Jump to content

Hylsefett:Hvordan få vekk?


Cameron

Recommended Posts

Jeg hiver de rett i trommelen, er rene og fine når jeg tar de ut.

 

Det er ikke noe serlig å få masse fett i trommelen. Korter ned levetiden på mediet. Heiv hylsene rett oppi tidligere, men det sluttet jeg med etter anbefaling fra en venn av meg. Ser at jeg kan tromle langt fler hylser nå enn tidligere før jeg må skifte ut mediet.

Har også hatt tilfeller hvor det henger fast korn fra trommelen inne i hylsen på grunn av fettet.

Tar heller ikke lange tiden å hive hylsene i vasken/bøtta og skylle di kjapt i varmt vann...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe serlig å få masse fett i trommelen. Korter ned levetiden på mediet.

Er ikke dette et begrenset problem? Jeg tror heller jeg tar kostnaden med å bytte ut media litt oftere, enn bryderiet med vask og tørk av hylser. Mine hylser blir tromlet, presset og tromlet igjen. Da har jeg rene, pene hylser klar for videre bearbeiding.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at å vaske hylsene er mye arbeid... Jeg har ikke råd til tromler ennå så derfor drar jeg av fett rett etter at jeg har pressa hylsa med en tørr klut/gammel t-skjorte. Når alle hylser er blitt gjort slik så legger jeg dem i en liten ikea plastdunk som jeg så fyller med varmt vann og tilsetter så zalo. Bruker en oppvask kost nedi vannet og "børster" hylsene lett. Lar det stå i 10min og heller ut vannet. Skyller hylsene grundig oppi ikeadunken til all såpa er borte så heller jeg hylsene ut på en håndkle som jeg lar ligge på baderumsgulvet over natta.

Link to comment
Share on other sites

Tjo, nei.. Har vært i eksakt samme situasjon som deg, men min erfaring ble at med denne metoden kan det skje at små vanndråper blir "låst" fast inni hylsene.. Nå var dette med 223, og ting er gjerne enklere med større kaliber.

 

Jeg måtte følgelig sette hylsene opp til tørk, slik at alle tørket godt nok. Dette etter en dag på skytebanen hvor halvparten feilfunksjonerte..

 

Men SKAL du først vaske, så vil jeg anbefale å bruke sitronsyre (fås i matbutikken i pulverform). Dette gir hylsene en perfekt glans, og skal visstnok ikke skade dem noe. Ville ikke latt dem ligge over natta ellerno, og må skylles godt.

Link to comment
Share on other sites

Ultralydvasker folkens!!

Det funker noe innmari, hvis man er opptatt av at ting skal være så reint da. Utenpå OG inni!

Min erfaring sier at børsa går godt også om hylsene har både sot og fett på seg i fornuftige mengder, men man blir jo svart på fingrene da..

Skal man derimot ha MAX presisjon er det vask med ultralyd som gjelder for å få ut ALT. Og så tørker jeg dem på 110 grader og varmluft i en halvtime, når sjøla ikke ser det hehe...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...