Jump to content

Spørsmål til dobbeltrifle entusiaster


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg har en Chapuis dobling i 9.3x74R. Den er regulert med RWS ammo, står 293 grains kule så det er nok TUG.

Jeg vil lade selv, og får gode samlinger med Patrizan kuler, men de er lite egnet på matvilt. Dårig penetrasjone/splintring etter hva jeg har lest. Problemet mitt er at jeg ikke har fått noe annet til å gå bra. Jeg har forsøkt følgende kuler:

* Lapua Mega 285 grains

* Woodleigh Weldcore, 285 grains

* Swift A-frame 300 grains (Takk Hansen!)

* Nosler Accubond 250 grains.

 

I kombinasjon med Vithauvouri (klarer aldri å stave det riktig...) N135, 140 og 150.

 

Bruker RWS hyls, og har forsøkt både standard og magnum hette (CCI 200 og Fed 215)

 

For alle ladninger har jeg forsøkt minimum og maksimum for den aktuelle kulevekten av Ladeboken sine data. Og, for alt bortsett fra Partizan går høyreløpet omtrent 20cm ut til høyre, og venstreløpet tislvarende langt ut til venstre. Det er minimale forskjeller mellom de ulike ladningene, mønsteret er likt.

Lurer på hva det betyr? Jeg synes å huske at dersom kulebanen for de to løpene krysser, kan man øke hastigheten. Bør jeg gå ned i ladning da tror dere? Hvor langt under det som er minimum i Ladeboken da? Her føler jeg meg på tynn is. Andre ideer? Bytte krutt kanskje? Hva er nærliggende da?

 

En annen opplagt mulighet er å få tak i RWS fabrikkammo. Men det er ... kjedelig... vil forsøke å finne en hjemmeladning med en god kule, som går bra. Har ikke gitt opp enda i alle fall!

Men, om noen har liggende et par fabrikkladete vil jeg gjerne kjøpe! Og, kjøper gjerne RWS kuler også, for å se om jeg får det til å gå.

Link to comment
Share on other sites

heisann!

 

For det første må eg gratulere med god smak når det gjelder våpen!!

men eg må berre si en ting og det er att i 9,3x74 speed så virker partizan bra. du kommer ikke til å oppleve mere splintavgang med denne enn med TUG kula i hvertfall, DET er en splintbombe det.

Når det gjelder penetrasjon så, har eg skutt ca 20 (samlet) villsvin elg og hjort med denne kula, og enten går dei igjenom (oftest) eller sitter i skinnet på utgansiden. (perfekt)

Min dobbel skjøt i kors med barnes x 270gr. Eg kunne forskjyve dette kryssningspunktet med hardere/svakere ladning.

Jeg arbeidet meg opp til ett kryssningspunt på 70 meter. og jakter med den ladningen fortsatt. null problemer på hold opp til 120-140m. det er tross alt stovilt me snakker om 5-10cm hit eller dit på en elg betyr ikke all verden.

Kort sagt. du trenger ikkje superkuler i 9,3x74. men eg må berre anbefale deg å jobbe litt med barnestsx 270gr. DEN er bra den.

LYKKE TIL!!!

Link to comment
Share on other sites

De Partizanene jeg har testet (9,3x62) har soppet seg finfint, og beholdt bra restvekt. Har riktignok hørt noe om at det kan være litt forskjell på de forskjellige lot'ene. Jeg ville ikke være betenkt med å bruke disse på en ælj.

Link to comment
Share on other sites

Craig Boddington hadde en artikkel om innskyting av dobbeltrifle i Guns & Ammo for noen år tilbake. Slik jeg husker det var konklusjonen som følger: Hvert løp ligger til siden for senteraksen av riflen og vil dreie kulebanen til sin respektive side ved skudd. Det er derfor dobbeltrifler (SS) har mer "spissing" en den optiske kulebanen tilsier. (Mangler fagterminologi her) En tyngre kule og/eller hardere ladning vil dreie løpet mer vekk/ut fra senteraksen i rifla.

 

Så dersom høyreløpet skyter for langt til høyre og venstreløpet forl angt til venstre så må du ned i kulevekt og/eller hastighet på ladningen for å trekke skuddene nærmere hverandre. I teorien i hvertfall........

8)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, det var akkurat den teorien jeg baler med Minuteman. Nå har jeg hatt Makkieboy på tråden som sier at når kulene går ut til siden er det for lav hastighet, de får lenger løpstid slik at rekylkreftene får virke lenger og skyve kulebanen utover... Altså må jeg ha høyere hastighet. Siden jeg har forsøkt maks ladning i følge ladeboken bør jeg forsøke lettere kule i følge Makkie (som donerer noen slik at jeg kan prøve :D ).

Så Partizan fungerer bra i dyrene altså! Da er det mulig jeg bare forsøker den kula. Har hørt at den skal være litt underkalibrert i forhold til andre kuler, det skal jeg måle. I tilfelle forklarer det kanskje høyere hastighet og tettere samling. Skal finne frem Chronografen og sjekke.

Litt gøy å bale med dette :D , men dobbeltrifler er sære, og det er også mulig jeg selger skjønnheten og konser på å bruke Blaseren til alt. Kanskje selge og kjøpe en Blaser til? Har syntet nå, kanskje en med en pen trestokk? får se, er kun tankespinn.

Her er forresten Wright boka: http://www.amazon.com/Shooting-British- ... 433&sr=8-1 Ikke tilgjengelig på Amazon, noen som vet om et nettsted som har?

Link to comment
Share on other sites

du må ikke finne på å bytte bort den rifla der..

begynn med jevnlige turer på drevne hjorter/villsvin/rådyr. da kommer blaseren din å blekne i forhold.

 

Ett supert skytetrenings tips til alle med dobbelrifle: kjøp klikkpatroner av god kvalitet. ta kontakt med nermeste sportingklubb. gør avtale med dem om att du kan stå ett lite stykke til sides og bak for skyttaren.

og "skyt" på på dei lavere sideduene og rabbitduene som om du hadde hatt ei hagla.. da blir dere kjappe og presise i fremforalt montering av rifla samt å plukke opp riktigt siktebilde. konge.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på det Mr. Merkel? Sjekk videoen her, en enkel mobilkamera video av meg som skyter tre skudd med 375 løpet i min lette lille Blaser R93. http://s265.photobucket.com/albums/ii20 ... i375HH.flv

Tror du det går fortere med en dobling? Man må jo få tilbake siktebildet før det kan panges igjen! Vet ikke jeg, spør fordi jeg er intessert. Tror du dobbeltrifla fungerer bedre enn 375 løpet her med åpne sikter for eksempel?

Link to comment
Share on other sites

Auda ! et medlem i menigheten som svikter i troen ! her må sterk lut til :D

 

Først av alt må Blaser R93 lyses i bann og en utdrivelse av retttrekkerdemoner må iverksettes..

 

Så ! Dobbeltrifler er regulert i et tidsintervall mellom 1 og andre skudd, på min har jeg funnet ut at det ca 6 sekunder -er jeg kjappere eller tregere sitter skuddene mer fra hverandre enn om jeg presist skyter på "tusenogseks".

Uansett så sitter skuddene i det vitale på en elg eller villsvin om jeg skyter så fort jeg kan.

 

Det er en meget god ide å ta med pressa på banene og med ferdige primede hylser lader du stegvis oppover etterhvert som skuddene plaserer seg tettere. Jeg brukte denne metoden selv og det tok ikke mange rundene før jeg hadde et brukbart resultat. Det var veldig hendig med å ha med seg en kompis som har en skivekikkert og se hvor første og andre skudd sitter.

 

Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg skjøt et jaktfeltstevne med dobbeltrifla i våres, det jeg ikke visste var at det var et 5 skuddsstevne med flere dobble hold -skytinga gikk uten problemer bortsett fra at kikkerten skled i ringene ca 30 mm fremover -"Pivot miserable"

Link to comment
Share on other sites

Tror Makkieboy tar delvis feil. Tenk på det (vertikalt) som munningsvipp i f.eks revlover. ja, lengre løpstid pga av tyngre kuler gir mer rekyl/vipp på løpet. Nei, lengre løpstid pga svaker ladning gir ikke mer rekyl/munningsvipp.

 

Tror nok du må sjekke litt mere her. Jo lengre tid kula befinner seg i pipa, jo lengre vil den bli påvirket av munningsvippen.

Dette stemmer meeeeget godt overens med min erfraring fra Merkel 9,3 dobbeltrifle, 357 revolver og diverse andre rekylsterke kaliber, så som 375h&h og 458 WinMag/Lott.

 

Feks sist jeg ladet redusert til 375en, med 270gr Hornady, i 600m/s. Da satt skuddet ca 32cm høyere, enn feks full pupp med 300 Hornady. Rekylen og munningsvippen var meget redusert med den lette ladningen, hvorfor da det mye høyere skuddet????

Link to comment
Share on other sites

Svei Solli skrev om dette i Våpenjornalen for en del år tilbake.

Jeg har ikke bladet tilgjenglig akkurat nå,men er ganske sikker på at han skrev det var en gammel regel at dersom løpene skyter fra hverandre må hastigheten opp, i kryss må den senkes.

Dette stemte med min o/u der problemet var høydespredning på løpa.

I mitt våpen fungerer Rws hylse, 286 mega,norma 203B krutt best.

'Har også prøvd flere 250 grains kuler, men det ga ikke bedre resultat.

Link to comment
Share on other sites

Du kan sikkert få mangen tips.. men husk att alle dobbeltrifler er individ, å må behandles deretter.

Det er kun dine egne eksperimenter som fører til fremgang. derimot kan eg nevne att det som er MAX ladninger i dei fleste tabeller ikke er max i ei moderne 9,3x74 rifle, så sjekk etter trykktegn å kjør på!!

LYKKE TIL!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...