Jump to content

OBS, OBS, ang. Barnes Varmint Grenade.


Buster

Recommended Posts

Mulig det kun er jeg som IKKE her fått det med meg, men disse kulene er laaaange og krever mye kjappere riflestigning enn andre kuler med samme vekt. :?

Jeg kjøpte nettopp en eske med 250 stk, 50 grs kuler av dette slaget, fra Midway. Ble litt "slapp" når jeg fikk eksne og det sto utenpå at det anbefales 1:10" twist or faster!

Dette sto det ingenting om i den tekniske specen for kula.

 

Jaja, får vel skyte de i spretterten min da........ :|

Link to comment
Share on other sites

Kva kaliber er desse kulene ? Kunne tenkt å kjøpt ein neve av deg, hvis dette er til .223. Har ei rifle med 1 :12 i stigning, men det er kanskje ikkje rett stigning til denne kula heller ?

 

De er ca. 0.860" lange og trenger ca. 1:9". Sorry glemte å nevne at de er i caliber .224".

 

Jeg tror ikke de funker i rifla di da. Men jeg skal prøve dem i både 223 (1:12) og i 22-250'n (1:14) da s får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Aha, så 1:9 er kjapper twist enn 1:12, ok då har eg forstått det der.

 

Vel då får du ha lykke til med testinga. Har nettopp laga ein tråd, der eg treng litt hjelp med ladedata på .223, så hvis du har et eller anna og hjelpe meg med der, så er eg veldig takknemlig for det.

 

Meinar det blei sagt at Star Baikal i .222 / .223 hadde 1:12 i twist, men eg er usikker på det. Einaste eg veit at Engelsk 5.56 ammo, gjekk heilt dass i den rifla. Ellers så har eg gode erfaringer med American Eagle 55 FMJ i den. Den går greitt.

Link to comment
Share on other sites

Så var det dette med presisjonen da. Nå aner jeg ikke hvordan 50grn kula er, men en bekjent som er ivrig hjemmelader slet fælt med 36grn utgaven i en 222. De var svær ujevne for å si det mildt og reagerte voldsomt på friflukt. Ofte fikk han er tre fire skudd som satt tett sammen før det plutselig kom en slenger som dro ut 6 -7 cm eller mer. Han prøvde også forskjellige kruttyper. Etter at han hadde skutt 200 skudd fikk jeg bare beskjeden: "aldri mer"

 

Det skal også sies at den rifla går på "kronestykket" med 40 - 50 V-Max og Sierra 50 Blitz King.

 

 

Håper du har mer hell med dem Buster......

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Aha, så 1:9 er kjapper twist enn 1:12, ok då har eg forstått det der.

 

Vel då får du ha lykke til med testinga. Har nettopp laga ein tråd, der eg treng litt hjelp med ladedata på .223, så hvis du har et eller anna og hjelpe meg med der, så er eg veldig takknemlig for det.

 

Meinar det blei sagt at Star Baikal i .222 / .223 hadde 1:12 i twist, men eg er usikker på det. Einaste eg veit at Engelsk 5.56 ammo, gjekk heilt dass i den rifla. Ellers så har eg gode erfaringer med American Eagle 55 FMJ i den. Den går greitt.

 

Er mye søppel-ammo til 223 å få tak i! Bruker du skikkelige komponenter (Norma, Lapua, og kanskje Remington) så er det som regel lettere å finne presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei

Noen som har noen ladedata med N-140 til disse kulene? Har en boks med 36 og en med 50 grain som må testes ut. Fant data på sidene til Barnes, som gir en pekepinn på hva hastighet jeg kan forvente, men de brukte selvsagt amerikansk krutt.

140 er kanskje litt langsomt til 36 graineren, skulle kanskje hatt 130 til den?

Link to comment
Share on other sites

Har jobbet litt med 36 grs utgaven. Slet med å få samlinger. Var både 40 mm og 65 mm samlinger ute og gikk. Dette var med N130. Prøvde N120, og der var jeg inne på noe. Hadde i alle fall to tette husker jeg. Hvor den tredje kula havnet henn husker jeg ikke. Siden den gang har jeg ikke orket å prøve ut mer. Blir lei til slutt. Og siden v-max er bedre mht. ekspansjon og lite gjennomskudd, holder jeg meg til de heretter.

 

PS! Rifla var Brno Fox mod II.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke de funker i rifla di da. Men jeg skal prøve dem i både 223 (1:12) og i 22-250'n (1:14) da s får vi se.

 

Nå har jeg null erfaring med 22-250, men mener å ha lest at kuler som trenger 1:10 eller litt kjappere i .223 (dvs. ca. 62 til 75 grains) kan brukes i en 22-250 med 1:14. Kan dette stemme?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...