Jump to content

Kruttmål til grovkornet krutt


Hornetman

Recommended Posts

Er det noen kruttmål som fungerer bedre en andre til grovkornet krutt som f eks MRP/N-15?

Bruker nå et RCBS Uniflow med den minste målesylinderen. Målet lugger og jeg merker at det er kruttkorn som "klippes" på ca annenhver ladning. Disse ladningene blir merkbart forskjellig i forhold til de som fylles uten denne klippingen.

 

Jeg burde tatt meg bryet med å prøve den store målesylinderen, men jeg tror ganske sikkert at forholdet vil bli mye det samme. Eller tar jeg grundig feil i mine antagelser her?

 

Jeg er klar over at til skyting på 100-200 meter skal det mye til at forskjellen i ladningen vil innvirke på presisjonen, men det irriterer meg når hastighetsvariasjonene blir for store, noe de blir når jeg bare bruker målet. Skal en skyte på noe lenger hold blir også hastighetsvariasjonene for store til å kunne beregne kulebanen nogenlunde sikkert.

Å trikle hver eneste ladning på vekta blir tungvint i lengden.

 

Har lest at Hornady's mål skulle være bedre på grovkornet krutt, men konstruksjonen på dette er jo den samme som RCBS-målet, så jeg ser ikke helt hvorfor så skulle være tilfelle?

Link to comment
Share on other sites

Har lest at Hornady's mål skulle være bedre på grovkornet krutt, men konstruksjonen på dette er jo den samme som RCBS-målet, så jeg ser ikke helt hvorfor så skulle være tilfelle?

 

Jeg bruker Hornady sitt mål, å det lugger ikke mindre enn andre jeg har prøvd,

med groft krutt

Link to comment
Share on other sites

Av de jeg har prøvd (Lymann no 55, RCBS uniflow, Forester og LEE) er Lee helt klart best med grove krutt. Men det er skikkelig tupperwareplastikfantastisk da...

 

Så snart jeg får overbevisst meg selv om begovet blir det å kjøpe en sånn elektrisk kruttdispenser/vekt-sak, selv om der trege har de kjørt ut mange ladninger før kruttmålet er innstillt....

Link to comment
Share on other sites

felvis@ Takk, da fikk jeg bekreftet mistanken min!

 

Chiefen.v-2@ Jeg skulle hjelpe en kamerat med å justere inn og komme i gang med Lee's plasticfantastisk-mål en gang... Jeg tror jeg styrer unna det!

 

Hmm, hvis ingen kommer med noen fakta angående Forster sitt, kan det se ut som at jeg ender opp med en slik elektronisk dispensersak...

Link to comment
Share on other sites

da har du ikke fått med deg det geniale; målete r gradert i kubikkcentimeter og Lee har en tabell som oppgir "densitet" (kubikkcm pr grain) på stort sett alt tilgjengelig krutt. Taste-taste på kalkisen-still målet på det kalkisen sier og du er veldig nært. Jeg plide å notere hva jeg havnet på til slutt i kokeboka-da var jeg spot-on hver gang.

 

Nå har jeg et Forester-mål, fine greier-en kjenner det er kvalitet. Men det er trigt å stille inn og langt i fra like nøyaktig som Lee-målet med N-150 og grovere.

Om noen tok Lee-målet og lagde en kopi i skikkelige materialer(og malt det i annen farge enn Lee-rød...) hadde folk stått i kø for å kjøpe!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et slikt for endel år siden, men ble ikke fornøyd. Det tok svært mange ladninger før det ble stabilt, og ladningsvekten "driftet" med litt for stor variasjon over tid. Ladninger som kom etter hverandre ble lik, men etter 15-20 ladninger var det et annet nivå.

Link to comment
Share on other sites

Om noen tok Lee-målet og lagde en kopi i skikkelige materialer(og malt det i annen farge enn Lee-rød...) hadde folk stått i kø for å kjøpe!

Støtter den. Har stort sett vært fornøyd med dette til N165/MRP selv om det føles og ser veldig simpelt ut. Det har også en stengefunksjon som gjør det veldig raskt å tømme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg slenger meg på hyllesten av Lee sitt kruttmål! Jeg har forsøkt andre, men vender stadig tilbake til Lee. Målet er så rimelig at man kan ha flere stående innstilt på forskjellige vekter til samme pris som et annet kruttmål, men det er så enkelt å justere at jeg klarer meg med ett. Det er helt opplagt det mest nøyaktige målet jeg har brukt.

 

For å terge på meg en og annen: Lee er forbasket bra greier!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...