Jump to content

I sekken på bukkejakta?


Ulven

Recommended Posts

Hei,

 

Har ikke tidligere vært på rådyrjakt, så til søndag blir det min første gang.

Men lurte på om dere pleier å ha med ryggsekken med div. ting og tang i?

 

Jeg tenkte å ta med sekken med litt regntøy, tørt tøy, ekstra drikke, og noen matbiter godt innpaket.

Så finner jeg en plass i skogen der jeg setter denne igjen, og merker stedet med GPS'en.

Deretter smyge rundt og se etter bukker. Når jeg skal finne igjen sekken kan jeg be gps'en om å peke mot målet og jeg finner den igjen. :D

 

I lommene på jakka tenkte jeg å ha med ammoen, liten vannflaske, kniv.

 

Noe mer jeg burde ha med meg? eller for mye?

Link to comment
Share on other sites

Generelt på storvilt jakt har eg i tillegg til børsa og ammo med :

 

- Kikkert/avstandsmåler.

- LED hodelykt.

- Kniv.

- Niste og drikke. Som regel 4 brødskiver og 0,5 L med saft/Coca Cola

 

Alt dette plasserer eg i lommer i klærne, for å unngå å drasse rundt med sekk.

Link to comment
Share on other sites

Drasser på minst mulig på bukkejakta.. Rifle, kniv, snøre og i år har jeg kjøpt meg ny kikkert som passer i lårlomma på feltbuksa.

Gidder ikke drasse på noe å drikke, men har med en snyltekopp i lomma så i tilfelle tørsten melder seg er det bare å finne nærmeste bekk.

 

Nå er det ikke mange dagene igjen. Lykke til alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

jeg er muligens litt ekstrem men er på post seinest 30 min føre grålysninga og er ute til ca 10, hjem og sove og ut igjenn kl1800, hjem når det er mørkt og så pån igjenn, innemellom går det i ett med en blund ute i det fri 0g ett måltid :mrgreen:

 

det er sånn det når man er ivrig :D

Link to comment
Share on other sites

På bukkejakt har jeg med meg en romslig tursekk, som er behagelig å ha på seg. Den pakker jeg med: regntøy, fleecebukse og fleece genser, headover(hindrer hjortelusa og fungerer som camo), votter(fungerer som camo), myggmelk, lommelykt, ekstra ammo, liten skarp kniv til oppspretting av buken, og noe ala leatherman tool, en brus og evt. noe å tygge på, liggeunderlag(jeg liker å ha noe under ræva, og bak ryggen, for jeg har fjell som ryggstøtte) dasspapir, plastposer, jaktradio, kart og kompass, og termos med varmt vann og kakaoposer, ei myk bomullsfille til å tørke kikkerten med hvis det regner(papir kan lage riper i linsa inbiller jeg meg. Det skjedde med brillene mine ihvertfall).

 

Da den ordinære rådyrjakta starter(25/9), så har jeg i tillegg en tjukk ullgenser og litt mellomlagstøy + ekstra sokker, 4 stk. hånd/lommevarmere med ekstra kullstifter, tjukke votter i tillegg som passer utenpå de jeg bruker under tidligjakta. Hadde jeg hatt en Jærven fjellduk, så hadde den uten tvil vært med også, og spart meg for mye av det andre utstyret :wink: .

 

Jeg har alltid med meg mer enn jeg trenger, men "better safe, than sorry) Gidder ikke å få ødelagt dagen med å mangle noe.

 

Postene jeg har finni meg rundt omkring er ikke mer enn ca. 30-60 min. i snitt unna bilen. Så om sekken veier litt gjør ikke så mye. Skulle jeg gått langt, så ville jeg nok gjort noen forandringer. Og skulle jeg gått på smygjakt, så hadde jeg gjort enda større forandringer.

 

Jeg kommer til å prøve å være på posten rundt kl. 04. Jeg sitter stort sett til rundt kl. 10, så drar jeg hjem. Også hender det jeg er på post igjen rundt kl. 19 og sitter til det ikke er mer forsvarlig skytelys igjen mtp evt. ettersøk hvis jeg skulle skadeskyte. Jeg bruker bare 20-25 min. på å kjøre hjemmefra til der jeg begynner å gå inn til postene mine.

 

Jeg veksler av og til på om jeg jakter kveld eller morgen, og varierer mellom postene, så det ikke blir for mye leven på den samme posten hele tida.

 

Ønsker trådstarter lykke til med første bukkejakt :D Håper du får en fin jaktstart.

 

Ønsker seff alle dere andre det samme 8)

Link to comment
Share on other sites

viss jeg får kort :roll: som jeg sikkert gjør så kommer jeg til å ha med meg : nr1: en som har jaktet i minst 3 år og er fylt over 20 år, det står først på lista får ellers så kommer jeg ingen vei :lol: ( er 16 år gammel ), et ligg/sittunderlag, mygghatt/myggmelk,lommelykt, kamera, kniv og et tau er kanskje ikke så dumt

Link to comment
Share on other sites

viss jeg får kort :roll: som jeg sikkert gjør så kommer jeg til å ha med meg : nr1: en som har jaktet i minst 3 år og er fylt over 20 år,

 

He, he du har stor sekk du da Bård? :lol:

 

hehe, hva tror du tauet er med for? :lol: har rifla på venstre skulder og foresatte på andre

Link to comment
Share on other sites

Bruker reima jeg også til å frakte bukken over skuldra med. Ellers så er det radig å knyte sammen beina med en litt lang,tynn bjørkekvist og så henge den på skuldra.

 

@Mauser68: Nå var det vell bukkejakt det var snakk om her. Derimot på hjortjakta er det bestandig med ett solid tau. :D

Link to comment
Share on other sites

Ser det er så mange av dere som har med tau. Muligens jeg er litt treg men hva slags behov har dere for å ta med det?

 

 

Fint å få bindt bakbeina i skrævende stilling, så du kan ta ut innmaten på en enkel måte, hvis du er aleine, uten å være redd for en fingertupp eller to. Jeg bruker 5-10 meter tau/nylontråd.

 

Og det er jo mye enklere å frakte med seg hvis beina er bindt sammen.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er så mange av dere som har med tau. Muligens jeg er litt treg men hva slags behov har dere for å ta med det?

 

 

Fint å få bindt bakbeina i skrævende stilling, så du kan ta ut innmaten på en enkel måte, hvis du er aleine, uten å være redd for en fingertupp eller to. Jeg bruker 5-10 meter tau/nylontråd.

 

Og det er jo mye enklere å frakte med seg hvis beina er bindt sammen.

 

Til ælj ja, men ikke til et rådyr da mann...... :roll::wink:

 

Sikkert "kjekt", men jeg synes det er like kjekt å kunne bevege meg relativt grasiøst, og lydløst jeg da (jada, bare le alle dere som vet hvor grasiøs jeg er :lol: .)

En del av jakta for meg er å klare å improvisere litt, og klare seg selv om man ikke har ALT i sekken. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Vet hvor bukken er, stort sett ihvertfall. Har satt opp posteringsteltet for 8 dager siden. Kjører til det bare er 30-40 m igjen. Setter meg i en god stol ca 20 min. før det lysner og sitter så lenge jeg gidder. Går så ut igjen ved 19 tiden etter litt søvn og holder på sånn til bukken ligger der. Noen ganger ligger den der første morgenen eller det kan ta litt lenger tid. Har kun med mat og kaffe i tilegg til rifla og kniv/ammo. Latmansjakt, javel, men efektiv.

Link to comment
Share on other sites

Pleier aldri å ha med sekk på bukke jakt.

Det blir liksom bare i veien å dra på ting som ikke går ned i en eller annen lomme.

Er slettes ikke mye jeg putter ned i lommene heller. En lokk,nylon snøre (ca 2m),mygg middel,liten kikkert.

Det er stort sett det jeg har bruk for der jeg jakter i tillegg til rifla og kniven.

 

Det nærmer seg heldigvis den store dagen... :D

Skitt jakt til alle...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...