Jump to content

ruger 10/22 eller remington 597


kabar

Recommended Posts

Har en 10/22 og skutt mye med den. Kjøpte den vel fordi om man skal ha en .22LR i halv-auto er det stort sett 10/22 det går i. Når det er sagt har jeg også skutt med 597 en del år tilbake, og den var vel helt ok den å.. Det er ikke til å komme unna at Rugerns popularitet kommer av ettermarkedsutvalget av stæsj og ymse ræl som kan erstatte originaldelene..

 

Om jeg må anbefalle nå så hadde jeg like så godt gått for 10/22 av overnevnte grunn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 597 og er Meget fornøyd.

Den treffer der du peker, og jeg kan vel si at etter sikkert 3000+ skudd, har jeg ikke hatt et eneste klikk.

Opplevde at matinga ikke gikk helt 100 en gang, men da var stakaren innsausa av skjiiit og møkk.... en kjapp kattevask og på'n igjen. Har skytt mye med Fiocci og CCI. Litt ugreit med ettermarkeds ting til 597'en, selv så har jeg 30skudds mag og litt forskjellig, men det er litt ymse der....

 

 

MEN skal du hore opp børsa er det ruger 10/22 du skal ha.. Eller kjøpe en ferdig som er 1.5cm over minstemålet med innfelt kolbe: http://www.ruger.com/products/sr22Rifle/models.html

Link to comment
Share on other sites

Dette trenger du ikke lure på. Svaret er 10/22. En kompis av meg hadde en 597 som krangla masse. Han bytta den ut med en 10/22. Har 10/22 selv også, og den virker med alt av ammo som jeg har prøvd. Stokken er ikke mye og skryte av, men den lot seg enkelt bytte:-) Har lest tråder om dette temaet på diverse forum tidligere, og svarene er rimelig entydige. De aller fleste mener at 10/22 er det beste valget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har eid begge deler, men jeg vil ikke si at den ene nødvendigvis er bedre enn den andre. Likevel ville jeg valgt 10/22 siden den gir mer muligheter til personlig tilpasning vha tilgangen på ekstrautstyr. Rugeren er nok hakket enklere å selge videre dersom det skulle bli aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt ei 10/22 i 5-6 dager nå.

 

Allerede brent av 1200 skudd igjennom den. Ikke en eneste klikk (bortsett fra en gang jeg som ikke hadde dunket magasinet godt nok inn :oops: )

 

Og som alle andre her sier, den gir større rom for personlig tilpasning. Så er absolutt verdt å kjøpe :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvilke ammo er å foretrekke i 10/22 for best mulig funksjon. jeg fikk testet børsen i helgen, hadde noen gamle federal som gikk bra uten funksjonsfeil men CCI standard fikk jeg kiling ca hvert 5 skudd intil børsa begynnte å bli varm.. da kunne jeg pøse på..

Link to comment
Share on other sites

Ruger BX-25 magasin står eg over.

Pausen med å lade om fem skot treng eg.

Skyt eg med 25-skotsmagasinet blir det lett tull med min konsentrasjon.

 

Store parti Remington-ammunisjon kjøpt rimleg, har gått greitt.

 

Gratulerar og velkommen i 10/22-gruppa.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en 597 til jentungen, og både hun og jeg er veldig fornøyd med hvor enkel og grei den er. Behagelig stokk og nydelig presisjon. Vi skyter stort sett så det blir ett stort rufsete hull i blinken. Virker nesten som det er vanskelig å skyte dårlig med den. Kongler, kvister og bruskorker går i alle retninger på fra tjue til førti meters hold, og gongen "klanget" på fem kjappe skudd på hundre meters hold og. Ga en hel tusenlapp for den brukt (så å si ikke sett bruk så det ut som). Vel verdt de penga i hvert fall!

 

For 597: Presisjon og enkelt vedlikehold. Du treffer akkurat hva du vil på korte/middels hold. Behagelig stokk. Ellers er det to skruer av, og vips. Bare å vaske og tørke og smøre litt. Kjekt.

 

Mot 597: Kranglete og sær veksling... Ræva avtrekk originalt. Er som å dra et anker gjennom en steinrøys. Jentungen klarte nesten ikke å trekke av! Volquartsen ble løsningen. Vekslingen er mildt sagt ustabil. Må få fikset et ordentlig magasin, så kan hende det blir bedre. Skitdårlig å måtte hjelpe patroner oppover i magasinet fordi de sitter igjen! Tiskuddsmagasinet er i praksis femskudds. Dette er det nye magasinet i aluminium, som skal være bedre enn det gamle i plast. Hvordan da det gamle er, tør jeg nesten ikke tenke på...

 

Sum: 597 er ei fenomenalt god børse, men den må modifiseres for å fungere skikkelig, i hvert fall om det kun skal brukes subammo.

 

Hvordan 10/22 er vet jeg ikke. Har hørt de kan være noe sære på presisjon og at de må modifiseres for å bli bra. 10/22 kan også bygges om til akkurat hva en måtte ønske, fra "MG42" til noe Star Warsgreier!

 

Skulle jeg valgt ny børse i dag: Ruger 10/22 Take Down. Fanken ta deg, Malle, som skal ha en slik en! Kommer til å sikle blod når jeg får se den... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg valgt ny børse i dag: Ruger 10/22 Take Down. Fanken ta deg, Malle, som skal ha en slik en! Kommer til å sikle blod når jeg får se den...

 

Antagelig det beste argumentet jeg har fått for å kaste penger ut av vinduet på en .22 halvauto :mrgreen: !

 

Min 597 fungerte upåklagelig med amerikansk high velocity ammo fra plastmagasinet. Eley sub og annen ammo med lite futt vekslet den dårlig med inntil jeg fikk kjøpt et par rekylfjærer ekstra som jeg kortet ned. Presisjonen, dette var targetmodellen, var veldig god, men avtrekket var sorgen. Nå må det nevnes at originale 10/22 - avtrekk ikke på noen måte kan beskrives som vettuge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...