Jump to content

Choker sitter fast !


Jegær`N

Recommended Posts

Har akkurat hatt hagla mi hos Jakt & Friluft i Arendal. P.G.A. Den opperste choker har sitte fast siden jeg kjøpte den, for 2 år siden.. Men de greide ikke å få den ut, Det er den trangeste choker, så det hadde vært veldig greit å få den ut..

 

Noen her inne på forumet som har noen tips på ossen jeg kan få den ut ?

 

På forhånd takk! :D

Link to comment
Share on other sites

Siden en børsemaker også har prøvd, så ville jeg faktisk prøvd å varme løpet der choken er med ei helt enkel blåselampe på propan jeg. Til rundt 100-150 grader. Ihvertfall ikke til løpet er rødt :wink: Også sette på chokenøkkelen og ta i til du ser stjerner og planeter.

 

Som forarbeid kan du spraye wd-40 eller 5-56 jevnlig over et par dager nedi mellom choken og løpet. Får du den ikke ut da, så ville jeg latt den sitte. For da er det stor sjanse for at du ødelegger noe gitt.

 

Får jeg være så frekk at jeg kan spørre om hvorfor du på liv og død skal ha den ut ?

Link to comment
Share on other sites

Siden en børsemaker også har prøvd, så ville jeg faktisk prøvd å varme løpet der choken er med ei helt enkel blåselampe på propan jeg. Til rundt 100-150 grader. Ihvertfall ikke til løpet er rødt :wink: Også sette på chokenøkkelen og ta i til du ser stjerner og planeter.

 

Som forarbeid kan du spraye wd-40 eller 5-56 jevnlig over et par dager nedi mellom choken og løpet. Får du den ikke ut da, så ville jeg latt den sitte. For da er det stor sjanse for at du ødelegger noe gitt.

 

Får jeg være så frekk at jeg kan spørre om hvorfor du på liv og død skal ha den ut ?

 

 

Takk skal du ha :D

 

Vill så gjerne ha den ut P.G.A. Det er litt lettere og skyte leirduer med en choke som sprer litt mer..

Samme med fugel å...

 

:wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm høres ut som det er noen som har skrudfast chokene sine litt for hardt :roll:

Eller ikke har tatt de ut når børsa ikke har vært i bruk og de har rustet fast.

 

Men det du bør prøve er mase olje og kansje litt 5-56 for og løse opp i dritt og rust hvis det er det som er problemet. Hvis det ikke funker ville jeg sendt børsa til en børsemaker som er litt flinkere enn de hos jaktogfriluft(har hørt div negativt om de) Så skal du nok se at det blir en ordning på saken.

 

Siste utvei er og få en børsemaker til og frese opp choken til mere åpenchoke.

Link to comment
Share on other sites

I første omgang trengs massiv smørning/rustløsing! Fyll en egnet kopp, o.l. med WD- 40, 5-56, e.l. formula.

Sett så løpet nedi slik at hele choken er nedi. La stå et døgn eller tre, slik at rustløseren trenger inn. Det vil skje, det tar bare litt tid. Som før nevnt, skal du varme, vær forsiktig. Tinnet i pipeloddingen, smelter nok før choken løsner. Skulle blånere og lodde litt på en sideligger jeg hadde løpskappet. Tinnperlene kom fram etter svært få strøk med blåselampa.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

ingen varming med propan eller andre remedier med åpen flamme, du kan ødelegge mer enn godt er. En bøtte med diesel og sagkjede olje, stikk løpet nedi og la det stå en ukes tid. Alternativet er at børsemakeren kan splitte choken på langs og moterer inn en ny med mindre trangboring. Husk å sette inn den nye choken med grafitt fett.

Link to comment
Share on other sites

mitt råd som bilmekanikker og eit utall rusta bolter er 5-56 er ikkje den beste rustløseren du kan finne.

Den vi bruker etter å ha testet ganske mange er locktite sinn.

Fyll ein kopp og sett børseenden med choken dekt med rustløser nedi over natta.

Dagen etterpå så bruker du enten rustløser med kjøleeffekt eller rein kjølespray rett på choken og får muligens krympa den litt. Gjerne hold på utsida av løpet eller legg ei fille som er dyppa i varmt vann rundt.

For å få større tempraturforskjell mellom løp og choke. så krymper du choken og løpet utvider seg heller litt. dvs ei bitte lita klaring som kommer i gjengepartiet.

Bedre det enn å varme på løpet.

Om du er fast bestemt på at choken skal ut og ikkje brukes igjenn så anbefaler eg å ta in liten hammer og ein dor og dunke veldig forsiktig på choken innvendig, sjokk er noe som hjelper å løsne ting.

Desto kraftigre dunk jo bedre men det ville eg ikkje gjort med ei hagle, så bare veldig veldig forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at Choken ikke er blitt oval og sitter kilt fast. Altså ikke rust eller annet lurium i gjengene.

Selv om hagla er "godkjent" for skyting med stålhagel er det ikke sikkert choken er det. Den kan være blitt ødalagt av for mye stålhagl/andre harde hagl og rett og slett er deformert.

 

Da kan den sitte "litt hardt fast"...

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte biltema rustløser på ei hagle jeg hadde en gang, og da rant blåneringen av i strie strømmer.... forsiktig :shock: Blåselampe hadde jeg heller ikke turd bruke. Doc Holliday sine råd om ulik temeratur på choke og løp er fornuftige! En enkel måte å gjøre dette på er å bruke isspray, slik man bruker på idrettskader. En fille med varmt varnn rundt løpet mens du sprayer choken, og så drar du til. Det bør funke.

Link to comment
Share on other sites

Tempratur forskjeller er viktig når man skal (prøve) å løsne slike ting, har løsna noen faste choker på følgende måte før.

Bruk minst mulig olje spray etc, siden dette kan føre til at rust etc klabber når choken først løsner, og da kan gjengene skjære seg etter et par omdreininger.

 

1 Legg løpsemnet og chokenøkkel i fryseren over natta (jo kaldere jo bedre)

2 Forbered deg med chokenøkkel av beste kvalitet.

3 Kok opp olje/diesel til ca 150 grader.

4 Umiddelbart etter uthenting fra fryser, hell på varm olje/diesel over løpsemnet, MEN KUN UTVENDIG.

5 Vær klar med nøkkel, og vri rundt, eventuelt hold presset til det løsner.

 

Tips!!!

 

Spenn chokenøkkel fast i skruestikke, og sett pipa i nøkkel før man heller på varm olje/diesel.

Lettest og være 2, en til og holde løpsemnet med kraftig vrimoment, og en til og helle på varm olje/diesel.

 

Har du frityr koker, kan du bruke denne til og varme i, og du kan gjerne bruke frityr olje, poenget er at vann ikke blir varmere enn 100 grader, og det er litt lite, men du bør helst ikke over 150-160 grader, da kan loddingene gå i stykker. Ved 150 grader er du sikker på og ikke ødelegge noe. Tinn smelter fra ca 210grader og oppover.

 

Løsner det ikke da, kan du gi opp.

 

Lykke til :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg fikk løsnet choken i en Remington 870 i dag ved å la 2 isbiter smelte seg ned i løpet. Med is i choken og en klut rundt løpet helte jeg på kokende vann over kluten. Etter noen sekunder fjernet jeg kluten og choken lot seg skru ut.

 

Min choke satt bare i gjengene. Sikkert verre om alt har rustet.

Link to comment
Share on other sites

Varm opp yttersiden (forsiktig, kokende vann er fint) og kjøl ned innsiden med frysespray.

Og her kommer trikset: Prøv først å dra den til for så rett etterpå prøve å løsne den.

Overflaten på metallet er faktisk ikke 100% glatt og det kan ofte være lettere å stramme den enn å løsne den siden "fiberene/overflaten" sist ble dratt medurs og kan derfor fungere som mikroskopiske mothaker når du skal løsne den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...