Jump to content

Første rifle et vanskelig valg


gordon28

Recommended Posts

Hei! Jeg skal nå kjøpe min første rifle. kaliber det blir er 308w. jeg har et budsjett på ca 8-12.000 men har kjørt meg helt fast

i jungelen av alt som tilbys. Jeg er en mann på 190 cm og lange armer så alt for kort stokk vil muligens ikke passe særlig bra.

Det jeg har funnet hittil er, Remington 700 sps stainless. tikka t3 lite stainless. weatherby vanguard. samt sett litt rundt på finn. Kjøper gjerne brukt rifle om den er i god stand. Noen som har noen gode tips til bra riflepkakker eller lignende?

Setter stor pris på alle innspill.

 

-gordon-

Link to comment
Share on other sites

Hei Gordon!

 

Jeg brukte selv masse tid på første valg av rifle. Men samtidig er det halve morroa spør du meg;) Jeg tror du allerede tenker riktig. Finn en rifle som passer DEG fremfor dyre rifler. De skyter som regel rett frem uansett. Legg heller litt mer penger i en god kikkert.

 

Mitt valg ble en Howa 1500 Houge. Skytemessig får du MASSE rifle for pengene. Den har danket ut langt dyrere rifler i tester. Noe jeg liker med den er den "gummierte" overflaten som gjør at du får et godt grep i rifla uansett hvor kald og stiv du er i hendene etter flere timer i regnvær. Det eneste negative jeg kan si med Howaen er at jeg kunne ønske meg litt bedre sluttstykkegang. Men slik er det vel i den prisklassen...

 

Ellers ser jeg at Weatherby Vanguard er nevnt her. Jeg har aldri skutt med denne. Men i mine hender kjennes den i hvertfall veldig god ut.

 

Legger ved en liten test hvor Howa knuser mange go-rifler.. :winke1:

 

http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Doku ... /16464.pdf

 

 

Mvh

Fuzzy

 

 

 

http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Doku ... /16464.pdf

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg var en gang i samme situasjon som deg. Selv valgte jeg en tikka T3. Jeg er 194cm og hadde ingen problemer med lengden på stokken. Å kjøpe brukt rifle, som du er inne på selv, har jeg gjort ved flere annledninger i senere tid med godt resultat.

 

Jeg har også laget et innlegg på bloggen, der jeg skriver litt om hva som bør vurderes ved kjøp av rifle :)

http://hjortefall.com/valg-av-rifle/

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35155047Dette er kjent som ein gammal kvalitetstravar. Denne får du for 3-3500,- så kan du kjøpe sikte for resten. Blir den kort trer du på ei laus(slipp over) kolbekappe. :winke1:

 

Er ikke nøytral da jeg har et par M55-er, men må bare si at dette er både fornuftig og kvalitet. Sleng på en XXL-Zeiss, og du

trenger ikke tenke på ny rifle-ever.

Link to comment
Share on other sites

Remington og Leupold blir aldri feil for meg iallefall. God kvalitet til ein fornuftig pris.

 

Har jakta med same Remington i 15 år og har kun godord å kome med. Men prøv børsa, ta på den, kjæl med den, kos med den, for å kjenne om det følast rett!

 

Men sjekk nå bruktmarkedet godt, her kan du spare eindel som du heller kan bruke på ammo :)

 

Denne f.eks: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=35688188

 

Ny syntstokk til ein tusenlapp, så har du same børsa som i din link, men med bedre kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forøvrig sendt mail til selgeren av den m55'en. Noen som vet ca vekt på denne rifla? Jeg bor på vestlandet og kommer derfor til å bevege meg mye i bratt terreng med rifla så den bør ikke være tung som en bjørn. Men den M55 med skikkelig kikkert og demper kan nok bli en meget god jaktkamerat med tanke på kvaliteten.

 

 

-gordon-

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor på vestlandet og kommer derfor til å bevege meg mye i bratt terreng med rifla så den bør ikke være tung som en bjørn.
Under de forutsetningene kan jeg si fra egen erfaring at du vil sette stor pris på syntetisk skjefte og gjerne rustrfritt stål også :wink:
Link to comment
Share on other sites

Liker selv Remington 700 som arbeidsjern, er lang i armene selv, remington kan ofte ha litt kort stokk, og lite pistolgrep, men fnker fint for meg uansett. Du merker fort hva som passer. Kan vertfall gå god for Remington 700.. hatt en classic i over 10 år nå.. skutt mye med.. vært med på mange jakturer og. Aldri vært en eneste feilfunksjonering.. presis er den og..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har søknadene liggende ferdig godkjent og har funnet hagle hos winge våpen som jeg skal kjøpe der.

Jeg ser dem har denne liggende til salgs http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=3495 er dette noe å satse på?

Jeg holder på å bygge hus i år så kostnadene bør ikke blir alt for høye på jaktutstyr i år. Jeg er ikke værre på det enn at jeg kan kjøpe ny og bedre rifle når økonomien tillater det, det viktigste er å komme i gang å gå på jakt.

Det blir lite erfaring av å sitte hjemme å lese siste nummer av diverse jaktmagasiner.

 

 

-gordon-

Link to comment
Share on other sites

Remington Seven i 308W er en sikker vinner som førstegangs rifle.

 

Har og har hatt en bøtte med våpen av forskjellige type og kalibre. Den eneste som har vært med fra starten og alltid kommer til å være her er en Remington 700ADL i 308W. Veldig lik Seven.

 

 

7000 for hele pakka er jo et røverkjøp.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Kontoret kunne ike gi et duolikat før leverandør leverte et skriftlig brev til våpenkontoret om at det var han som satt på mine søknader. Jeg hadde tenkt å handle en god del hos Winge, men nå er jeg såpass skuffet over servicen at jeg har funnet meg en annen leverandør. Svært fortvilende at jeg skal måtte ligge på telefonen for å få frigitt søknadene mine.

 

 

 

-gordon-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...