Jump to content

Bruke leirdueskudd kun i nedre løp?


Kraakefjes

Recommended Posts

Hei. Har bare skutt leirduer en gang på jegerprøvekurset, men da brukte vi bare nedre løpet på haglene, og husker ikke grunnen, var det pga trangboringen?

 

Tenkte meg ut i morgen og skyte litt, men kan jeg bruke øverste løpet også? Har en ny (kjøpt nå i sommer) Baikal izh 27.

Link to comment
Share on other sites

Når vi står på leirduebanen og alt er veldig kontrollert, streng, og kjedelig er det bare det nederste løpet som blir brukt.

Den har mest åpning og gir større spredning.

 

Men på morroskyting bruker vi som oftest begge løp, vist en bommer på første skuddet har en en kjangs til, og siden målet er lengre vekk er det bedre med en tettere samling.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at folk flest skyter med det nedre løpet har ingenting med trangborring å gjøre. 90 % av alle som skyter lerduer idag, har løse choker som du kan sette akkurat hvor du vil, oppe eller nede. Grunnen til bruk av nedre løp er kun en ren rekylopptaks-greie. Mindre løft i hagla og rekyl rett i nedre del av skuldra, langs våpenets midtlinje. Enkelt og greit. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi har 2 stk som skyter 24-25/25.. Å jeg la merke til alle det tingene det gjorde, ene skjøt med nedre andre skyter med øvre.. Ene legger tilrette patrona, andre blåser igjennom pipa. Så da ble jeg nysgjerri og lurte på hvorfor det gjorde det..

Det sitter i hode fikk jeg til svar. Det var altså ingen ren betyding, men han ene hadde fått for seg at han bare bommet med nedre løp, og viss han ikke fikk patrona slik han ville så bommet han.

Så jeg tror det ikke har noen ting å si hva du bruker! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når du skyter trap spiller det ingen rolle om det er litt mer munningsvipp siden du ikke skal skyte mer enn et skudd uansett, de fleste bruker nederste løp uansett av vane, det er ingen fordel med å bruke øverste først.

Alle moderne hagler har løse choker, så trangborringen bestemmer man selv.

Link to comment
Share on other sites

Vi har 2 stk som skyter 24-25/25.. Å jeg la merke til alle det tingene det gjorde, ene skjøt med nedre andre skyter med øvre.. Ene legger tilrette patrona, andre blåser igjennom pipa. Så da ble jeg nysgjerri og lurte på hvorfor det gjorde det..

Det sitter i hode fikk jeg til svar. Det var altså ingen ren betyding, men han ene hadde fått for seg at han bare bommet med nedre løp, og viss han ikke fikk patrona slik han ville så bommet han.

Så jeg tror det ikke har noen ting å si hva du bruker! :wink:

 

Hagleskyting på bane (etter innlæring) er stort sett en mental øvelse, det kan hjelpe med faste rutiner, men ofte er det bare rene tvangshandlinger :D "hælledussen, jeg glemte å vri patrona til å ha teksten opp, jeg kommer til å bomme", og bomme gjør man da.

Link to comment
Share on other sites

Så kan det tilføyes at man som regel brenner av nederste løp først på jakt, da rekylen som nevnt gir noe mindre løft i hagla, og man kommer da raskere inn på ett evt. andre skudd om det trengs. Trap'en er jo jakttrening først og fremst, så det er vel med på å forme en vane tenker jeg :winke1: ellers for min egen del, har jeg alltid tatt av sikringen i løftet/anlegget/monteringen, for at dette skal bli en refleks i støkkjakt, og ikke før man roper opp dua på banen. irriterende å stå å kløne med det, mens man ser fuglen fly ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...