet jeg ikke hvorfor jeg ikke begynte med det før for et par år sia :wink:

 

140grs Nosler AB til under femmer'n pr. kule hos xxl, ompressa norma 308hylser og fore med N4 eller N19,,rett og slett økonomikaliber å skyte med.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

7-08 er vel det beste std kaliberet for korte kasser. Mannen som overbeviste meg om det var Malcolm Cooper en gang rundt 1980. Jeg hadde engang standplass ved siden av ham. MC skjøt med en AI prototyp i 7-08. Han overlot ingenting til tilfeldighetene.

 

7-08 har en veldig fin kombinasjon av ytelse/balistikk, lite rekyl og lang levetid på løp.

Link to comment
Share on other sites

Har fått "ordre" om å bytte fra høyre- til venstrerifle (venstrehendt, venstredominant øye og skyter pr i dag med høyre, med dertilhørende grove bom, bla på stillestående rev med bredsiden til på 50 meters hold...) etter mystiske bom på vilt til tross for tette samlinger på banen.

 

 

Før du legger om til links må du skaffe deg en orginal Kongsberg KV59 skarpskytterrifle. Der er kikkerten plassert foran venstre øye for høyreskyttere. Jeg har vært satt opp med en slik i HV og den fungerer veldig bra. Den har også fordelen med at rifla kan lades med klips og mirage fra løp er et ikke eksisterende problem. Det stod en slik på Finn.no i forrige uke. Nå er den dessverre borte. De pleier å gå for ca 5-6000.- Du vil skyte mye bedre med denne enn med en omlegging til links.

 

640px-KV-M59F1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Se der ja. Har så vidt sett varianten der på bilder. Sikkert en grei løsning, og ikke minst en relativt rimelig en i forhold til å kjøpe alt nytt muligens.

 

Men det er nå den "har-lyst-på-følelsen" da! :)

 

Inntil videre er planen å få på lapp over øye på jakt. Altså ikke kaptein Sabeltann-lapp, men en halv solbrille med mørkt glass feks. Bruker briller, så da kan jeg jo skaffe meg slike "kule" dingser som kan vippes ned over vanlige briller. Bare å ta av høyre glass, og vips. :)

 

Da får jeg i hvert fall ikke sett mye i skumringen. Verdt å prøve i hvert fall. Ikke minst billig!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Har fått "ordre" om å bytte fra høyre- til venstrerifle (venstrehendt, venstredominant øye og skyter pr i dag med høyre, med dertilhørende grove bom, bla på stillestående rev med bredsiden til på 50 meters hold...) etter mystiske bom på vilt til tross for tette samlinger på banen.

 

. :wink:

 

Kan noen forklare dette fenomenet for meg? Jeg kan forstå det på en hagle og bevegelig mål, men ikke med rifle og kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk denne "ordren" etter å ha kommet frem til teorien om at det er bedre for meg med venstrerifle da jeg er både venstrehendt og har venstredominant øye. Det er nok enda viktigere med hagla, siden man gjerne skyter med begge øyne åpne. Da sikter man plutselig langt på siden av børsa, siden det er det dominante øyet som fokuserer på målet. Jeg har vel aldri sett viltet jeg har skutt... Hagla har nok passet bra! Eller så har jeg hatt flaks...

 

Når det gjelder rifle, har jeg tenkt mye på det etter at fire av fem skudd på rev forrige vinter gikk til side for dyrene. Sannsynligvis åpnet jeg venstreøyet i det jeg skulle trekke av, for å se om jeg traff (amatøraktig, ja, men det skjedde automatisk uten at jeg tenkte på det). Da skal det utrolig lite til før det blir bomskudd. Den reven jeg traff, skjøt jeg i nakken. Det var ikke der jeg siktet...

 

Har også to bomskudd på fugl med rifle fra før, så sju av åtte skudd har faktisk vært bomskudd. Det er jo litt rart når jeg samler 80 % av skuddene under 20 mm med .222'en.

 

Trening på raske skudd kan nok veie opp noe. Dekke for venstreøyet kan kanskje veie opp noe, men det beste er sikkert å bytte rifle.

 

Forhåpentligvis dukker det opp en fugl eller rev i løpet av vinteren som gir meg såpass tid at jeg kan få konsentrert meg nøye om jobben, så får jeg se om det blir noe bedre, for nå er jeg i hvert fall obs på problemet! Så får en se om det blir riflebytte i løpet av neste år.

 

Da blir det 7mm-08 i links i så fall. Sakoen min i dag får vel få hedersplass på veggen da.

 

Hva jeg gjør med Brno Foxen min får en se. Det er den jeg bruker mest, og den har fått ny stokk. Skyter bedre enn noen gang nå, så tja...

 

Får prøve i vinter først! :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd mye, men noen ganger har det blitt. Har skutt links med høyre-Sakoen og Fox'en i tillegg til nøytrale Rem 597 salongrifla til jentungen. Skuddene sitter der de skal. I tillegg har jeg prøvd en Rem 700 BDL .30-06 links en gang. Tok storviltprøva (bare en test) stående med den, så det kan funke greit.

 

Det føles ikke akkurat naturlig ut enda, men med trening går det nok greit. Skal prøve mer utover vinteren, så får en se hva det blir til. Blir mer tid til skytebane når jakta er over. Men pr i dag ser det ut som om det kan gå greit å konvertere. Er ikke hundre prosent venstrehendt. Jeg skriver med venstre, men gjør mye annet med høyre. Har prøvd pistolskyting noen få ganger, og da får jeg ikke helt bestemt meg hva som passer best, men det blir til at jeg sikter med venstre øye, selv om jeg holder pistolen med høyre hånd.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd mye, men noen ganger har det blitt. Har skutt links med høyre-Sakoen og Fox'en i tillegg til nøytrale Rem 597 salongrifla til jentungen. Skuddene sitter der de skal. I tillegg har jeg prøvd en Rem 700 BDL .30-06 links en gang. Tok storviltprøva (bare en test) stående med den, så det kan funke greit.

 

Det føles ikke akkurat naturlig ut enda, men med trening går det nok greit. Skal prøve mer utover vinteren, så får en se hva det blir til. Blir mer tid til skytebane når jakta er over. Men pr i dag ser det ut som om det kan gå greit å konvertere. Er ikke hundre prosent venstrehendt. Jeg skriver med venstre, men gjør mye annet med høyre.

 

Hei, jeg kjenner meg veldig igjen i hvordan du måtte innse at du er links... Begynte selv å skyte links med luftgevær, siden ble det bare høyre-børser i maange år, før jeg prøvde ei links børse for et par år siden... Uvant, men riktig på samme måte. Siste høyrebørsa jeg solgte var en Winchester i, nettop, 7mm-08. Supert kaliber. :wink: Har kuler, hylser og ladeverktøy, om du trenger. Nå er jeg kjempefornøyd eier av en links Blaser R8 i div. Kaliber. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...