Jump to content

Konkurranseskyting, en "spesiell" hobby ?


Hedmarkingen

Recommended Posts

Tja, Landskytterstevnet har 5000+ deltakere, sendes i flere dager på TV (NRK). Det er et av landets største idrettsarrangementer. Vi har 5 rifleskyttere i OL, så å si alle er medaljekandidater. Skyting har en sterk posisjon i Norge. At det er så spesielt vet jeg ikke helt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for linken Janove, mye interessant der. Jeg tror forøvrig ikke at man har tatt med de 3-500 000 haglene som er lovlig uregistrerte i dette (Jeg er veldig usikker på dette antallet, mener det er det som ble anslått fra myndighetenes side under sist amnesti)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Det arrangeres 320 skytekonkurranser for rifle årlig i Norge.

 

 

320? Om bare hvert DFS skytterlag arrangerer 1 stevne hver pr år blir det ca 860 stevner, oppå der kommer jaktfelt, løpende elg, miniatyr, luftgevær, praktisk skyting, metalsilluet, benkskyting, skiskyting og sikkert enda noe jeg ikke vet om.

Link to comment
Share on other sites

Det arrangeres 320 skytekonkurranser for rifle årlig i Norge.

 

 

320? Om bare hvert DFS skytterlag arrangerer 1 stevne hver pr år blir det ca 860 stevner, oppå der kommer jaktfelt, løpende elg, miniatyr, luftgevær, praktisk skyting, metalsilluet, benkskyting, skiskyting og sikkert enda noe jeg ikke vet om.

 

Det var iallefall det skyting.no opplyste meg om per mail.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Att det er en spesiel hobby kan så være, men da stiller vi jammen i godt selskap med mange andre hobbyer.

Bare tenk etter :roll::mrgreen:

 

Mye av broblemet er vel at vi "gjemmer" oss vekk hver gang vi skal utfør hobbyen vår. Enten på jakt i skogen, på en inndørs bane i fjellet eller i kjelleren, på en skytebane langt inne i en øde dal, osv.

Det finnes jo hederlige unntak med LS i spissen. Var på jobb på Voss under LS i år, tilbrakte noen timer på andre side av dalen i forhold til skytebanen. Det vil si med fri sikt mot banen, mulig det var en fordelaktig vindrettning, men jeg hørte ikke ett smell. Var litt vanskelig for lokalbefolkningen å innrømme at det faktisk ikke var støy fra banen. Fikk faktisk med meg siste del av kongelaget "live" også. :D

 

Mange jeg kjenner tørr faktisk ikke ta med seg børsa ut i skogen, hvor de har tilatelse fra grunneier og sikker bakrunn, for å skyte noen treningskudd. Dette av frykt for att terror politiet kommer fykende, etter melding om at noen har hørt skudd. Dette er en skummel utvikling.

Å skyte i på innmark/utmark er en rett vi har, den må brukes hvis ikke mister vi den. Så, ut og skyt på egen grunn "folkens"

 

Skytesporten må også være mere framme i media. Jeg ser at det er utopi at skyting får ett eget bilag i Oslo avisene, slik enkelte andre idretter får, men det finnes da en mellomting.

Hvordan man skal kunne gjøre pistolfeltskyting , som er den mest populære pistolgrenen i Norge, Publikumsvennlig. Ja, det har ikke jeg svaret på, men det er kanskje mulig?

Ett annet aspekt når det gjelder at skyting er spesielt, er at noen av de mest poppulære skytegrenene i norge er nasjonale. Så vi får ikke den drahjelpen som vi kunne fått av ett OL.

 

Vi må ikke luske i buskene, la det smelle og hver stolt av det :!:

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Det er nok trygt å fastslå at det blir arrangert fleire stemner for rifle enn for handvåpen, så den statistikken frå skyting.no gjeld nok berre for NSF. Det spørs jo òg kor lågt ein skal legge lista for å kalle noko eit stemne.

 

I DFS er det ca 860 lag. Ikkje alle er veldig aktive, og mange av laga arrangerar aldri anna enn treningar og skyteprøver. Med forsiktige anslag: halvparten av laga arrangerar lagmesterskap, og da i alle dei tre største disiplinane: bane, felt og 15 meter. Det gir 1290 lagmesterskap. Dei snaue 50 samlaga gjer det same, det gir 150 i tillegg. Dei fleste lag arrangerar i tillegg åpne stemner i ein eller fleire disiplinar, merkeskytingar, treningskarusellar og andre større eller mindre stemner, både lokale og åpne. Skal me tippe på 3 pr lag (av dei same laga som arrangerar lagmesterskap) i snitt? Nye 1290 arrangement. I tillegg kjem ulike mesterskap på fylkes-, landsdelskrets- og landsdelsnivå. Ca 50? I så fall endar me på ein total i DFS på nesten 2800 konkurransar/konkurranseliknande arrangement.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...