Jump to content

DUEJAKTA 2012/2013


Ola96

Recommended Posts

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg og noen kamerater var heldige og fant et relativt nytreska jorde.

Fikk 10stk på Mandag og 3stk igår!

På mandag var det mye vind og streifeduene landet mere spontant blandt lokkeduene mens igår da det var vindstille var det mange som fløy flere runder over og turde aldri å lande.

 

Duetrekket hos oss er mest aktivt mellom 1600-1800 :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke ei (1) due så langt.

Hva gjør jeg feil? (Er nybegynner med duene.)

Har ca 30 xxl dueskall, plasserer dem i hestesko i forhold til vinden som foreskrevet både på youtube og ellers, camo både foran og litt over meg, ansiktscamo, sitter dørgende still, duer flyr høyt over men ikke ei har landet. Nytresket stubbåker etter bygg, har også prøvd i liggende havreåker og på nysådd grasland.

Kommune rett sør for Trondheim, prøvd morgen og ettermiddag, prøvd i sol og i vind, (ikke i høljeregn) ....og spekulerer på at folk snakker om dagsfangster som bare virker hinsides alle muligheter her.

Forstår ikke bæra...

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke nok at man ser duer trekker i alle himmelretninger fra tid til annet over terrenget der åkeren "min" ligger? Og at det bevislig er duer som lander på den åkeren når jeg går tur og ser etter eller kjører forbi.

Men så gjør en seg klar med dueskall, camo, dobbeltløperen og stor sinnsro.....og ikke ei vil lande.?? Ikke engang ta en sving bortom for å titte. Bare nesa i sky og fly høyt over.

Merkelig.

Link to comment
Share on other sites

nå så sent på sesongen bruker jeg ca.60 lokkeduer, en due karrusel er ikke feil på denne tia av sesongen. har duene begynt å flokke seg er det mye mye vanskeligere å få ned. når det kommer til vær har jeg best erfaring med sol å vind men litt skyer. sitter dere ved høy skog sånn at duene kommer ganske høyt? det er ikke gunstig synes jeg, bedre vis de kommer lavt over lokkefuglene da er det mye større sjansj for å få dem ned. begynner å bli seint nå. siste turen min var idag tror jeg:) ble to stk som gikk ned å det var det siste de gjorde. kunne skutt på overflygere, men synes det er mye morsommere når de går ned:)

Link to comment
Share on other sites

Når vepern og Tor Ola var så hyggelige å legge ut film måtte jeg i gang og redigere jeg og.

Dueklippene er fra 21 aug. Da var jeg heldig, 47 duer alene på ettermiddagstrekket sier jeg meg storfornøyd med. Ellers er det noen hønsehauker på filmen som lettere forvirra måtte reise tomhendt. Den ene sendte duesvupperen nesten ned i åkeren, var dessverre litt sent ute med å filme men en ser den står og gynger. Er et klipp på slutten fra en misslykket duejakt hvor det derimot brått var 200 kråker i lufta. De ble rimelig ivrige når jeg forsøke meg på kråkelyder med red river bandit. De var vriene å få nærmere en ca 35 meter, men 1av 200 er jo uttelling det og :-)

 

Forøvrig en vanskelig sesong for duejakt her, ble veldig brått over.

 

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

debuterte som duejeger idag. (skjøt en due ifjor, men det var overflyger v/skogsfugljakt)

satte ut lokkeduene, gikk i skjul og skulle lade børsa. kom ikke så langt før due nr 1 landa.

rota i sekken etter ammo, klarer å miste denne i bakken med det resultat at dua stakk.....

 

noe senere får jeg skutt en due, arti jaktform.

 

første gang jeg skyter med stål på annet enn leirduer, enten duger ikke stål, eller så sprer de for mye i hagla mi. (åpen og 1/4 trangborring) skal prøve 1/2 på begge eller 1/4 og 1/2 neste gang.

2 duer å en kråke datt ikke, en due datt men ikke død før jeg henta den.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Skal mest sannsynlig på duejakt til helgen og lurte på om dere kan komme med noen tips :)

Tenker vel at lokkeduer er viktig, men hvor mange? Kamuflajse?

 

Er det for sent til å kanskje få seg noen duer eller er det fortsatt håp?

 

Er kanskje verdt å nevne at duejakta skal foregå ved et jorde utenfor

Hønefoss.

 

Takker for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Skal mest sannsynlig på duejakt til helgen og lurte på om dere kan komme med noen tips :)

Tenker vel at lokkeduer er viktig, men hvor mange? Kamuflajse?

 

Er det for sent til å kanskje få seg noen duer eller er det fortsatt håp?

 

Er kanskje verdt å nevne at duejakta skal foregå ved et jorde utenfor

Hønefoss.

 

Takker for svar! :)

 

Jo fler jo bedre! Og det gjør heller ikke ting værre med litt cammo;)

 

Og du får heller ingen duer vis du ikke er ute og prøver;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Har vært å kjøpt 12 lokkeduer og tenker å legge ut de som blir felt etterhvert. Men når på dagen burde vi jakte? Har skjønt det slik at de har et morgentrekk og et ettermiddagstrekk? Vil det si at det er nytteløst i perioden mellom de to trekken?

Link to comment
Share on other sites

Det begynner visst å bli litt sent på året nå. Var ute i dag, men ingen kom de to timene jeg satt og ventet. Jeg har inntrykk av at mange mener morgenjakta er dårligst. Jeg tror kanskje det er rett, selv om jeg en dag hadde bra suksess med duejakt fra tidligmorgenen.

I høysesongen kan visst duene komme hele tida, men jeg forstår det slik at de fyller seg om morgenen, (07.00-10.00) Så sitter de og fordøyer til deigjen begynner å bli sultne i tre-firetida.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Det begynner visst å bli litt sent på året nå. Var ute i dag, men ingen kom de to timene jeg satt og ventet. Jeg har inntrykk av at mange mener morgenjakta er dårligst. Jeg tror kanskje det er rett, selv om jeg en dag hadde bra suksess med duejakt fra tidligmorgenen.

I høysesongen kan visst duene komme hele tida, men jeg forstår det slik at de fyller seg om morgenen, (07.00-10.00) Så sitter de og fordøyer til deigjen begynner å bli sultne i tre-firetida.

Lykke til.

 

Er for sent her i område jeg jakter. (Telemark) Har sittet ute senest for to uker siden og det var uten noen som landet, et par som landet i trærne bare. Så etter det ga jeg opp duejakta for i år :) Frysern er i allefall full av duebryst, så har mange gode middager i vente!

Her så har jeg hatt mest hell på ettermiddag en dag, og morgen en annen. Det kommer helt ann på stedet du jakter, og hvor sultne duene er der du jakter. Bruk tid på spaning, finn trekk og når de er mest aktive :)

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...