Jump to content

Utskutt løp på ombygget HV mauser - skifte løp eller pensjon


OptiBond FL

Recommended Posts

Hei

 

Mitt første våpen, en ombygget "HV-mauser" (Landrømauser) som jeg kjøpte ca, 1998 synes å være utskutt. Låskasse fra 1939. Original pipe i 7,62 nato lang (30-06) fra 50(???) talet. Selv har jeg sikkert skutt 800 skudd med våpenet. I tillegg er det sikkert skutt en del før jeg fikk det - hvor mye aner jeg ikke. Våpenet er beddet og det er skiftet avtrekk. Selve sluttstykket/ låskassen er nokså "rå" og litt slarkete - i alle fall sammenlignet med nye toppmerker.

 

Våpenet samler i dag 3- skudd 100 meter ca 50mm.

 

Så det store spørsmålet:

 

Noen som har vært borti noe av det samme med en slik mauser, og som har skiftet pipe? Er en ombygget mauser, jf. ovennevnte verdt et pipeskift til 5000,-, eller vil det fortsatt bli bare sånn passe bra presisjon?

 

Liker våpenet, og har skutt en del dyr med det. Har ellers full garderobe. Fornuften sier meg at jag bare skal parkere det i skapet, men klarer ikke roe meg med den tanken...

Link to comment
Share on other sites

Takker for råd.

 

Har vurdert å få kappet løpet og kronet på nytt. Er jo enkelt og rimelig. Jeg har heller ikke fått noen pris på montering av noe nytt løp. Skal ta det med til børsemakeren og høre hva han mener.

 

Løpet "virker" noe romt ved pussing, sammenlignet med pussing av andre 7,62 piper jeg har. Er det mulig å merke forskjell ved pussing av et slitt løp kontra et nytt, eller blir slikt kun "placebo"?? Ellers mantler det nokså lett. For de som lurer - JA, løpet er godt pusset og har blitt godt tatt vare på så lenge jeg har hatt det. Koningen kan nok godt være noe slitt.

 

Hvor mye har disse "Landrømauserne??" normalt gått mht. skudd før de ble ombygget og solgt sivilt??

 

5cm 3 skudd på 100 meter er mer spredning enn jeg er komfortabel med på hjortejakt. Får jeg samlingene en del bedre 30mm eller så kan våpenet fortsatt virke som et greit bruks-spett.

 

Kikkerten som står på nå er en Zeiss Conquest 3-9 x 40. Tidligere var det en leupold VX III 3,5 - 10 x 50. Montasjen er leupold standard med hel skinne. Ikke signifikante endringer med ulik ammo, all den tid egenspredningen er så pass stor.

Link to comment
Share on other sites

Vil vel si at 5 cm spredning for et godt brukt 7,62 løp i en HV-mauser, selv om det er beddet, ikke er av det verste jeg har sett. Og endel militærammo ikaliberet samler ikke bedre enn det. Og enkelte løp i gamle HV-mausere kan være "pusset ihjel", med pussesnor. Da særlig i munningen.

Dersom du har mistanke om at løpet er "utskutt" kan du bruke en god lyskilde og se inni løpet bakfra, og se om riflingsbommene er rundet de første centimetrene foran konusen. Er de det kan løpet ha gått svært mange skudd.

Dersom munningen derimot er pusset ihjel, kan du kappe av en cm av løpet selv (være nøye med å sage vinkelrett på løpsaksen), fjerne grader, og prøveskyte.

 

5000 for et løpsbytte kan vel neppe forsvares for et slikt våpen. Gamle "trappeløp" kan derimot fåes for noen hundringser, dersom du kommer til rett kilde. Og monteres og låseavstandjusteres for noen hundringser til.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har en M98 f1 i 30-06, det jeg fant ut med den, er at friske ladninger ble mye spredning, mens litt mer moderate ladninger samlet veldig bra, så sant skytteren gjør jobben

Jeg fant også ut at Nosler sin 155 grain Custom Competition, og 165 grain Accubond gikk noe vannvittig bra i min børse.

fra 50-60 mm samlinger med jaktmatch, til 15-20 mm med Nosler på 100 m med skikkelig støtte foran og bak, (testet av flere skyttere, så det er ikke skytteren :roll: ) så ammunisjon er absolutt en avgjørende faktor så vel som kroning og bedding

Så det kan hende du slipper og skifte pipe helt enda

 

min er ikke beddet, men bygget om til jaktrifle, og skikkelig jakt avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Takker for råd.

 

Har vurdert å få kappet løpet og kronet på nytt. Er jo enkelt og rimelig. Jeg har heller ikke fått noen pris på montering av noe nytt løp. Skal ta det med til børsemakeren og høre hva han mener.

 

Løpet "virker" noe romt ved pussing, sammenlignet med pussing av andre 7,62 piper jeg har. Er det mulig å merke forskjell ved pussing av et slitt løp kontra et nytt, eller blir slikt kun "placebo"??

Hvor mye har disse "Landrømauserne??" normalt gått mht. skudd før de ble ombygget og solgt sivilt??

 

5cm 3 skudd på 100 meter er mer spredning enn jeg er komfortabel med på hjortejakt. Får jeg samlingene en del bedre 30mm eller så kan våpenet fortsatt virke som et greit bruks-spett.

 

Kikkerten som står på nå er en Zeiss Conquest 3-9 x 40. Tidligere var det en leupold VX III 3,5 - 10 x 50. Montasjen er leupold standard med hel skinne. Ikke signifikante endringer med ulik ammo, all den tid egenspredningen er så pass stor.

Link to comment
Share on other sites

Ser du ønsker mindre enn 5cm spredning, hvilken ammunisjon benytter du? (er ammo god nok til at du kan kreve det? Å hvor mye bedre skyter du med andre våpen?)

 

Jeg klarer i alle fall en og annen samling på under 15 mm med 3 av de andre jeg skyter med, som alle er av Nordisk opphav.

 

Har skutt med litt forskjellig av fabrikkammo de siste 14 år.

 

Tror det å få børsemakeren til å kappe pipa et par cm og ny koning er et positivt kost/ nytte forsøk. Ser nokså "avrundet" ut nå.

 

Denne mauseren er nok ikke det peneste eksemplaret i kongeriket, med billig trestokk, (for en del år siden slo veden seg så mye over natta etter jakt i regn, at jeg ikke fikk trukket bak sluttstykket) noe røff og halvslerkete sluttstykke/ låskasse etc, men den har alltid funket til formålet - jakt på hjortevilt.

Link to comment
Share on other sites

Sluttstykket skal være "slarkete" Mauser er et millitært våpen og slarken er for å forhindre at våpnet kiler seg ;)

Jeg fikk samme inntrykk selv at dette måtte være utslitte greier... men Tysker Mauser er en evighetsmaskin såfremt du ikke har en fra sent uti krigsårene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...