Jump to content

Beste 1911 .45...


OlavM

Recommended Posts

en 200gr Lee kule, siden den har krymperille er den nok beregnet til .45LC

Vil jeg få mateproblem med denne i en .45acp, eller er det sjanse for at det går?

Hva er støpt diameter for denne kulen i "normal" legeringshardhet? Dersom den skal være brukbar i (være tiltenkt) "romme" .45 LC-løp (.454") så kan den vel bli litt tung å seize ned for .45 ACP? (.451")?

Link to comment
Share on other sites

Ca .4535 til .454 raskt målt med et elektronisk skyvelær. Relativ bløt legering, kan tenke meg ca 12 bhn. Er ikke bekymret for problem med å size disse ned, det går nok greit. Mere bekymret for funksjonering pga av den flate nesa.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt plenty LRNFP i 45 ACP jeg. Både i supertrimmede ræser jern og i plain jane varianter. Finner du riktig lengde så går det som smurt ost. (greit å forholde seg til samme kule i både .45 colt og 45 ACP.)

Men har vel gått på en smell med faktor når jeg brukte ladedato for 200gr SWC...

Link to comment
Share on other sites

200grs SWC er på ingen måte umoralsk, det er faktisk god medisin for å hente ut presisjon av slike raslete førkrigskostruerte innretninger :wink:

 

Den "klassiske" presisjonsladningen er vel H&G #68, tilsvarende Klette og kulegrossistens 200grs SWC, ladd over 4,0-4,5grs N-310 avhengig av hva man vil ha av fart.

 

195grs SWC'en din er ut til å være noe buttere i nesa, og kan nok lettere gi matekluss, men en håndtrimmet custompistol bør takle det :wink:

 

Bare husk at standard settdybde for 45 acp, som er sånn ca 32mm, ofte gir trøbbel med kortere butte kuler. Bæreflata kan komme for langt ut av hylsa, og volumet i patronen øker. Altså må du la kulas legnde, og hvor lange patroner pistolen liker å mate, kombinert med "friflukt" i pipa diktere settdybde, og justere ladningsvekten opp eller ned avhengig av hvor mye av hylsas volum kula fyller.

Link to comment
Share on other sites

Ja da var den ankommet,to timer før jeg skulle på arbeid kom både pistol og dieset. Hektisk aktivitet i beste middagstid og snart var 10 patroner klar for testing. Det ble Lymann 200gr swc som ble valgt til å bryte jomfrudommen på Mr 1911 med en dose N320 bak. Styrtet avsted til nærmeste skytbare "bane" og skøyt først fem skudd på 15m for å se om jeg var på skiva, deretter 5 skudd på 25m. Etter 10 skudd så gliser jeg fremdeles, de fem siste satt vel med en samling på rundt 2" på 25m, skutt frihånd med litt ukjent avtrekk er jeg fornøyd med det. Avtrekket er vel litt i overkant 2kg kan jeg tenke meg med et urlite kryp, dette går seg nok til, men tyngden må nok justeres noe ned.

 

Slik ser den ut

 

CIMG0187.jpg

 

Fikk såvidt tid til å plukke den frahverandre, utrolig tette tilpasninger løp/bushing-bushing/sleide og ramme/sleide.

Løpet sitter like bom som i min Sig.

 

CIMG0185.jpg

 

 

Er jeg fornøyd? Ja,veldig.Fikk akkurat det jeg ville ha,en klassisk 1911 uten noe krimskrams på.Bare kvalitet 8)

Link to comment
Share on other sites

Uff.. veldig flott. Nesten som eg fekk lyst å bytte og.

Du stiller vel med den på NM ? :)

Hehe, da hadde jeg nok blitt most av samtlige, avtrekket er for tungt til å skyte hurtig og trenger mer enn et par hundre skudd før det sitter. Neste år kanskje...

Link to comment
Share on other sites

Huff Olav, nå har du fått tankene mine i spinn, og jeg har begynt å tenke syndige tanker om lette kuler som klipper stor hull :shock::lol:

 

Hvor lette kan kulene være og likevel gå bra? Er det 160gr som er den nedre magiske grensen?

Link to comment
Share on other sites

Lette kuler? Det smeller hver gang med lite rekyl, men presisjon?

Følger opp utspillet til Olav om at det er ok med litt ladespørsmål i tråden

Nå er jo begrepet presisjon helt avhengig av hvem som definerer kravene.

Jeg har snakket med mange som påstår at lette kuler går veldig bra, men jeg har ladet min del av dette opp igjennom årene og har aldri oppnådd det jeg kaller bra presisjon. Akseptabel til store feltfigurer, men mine krav er minimum 50 serier på presisjonsskive på 25 meter. Helst med god margin. Dette har jeg aldrig klart med lette kuler, bortsett fra en og annen tilfeldig serie.

Bullseye skytterne i USA har nok gjort alle de mulige forsøk som finnes og da er det 185grn mantlet hullspiss fra Sierra med en passelig dose (3,8-4,1) 310 som gjelder. Alternativt 200 grn støpte SWC med rundt 4,0grn 310. Dette er normalt det som blir oppgitt for max presisjon på rundt 25 meter. For 50 meter økes kruttmengden med 0,3 - 0,5 grn.

 

Hvis noen har kombinasjoner som gir god presisjon i Ransom Rest vil jeg gjerne ha oppskrift. (Ikke enkeltserier, men gjentagbare serier med kuler som er tilgjengelige til normale priser)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt litt i dag og, ikke noe presisjonstest, men har ikke hatt betenkeligheter med å stilt opp i Nm med denne ladningen, Lee 200gr kule(ikke swc) og 4,8gr N320. patronlengde:krymperille akkurat skjult.(kula som er avbildet i denne tråden) Blir vel forsøk med N310 og, men ikke riktig enda.

Begynner å like denne pistolen veldig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...