Jump to content

DUEJAKTA 2012/2013


Ola96

Recommended Posts

Er ikke veldig lenge igjen nå! Er vel rundt 2 måneder og 10 dager, så jeg håper at det er flere som gleder seg :)

Link til fjorårets tråd: viewtopic.php?f=20&t=52275&hilit=duejakta

 

Det blir mitt første år som duejeger men jeg tror det blir kjempe morsomt, men jeg trenger lokkefugl og ammo så jeg har sett litt på denne pakken fra jaktdepotet : http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23792379" target="_blank

Andre tips taes også i mot med glede.

 

 

 

Skitt jakt til alle andre jegere :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Her er en duejakt film som jeg laga ifjor.

 

Skal bli artig å komme igang igjen.Synd sesongen er så kort i norge.Skulle likt å drive med denna jakta året rundt viss det var mulig.Håper på en bedre sesong iår en ifjor da det var mye bygg som gikk tidlig å når jakta starta var dua mye på hvete legda som ikke var så stor overalt at det var jaktbart.Dette grunnet det stabile regnværet som var.Vart 142 i baggen men det kunna blitt mye mer viss forholda hadde vært mer på jegerens sin side.Ønsker alle kammergodtfolk en super duejaktsesong når den endelig starter igang.

Link to comment
Share on other sites

Viss noen har lyst til å ha med en førstegangsjeger på duejakt så er det bare å skrike ut...

Er villig til å reise til store deler av Oppland og Hedemark for muligheten til å væra med på litt morro...

Er 18 år utadvendt og sosial av meg...

Har en Rem 870.

Xm3i Ghillie suite.

3x3m med camo nett

Ca 4-5 lokkeskall og 18 NRA Fold up decoys.

Hadde vært konge om det var noen som er intreserte i en jaktkammerat.

Send på en pm viss det blir aktuelt..

 

Ønsker ellers andre Jegere en god sesong. Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvordan går man egentlig frem om man har lyst å prøve seg på duejakt. Tenker da både på å finne seg terreng men også forberedelser, hva det krever av utstyr, og selve utførelsen.

 

Bor selv i Asker, men kjenner ingen grunneiere/bønder i distriktet. Finnes det forum hvor man kan søke seg til predatorbekjempelse/-jakt eller er det ringe på døra som gjelder? :oops:

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går man egentlig frem om man har lyst å prøve seg på duejakt. Tenker da både på å finne seg terreng men også forberedelser, hva det krever av utstyr, og selve utførelsen.

 

Bor selv i Asker, men kjenner ingen grunneiere/bønder i distriktet. Finnes det forum hvor man kan søke seg til predatorbekjempelse/-jakt eller er det ringe på døra som gjelder? :oops:

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

Kjøp den pakka de har på jaktdepotet vis de kjører den i år og, da har du 25 skall og 250 skudd, sleng alt i bilen, kjør rundt og se om du ser noe duer som trekker, eller sitter, hva som helst, finn et jorde som ligger i trekket, ring på døra til bonden og ja får du nesten garantert, sleng ut skalla og gjem deg i buskene :) kort fortalt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De fra XXL er greie nok. Fikk ned noen duer med dem i fjor. Overflatefinishen på dem kunne ha vært bedre. Ble en del riper i lakken på dem etter uforsiktig behandling.

 

Hvor er det du får tak i billige FUDs fra utlandet? Sjekket for et par uker siden og da kostet de på ebay like mye som hos Jaktfall.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har peiling på ruge/matetid hos duer?

 

Går å venter på at duene skal invadere ertejordet til naboen :)

Leste at noen mener at lokkeduer på skadedyrskyting ikke er tillatt. Det virker litt rart når de bare gjør at skadedyrene går inn for landing på skuddhold. Jeg tenker å bruke det med stor frimodighet.

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale alle som bruker FUD`s og forankre disse godt i bakken (lettere for rovfuglklør å få grep)

Mistet FUD`s til hønsehauk ifjord.. Disse har en bedre overflate enn billigskall og

jeg bruker 12 FUD`s i kombinasjon med 1 eller 2 duekarusseller.

Er det store flokker fyller jeg på med 12 - 30 plastskall av den bedre typen.

Fungerer bra:), hadde det bare vært mer duer og mindre rovfugl i lufta ifjord..

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale alle som bruker FUD`s og forankre disse godt i bakken (lettere for rovfuglklør å få grep)

Mistet FUD`s til hønsehauk ifjord.. Disse har en bedre overflate enn billigskall og

jeg bruker 12 FUD`s i kombinasjon med 1 eller 2 duekarusseller.

Er det store flokker fyller jeg på med 12 - 30 plastskall av den bedre typen.

Fungerer bra:), hadde det bare vært mer duer og mindre rovfugl i lufta ifjord..

 

 

For du har karusell med motor? ikke bare sånn pinne som står og svaier?

 

Funker karusellen i seg selv bra? Kjøpt de her til lands eller over vanns?

Link to comment
Share on other sites

556532_10151298832610200_925715873_n.jpg

 

her har vi ei tøff due :) Fredsdue hvis jeg ikke tar helt feil. har ikke noe med duejakt men har litt med det syns jeg også

Dette ser ut som et brevdue, klarer ikkje å se om den har ring på. Fredsdue e helt hvit å mye mindre i størrelse en for for prakdue.

Link to comment
Share on other sites

Er de fra XXL greie nok?

 

Nei, styr unna! Overflata flasser av nesten før du får satt dem ut, og de er definitivt ikke verdt penga. Jeg blir nødt til å kassere 24 stykker, kjøpt i august i fjor. Mener å ha hørt at finishen på skallene til Jaktdepotet er vesenlig bedre, og de er vel like dyre/billigere.

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det du får tak i billige FUDs fra utlandet? Sjekket for et par uker siden og da kostet de på ebay like mye som hos Jaktfall.

Takk, det er greie priser hos Jaktfall viser det seg -har sett mye verre..

 

Er de fra XXL greie nok?

Nei, styr unna!

OK, da blir det å starte med 12 fuds 8)

 

Her jeg bor er det snakk om korn åkere

Pga dårlig med sol blir ikke kornet slått før begynnelsen av september ca..

 

Er det sent? Noen som kan noe om hvordan en bonde driver en kornåker?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen tilbud på lokkeduer nå for tiden?

Jeg vurderer å kjøpe 12 FUDs fra utlandet eller 24 billige fra XXL

 

Er de fra XXL greie nok?

Det er jo litt stress å handle fra utlandet

De norske butikkene er ganske dyre på FUDs...

 

 

Aldri kjøp fra decoying.co.uk!! Les disse trådene:

 

viewtopic.php?f=20&t=60467&p=657973&hilit=decoying#p657973

 

viewtopic.php?f=20&t=59491&p=655948&hilit=decoying#p655948

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som jakter duer i og i nærheten av Elverum?

Har aldri prøvd duejakta før, fordi finnes det knapt duer hjemme.

Men, nå som jeg har flyttet blir det forhåpentligvis andre boller...

Har både camo, lokkeduer, ammo og børse.

Så hvis det er noen som vet om noe duejakt eller vil ha med en så er det bare å ta kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Her jeg bor er det snakk om korn åkere

Pga dårlig med sol blir ikke kornet slått før begynnelsen av september ca..

 

Er det sent? Noen som kan noe om hvordan en bonde driver en kornåker?

 

Høstinga skjer ca 2 mnd etter at kornet har skutt, men igjen så avhenger det etter været. Om det er mye regn og våt jord kan det ta lang tid før de kommer seg ut på jordene.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Hvordan ligger det an med treskinga rundt om i Buskerud? Tenkte å forsøke meg kommende helg dersom kornet/ertene er høsta… Sommeren i år kan jo kalles regntid så det er vel litt usikkert hvor langt bøndene jeg pleier å jakte hos har kommet i år.

Link to comment
Share on other sites

Satser på tur etter jobben i morgen..

Har ikke vært ute å sett på jordene vi har tilgang til, men en av de jeg jakter sammen med har sett at noen av de er tresket.

Gleder meg til i morgen, dette blir mitt første jaktår, var så vidt ute en liten tur etter due i fjor uten hell..

 

Så i morgen håpe jeg min første fugl faller!

 

Skal prøve å komme tilbake med en rapport hvordan dagen gikk..

Link to comment
Share on other sites

6timer til vi skal ut.

sekken er pakket og kaffetraktern står klar.

var ut å titta etter duer i ettermiddag, et jorde i bygda som er treska og det har vi jakt på.

var mye fugel å se, men sperra virkelig opp øya da toget kom forbi.

hele jorde letta så det ut som, også tok dem en runde og rett ned igjen.

må ha vært 1000-1500 duer som dro i været.

så det blir nok noen action fylte morgentimer.... :lol:

 

skitt jakt folkens :D

Link to comment
Share on other sites

Har jorder så langt øyet kan se..... MEN noe høsting av korn er nok ikke i nærmeste framtid... Seeent ute i år Pga været!

 

Samme her, ikke er det noen legder av betydning som man kan jakte på heller... Bonden sa det bare er å tråkke i åker'n, noen som har tips på lokking på utresket åker ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lurer på om jeg skal prøve meg på en åpning i skogen her imorgen..., noen som har erfaring fra det?

Jeg har gått litt inni en furuskog der duene hadde masse hviletrær, fikk litt samme følelse som på storfugljakta når det plutselig klapper i vingeslag og man må være lynrask å skyte. Eneste forskjelden er at duene flyr litt ned fra trærne og forsvinner oppigjenn når de har fått opp fart.

Kjempespennende spørr du meg!! 8)

Link to comment
Share on other sites

Var ute å rigget duekarusell og camo 04.45. Utresket hvor jeg jakter. Prøver derfor kun med karusell nå som rekker over kornet.

Helt klar og rigget ved 05.10. Ingen aktivitet på det tidspunktet så jeg gjorde klar 6.5'ern. Prøvde å lokke på rev i grålyset uten resultat.

06.00 begynte trekket. Helt brukbart trekk, men fuglen er tilnærmet uinteressert i lokkefuglene. Ingen fugl som "bremset" eller en gang vurderte å sette seg. Ble derfor en hel del sjanser på duer i fullfart. Like mange skudd som bom i dag :-(

Lokket også inn en flokk kråker men som ikke helt kom inn på hold.

Etter en time trakk det inn tjukk tåke som ødela mye av trekket. Tåka ga sig ikke før ca kl 09 og da var mye av moroa over.

Noen timer hjemme nå og så reiser jeg ut igjen i ettermiddag.

Er det fler som har erfaring av "uinteresserte" duer over utreda mark?

I fjor jaktet jeg kun på tresket mark og jeg mener de da oppførte seg annerledes.

 

Skitt jakt!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

akkurat kommet hjem fra jakt nå, begynte kl 06:30.. jakta med 10 duer og 2 kråker + kråkelokk..

endte opp med 17 kråker og 1 due, så glad vi hadde med ett par kråker eller så hadde det blitt kjedelig ;)

jakta på en gressåker, ingen av kornåkerene er treska her enda :(

Link to comment
Share on other sites

Her omkring ryker duejakta med høye kneløft. Etter hva jeg hører er det uker til det kornet kan tas der jeg kan jakte.

 

Da jeg begynte å jakte i 2005, var det da jammen meg jakt fra dag èn, men de tre, fire siste årene har det blitt senere og senere. Får se når skogsfugljakta starter, for den kan jeg bare glemme i år og. Får ikke jaktet før tidligst midt i oktober, om jeg ikke er heldig og får en dag til overs. Da får en ta et par eftasturer i nærheten etter dua i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Lenge til tresking her også. Så noen duer ved et hogstfelt i går og drog dit i dag. Var der da også. Satte ut noen lokkeduer rundt et par hviletrær og posterte 20m unna. Ble faktisk ei due. Om lokkeduene hadde noen effekt vet jeg ikke, men de skremte i alle fall ikke duene. Generellt lite duer å se. Så vel kanskje 10-15stk totalt.

Link to comment
Share on other sites

Satte ut 12 duer i utreska erteråker ca klokken 15.00. De fleste duene turte ikke sette seg, men tok heller tilflukt i skogen bak meg. Så da var det bare å snike seg innpå, og da er det flott at det er tynnet ut rundt hviletrærne. Grei start på jakta med 6 treff.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...