Jump to content

Kampen om den nye våpenloven, media kjører prosessen nå!


Gullhaug

Recommended Posts

Og vi har myndigheter som vil snu når media setter en agenda :wink:

 

Når den nye rapporten nå legges frem om Utøya vil vi bla se hvilke konsekvenser et bedre lov/regelverk faktisk kunne ha gjort...

 

Og klart soloterrorister som nå bruker lovlige ervervede halvautorifler gjør ikke saken med våpenloven enklere.

Link to comment
Share on other sites

Når den nye rapporten nå legges frem om Utøya vil vi bla se hvilke konsekvenser et bedre lov/regelverk faktisk kunne ha gjort...

Absolutt ingen ting?

På mange måter har NRK skutt seg selv i foten (igjen) med den artikkelen du linket til. Da den helt klarti (IMØ) blander sammen begrepene drept og skutt, på en uheldig måte.

 

Svenskene har jo innført en strengere våpenlovgiving, som har medført at det selges ferre våpen i sverige. Men drepes det færre? Skytes det færre? Det er det vannskelig å få svar på.

Link to comment
Share on other sites

Herlig tendensiøs artikkel fra NRK.

 

Hvorfor ikke sammenlikne med f.eks Honduras (130x norsk drapsrate / femteparten av våpentettheten) eller Jamaica (76x norsk drapsrate / fjerdeparten av våpentettheten)?

 

Hva en eller annen "has been" såpeskuespiller måtte mene går det ikke an å ta seriøst.

 

Kilde:

http://en.wikipedia.org/wiki/Murder_rate

http://en.wikipedia.org/wiki/Guns_per_capita

Link to comment
Share on other sites

Japan

 

Japan prohibits handgun possession by citizens. Shotguns and rifles for hunting or sports may be possessed upon completion of a licensing procedure that requires a police background check, successful completion of a safety course, passing of shooting, written, and psychological tests, and police verification of secure storage, prior to approval being granted by the police to purchase a firearm.[29] Fully automatic weapons are restricted to military and police. Gun owners must take a class once a year and pass a written test. Police check on the owner once every three months on an unannounced visit.[source?] They inspect the gun locker, proper ammunition storage, and the firearm.

[edit]

 

Vel, journalister er ikke alltid så etteretlige når de skriver artikler og gjerne har en agenda. Ovenfor er Japan sine våpenlover i kortform. Ganske lik China sin , som hadde 31000 rapporterte drap i fjor. Mot Japan som hadde 509 ( 2007). Så Japan har virkelig lave drapsrater, men det viser seg altså at folk ikke trenger å bli skutt for at de skal dø av det. Siden vi snakker om lave drapsrater, hvorfor ikke trekke fram Norge med alle sine våpen? 2010 ( før ABB) viste 29 drepte.

Litt matte viser altså en drapsprosent i Norge på alarmerende 0,0006% . Mot Japan 0,0004%. Tror ikke dette er skremmende statistikk for andre enn de som måtte være uheldig å bli drept. Mens kineserne altså,tross sine strenge lover , dreper hverandre i en mye høyere utstrekning.

Link to comment
Share on other sites

Det som skremmer er ikke medias statistikk(misbruk)...det er medias setting, standpunkt og tendenser.

 

Ser man nå på NRK, Dagbladet , VG så tones det flagg vedrørende våpenlovene...

 

Dette er også naturlig nå etter skyteepisoden i USA...konsekvensene i den hjemmlige debatten tror jeg vi ikke skal undervurdere.

Link to comment
Share on other sites

På mange måter har NRK skutt seg selv i foten (igjen) med den artikkelen du linket til. Da den helt klarti (IMØ) blander sammen begrepene drept og skutt, på en uheldig måte.

 

Svenskene har jo innført en strengere våpenlovgiving, som har medført at det selges ferre våpen i sverige. Men drepes det færre? Skytes det færre? Det er det vannskelig å få svar på.

Politik, media og sunn fornuft pleier ikke å henge sammen Hassel.

Alle de som ikke følger mye med i skytte verden, vil fort kunne være enig med medias negative fokus. Selv mange jegere og skyttere jeg har møtt er negative til andre våpen en det de selv bruker.

Politikere følger media, og så har vi et stort problem.

Mange har strenge våpen lover, Sør Afrika har jo veldig strenge våpen lover. Hjelper det?

Har ikke Japan også den / en av de høyeste selvmords ratene i verden? (uten tilgang til våpen...)

Å sammen liggne oss med Japan er rett og slett tullete. Det samme er å sammenligne med USA. Prøv heller Norden, og andre liggnende land.

I Storbritania så er de i hvertfall trygge, for der har jo ingen håndvåpen. Så de kan jo ikke brukes i kriminalitet... elller......

Link to comment
Share on other sites

Det er et under at det ikke er flere skyteepisoder enn det er.Ser man på skyteepisodene i den vestlige verden i forhold til folketallet, så vil jeg nesten si at det ikke er noe problem i det hele tatt, selfølgelig er det svært tragisk for de som blir rammet.Men jeg er redd det kommer flere skyteepisoder.

Bakgrunnen for det er at moral og kultur er delvis i oppløsning i den vestlige verden. Det skjer en veldig avkristning, folk blir mere opptatt av penger og makt. Det er snart ikke arbeid til folk uten høy utdannelse i vesten.Nesten all produksjons industri er flyttet til østen.Volds filmer og krigsspill påvirker barn og unge negativt. Og etter den kalde krigen har vi ingen klart definert fiende lenger, menneskeheten har alltid lett etter fiender, når vi ikke har klare fiender famler vi rundt og gjør mye dumt.Dette er grunnen til at vi får strengere våpenlover.

Er redd flere som føler seg misslykket i det nye samfunnet kan finne på dumme ting for å markere seg.

Link to comment
Share on other sites

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... g_1578.pdf" target="_blank

 

Hvis man ser på antall drap begått med skytevåpen kontra kniv/stump vold,så blir det en smule tåpelig å stramme inn på våpenloven.

Og de fleste drap blir begått av venner,bekjente etc,som er 21-30 år gammel,har tilgang på kniv og knyttneve,er ruspåvirket og tidligere straffet...(En smule sammenblandet og konkluderende statistikklesning fra min side).

Nei det er nok best hvis alle bor hver for seg,med god avstand til naboer,slekt og venner.Kanskje får erstattet hender og føtter med proteser i mykt materiale og spiser med plastbestikk....Da blir vel kanskje drapsstatistikken null...

Kanskje man må forby bil,båt og ekstremsport også,går jo med endel liv der også(uten sammenligning forøvrig,bare for å sette ting litt på spissen).

Desverre er det blitt sånn at hver gang noe skjer,så går det ut over oss som følger spillereglene,med innføring av våpengarderobe,innstramming på kjøp av halvauto våpen(godkjentlista) osv....

 

P.s: innlegget er skrevet med en smule ironi og sarkasme... :lol:

 

P.s2:Er en smule usikker på hva avkristning(se innlegg over her) har med saken å gjøre,spesielt siden jeg er ateist.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er redd flere som føler seg misslykket i det nye samfunnet kan finne på dumme ting for å markere seg.
Heldigvis har det ikke vært så mange dumme påfunn her hjemme siden 22. Juli i fjor. Det dummeste hitil må være Frank Aarebrots påstand om at norske journalister lager nøytrale informative reportasjer uten en politisk agenda. :lol:
Link to comment
Share on other sites

Uten at man skal blander guder eller ungene deres inn i det hele, så har "avkristningen" en effekt i det at man ikke lenger møter sitt eget nærsamfunn på kirkebakken lenger. Jeg tror det gjør at det sosiale nettverket blir grovmasket og at fler individer faller gjennom. - Og her i, ligger det største problemet vi har i forhold til massedrap slik vi har opplevd i Norge, og som skjedde i USA. Forskjellen på folk, og fremmedgjøring øker - avstanden mellom rik og fattig, avstanden mellom de som lykkes og de som mislykkes blir større - strevet etter det perfekte innpodes i ås 24/7...

Selv om våpen er glimmrende redskap for å ta livet av folk, så er det faktisk ikke der årsaken ligger. Å fjerne redskapen vil ikek stanse eller hindre, men endre metode og redskap. Det er ikke slik at terroristen fr utøy ville ha stoppet med planene sine om han ikke kunne ha kjøpt seg en mini 14, kanskje han heller hadde laget to bomber og plassert under Oslo City?

Link to comment
Share on other sites

Det spørs. "Problemet" i Norge, hvis man kan bruke det uttrykket, er at antallet kriminelle handlinger med skytevåpen er så lite, til og med totalt sett, at når man begynner å dele opp i ulike kategorier blir tallgrunnlaget så skrint at det er umulig å lage noen vettug statistikk. Det går sikkert an å lage en oppstilling av at så og så mange våpen var stjålet/hjemmelagd/ervervet lovlig osv. men det blir ikke noe mer enn en liste - å trekke noen konklusjoner på bakgrunn av så små tall vil være uklokt.

 

Skulle man drevet seriøs forskning på dette måtte man brukt kvalitativ metode og dybdeintervjuet et nokså stort utvalg straffedømte, med de feilkildene det innebærer.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg opplever norge i dag kontra 20 år tilbake i tid, så er den økningen vi ser i rå vold, våpenbruk og drap knyttet til økte forskjeller mellom fattig og rik her i landet. Det er hevet over en hver tvil at med økte sosiale forskjeller så øker også volden. Bare se på USA, der de har flere milioner svært fattige, men på samme tid store antall svært rike og en enorm middelklasse. For 20 år siden var de fleste nordmenn typisk arbeiderklasse, de fleste hadde det helt greit. I dag, med svært store antall aleneforeldre med dertil trang økonomi medfører dette at mange barn vokser opp i til dels svært trange kår. Dette er nok spesielt utbredt i større byer. Med tanke på de krav som stilles til unge i dag med tanke på kropp, utseende, mote mm, så er det ikke urimelig at det vil komme til konfrontasjoner innimellom. Vi skal heller ikke glemme at det de siste 20 år har kommet en god del nye landsmenn hit, der mange har svært traumatiske opplevelser bak seg fra krig og annen elendighet. Når mange av disse ikke kommer inn i arbeidslivet og ender opp med dårlig økonomi i verdens beste land og bo i, ja da er det ikke rart at kriminaliteten kan bli en yrkesretning for enkelte. Når en som barn har opplevd å se at familien har blitt kuttet i fillebiter med machete, så er det kanskje ikke så rart at enkelte har en litt annen tilnærming til rå vold i voksen alder enn det vi har som har vokst opp i trygge Norge. Som det er nevt tidligere, så er ikke tilgangen på pistoler eller halvautomatiske rifler særlig utslagsgivende på drapssatistikkene her i landet. Kniv er det foretrukne våpen til slikt i følge all statistikk jeg har sett.

 

Moralen slik jeg ser den er at det beste vi kan gjøre for å få ned volden her i landet er å sørge for at folk flest har det bra, med grei økonomi. Dvs at vi må bli flinkere til å integrere nye landsmenn og ikke holde folk ute fra arbeidslivet. Selv har jeg ikke særlig sansen for de enorme økningene vi har sett blandt lederlønninger i statlige selskaper f.eks. Dette er penger som heller kunne vært brukt på økte fritidstilbud til unge ute i kommunene.

Link to comment
Share on other sites

Voldskriminalitet i Norge har stått stand by i ca 10 år etter en skarp oppgang helt på slutten av nittitallet. Antallet tilfellet med grov vold har også blitt redusert, skal vi tro statistikken - legemsfornærmelser utgjør en vesentlig del av de anmeldte sakene. Dermed kan det reises tvil om det egentlig er så fælt som mediene skal ha det til. Før var det helt vanlig at folk slæst på/utenfor "lokalet" hver fredagskveld uten at det ble noe mer av det, idag er det full utrykning, fyllearrest og påfølgende anmeldelse og forelegg som blir resultatet i samme situasjon.

 

Som tidligere USA-boer (som gjerne vil tilbake, misforstå meg ei) kan jeg for øvrig forsikre deg om at forskjellene på folks økonomiske situasjon og de konsekvensene valgene dine får er vesentlig større i de fleste delene av USA enn i Norge. Så der ligger det nok ikke noen god forklaring på den nedgangen i voldskriminalitet USA har opplevd de siste 15 årene. Selv mener jeg det er den store økningen i antallet "concealed carry" som har funnet sted samtidig :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Et av poengene til Micheal Moore, i Bowling for columbine er nettopp at kriminalitet (Inkludert vold og drap) har sunket i usa siden 90 tallet begynte. Men medias dekkning av det har øket med noe som 600% :shock:

Det er lite annet som selger mer en frykt...

 

Jeg er ikke helt sikker på om det egentlig har blitt så mye mer kriminalitet i Norge heller de siste ti årene, med vold, drap og voldsbruk.

 

men, jeg tror man skal skille de to "sakene" vi snakkeer om. Dvs "normal" kriminalitet som det alltids vil finnes i et samfunn, og de økende tilfellene av såkalte masakre. De har forskjellig oprinnelse og årsak, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om det har vært en massiv økning i antall drepte som følge av massakrer.

 

Tar man en titt på f.eks

http://en.wikipedia.org/wiki/Spree_killer

http://en.wikipedia.org/wiki/School_shooting

vil man se at denne kombinasjonen av galskap og ondskap har hatt gode tider lenge.

 

Norge har nå en dyster rekord, men den gamle er 30 år.

 

"Rekorden" for antall drepte skoleelever fra 1927 står fremdeles, hvis man ikke blander inn paramilitære organisasjoner.

 

Mediedekning er en side av saken, selve datagrunnlaget er en annen. Hvor mange mindre episoder fra før data-alderen som er begravd i arkivene til myndigheter og lokalaviser kan man lure på og hvor mye data har blitt ødelagt eller slettet?

 

Til slutt kan man synse om de destruktive personlighetene det er snakk om fikk utløp for galskapen sin på andre måter før. Jeg kan lett se for meg psykopater i konsentrasjonsleirene og som politiske terrorister på 60 og 70 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...