Jump to content

Nok en langholds (custom) rigg! ....i 7mm WSM


Recommended Posts

Har nå i en god stund planlagt å bygge en langholdsrigg, og nå skjer det! :winke1:

 

223Rem 7WSM 308WIN

nzqg4l.jpg

 

Bruksområdene vill være bane/langhold og om presisjonen er der; jakt på moderate lange hold. Hovedsakelig kommer jeg til å skyte på 400-1000m, men hold opp mot 1500m kommer også til å skje i ny og ne.

 

Jeg begynte med å lese applied ballistics av Bryan Litz, og fikk øynene opp for 7mm kulene som hadde høye BC tall, deretter var det å finne ett egnet 7mm kaliber med høy hastighet... Etter mye om og men havnet jeg på 7WSM, enda det bare er winchester hylser å få kjøpt i dette kalibret. :forvirra: I dette kalibret kan man få 180grs Berger VLD kuler på G7 BC: 0,337 opp i 900m/s, men jeg satser heller på 162grs A-max som har G7 BC: 0,307 og noe høyere hastigheter. Da disse vill skyte flatere ut til 1000m. (+ at kulene er billigere)

 

Så leste jeg denne tråden: http://www.6mmbr.com/gunweek064.html ...og fikk litt inspirasjon her.

 

 

Dette er det jeg er kommet fram til nå:

 

McMillan HTG adj. (M40A1)

703IPR SS med 20MOA picatinny skinne. 79mm magasin lengde.

Jewell avtrekk, justert til 500g

Krieger SS løp. 1:9twist. Remington Varmint contour. (Ø22) 26" langt. Flutet med 6 riller for vekt reduksjon

18x1 gjenger og Maxim Titan 30cal lyd demper

Atlas tofot med picatinny skinne

Brotsjet til 0,316" tightneck og 0,190" friflukt. (winchester hylsene skal jeg halsfrese)

Spuhr SR-3000 ringer

Kommer til å bli toppet med en Nightforce F1 3,5-15x50 med MLR2 retikkel

 

 

Regner med at vekten blir rundt 5,5kg+/-

 

Kom gjerne med gode inspill om det er noe dere syns jeg bør endre på, men husk at kaliber valget er avgjort. :winke1:

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

Edit: Etter som det er 6mnd leverings tid på riflen, holder jeg litt liv i tråden med mine lade rutiner for langhold...

 

Utstyr som en kolega fra statene sendte :winke1:

1zg9s8h.jpgwukv3l.jpg

 

Har begynt å preperere litt hylser. Riflen er nok ikke klar før midt-vinters, men kom over ett parti hylser som det var nedsatt pris på. Og da kan jo den nøysomlige prepareringen av hylser starte... Har 220-230hylser, så når jeg er ferdig preparert skal disse veies og sorteres i forskjellige lot'er.

 

Her er hette lommen frest

207pczt.jpg

 

 

Her har 7WSM'ene fått på seg "lapua" drakten før de skal begynnes å bearbeides...

p9a47.jpg

 

Hylsene kjøres igjennom en Forster FL die (IKKE bushing die) Da får alle hylsene samme headspace lengde, og jeg sikrer at overgangen fra hals til nakke passer perfekt med kutteren til hals fresen.

Expander ball mandrelen er fjernet, da denne kan "dra" hylsene skjeive

yhrnc.jpg

 

Neste stegene er å trimme, fjerne grader, smøre innvendig, presse i expander dien og frese i hals-fresen. Jeg tar en og en hylse nå, da hylsene kan fjære litt etter expander dien. Sånn sikrer jeg eksakt samme vegg tykkelse.

11k8ax0.jpg

 

15s7l8z.jpg

 

20rabsi.jpg

 

Hylsene blir ikke 100% kuttet, men "rettet opp" ca 70-90%. Her er ett eksemplar:

j7x4ls.jpg30mti7l.jpg9rn7vb.jpg

 

Kammer brotsjen er på .316" og etter tips fra benchrest miljøet "over there" er 0,003 / 0,004" klaring i kammeret bedre enn 0,001 / 0,002" i dette kalibret. Jeg går for 0,004"

6putev.jpg

 

Har bestilt meg ny digital kruttvekt, så ikveld måtte den prøves. Tenkte da og sjekke kvaliteten på A-max kulene, og etter at alle 100 var veid tok jeg de 5 første kulene og målte på nytt, med eksakt samme resultat!! Meget fornøyd med vekten :-) Vekten måler i 0,02grains nøyaktighet.

2qd4pvm.jpg 0,48grains i forskjell på 100 kuler

 

Så freser jeg tennhette hullet fra innsiden. (flash hole) Før og etter. Sånn sikrer jeg jevner anntenning av kruttet.

335fpj5.jpgngozdz.jpg

 

Bruker en flash hole reamer, 0,081". Sikrer jevnere tenning av kruttet

30x94l3.jpg2i6nfb.jpg

 

Komponentene: A-max 162gr, Hodgdon H4831SC og Federal GM210 Match

b80ggk.jpg

 

Litt forskjellig utstyr: Moment nøkkel til kikkert ringene og sjekk av pilarene. Rosin til kikkertringene. Bore guide som skal modifiseres i dreiebenk. Den skal få o-ring tetting i kammeret og en sentrilizer guide til selve pussestangen. (sentrerer stangen i bore guiden)

v6rrjl.jpg

 

...to be continued

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke så god greie på det du skriver når det kommer til specs. Men jeg ser du nevner Harris 2 fot. Nå er jeg ukjent med modellen du nevner, men om den er som andre Harris modeller, så duger ikke de til langhold. Den enkle grunnen er at de ikke flekser når du legger trykk på børsa. De er altfor stive.

 

Jeg har nå noen timer bak langholdsriggen min og har brukt både Harris, Caldwell og nå Versa Pod. Kun sistnevnte duger. Den bøyer seg når man presser den og børsa ligger helt i ro, til og med på betong. Det er kjipt å ligge å krype etter børsa da de stive 2 fotene glir/hopper forover for hvert skudd. Uten skikkelig trykk på 2 foten, skyter iallefall jeg dårlig. En venn av meg har skutt med Harris siden litt før jul. Han fikk låne VP av meg forrige helg og opplevde en helt ny verden. Aldri mer Harris der i gården.

 

Ellers er det et spennende prosjekt du skriver om. Jeg er selv i tenkeboksen ang en 7mm RUM. Men først vil jeg teste nye pipa i 300 win mag'n og se hvordan den liker 190-210 og 230 grs Berger.

 

Følger med videre. :)

 

Sent from my Galaxy Note using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut oppsettet ditt.

Støtter det m tofot. Ikke Harris til LH skyting. Jeg er for tofot a la Sako TRG style evt DSR1 sin løsning. Om VP oppleves som en annen verden.....kan jeg garantere at tofot "i vugge" er 10 ganger bedre. Du KAN gå for en Atlas bipod, men mitt forslag er at den må modifiseres, slik at du får vuggeløsningen på den. Dvs lavere tyngdepunkt for rifla.

 

Roedale Precision lager topp bipods m vugge, men er helt håpløse å forholde seg til, for tiden. Oppnår ikke kontakt.

 

Et par tommer lengere pipe er også å anbefale, slik at du har kontroll på arbeidstrykket. Med 25" pipe kan det fort bli litt anstrengte "arbeidsforhold"

 

Lykke til m prosjektet og hold oss oppdatert.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg ville vurdert Ase Utra SL-5 demper istedet for Maxim. SL-5 er en frontdemper med bare litt mindre demping. Den er mye mindre og bygger ikke mer på total lengde enn Maxim. SL-5 er lagd i helsveiset rustfritt stål og er "bombesikker". Alle som tester den får hakeslipp pga ytelse kontra størrelse. Jeg innbiller meg også at det blir mindre mirage rett og slett pga midre størrelse på gloheit demper. Prisen er omtrent den samme som Maxim.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Støtter Castor sitt forslag med Atlas Bipod. Denne er en meget bra tofot, sett i forhold til Harris og mange andre.

Jeg har 2 stk av denne, og har bare gode ord å si om denne.

 

Men den beste er Sako TRG tofoten. Tyngdepunktet ligger lavere og du får en stødigere rekylopptak. Men den er nesten 3 x dyrere en Atlas'en, så her er det snakk om du har/ønsker å bruke så mye penger.

 

Ellers virker det som et spennende prosjekt du har på gang. Lykke til videre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes 7mm Rem SAUM ser ut til å være den ultimat langholdspatron for 7mm. Den virker litt mere harmonisk enn 7mm WSM, men ikke ta mitt ord for sannheten, jeg har ingen erfaring med noen av de. Jeg kjører utelukkende på 6,5 av økonomiske grunner siden jeg jakter mest småvilt til vanlig. Mitt tips er å lese litt om de forskjellige 7mm'eren før du velger. (Men det har du kanskje allerede gjort :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ønsket lang hals i stede for litt mere fart. Jeg har skutt ut ei pipe i .243win, og 7mm WSM ligner litt for mye på denne med den korte halsen. Min erfaring var at den korte halsen til .243'en gav få muligheter til variasjon av settedybde på kula.

 

I en 7mm hadde jeg antagelig også valgt å bruke de lengste og tyngste kulene. Det betyr kanskje i praksis at magasinet er begrensningen for patronlengden, og at kula må settes dypere i WSM'en enn SAUM. Da er det ikke sikkert at du får mere fart ut av WSM'en likevell.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder tofot kan jeg ikke si å ha testet så veldig mange, men her er mine synspunkter.

 

Versa pod synes jeg tipper til sidene for lett, ellers grei.

Harris tipper ikke så lett, men virker litt lealaus i beina, og "hopper" for meg.

Dolphin Trakker er stabil, stødig, kanter ikke... men er ikke sammenleggbar

 

resultatmessig har jeg ikke opplevd stor forskjell på dem, har skutt 0,25-0,5 moa med alle tre, men synes Dolphin Trakker

gir mer ro i sjela ved at den er stabil og en ikke trenger å være über nøye med press, kanting osv.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Om Versa Pod er lealaus, så gjør dere noe feil. Når man legger press forover på den,så kniper den om kula og låser seg sideveien. Det gjør iallefall mine. Men når den ikke står i press legger den seg lett til sidene. Man bør helst skyte med press på børsa ;)

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Så var det kikkert montasje...

 

Har lyst på noe dønn solid med innebygd vater.

 

Har sett på

spuhr,

third eye tactical,

Aadland

Surgeon

 

Noen andre jeg bør titte på? Og er unimount veien å gå?

 

Larue kunne jeg ikke se at har innebygd vater...?

Link to comment
Share on other sites

Her er det ingenting å tvile over. Gå for en Sphurmontasje.

 

Bestill en med tilt i, og du får en rå kikkertmontasje. Verdens enkleste til å vatre kikkerten i med bruk av et verktøy som medfølger. Så er det å feste kikkerten på rifla og du er klar på under 10 min.

 

Trenger du andre muligheter for innfestninger på kikkerten, så finnes det mange muligheter.

 

Jeg tør påstå at dette er den mest optimale kikkertmontasjen som er tilgjengengelig på markedet nå.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å kuppe tråden på noen måte, men siden det virker som om folk som skriver her har litt mer erfaring med flere tofot-typer enn det jeg har, så prøver jeg alikevel.

 

Er det noen som vet om det går an å montere denne tofoten på en stokk forberedt for versa-pod?

http://www.webshop.roedale.de/product_i ... Bipod.html

Finnes det en overgang av noe slag? Eller er det likedumt å bare kjøpe en versa-pod med en gang og droppe bryet med å bestille fra utlandet?

Link to comment
Share on other sites

Nei. Denne vil ikke passe. Pinnen står på denne modellen fast i tofoten og låsen står i stokken.

 

En annen modell til Roedale derimot - som jeg regner med du har sett - bruker Versa-Pod "spigot"

 

http://www.webshop.roedale.de/product_info.php?info=p427_RH50-F-T-R-Match-Bipod.html

 

Har en slik som ligger og venter på neste prosjekt. Bunnsolid sak - forøvrig samme tofot som sitter på

Steyr SSG-08 338LM. Roe likte den veldig godt iflg reportasjen han skrev for Vapentidningen (?)

 

Andre her inne har sikkert skutt mer med den enn jeg.. Fikk den forøvrig på 2-3 uker.

 

Slutter meg forøvrig til de andre fornøyde Atlas-brukerene her inne. Bra tofot. Rart ingen har skaffet seg

agentur på denne i Norge..

 

Hvis dere synes Versa-Pod rakler så prøv Parker Hale :D Hadde en slik for lenge siden på en AICS..

Nesten verre enn tofoten på MG42'en jeg drasset rundt på i Hæren...

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over, montasjer er vel Spuhr det beste alternativet man kan få tak i for øyeblikket.

 

Tofot fra Roedale er sikkert et solid produkt, men har vært veldig mye kritikk av selskapet siste par årene, og misfornøyde kunder, er også veldig vanskelig å få respons via e-mail etc.

 

Atlas selger adaptere for PH/Versa Pod så kan brukes med spigot også.

 

Visst du har Versa Pod/ PH bipod og syns den rakler for mye, så kjøp en friksjons lås fra sportingservices burde fikse problemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg har en sånn en 7mm WSM på en RH 703kasse med lang tung flutet pipe. Får ikke skutt mye med den. Har kranglet mest med en Rem 700 i 300 Win mag som hadde grader i kammeret ved beltedia i det siste.(Importørens børsemaker fant ingenting galt med rifla...)

Byttet 7mmeren til meg mot en annen dyr rifle som jeg ikke ble fortrolig med.

7mm WSM ser interessant ut, så kanskje jeg beholder den. Har foreløpig bare skutt noen få fabrikkammo i den. Hylser og diesett har jeg også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 years later...

Nå er det vel på tide med en oppdatering... Børsa kom i juni 2013, første skuddet ble avfyrt i November 2014... :smile: Husbygging og småbarns far tar mye tid, men nå er endelig huset og det 15kvm store laderommet ferdig!!

 

Jeg ble litt skuffet over fargene, men har nå vent meg til den og er i grunnen fornøyd.

 

29cqe0.jpg

2vl9ym8.jpg

256vfc6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så til det som betyr noe... Funker den?

 

Etter å ha funnet maximum kruttvekt, (og bannet på hvorfor jeg ikke fikk mer en ca 90% hylsefylling) havnet jeg på max 66grs med H4831sc. Ga meg ca 900ms.

 

Så var det bare å ladde opp til en stigetest, altså 3 patroner av hver kruttvekt. Ca 1% økning per kruttvekt, i mitt tilfell 0,6grs. Stigetesten ble skutt på 407m med round robin metoden. Løpet fikk tid til nedkjøling mellom vært skudd. (Tidkrevende :roll: )

2v3neo1.jpg

 

Kruttvekt 66,0grs hadde minst vertical spredning, men 64.2 , 64.8 og 65.4 hadde alle likt treffpunkt. Så her har jeg ett kammertrykk kulen og løpet liker godt.

 

Så ladet jeg en ny stigetest, men denne gangen kun 1 patron per kruttvekt, og med 0,3 grs økning mellom 64,2 og 66.0grs. Denne ville jeg skyte på lengre hold, bare for å se om det var enno mer presisjon å hente på fin tuning.

 

Måtte først skyte inn på 100m. Hadde ladet 3 ekstra skudd med 64.8grs.

hst9hv.jpg

7mm!

 

Fikk ikke så mye ny info på stigetest nr 2. Men den samlet relativt godt på 770m med 7 forskjellige kruttvekter. Vanskelig motvind og stresset skytter pga tid gjorde sitt til at jeg ikke fikk bekreftelsen jeg ønsket.

10gmnps.jpg

 

Har nå landet på 65.2grs ut ifra stigetestene. Velger en noe høy vekt pga nå skal kulene settes lengre ut mot riflingen, derav mindre trykk. Metoden til bergerbullets bruker jeg. Artiklen heter "making VLD bullets shoot" for de som er intressert.

 

Er så langt godt fornøyd med riflen. Noe lang kolbe, men det kommer nok en justerbar kolbekappe på etter vært...

 

Test av sette dyp kommer...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...