Jump to content

Jaktradio fra utlandet, hvilken og hvor?


chmeland

Recommended Posts

Hei

Jeg ber om unnskyldning for å ta opp et emne som har vært oppe før, men de gamle trådene er ...gamle..., og så ser jeg at noen av de anbefalte forhandlerne ikke lenger har de merkene som blir anbefalt.

 

Jeg er på utkikk etter etter en (dvs to stk) jaktradio som helst skal tilfredsstille følgende:

 

Egnet til jakt (minimum sprutsikker, jaktvennlig størrelse, grei betjening, robust)

Li-ion batteri, grei batterilevetid

Mulighet for å legge inn de 6 norske kanalene

Trenger også mikrofon til å klipse på jakka og denne må ha utgang for å koble til hørselvernet (Sordin, 3,5 mm mono)

 

Om jeg i tillegg før dette, er det kjekt:

gjerne sikringsradio-kanal

gjerne mulighet for de maritime kanalene i tillegg (de ligger vel rundt 155.000 Mhz?)

gjerne inkludert koffert

bør ha norsk importør i tillegg

Trenger ikke være over-kill utover disse kravene, men kule finesser som har noe for seg er jo alltid et godt salgsargument... :-)

 

Hva bør jeg kjøpe, og hvor?

 

Er veldig takknemlig for svar, for dette er en jungel jeg vil bruke noen uker på å finne ut av...

 

mvh

Chr Meland

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde kjøpt radio her i Norge jeg, som de norske frekvensene er allerede innlagt på. Vet at det går ann å legge de inn sjøl på de fleste, men for oss vanlige jegere, som ikke er gjennomsnittlig interessert i jaktradioer, ikke er så lett å gjøre dette sjøl.

 

Skal du sende inn til et firma, butikk eller importør for å programere dem til norske kanaler, tror jeg det du sparer på å kjøpe utenlands går til programering?.

 

Jeg har gode erfaringer med Icom radioer. Har en enkel og grei Icom prohunt basic. Levert med koffert, to antenner og bordlader. Har også Icom i de fleste fartøyer der jeg jobber også, så jeg har gode erfaringer med disse.

 

Men tror de fleste jaktradioer som selges i Norge er brukbare saker, så det er vel bare å finne ut hva du liker av div modeller. Har sett div tester på jaktradioer, både i de norske jakt bladene og på nettet med Villmarksliv/klikk, så det er bare å søke seg frem til disse testene.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar

Har forstått det slik at programmering av kanaler ikke er noen stor kunst om man er gjennomsnittlig teknisk anlagt og ikke har bruksanvisningfobi...betinger dog at du kan lagre kanalene og gi dem alfanmeriske navn.

 

Glemte forresten å skrive at den vel bør være CE merket, mener å ha lest at det fort kan vanke en bot om den ikke er det (?)

 

mvh

Chr M

Link to comment
Share on other sites

Se her

http://www.409shop.com.hk/vx6r.htm

 

Har hatt en slik nå i 5 år. De andre på laget har diverse icom og lafayete, men det er bestandig jeg som hører alle andre. Jeg bruker som regel laveste sendeeffekt, men blir likevel oppfattet som veldig klar.

 

Tipper vi har en del moralister på tråden ganske snart. Dette er en amatørradio, og skal dermed kun brukes på amatørbåndet...

Link to comment
Share on other sites

Joda, VX6 er en fantastisk sak. Problemet (bortsett fra legalitet) er at det er en svært avansert sak med veldig mange funksjoner man ikke trenger. Det påvirker brukervennligheten en del, og er noe som bør taes med i betraktning. Skal man få alle kanaler må man dessuten fjerne en jumper (enkel sak om man kan bruke en loddebolt), men det gir et annet problem. Trykker du på sendeknappen i FM-båndet låser enheten seg til du kobler på ekstern strøm.

Link to comment
Share on other sites

Skal du kjøpe fra utlandet så vil jeg anbefale en Yaesu eller Icom og da med tastatur for innlegg av frekvenser . Med RX og TX fra 136 og oppover til 150 så du dekker jakt og sikringfrekvensene . Yaesuradioen som er nevt i et innlegg før her er kanon men mere enn en jaktradio trenger og ha . Nå er det slik at det leveres flere topp radioer av disse merkene her i landet også til gode priser og selgerne legger inn de kanalene du ønsker hvis den ikke har tastatur og garantitilfeller er lettere hvis noe skjer i jakta .

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på litt her; har en Lafayette Micro 3 som er i ferd med å "si opp". Har kjøpt ny "pisk-antenne" og kabler for å koble lyd til hørselvern, og vil gjerne kunne bruke disse hvis jeg må kjøpe ny radio. Er det noen som vet om dette utstyret passer til andre radioer enn Micro 3?

Link to comment
Share on other sites

Den MÅ ikke være fra utlandet men innbiller meg at pris er lavere og jeg kan få en radio med mer fleksibilietet ift kanaler (maritim, dykkefrekvens, jakt....)

 

men sliter med linken til 409shop. Ser radioen, men ikke pris. Når jeg går inn på 409shop.com og klikker på yaesy handheld, står det at de ikke har noen. Er det fordi jeg har norsk ip-adresse??

 

(så: har fortsatt ikke kommet noe lengre ift å kjøpe radio... :-(

mvh

C

Link to comment
Share on other sites

Den MÅ ikke være fra utlandet men innbiller meg at pris er lavere og jeg kan få en radio med mer fleksibilietet ift kanaler (maritim, dykkefrekvens, jakt....)

 

 

 

Icom F3022 har alt du etterspør, og selges flere plasser til under 2000kr

 

Kravet om Norsk importør forstår jeg ikke sålenge du skal kjøpe fra utlandet. Fordi de vil som regel ikke røre radioen din ved en evt reklamasjon/service når det ikke er de som har solgt den.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg ber om unnskyldning for å ta opp et emne som har vært oppe før, men de gamle trådene er ...gamle..., og så ser jeg at noen av de anbefalte forhandlerne ikke lenger har de merkene som blir anbefalt.

 

Jeg er på utkikk etter etter en (dvs to stk) jaktradio som helst skal tilfredsstille følgende:

 

Egnet til jakt (minimum sprutsikker, jaktvennlig størrelse, grei betjening, robust)

Li-ion batteri, grei batterilevetid

Mulighet for å legge inn de 6 norske kanalene

Trenger også mikrofon til å klipse på jakka og denne må ha utgang for å koble til hørselvernet (Sordin, 3,5 mm mono)

 

Om jeg i tillegg før dette, er det kjekt:

gjerne sikringsradio-kanal

gjerne mulighet for de maritime kanalene i tillegg (de ligger vel rundt 155.000 Mhz?)

gjerne inkludert koffert

bør ha norsk importør i tillegg

Trenger ikke være over-kill utover disse kravene, men kule finesser som har noe for seg er jo alltid et godt salgsargument... :-)

 

Hva bør jeg kjøpe, og hvor?

 

Er veldig takknemlig for svar, for dette er en jungel jeg vil bruke noen uker på å finne ut av...

 

mvh

Chr Meland

 

Ikke for og være sytete og kverulant men det finnes IKKE noen lovlige radioer i norge som dekker både jakt og maritime vhf. Alle maritime vhf skal være godkjent og registrert etter som jeg husker.. :) Det finnes mange løsninger som amatør radio, modifiserte pmr radioer. Og kunskap til en som er radio teknikker eller en med litt i overkant litt mer intrnntresert for dette emnet:) . Men husk at disse løsningene ikke er godkjente av PT og dermed ikke lovlige. Selv synes jeg det hadde vert mest praktisk med en radio til ALT men skal man følge lover og regler så går den planen i dass..

 

Når det gjelder tillegs utstyr så er det mange butikker som kan skaffe det til de fleste merker... Men offtes er mye at dette også billigs fra utlandet. Batterier har jeg handla en del fra batteris of amerika og andre accsessorys på ebay.. Men når det gjelder jakt og maritime radioer så tror jeg du kommer best ut av det i norge faktisk.. iallefall vis du skal holde deg lovlig:)

 

Bare hold utsikt etter tilbud, har sett en del av de i sommer på jakt radioer.. Et tips er og bytte ut orginal antenna med ei lenger:) De pleie og levere med ei 10 cm antenne som ikke duger noe annet en 2-300 meter uten noe hindringer:)

Det er også kommet noen digital radioer til jakt.. mener det er bortkastet penger vis det bare er du i jakt laget som har den type radio..

 

Tror jeg hadde gått for feks zodiak eller hunter, mines at de er sprut sikkert og ikke for store med god batteri tid:)

Link to comment
Share on other sites

Den hadde jeg aldri sett:) Men er litt usikker om det er 100% lovlig.. Men er den det så er det jo konge:) Vertex Standard er forøvig korersielle utgaven av yeasu innen amatør radio. Men ingen tvil den radioen så jo litt kjekk ut da:)

 

Her fant jeg pt's krav til maritime vhf :)

http://www.npt.no/portal/page/portal/PG_NPT_NO_NO/PAG_NPT_NO_HOME/PAG_UTSTYR_TEKST?p_d_i=-121&p_d_c=&p_d_v=129081

 

fant en som nesten var lik som var godkjente by the way så det er mulig denne også er godkjent.

http://www.npt.no/portal/page/portal/PG ... _id=120748" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Sjekka opp med en i Maritim radio og den er nok godkjent for begge deler som levrandøren sier.. Sånn det var før var at alle apperater ble type godkjent.. Men det har vist pt sluttet med. Det som er viktig er at den har en samvars erklæring fra produset og ce merket.

 

Så litt på spesifikasjonene på den radioen og det er en maritime vhf med mulighet til og programere inn pmr frekvenser eventuelt jakt..

Er vist opp til produsentene hva radioene skal kunne brues til. Så vi får håper flere produsenter går denne vei:)

 

Når det gjelder ei god antenne til disse frekvensene så er det jo orginal antenna som er generell god på alle uten og ta skade på radio.

Bytter du ut den pisken med ei antenne som er beregnet for maritime vhf så kan du få dårligere mottak og sending på jakt kanalene og omvent.. bare så du er klar over den biten:)

Link to comment
Share on other sites

Såh, dersom jeg kjøper denne: http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=106442

og bruker den som jaktradio, mens alle andre frekvenser kun mottak.

 

Hvor mange lover bryter jeg da?

 

Er det sånn at jeg blir kriminell idet jeg trykker "transmit" på øvrige frekvenser?

 

Tror faktisk dette er en radio som ikke er CE godkjent står iallefall ikke noe i spec om det og dermed ulovlig for ALLE untatt radoamatører som er fritatt for den godkjennelsen:) Og da er dette en radioamatør stasjon og ikke tillatt til jakt radio.

 

Det som kan sje vis du blir tatt med en sånn radio uten nødvendige papirer er at de tar den og eventuelt at du får ei bot.

I utgangs punktet blir du jo det, men holder du deg unna enkelte frekvenser og bruker de du har tillatelse på så er det nok ingen som bryr seg. men jeg vil ikke oppfordre deg til og gjøre det :)

 

En ting til som er dumt med disse kina radioene er vis det er noe galt med dem så har du litt mer problemer med reklamasjon.

 

Skal du ha en radio til til mottak så vil jeg anbefalle deg og kjøpe en scanner som er fult lovlige i norge nå. Da har du ingen sjangs til og være uheldige å komme borti sende knappen på uheldige frekvenser i vhf bandet.. Jeg ville ikke hatt en radio med sending i enkelte band vis jeg ikke hadde hatt behov eller lov til og ha det for og si det slik.

 

Tilbake til den krimminelle delen.. en dommer sa en gang da han ble spurt om han hadde gjort noe krimminelt noen gang.

da svarte han : Jeg har jo lappen og kjører bil. alle kjører plutselig litt over farts grensa.. :)

Ble litt oT der..

 

Radioer som er godkjente til jakt lurer jeg på om skal være programert fra levrandør og ikke kunne bli omprogramert av bruker. Uten om og si dette er 100% rett.. Lovligheten og eie radioer med sending over alt er at vis den er ce godkjent er den lov og kjøpe men ikke nødvendigvis lov og bruke. Men så fort en bruker skrur den opp en CE og lodder inne i den selv, så er den IKKE ce godkjent lenger.

Er sikkert noen på forumet her så kan svare på hva regler så gjelder med jakt radio. Vet at du iallefall skal betale en årlig lisens til njff.

 

HAdde jeg truffet en i skogen med en radio som jeg vet ikke var godkjent hadde jeg nok ikke brydd meg men er nok de som henger seg opp i det også..

 

Men jeg vil ikke anbefalle deg de der kina radioene uansett.. Skal du ha radio som holder det dem lover må du velge Icom,Kenwood,hunter,zodiac og sikker mange andre seriøse merker. Som er CE godkjente...

 

EDIT:

 

Fant faktisk CE godkjennelsen på denne radioen. Så da har de fått de godkjent i eu. De modellene som kom først var IKKE ce godkjente.. Men uansett så er kvaliteten på disse radioen ikke noe og skryte av. du får det du betale for:) Og alt for avansert for en jeger:)

Link to comment
Share on other sites

 

Er det sånn at jeg blir kriminell idet jeg trykker "transmit" på øvrige frekvenser?

 

I det du skrur på radioen; fritt å kjøpe, selge, importere, lagre, men skal den brukes er det krav om lisens, CE-merking osv.

 

Bruk av maritime VHF-kanaler krever kallesignal (tildeles båter) og minimum begrenset radiotelefonisertifikat.

 

 

Jeg hadde ikke giddet kjøpe radio fra Kina, det selges veldig bra og brukervennlige jaktradioer til priser alle har råd til her i landet.

Link to comment
Share on other sites

Er det sånn at jeg blir kriminell idet jeg trykker "transmit" på øvrige frekvenser?

 

Ikke om du kan påberope nødrett. Jeg har satt opp min for marin VHF, men har aldri sendt på de kanalene. Om jeg skulle gå på en smell derimot har jeg muligheten, og om det redder liv eller båt så ville evt bot være småtteri uansett.

Link to comment
Share on other sites

Husk også på at en amatør radio er laget for amatørbåndene. Filtrene i radioen bil derfor dempe signalet mer eller mindre dess lengre vekk ifra amatørbåndene du kommer. Noen av jaktkanalene har frekvenser svært nærme oss radioamatører på det vi kaller for 2M båndet, og der vil en amatørradio fungere bra. Men f.eks jakt kanal 2 som er veldig lavt i frekvens vil ikke fungere så bra siden mye av effekten vil gå vekk som varme i filteret. Dette gir dårlig utgangseffekt og varmgang i radioen som på sikt kan drepe radioen. Jeg har målt mine radioer på jaktkanaler (og for de som lurer nå, ja jeg brukte dummy load) og utgangseffekten varierte mellom 0,5 og 3 watt ut når radioen var satt til 5W. Variasjonen var mellom de forskjellige radioene.

 

Så jeg vil ikke anbefale å bruke amatørradio. Ikke er det lovlig, og (avhengig av hvilken kanal laget ditt bruker) ikke er det så smart om du vil ha all effekten ut på antennen heller. Jeg anbefaler deg heller og kjøpe en skikkelig jaktradio for å få fullt utbytte av jakta.

 

En amatørradio har kun radioamatører lov til å bruke, og for å bli radioamatør må du ta en prøve for myndighetene og få utdelt eget kallesignal. Forøvrig en morsom hobby som mange av oss kombinerer med friluftsliv. Sitte på en fjelltopp og snakke med folk ifra hele verden (+ ISS) med egen radio er ganske spennende. I tillegg til alle frekvensbånd og sendestyrker som du får tilgang til. Vi har også digitale kommunikasjonsformer på mange forskjellige måter.

Link to comment
Share on other sites

Ja dette 'KalleKnall ' sier her tror jeg vi har merket . I mitt distrikt har vi mange dårlige steder med dekning og de som har slike am.radioer sliter mere enn andre med ordinære jakt/sikringsradioer . Dette tror jeg er viktig og merke seg for de som vil ha max rekkevidde .

Og hvorfor en dyr am.radio når en kan få en radio for under 2 lapper som kan dekke bedre !!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
På 14.7.2012 den 19.36, Chiefen.v-2 skrev:

Jeg hadde ikke giddet kjøpe radio fra Kina, det selges veldig bra og brukervennlige jaktradioer til priser alle har råd til her i landet.

Singler i glass gitt....

Har et knippe Baofeng kinaradioer nå, ufattelig at de kan selge noe så bra billig.  Icomen  står til pynt.

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...