Jump to content

55grains kuler og 1/14 twist


Mas-36

Recommended Posts

Hei driver å kjøper en .222 Rem som da etter all sansynlighet har 1/14 twist på løpet. Greier disse løpene å stabilisere 55grains BT kuler? Eller er det i grenseland så noen løp gjør det og andre ikke? Har kun skutt litt med .222 rem før og da tror jeg at jeg kun brukte 50grains kuler.(Jeg solgte den før jeg rakk å prøve tyngere :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en 222 rem 1/14,og den stabiliserer 55 grains dårlig. Har ikke prøvd kjøpeammo i 55 grain som ikke har lagd ovale hull i pappen på 100m. Har ladet noen få som ble stabile,men da ladet jeg til max hastighet.

Enkelte andre med samme riflestigning opplever at både 55 grains å tyngre stabiliseres,så du må nok bare teste det ut :).

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke skulle gå da så blir det å bruke 50grainere.

 

Men om jeg da skulle finne på å åpne kammer til 223 Rem? Vil den lille økningen av hastighet bli nok til at de stabiliseres? Etter som det i noen våpen er slik helt på grensen. De 30-40 m/s ekstra vil da kanskje vippe det over på rett side?

Link to comment
Share on other sites

Et eksempel fra min .222 Rem: Jeg kan bruke 55 grs Sierra Gameking hpbt, den samler utrolig godt. Prøver jeg f.eks. 55 grs Sierra gameking helmantel, som er litt over en millimeter lengre og er spissere, så er det vilkårlig hvor på skiva de havner.

 

Så du må prøve sjøl :wink:

Link to comment
Share on other sites

I min funker 55grs Norma Jaktmatch strålende. 55 grs Nosler Ball.tip funket da det var varmt i været, men stabiliserte ikke da det ble kaldt (ved max ladning). Lapuas 55grs SP gav også skikkelig god presisjon. Du må bare prøve deg fram.

 

Generellt sett begynner 55 å bli i granseland, men er det en flatbase og rundneset kule så går det som regel fint. Noen får tom Normas 62 grs blyspiss til å gå bra i 1:14

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter å ha testskutt 6 forskjellige 222rem rifler (Brno/Sako/Tikka/Rem) så er det bare en av dem som ikke likte 55grs kuler og den hadde 1:12 stigning! De andre hadde 1:14 stigning og 3 av dem gikk strålende med de fleste 55grs kulene jeg har prøvd (10-12 typer). Den ene av de med 1:14 stigning var litt kresen på kulevalget/ladning/settedybde.

 

Så som flere sier her så må man prøve, å ikke gi opp om den første 55grs kula du prøver med en ladning ikke funker. Noen av riflene gikk best med N140/202 og 55grs kuler. Men man må prøve, ei 6,5rifle som jeg skjøt en del med tidligere likte de hurtigste kruttypene man fikk normalt trykk med. Andre igjen, bla en 222Rem som jeg hadde gikk best med ganske tregt krutt for kalibertet. Den hadde 1:14 stigning og 58cm løp, ladninga var 22,5grs N140 bak 55grs Hornady FMJBT eller Sierra GK også 55grs. Hastigheta var 810ms +/- litt med begge kulene og samme treffpunkt på de holdene jeg skjøt på jakt.

 

62/63grs kuler har jeg derimot slitt med å få til å gå bra i 222 hastighet og 1:14 stigning. Grei nok jaktpresisjon på store ting som gås og rådyr har det derimot vært greit å få til. Men ikke helt optimalt, må ha mer fart eller raskere stigning på løpet for at det skal bli bra.

Link to comment
Share on other sites

Får legge inn noen erfaringer jeg også. Sønnen min har en Tikka M595 med 1:14" rifling. Med Norma Jaktmatch 55gns får vi ikke ovale hull, men den gir ikke i nærheten av akseptabel presisjon. Derimot går hjemmeladet med Hornady FMJ-BT/WC 55gnsforan 24gns N140 svært godt (frisk ladning, start lavere !!!) Dog, godladningen er Sierra Match King 52gns foran 21gns N130.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en Brno Fox med 1:14-stigning. Den er kilen på 55 grs-kulene.

 

Nå har jeg bare prøvd to bt-kuler i den, men de gikk heller elendig. Det var Hornady fmjbt og Partizan fmjbt. Partizanen spredte verre enn hagla mi... De få skuddene jeg skjøt med Hornady (fikk prøve noen kuler) ga 55 og 85 mm samling, mener jeg å huske.

 

Det finnes imidlertid en kule i 55 grs som går greit i børsa, Lapua. Dette er ikke en bt-kule. Denne har ligget på 15 - 30 mm, flest mot 30. Har prøvd både fmj og sp av disse og har igjen noen sp som skal være rådyrkuler. Er lenge siden jeg har skutt med dem nå, men de har ligget jevnt på ca 25 mm. Samlinger over og under er nok skytterens evner.

 

Likevel, selv om Lapua 55 grs går greit i børsa mi, er 50 grskulene jeg har prøvd enda bedre. Disse samler jevnt over mellom 7 og 20 mm. Har brukt Norma 50 grs, men gikk over til Sako Speedhead fmj da Normaen forsvant fra butikkhyllene. Disse går veldig bra. Sakokulene er imidlertid ikke helt enkelt å få tak i, men det går kanskje an å stikke bortom en Schou-forhandler og få bestilt noen. Schou er importør. Billige er de og, og formen er ikke ulik Norma sine "ekskuler". Bør kunne fungere bra på toppjakt og.

 

Har inntrykk av at .222 generelt sett koser seg glugg ihjel med alt fra 30 til 50 grs, mens den er kilen på 55. Pussig nok går de fleste bra med Norma sin Rådyr - 62 grs sp. Denne er flat i hekken, altså ikke bt (har jeg hørt) og er ganske butt. Med andre ord er den kortere enn en 55 grs bt-kule. Har ikke prøvd den selv i Foxen, men den gikk veldig fint i en kombi jeg hadde.

 

Har aldri prøvd kuler mellom 50 og 55 grs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...