Jump to content

JAKT OG FISKEDAGENE 08-12.08.2012 i Elverum


taerkin

Recommended Posts

Ønsker alle velkommen til Norges Buejegerforbundet sin stand til buiejaktprat og kansje prøve å skyte med bue under Jakt og Fiskedagene i Elverum 08-12.08.2012:-) Der vil det vare en del folk fra forkjellige kanter i landet som kan svare på spørmål og buejakt generelt og om andre ting knyttet mot buejegerforbundet, arrangemenger, konkuranser etc.

VEL MØT:-)

Link to comment
Share on other sites

var der en tur idag..

 

men har et lite synspunkt.. hvis dere er ute etter å verve nye medlemmer/ få unge innteresert i bueskyting. så synes ihvertfall JEG at det er litt dårlig å ta betalt for å prøve å skyte med bue.. skjønner godt at dere må ha inn penger i kassa, og at det ikke er gratis å stå der under jakt og fiskedagene. men det må være andre og bedre måter å få inn penger på..

bare mitt syn på saken..

Link to comment
Share on other sites

Dette er for dårlig fikk dere ikke med dere noe av hva jeg sa her inne på kammeret for en stund siden?

Nbjf og medlemer generelt må yte mer av seg selv for og få mer medlemer ikke ta betalt for prøve skyting

Dette er ikke bra :roll: kan jeg spørre hvor mye det kostet og prøve skyte bue?

vist vi ikke reklamerer mer for oss selv er jeg stygt redd for at vi kan bare glemme hele buejakten i norge

bi står først og fremst oven for politiske krefter langt mer resusrs sterke og aktive enn oss på dette tidspunkt :wink:

beklager om dere synes jeg er litt krass her men dette er ikke bra om man tar betalt for noe som burde vært høyst gratis

Link to comment
Share on other sites

Dette syns jeg er litt smålig av dei som kritiser å må betale 20 kr å prøveskyte. Det er ikke mål å få mest molig medlemmer men få medlemmer som brenner for saken og ikke minst er selv interessert å stille opp å ta en tak. Som regel dei som er interessert for selve bueskyting får den nødvendige informasjon hvor dei kan henvende lokalt og får den hjelpen som dei trenger. Hadde vi ikke tatt betalt, så hadde vi hatt en uendelig kø av unger som hadde stått i kø og skote og kanskje dei mest beskjedne som faktisk var ute etterinformasjon kom alrig till. Det er frivillige folk som står på standen og dei flest har spandert tusenvis av kroner fra eget lomme for å hjelpe til. Oftast dette type kritikk kommer av personer som snakker med store ord men er ikke til stede stede og ta en tak når det gjelder. Så dere som har andre måter å finansiere dette og ordne på andre måter så kom på banen og vis hvordan dette skal gjørast:-)

Link to comment
Share on other sites

Var noe tilsvarende på ei anna messe eg var på også. Der skulle man betale godt for å komme inn, og så måtte man betale for å prøve aktivitetene, blant annet bueskyting. Idiotisk spør du meg

 

 

Mykje vyrdsamt

Hstad on Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

jeg har selvfølgelig råd til å betale 20kr for å prøve.. men nå er ikke jeg den som kommer til å starte med bueskyting heller..

men det er ikke sikkert alle de unge som synes dette er veldig gøy, har råd til å prøve så mange ganger, da det er det som skal til for å få de interesert i dette.. prøve noen ganger til de får dreisen på det.. først da kommer lysten på å starte med noe på orntli.. det være seg bueskyting, hagleskyting etc..

Link to comment
Share on other sites

Det er nok noen som misfortå der litegrann. Dette i Elverum handler utgangspunkt å bli interessert om buejakt og ikke bueskyting generelt. Dette tar Norges Bueskytterforbundet av. Hvis man ikke tar litegrann betalt av sånt type aktivitet får å få dekket noe av utstyret så blir ødelagt etc. Så må alle kritikerne starte en kakelotteri eller basar i regi av klubben å begynne å skaffe penger til forbundet. Stort sett alt aktivitet er ordne av en handfull av personer og skal dei i tillegg begynne å skaffe penger utenom så det vet jeg ikke. Kanskje høgare medlemskontigent? 1000 kr i året. Hvor mange meldlemmer mister vi da. Allefall alle dei som sitter på gjerdet og venter å komme til dekket bord.

Vi har en gammel ordtak: " man trenger ikke kunne mye, før man kan gje råd til andre"

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at folk skal klage på alt. Ingenting i dag er gratis, og den standen til bue skytterne ligger det nok noen ildsjeler bak. Også kommer folk å klage på 20 kr???? Har man ikke råd til å betale den "symbolske" summen, da har man heller ikke råd til å begynne med bue skyting;)

Det er jo helt vanlig å ta betalt får sånne ting:)

Link to comment
Share on other sites

Dette er mildt sagt tåpelig når dere er på stand så er dere der for og nå ut til et publikum

vist publikum responderer negativt på og måtte betale for og prøve skyte så er det mildt sagt helt søkt

og sitte her på forumet og angripe og bort forklare seg

faktumet er at tar man betalt for prøve skyting så er det smålig

og meneskene dere prøver og nå ut til reagerer negativt på det

er man ikke ute etter medlemer, er man ikke ute etter og vekke intersse i flest mulig

og kan man ikke rette seg etter kritik så kan man enkelt og greit gi opp hele greia

jeg er sikker på at standen var kjempe bra det er ikke faktumet vi diskuterer her

vi diskuterer heller ikke hvordan forbundet skal få penger vi diskuterer en enkelt sak

nemelig betalt prøveskyting hold dere til saken og vær objektive

det er nemelig pubelikums interesse som bestemer skjebnen til forbundet og jakt med bue i dette landet

og forbundet bør yte laaaaaaaaangt mer enn hva de gjør idag. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tenkte eg skulle holde meg utenfor krangelen her men dette går jo over alle støvelskaft.

Hvordan i hule heiteste kan dere sitte her dag ut og dag inn og klage på det andre gjør for å fremme Buejegermiljøet i Norge?

Her reiser frivillige 9 timer hver vei og bruker 4 dager av ferien bruker eget utstyr for å vise frem Buejakt og så blir det klaget på at det koster 20 kr for å skyte???

Visst eg var interesert i bueskyting/jakt så hadde eg gladeligt betalt 20 kroner for å skyte. Hovedpoenget med standen er jo og snakke om Buejakt og komme med fakta/drepe myter. Og få skutt med bue er bare bonus. Hvor mange av dei andre standene får dere prøvd utstyret? får dere prøve Haglene,Riflene,knivene.lokkefløytene,kajakken osv.

Visst ikkje folk er gidder å bla opp 20kr. for å få tatt bilde og skryte på Facebook osv. så er det greit. Dei som er interesert betaler nok den latterlig lille summen av 20 kr.

Og mene at forbundet ikkje yter noe er det dummeste eg har hørt på lange tider Da kjenner ikkje du til mye av det som foregår i forbundet og rundt om i klubbene. Er foresten 3D stevne til helgen ;-)

Link to comment
Share on other sites

Du sitter der oppi Hordaland på din høyehest og sier at det er det dummeste du har hørt..og selv leverer du et makværk av et innlegg

jeg kan tenke meg hvor lett det måtte være for dere i hordaland og slå dere på bryste og si at forbundet gjør en god jobb

med og være synelige mens du samtidig sitter her og sier nærmest at dere er kun interesert i de medlemene som allerede er interesert i buejakt..de potensielle medlemene som aldri har skutt ei bue og som ikke vil gi dere de lusne 20kr til dere

vel dere ber de nesten om og ryke og reise om det ikke er smålig så vet ikke jeg :roll:

men siden forbundet har gjort så mye så vil jeg vite hva har de gjort fra rogaland til grimstad i Aust agder?

jeg vet ikke så du har helt rett i det at jeg vet ikke hva som skjer i klubbene og i forbundet

vet du hvorfor? jo forde dere er ikke synelige her jeg bor

og jeg må spørre av alle de 10 fingrene hver og en av dere har hvilken av de skal dere peke på dere selv? :wink:

kansje på tide og oppføre seg sivilisert i forhold til kritik?

og vist dere mål setter dere et publikum som allerede er interesert så ser det jammen meg ikke lyst ut frem over

men et spørsmål til siden forbundet gjør så mye..dere dra på stand og snakker om myter og fakta til allerede jakt intereserte menesker men hva med de som aldri har hørt om bue før eller som ikke har bryd seg om jakt? altså vanelige ola normann?

hva gjør dere for og opplyse disse?

og før du trekker av og antyder at jeg ikke har gjort noe så har jeg altså vært rundt i distrikte på ca 4mils omkrets

og prøvd og stare klubb..dette er umulig da vi har en enda større og publikums vennelig klubb kalt Kristiansand bueskyttere

jeg har også prøvd og melde min interesse for buejeger kurs her i sør noe som aldri skjer..

hvorfor ville det være et stort problem og sette opp et kurs skjema og la folk melde seg på er det ikke nok medlemer så avlys dette..jeg forstår ikke..men så vet jo ikke jeg hva som skjer innad i forbundet og det er vel min feil :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. du omtaler meg som om eg skulle ha sittet i et eller annet styre det gjør eg altså ikkje,ikkje har eg vært på messa heller men eg følger med på ka som skjer og synest kritikken mot ildsjeler er helt ubegrunnet og dette pga 20 kroner?

Det eg uttaler meg om er helt på privat grunnlag og må taes for det.

Klubben her ble startet av to-tre personer som var interesert i Buejakt og så har det blitt rekruttert etterhvert.For så å kontakte NBJF for å bli tatt opp som lokallag.

Vil du vite om det som skjer er det vel bare å ta kontakt med dei som er i styret rundt omkring så får du nok svar.

Og må bare beklage at eg er dårlig til å formulere meg skriftelig.

 

P.S går du inn på NBJF sin side så kan du melde deg på kurs der og blir det mange nok i din region så regner eg med dei setter opp et kurs.

Link to comment
Share on other sites

Du sitter der oppi Hordaland på din høyehest og sier at det er det dummeste du har hørt..og selv leverer du et makværk av et innlegg

jeg kan tenke meg hvor lett det måtte være for dere i hordaland og slå dere på bryste og si at forbundet gjør en god jobb

med og være synelige mens du samtidig sitter her og sier nærmest at dere er kun interesert i de medlemene som allerede er interesert i buejakt..de potensielle medlemene som aldri har skutt ei bue og som ikke vil gi dere de lusne 20kr til dere

vel dere ber de nesten om og ryke og reise om det ikke er smålig så vet ikke jeg :roll:

men siden forbundet har gjort så mye så vil jeg vite hva har de gjort fra rogaland til grimstad i

 

Om du tror det er forbundet som har startet aktivitet for oss i Hordaland så må du tro om igjen. Det er nok lokale ensame valer akkurat som du , men dei har gått ut av døren og begynt med noe som har fått alt i gang. Forbundet er komt med i bilde i seinare anledning med IBEP-kursene når vi har begynt å få til aktivitetene og fått til så stor intresse att det har vart nok deltakere på kursene. Det er helt meningsløst og jeg vil sei dødfødt att forbundet skulle starte en lokal aktivitet uten ildsjeler. Sjelfølgelig er vi interesserte av medlemmer men du har veldig lite nytta av den delen av medlemsmassen som er totalt passiv i forhold alt arbeid. Dei melder sig inn og når kontingenten detter i postkasse blir dette ikke betalt så visse tilfeller er det faktisk utgiftspost for forbundet. Du hadde mange gode forslag att forbundet skulle bli mer synlig. Har du sjekket ut hva dei fleste forsklagene hadde kostet til forbundet og hvordan man hadde kunnet finansiere disse? Jeg tror forbundet hadde vart veldig takknemlig om man kunde levere hele pakka med finansieringsplanen inkludert.

Jeg er ikke medlem i styre i NBJF men er med i styre i lokalt klubb og har vart med å starte tre forskjellige klubber i forskjellige områder og alle er vel fungerande klubber i dag, så har vis peiling hva det kreves å komme i gang. Det nytter allefall ikke å vente att andre gjør deg jobben men du må selv ute å knyte dei rette kontakter lokalt. Då begynner det går av sei selv, men det må vare en som tar insiativ:-)

Link to comment
Share on other sites

Er kammeret blitt sånn "kjipe" kammer?

Folk spør etter hagle anbefaling i 10.000-20.000 klassen, og folk svarer med star baikal, for man "Trenger" ikke mer... Ja ja greit nok, man trenger ikke beretta, browning etc men skyte opplevelsen blir atskillig bedre. Selv om jeg ser folk sier dem skyter bedre med baikal en beretta, ja det skjer, men det ligger ikke i hagla men skytteren!!!!

Og nu skal man gni på 20 kr?

Våkn opp folkens, hobby koster faktisk penger. Og nei, jeg er ikke millionær!!

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

vist 20kr betyr så forbanna mye for dere så javel men og takle kritik er dere helt elendige på

det finnes ikke et eneste opplegg for den vanelige mannen i gata ei heller reklamerer forbundet for seg selv

folk flest har et skeptisk og negativt syn på buejakt enten dere liker det eller ei

og det blir ikke gjort noe man har ikke engang greid og sette opp kurs lister så folk som føler for det kan melde seg på

dere kan si hva dere vil men man blir ikke tatt seriøst før man har en medlems masse og ta seriøst

pluss man må være synelige for allmenheten ikke bare for andre jakt intereserte

det jeg også legger veldig godt merke til er at INGEN av dere klarer og svare meg på spørsmålene jeg spurte om sist

pluss dere er veldig flinke til og fyre tilbake på kritik uten og komme med noe konstruktivt som et forslag til hva man kan gjøre

for og ble sett bedre eller for og få igang ting

skulle gjerne likt og sett dere "ensome Valer" starte en buejeger klubb når nærmeste konkurent er en av landets største og

mest aktive skytter klubb :wink:

men et spørsmål jeg har lurt litt på siden sist...hva betaler jeg egentlig for når jeg er medlem av Nbjf?

med tanke på at det er ikke mulig og få så mye som et kurs her nede..hva stopper meg fra og ta pengene neste gang

i egen lomme og dra til danmark på jakt? :wink:

hadde det ikke hvert for medlemer som bare ønsker og støtte forbundet med et medlemskap så ville det ikke vært så mye forbund tror nå jeg..

det er mangen muligheter her i kristiansand da kristiansand er et mer seriøst alternativ til de som faktisk vil jakte hvert år man må bare bruke de..og man kan gjøre alt i fra og få avtaler som gjør at man kan holde danske kurs i norge til og gi info og fakta til den vanelige mannen i gata jeg tror at mangen i sør norge ville dratt til danmark på jakt

Link to comment
Share on other sites

Litago. Det er vel snakk og starte buejegerklubb og ikke bueskyteklubb. For meg er dei to kansje forskjellige type klubber med forkjellige aktiviteter og mål. Om det ikke er interesse for dette i ditt område så då må du gjøre noe selv der at du skaper interesse.Jeg tror ikke det hjelper så mye om noen ser en info om buejakt om de ikke har noen lokalt som dei kan henvende sig til og det er der du kommer med i bilde. Det seier av seg selv at personer fra andre kanter av landet kan ikke hjelpe så mye der. For meg virker det att du har greia på det mesta som handler om utsyr, buejakt etc. så det burde ikke vare noen problem :) eller kansje akkurat dette er problem?

Link to comment
Share on other sites

kunskapen min om jakt og utstyr står det vel ikke noe i veien med..problemet er at folk vil ikke inn i en buejeger klubb

når de kan komme seg inn i landets største og vel etablerte skytterklubb når jakt ikke er lovelig

og man bør være forsiktig med og dytte så mye ansvar over på hver enkelt at ansvaret blir for stort

vist man ikke engang gidder og reklamere for seg selv hvordan skal da interessen vokse frem

jeg hører mye ordet ildsjel..ildsjeler blir ikke født de blir skapt av godt milijø og samhold

og da må alle yte :wink: men såklart en jegerklubb i kristiansand som hadde årlig en felles reise til danmark for jakt

ville jo vært prima da det bare er båten rett over men jeg tror det ville vært lettere og få tatt slike

kurs i norge :smile:

Link to comment
Share on other sites

vel et initiativ til og få Danske kurs til norge tror jeg vil være veldig sunt for buejakt og jegere

og mulig vi vil se en explosiv økning av villige jegere her i sør

som betyr flere medlemer og flere medlemer med jakt erfaringer som altids er godt og ha i den norske sammenheng :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ildsjeler finst heldigvis rundt omkring i vårt langstrakte land og takk for det!

Syners Litago bommer ganske mykje når han kritiserer Ildsjelene, som faktisk har fått til noko. Desse har ikkje komt til duk og dekka bord og med mykje frivilligt arbeid og penger frå eiga lomme, har ein klart å få til noko!

 

20 kr er ein symbolsk sum for å dekke inn bruk av piler og utstyr.

Som du sikkert veit Litago, er det ein viss fare for skade på utstyr når håpefulle og ivrige brukere, skal prøve bue for første gang.

En dryfire eller ødlagte piler, kan lett koste meir enn 20 kr.

Eg trur ikkje att ein 20 kr mynt, kjem til å være avgjerande for framtida til buejakta i Norge eller å starte opp lokale klubber.

 

Skal ein få til noko lokalt i vårt langstrakte land, må ein vise initiativ sjølv. Forbundet og lokale klubber, gjer ein fantastisk god jobb.

Dette arbeidet vert gjort frivilligt og uten betaling.

 

Eg håper virkelig att Litago tar med seg Mathews buen og jaktpilene sine, og bruker 3-4-5 dager av ferien sin, til å reise rundt for å markedsføre buejakt i Norge, heilt gratis :winke1:

Link to comment
Share on other sites

vist du mener jeg bommer med kritikken tror jeg ikke du har fulgt så mye med

og igjen bruker man ordet ildsjel her ja det finnes nok noen ildsjeler innad i forbundet men ikke forvent at folk skal

føde ilsjeler for dere da :wink: ildsjeler blir ikke født de blir skapt gjenom godt sammerbeid,aktivitet og inspirasjon

jeg har fremdeles ikke fått svar på hva jeg har spurt om så jeg kan vel spør igjen?

dere drar på jaktmesser for og informere allerede jakt intereserte menesker

men hva gjør forbundet for og informere den den uvitne mann og kvinne i gata?

de som ikke er interesert i jakt men som har et negativt syn på buejakt

 

og jeg skulle også likt og vite hva slags insiativ og handlinger har blitt tatt i fra rogaland til grimstad i Aust agder?

for her nede i sør ser jeg ikke noe som helst aktivitet ei heller holder forbundet så mye som en info stand

også er det jo det da..hva betaler jeg for når jeg betaler kontigenten betaler jeg for de jeg får noe?

eller bare tar de pengene mine og overlater alt ansvaret til meg? forde det er nettopp det jeg føler

det er ingen selvfølge at forbundet skal ha pengene mine når de ikke engang når jeg spør

ønsker og skrive og reklamere for en ny oppstartet buejeger klubb i kristiansand

og ikke ønske og legge ut en notis på hjemmesiden om dette er fordårlig

det er ingenting som hindrer meg i fra og legge pengene i egen lomme og dra til danmark

jeg har gjort det jeg kan her i distriktet men ingen ønsker og væremed når det finnes en større og bedre klubb

jeg vet at interessen i kristiansand er enorm jeg har tilog med en 12år gammel gutt fykende på døra værdag

som lager sine egne buer han ble ikke født ildsjel han ble skapt av inspirasjon på ferie i afrika

men igjen hva stopper meg fra og gi blaffen..er jo en grunn for at man kun har 5-600 medlemer i forbundet på 24år..

man overlater alt formye ansvar til medlemene og gidder man ikke og skrive så mye som en notis på hjemmesiden

så ikke regn med meg ved fornyelse til nesteår :wink:

 

så oppsumert forbundet gjør altfor lite og dytter formye ansvar på hver enkelt buejakt er ikke synelig i dette landet for den vanelige mannen i gata

Link to comment
Share on other sites

jeg var på en annen stand,

Men, gikk forbi standen til bueskytterne og det var jamt med folk der som ville prøveskyte buer og betalte gjerne 20 kroner for å prøveskyte (alltid artig med noe nytt) jeg hadde ikke penger til å skyte hvis ikke skulle jeg ha gjort det for å støtte oppunder da jeg syns det er artig at dem får til bueskytinga og lærer bort litt tips og triks når det gjelder bueskyting, jeg har ikke no vondt å si om dere bare godt å si :)

 

Sto forresten hos NJFF mellom kvinnelaget og revskinnsbua

Link to comment
Share on other sites

JAKT OG FISKEDAGENE 08-12.08.2012 i Elverum.

Kan noen forstå at dette tidspunktet regnes som egnet for å nå flest mulig av målgruppa den er ment for?

10 august er jo høydepunktet for et stort antall bukkejegere i hele landet. Noen av oss kan jo skynde seg dit den 08. for å få med seg litt. Den 9 ende går bort i forberedelser til dagen etter da man gjerne står opp kl. 0330.

Link to comment
Share on other sites

Dersom en del av publikummet misliker å betale 20,- for å prøveskyte, så har man bommet på disse. Uansett hvordan man vrir på det. Om det var noen potensielle der, får man aldri vite. Men én ting er alltid sikkert, gratis prøveaktivitet drar alltid mer folk enn noe som koster noe.

 

 

 

Hvorfor spørre: Hva gjør forbundet for meg??

 

Hvorfor ikke spørre: Hva kan jeg tilføre og gjøre for forbundet??

 

Det er forskjellen på Medlem og Ildsjel.

 

Jeg vet om få som er født ildsjeler, men jeg kjenner mange som har utviklet seg til å bli det grunnet en voksende kjærlighet for sin hobby/idrett. Men ingen av de var det fra dag en.

Link to comment
Share on other sites

Alle kjønner det at om man fekk skyte gratis så hadde det vart endeløs kø av unger på stend som kom om og om igjen, men meningen er jo att flest molig fekk prøve og vi hadde ikke akkurat manko på folk som ville prøve. Men like mange som var innom var fast å hente informasjon og det er akkurat for informasjonarbeid vi hadde stend der. Skyting er bare for å vise hvordan utstyret fungerer. Selve skyteopplæring ser jeg ikke som forbundet sin oppgave, men hører hjemme på klubbplan. Der har vi mye folk som prøveskyter flere kvelder gratis for dei bestemmer for. Og det er akkurat informasjon om sånne ting i tillegg for å informere om buejakt som er forbundet sin oppgave. Og forbundet blir ikke akkurat rik av disse 20 kroninger, men får dekket litegrann av materialkostnader. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...