Jump to content

søke om ekstra løp?


Rommling

Recommended Posts

Fra det grå feltet rett under headeren på arket står dette:

 

(jeg har fått blanketten på feil målform, men...)

 

Kven kan De klage til?

Klaga sender De til oss, dvs. det organet som er ført opp i rubrikk (1). Dersom vi ikkje endrar vedtaket vårt som følgje av klaga, sender vi klaga over til klageinstansen, jf. rubrikk (4).

 

Her er rubrikk 1 det samme som ditt våpenkontor, POD står i rubrikk 4. Dette er Statens Fellesblankett og denne får uansett hvilke offentlige vedtak du vil klage på. Det er alltid den lokale instansen som behandler klagen og så evt. sender den videre til det aktuelle direktoratet for behandling. Da jeg klaget på et avslag så godkjente de klagen på våpenkontoret uten behov for å involvere direktoratet.

Link to comment
Share on other sites

oki, da har jeg mulig sendet den feil. men det kommer ikke til å gjøre om på dette på kontoret om jeg klager direkte så klagen vil gå oppover. da jeg har snakket med det mange ganger om denne søknaden, de ville gi meg avslag. Jeg sa de skulle vente til jeg fikk dokumentert mere, og sendte mail med klage på vedtaket, viste til rundskriv. skrev at det fikk gi meg skriftlig svar så jeg eventuelt kunne klage til pod vis de ga meg avslag.

 

ja ja det er jul. satser på at det gjør noe med brevet når de får det. vis de ikke skal ha det kommer det vel i retur.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

da fikk jeg omsider svar fra pod, tok 4 mnd tid.

 

Og Nei de sto fast på at siden jeg ikke hadde dokumentert nok stevner til å ha ekstra våpen i 22 så kunne jeg ikke få invilget sleide, da dette gjorde om min 9mm til en fult brukbar 22 pistol og da hadde jeg 2,

 

jeg søkte aldri på egen klasse for sleiden, mulig det hadde funket, men mengde trening funket ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hva har du søkt din 22. Fra før av på?? I såfall bare søk ombygnings settet inn på hurtig din eller noe annet som du ikke har beskrevet på den andre. Kan jo(nå vet ikke jeg hvilken annen .22 du har) men prøv å søk settet inn på felt konkuranser, begrunn med at du ikke klarer å bruke den andre der.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel kun relevant hvis søker har 4 våpen eller mindre, og ønsker konvertering til et kaliber han ikke har fra før.

 

Nei, men slik det ser ut nå så er det bare å hoste opp dokumentasjon på 10 konkurranser (hvorav 5 er approberte) så kan dette gå som reservevåpen. Hvis en skal kunne få flere våpen i 22lr uten å dokumentere for reservevåpen så må det være tekniske aspekter ved våpenet han allerede har i dag, som ikke egner seg i den klassen en evt. søker om å få dette i.

 

Eksempel: Søker om spesialpistol, fordi den 22-en han har fra før er for stor for spesialklassen, og/eller at spesialklassen krever 1360 grams avtrekk - i motsetning til finpistol som har 1000 gram.

Link to comment
Share on other sites

Frensy81@

Man kan ikke registrere ett vekslesett som reservevåpen, reservevåpen er kun for komplett våpen.

Det er rett og slett ikke lov.

 

Vekslesett er og blir våpendeler. Våpendeler går under erverv med rimelig grunn.

Med andre ord må man vise at man har en rimelig grunn for erverv av våpendel. Å nekte vekslesett her blir som å nekte ekstra pipe til den 22 pistolen han har eller skal ha.

Spørsmålet er om han tilføyer ett nytt kaliber, eller ett nytt bruksområde til sin konkurranse våpen portefølje. Siden svaret er nei på begge spørsmål, er der heller ingen grunn til å nekte. Om begrunnelsen ellers er grei.

Link to comment
Share on other sites

har ikke mange håndvåpen, har 9mm og 45acp

og har en godkjent 22lr søknad, (finpistol)

og søkte også i samme slengen om 22 sleide til 9mm.

 

tenke det skulle være grei sak å få sleide til 9mm, slik at man kunne trene litt med den uten 9mm rekylen.

skutt mye 9mm men lite 22, og er ikke alltid det frister å skyte en hånds pistol 22, (klubbens sin)

 

tydligvis kan ikke jeg få sleide. men nå tok det meg 3mnd frem og tilbake for å få innvilget reserve løp til 9mm.

Link to comment
Share on other sites

har ikke mange håndvåpen, har 9mm og 45acp

og har en godkjent 22lr søknad, (finpistol)

og søkte også i samme slengen om 22 sleide til 9mm.

 

tenke det skulle være grei sak å få sleide til 9mm, slik at man kunne trene litt med den uten 9mm rekylen.

skutt mye 9mm men lite 22, og er ikke alltid det frister å skyte en hånds pistol 22, (klubbens sin)

 

tydligvis kan ikke jeg få sleide. men nå tok det meg 3mnd frem og tilbake for å få innvilget reserve løp til 9mm.

 

Og du begrunnet vekselsett i .22LR for mengdetrening med pistolen du skal bruke i konkurranse? For å trene med samme avtrekk og vekt på våpen?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, POD happened. At søknaden ble avslått av lokalt våpenkontor er jo en ting. Slikt skjer i hytt og pine, og vi har hørt det mange ganger før. Men at man klager til POD og de også avslår klagen, det er rett og slett i direkte strid med gjeldende regelverk. Blir vanskelig å skylde på uvitenhet når det er de som utformer regelverket, så må det jo være gjort med vitende vilje. Og det er egentlig ganske ille. En liten forsmak på nye endringer kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Pod mangler ikke kunnskap om det de selv har laget.

 

POD er derimot ekstremt bokstav tro, slik at søknad må være korrekt for å gå gjennom. De utnytter enhver mulighet til å å støtte våpenkontorets avgjørelse.

 

Når jeg har tatt høyde for slikt, har mine klager gått gjennom. Om jeg ikke har klart å dekke smutt hullene, har jeg fått avslag.

 

Det er slik at klage må dokumenteres, man må tenke seg godt om. Og være så korrekt man bare klarer.

 

Om man har gått høyt ut på banen med henvisning til enkelte forvaltnings ansattes manglende kompetanse. Kan man risikere at de finner på noe nytt for å støtte våpenkontoret. Så ver saklig og objektiv, det lønner seg.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke opplagt at "POD" har hendt... Jeg fikk nettopp godkjent pr telefon, av den påstått onde selv at det er greit å bygge om garand til repeter for erverv til manuel divisjonen i DSSN. Jeg lurer på hvordan søknaden så ut... for det er der feilen ligger, om jeg ikke tar alvorlig og mye feil. Desuten er den opprinnelige problemstillingen hos lokalt våpenkontor.

Det er dumt og mest sannsynligvis skadelig for våpensaken at man driver å messer om denen "POD er onde og Fæle og vil bare vondt". De er byråkrater og har en del regler å forholde seg til - jobb med systemet, ikke i mot!

Grmpf...

Link to comment
Share on other sites

Les mitt og Hassel sine to siste innlegg noen ganger, de er fakta basert på virkeligheten. Det meste annet er og blir synsing, basert på udokumenterte utsagn.

Jeg er ikke i tvil om at jeg hadde rystet på hodet hadde jeg lest klagen. For det er det jeg ofte gjør når jeg ser hvordan folk flest forsøker å dokumentere sine saker.

 

P.s. utsagnet er ikke ment som kritikk av folk, det er ikke alltid så enkelt dette. Men det forklarer endel av de i utgangspunktet mer merkelige avgjørelsene på våpenkontor rundt om. Dessverre er ikke våpenkontorene særlig flinke til å hjelpe folk. (Om i det hele). :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Nei, det er ikke opplagt at "POD" har hendt... Jeg fikk nettopp godkjent pr telefon, av den påstått onde selv at det er greit å bygge om garand til repeter for erverv til manuel divisjonen i DSSN. Jeg lurer på hvordan søknaden så ut... for det er der feilen ligger, om jeg ikke tar alvorlig og mye feil. Desuten er den opprinnelige problemstillingen hos lokalt våpenkontor.

Det er dumt og mest sannsynligvis skadelig for våpensaken at man driver å messer om denen "POD er onde og Fæle og vil bare vondt". De er byråkrater og har en del regler å forholde seg til - jobb med systemet, ikke i mot!

Grmpf...

 

Hvorvidt de som jobber i dette direktoratet er onde eller fæle skal ikke jeg utale meg om. Men jeg kan ikke fatte at du gang på gang forsvarer fremgangsmåten det blir jobbet etter.

Det er jo ikke deres oppgave å prøve å finne alle smutthull i en klage, for å kunne nekte klager de våpen/våpendeler han har rett til å erverve. De skal behandle klagene rettferdig og ikke vri og vende på alt, for å gi det lokale våpenkontor rett.

Man skal ikke trenge å være en ordvrider av rang for å få medhold i en klage mann har rett til få medhold i.

 

Ellers er det vel slik at, ikke alle som er fæle er byråkrater, men alle byråkrater er fæle. :D

 

Må også nevne at man kan bli litt betenkt når du skriver at du bare kan ta en telefon så ordner det seg.

Er det gjensidig ryggkløing vi snakker om. :forvirra:

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Det har da hendt at jeg har tatt en telefon til de høye herrer selv for avklaring av ting man lurer på (Dog ikke selve søknaden, litt klønete formulert Hassel?). Jeg er ikke enig med de i ett og alt, men udugelige er de nå ikke. (De har bare for mye makt og bukten og begge endene til at det er bra. Men det er en annen sak).

 

Forøvrig er det nå engang slik at når man kommer til klageinstansen, er disse ikke forpliktet til å hjelpe og veilede. Disse skal avgjøre klagen slik den foreligger.

 

Verre er det at våpenkontorene som etter forvaltningsretten er forpliktet til å hjelpe og veilede brukerne, ikke gjør så. Når de avslår skal de gi en kort forklaring på hvorfor, slik at søker kan rette opp det som er feil. Noen steder er de flinke til å ta en telefon når de ser ting de lurer på (Til og med i Sunnmøre PD hender det), fremfor å stemple avslag tvert.

 

Sannheten er at så mange av de som sender inn søknader, gjør såpass med feil at søknadene ikke skal innvilges. Dette medfører også en god del ekstra arbeide for de ansatte, så om våpenkontoret ringer og lurer på noe skal man være takknemlig for det.

Link to comment
Share on other sites

en ting jeg ikke har møtt er hjelpsomhet. fikk i starten beskje om at jeg bare kunne glemme å få innvilget et ekstra løp i 9mm for trening og ha en for konkurranse, fikk gjennom det etter å sendt dem noen brev, med blant annet sitater fra rundskriv 2009 009. om at løp var å se på som en reserve del og ikke et komplett våpen, ( utrolig at de kunne si at det løp beregnes som komplett våpen).

 

får se om jeg skal søke på noe mere med tiden, da søker jeg på nytt, sammen med en langt brev om mengde trening, om hvor viktig det er å kunne trene mye med avtrekk og alt det.

 

jaja får skyte desto mere 9mm da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at POD er onde, men det er en del helt uforståelige avslag fra den kanten som ikke enkelt kan avskrives med bokstavtro. Ta feks 505 Gibbs-affæren hvor de brukte forbudet mot 12,7x99 til å forby alt over .50, for så å vurdere 0.505-kaliberet (riflingsdiameter 12,83mm) som for grovt til tross for at det er mindre enn 12,7 (kulediameter 12,95mm). Hvordan skal man tolke et slikt avslag? Vranghet, vilkårlige regler laget på stedet eller inkompetanse? Jeg sliter med å finne en akseptabel forklaring.

 

At man skal måtte kunne jussen bedre enn POD for å formulere en søknad er heller ikke en akseptabel praksis etter mitt syn. Det er kanskje et vanlig problem innenfor forvaltningen, men det gjør ikke problemet mindre av den grunn.

 

Som sagt ser jeg ikke på POD som onde, jeg stiller meg bare kritisk til en del de gjør. Og hvis man alltid skal bøye seg baklengs og stå på hodet i et forsøk på å finne en tilforlatelig forklaring vil man aldri kunne luke ut slike hendelser. Som Vingemutteren sier ligger nok mye av problemet i at de har bukta og begge endene, og jeg tror ikke det blir noe bedre ved at vi prøver å bortforklare alle feil. Med slik makt følger det ansvar, og all erfaring viser at de med makt må følges opp.

Link to comment
Share on other sites

men sånn oppsummert på søknads runden har den vært spennende da.

først på mitt politikontor fikk jeg høre at det var ikke noe håp om å få noe av det da jeg trengte mere dokumentasjon for å få invilget noe som hels. Noe jeg ikke fant riktig, og det stemte, for jeg hadde uttalelse fra klubb.

eneste av søknadene som gikk fint var rene håndvåpen. altså 22lr 9mm og 45.

sleide og 9mm løp og 22 konkurranse rifle (overføring fra far) gikk ikke gjennom.

riflen trengte jeg brev fra dfs klubb og de mente at jeg trengte underskrift av min onkel da de automatisk tenkte at det våpnet også stammet etter beste far som var tilfellet med 45acp. blir litt betenkt at når eier av våpnet skriver under på søknaden at de tror våpnet tilhører noen andre.

men forklare de at dette våpnet tilhørte min far som hadde skrevet under og brev fra klubb så gikk den i orden.

 

noen tlf om 9mm løpet og et par brev og refererte til regelverket så ble den godkjent.

da fikk jeg brev med søknad, det var ikke min søknad men en annen person som hadde søkt på hagle.. eieren fikk sin og våpen kontoret måtte innrømme at de hadde rotetbort min søknad som var godkjent og skulle sende meg en kopi. etter en ukes tid kom orginalen til rette.

 

så et par noe mail om sleiden, avslag, klage til pod. 4.5mnd vente tid og til slutt avslag på den.

slik har nå mnd fra midten av august til nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er slettes ikke enige med alt POD finner på, sysn og mener. Men min erfaring er at de er meget ryddige.

Men det går ellers frem at trådstarters problem ligger hos lokalt våpenkontor.

 

Men det er vel slik at de "Kan" innvilge våpen del, ikke "skal"? Kanskje en henvendelse til politimesteren er riktig?

Link to comment
Share on other sites

Hassel, mener du med det å si at det ikke gjør noe at de nekter ting som er tillatt etter regelverket

Nei, det sier jeg ikke...

jeg skrev at man kanskje burde ta det hele ned et hakk og kontakte politimesteren for å få rede på om våpenkontroet har handlet i tråd med riktig prosedyre eller ikke.

 

Det er klegen til POD jeg svært gjeren skulle ha lest. Som mange andre har jeg lest en del klager og henvendelser til myndigheten som undertstreker hvor riktig myndighetene har handlet... :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...