Jump to content

Norrøna Reconpack eller Bergans Powerframe ????


tiur666

Recommended Posts

Hei trenger råd og tips om disse to sekkene må ha ny sekk før årets fisketur til grensetraktene i Nordland.

 

Hadde egentlig bestemt meg for og satse på Norrøna Reconpack da jeg kjenner denne godt fra forsvaret, den sviktet aldri samme faen hvor tungt de blei lastet. Var det noe som ikke taklet vekta var det heller han som måtte bære den :D Det eneste negative jeg har og si om den er prisen, ser ut som xxl har den til ca 4000,- dette er det rimligste jeg har funnet. Problemet er at jeg liker og handle av fagfolk og de er det langt imellom på xxl etter mine erfaringer. Har også hatt noen runder med de ang reklamasjoner hvor de gjør alt for og slippe og ta ansvar.

Var en tur innom på Magasinet i dag og kikket litt på Bergans Powerframe Sekken virker jo bra og solid og prisen er ca en høvding snillere. Veit at Magasinet som forhandler er til og stole på og de snakket varmt om sekken. Det er bare det at jeg nå har en Bergans Alpinist av den største typen og jeg har egentlig aldri likt denne sekken, da jeg ikke er fornøyd med bæreegenskapene med tung sekk på lange turer.(det er ikke gøy når spenna på hoftebelte ryker når du har rundt 15 km igjen og å gå før kvelden og sekken veier over 30 kg).

 

Er på jakt etter en pakkramme sekk på min 110 liter denne skal klare og takle bører opp mot 40 kg og ha mulighet til og løsne sekken slik at ramma kan brukes alene. Sekken kommer til og bli brukt forholdsvis hardt og bør tåle litt juling.

Betaler gjerne et par hundrelapper ekstra for og kunne handle hos en proff forhandler, ikke en 16 åring uten begrep hos en av de store kjedene eller en eller annen luring på nettet.

 

Håper noen som har mer erfaring en meg med disse to modellene kan komme med noen råd og tips

på forhånd tusen takk for hjelpen :D

Link to comment
Share on other sites

Har brukt begge to. Har i motsetning til deg ikke bare gode erfaring med reconpacken. Røyk en del reimer, men da under ganske hard bruk. Har nå powerframen og syntes den er veldig god til sitt bruk. Den er dog veldig stor og egner seg kanskje ikke så godt til mindre bører da sekken er stor og tung.

 

Angående å handle på butikker med erfarene folk er jo ikke det så viktig når du gjør din egen research på produktene. Om du da ikke handler der av prinsipp da.

 

Tror uansett du blir fornøyd med sekken du velger, de er begge to veldig gode sekker.

Link to comment
Share on other sites

Usikkerheten med Norrøna Reconpack er at det finnes ( minst? ) 2 generasjoner sekker.

1st generasjon er gode sekker, 2. generasjons sekker er ikke så gode mtp sømmer og ryker ofte i tungtbærende sømmer. ( Jeg hadde valget og informasjonen jeg deler nå, og valgte gen 1 grunnet hva jeg så på gen 2 sekker. )

 

Nå er jo ikke 40 kg enormt mye for en pakkrammesekk. In any case, Reconpack av rett modell eller forsterket i problemområder vil gi det det du vil ha.

Link to comment
Share on other sites

har ikke erfaring med bergans powerframe, men har alpinist sekken med QSS bæresystem (vet da fan hva det står for men det funker sikkert) og den sekken er utrolig god.

Den var med meg på 4 ukers tur i finnmark med 55 kg oppakning og under trenings turer har jeg hatt 63 kg i den på det tyngste, og den sekken har ikke noen skader, ingen sømmer som har begynt å gi etter eller noe sånt som jeg har sett.

 

Norrønna sekken har jeg ikke prøvd like mye til å kunne uttale meg skikkelig om den, men det jeg har brukt har vært positivt. i forsvaret gikk jeg endel med den sekken.

liker veldig godt hvor lett der er å stille rygglengden på den i forhold til min bergans sekk. og jeg digger de store sidelommene.

Link to comment
Share on other sites

Villmarksbutikken jessheim har nu tidligere hatt Recon pack på fast lavpris,dvs 4000,-

Handlet derfra sjøl, men jeg velger å stole på meg selv framfor diverse selgere. Erfaren eller ikke.

 

Har siste mod av recon. Denne er tungvindt å fjærne sekk-posen fra ramma. Og ramma har jo ikke bøy/vinkel nederst.

Sekk-posen må settes inn i ett spor på ramma ala ei gardin skinne.

Hvis ramma brukes hardt. Feks motorsag bensin/oljedunk, felle spett og øks. Risikerer du å skade sporet posen skal glides inn på.

Sporet er litt utsatt til, og det er lett å få hakk i skinna, som igjen kan skade sekk posen når den skal monteres på igjen.

 

DETTE er info du ALDRI vil få fra nesten uansett proff selger.

 

Dette er bare ett eksempel, men jeg har brukt eldre recon pack sekk og ennå eldre norrøna pakkramme sekker da jeg driftet med hogst.

Og har testet skisert bruk på min recon syncro, og egentlig funnet ut at en ramme sekk til slikt bruk bør ha vinkel nederst.

 

Som vanlig ryggsekk er den som skapt til å fylle sekken med noe tungt. Og er den beste sekken jeg har brukt..

Link to comment
Share on other sites

Dette veit eg litt om, då eg har hatt begge sekkane. Eg har faktisk hatt heile 3 stk powerframe, men ikkje ein av dei vara særleg lenge. Den siste solgte eg ubrukt.

problemet med denne sekken, som vist var konstruert med tanke på virkeleg tunge lass, var etter mi meining alt for glatte reimar. Sekken seig ned etter kort tids bæring. I to tilfelle fall faktisk sekke av ramma. I tillegg so sprakk "leddet" på hoftebeltet.

 

Har no Norrøna Recon med Syncroflex bæresystem. Denne har dei siste åra frakta fleire hundre kilo kjøt ut av fjelheimen, utan protest verken frå sekk, eller eigar.

 

Min konklusjon: Norrøna Recon med Syncroflex bæresystem, er den beste sekken eg har prøvd, for tungt arbeid.

Link to comment
Share on other sites

Syncroflex! Grunnen til at jeg foretrekker Norrøna er at hoftebeltet er smalere og mindre polstert enn Bergans', noe som gjør at det "fester" seg bedre på hoftekammen.

Med Bergans opplevde jeg stadig vekk å måtte løfte sekken opp på hoftene igjen når sekken var lastet tungt med reinsdyr, mens med Syncroflex kan jeg gå lengre distanser mere uanstrengt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Norrøna Recon pack. Hatt den i etpar år. Måtte nylig sendes inn til Norrøna for utbedring pga en av strammereimene på siden hadde gått opp i sømmen mot ramma. Litt skuffa over det. Men Norrøna fiksa det på etpar uker. Ellers ingen problemer.

Link to comment
Share on other sites

Bergans powerframe ble best i test forran norrøna sin på TV2s hjelper deg og i villmarksliv etter at sekkene var testet hardt i fire mnd samt på villreinjakt.

Mener Bergans sekken hadde noe høyere egenvekt, men at den fikk pluss for langt bedre hoftebelte en norrøna.

Lykke til med valget

 

Hvem jeg selv ville kjøpt :think:

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle tips som har kommet hitil :D

Er fortsatt usikker men ser ut til og helle mot norrøna syntes Bergans virket noe klumpete i forhold samt at jeg har inntrykk at de fleste Berganssekker jeg har prøvd har en større tendens til sig i reimer og spenner under bruk. Opplevde dette med min Alpinist fra den var ny.

Kom gjerne med flere innspill har selvfølgelig sekket og gransket selv men gode råd er alltid kjekt :D

Link to comment
Share on other sites

Etter fire år med Bergans Powerframe er det berre å konstatere at den ikkje forsvarar prisen.

 

- For høg eigenvekt

 

- Knirkar og bråkar

 

- For breitt hoftebelte, for glatte reimar som gjer at sekken sig på hoftene

 

- Skruar som løsnar og ramlar av i bæresystemet (har skjedd for to andre i jaktlaget også (!)) Her skal Bergans rett nok ha skryt for at dei raskt sende nye og forbetra skruesystem, dette er truleg utbetra på nyare modellar.

 

Eg ville uansett ha gått gjennom pakkelista mi på nytt. Treng du verkeleg ein pakkrammesekk til fisketur??? I så fall hadde eg ikkje våga å reise på jakttur med deg :-)

Link to comment
Share on other sites

Den fisketuren det her er snakk om er 14 dager med guttungen på 13 og Bikkja i fjellheimen i Nordland. Kommer ikke til og være i nærheten av folk denne tiden og tar med alt som trengs og mye mer fra starten av turen :D

Det er sikkert helt unødvendig mener mange og dra på feks lavoen,et stk røkt og speket rådyrlår,litt øl og generelt masse god mat :D men gud så godt når det er ruskevær flere dager i strekk og det blir endel innetid i teltet.

Har også endel andre turer i løpet av året hvor vekta på sekken gjerne ligger på nærmere 35- 40 kg.

 

Er og blir håpløst glad i god mat og drikke og dette merkes gjerne på vekta av ryggsekken :lol:

 

Det meste av min jakt foregår på 70000 mål som starter rett utafor stuedøra så her er det dessverre sjelden brukt for pakkramme sekk, En ting er at det ser ut til og bli bedre med rådyr og fugl i år en de siste 2 åra men så bra blir det nok ikke at det blir nøvvendig og bytte ut jaktsekken med en Reconpakk på 120 liter :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...