Jump to content

DUEJAKTA 2012/2013


Ola96

Recommended Posts

Var ute i 14 tia i dag. La meg til i gåseteltet mitt ganske langt ute på et treska jorde, med lokkeduene rett foran beina mine. Fungerte perfekt! Blir lette skudd når du spretter opp når duene er 5-10 meter unna, og de må tverrsnu for å komme unna. 8 duer på 8 skudd sier sitt! :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Type ammo er hemmelig! :winke1:

 

Blir selvfølgelig fort endel hagl i dua. Bruker åpne choker, og lar fuglen fly noen meter før jeg skyter hvis jeg synes det blir vel kort hold. Den ene dua landa 4 meter foran meg, og ble sittende lenge nok til at jeg fikk avgitt et kontrollert hodeskudd. :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde gleda meg stort til å være med å jakte due i år det var en av hovedgrunnene til at jeg tok jegerprøva, men det ser dårlig ut...

Kun helt nede ved mjøskanten er det treska, rundt om ellers i bygda er det noen uker unna ennå :(

 

Tenkte jeg skulle prøve meg noen runder i skogen, er det noen typer terreng man lettere finner duer i enn andre? Og finnes det noen gode filmer om duejakt?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ammunisjon benytter folket etter duene?

 

Syntes det ble noe drøyt å betale godt og vel 13 kr skuddet for Eley Bismuth som jeg vanligvis bruker på rypejakt. Faren for rikosjetter er minimal ved denne type jakt så gikk for Gamebore Super Steel 12/70 5 32g til 5 kr smellen. Noen som har erfaringer med denne?

 

Krysser fingre og tær for at åkeren jeg planlegger å jakte på er tresket før søndag.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ammunisjon benytter folket etter duene?

 

Syntes det ble noe drøyt å betale godt og vel 13 kr skuddet for Eley Bismuth som jeg vanligvis bruker på rypejakt. Faren for rikosjetter er minimal ved denne type jakt så gikk for Gamebore Super Steel 12/70 5 32g til 5 kr smellen. Noen som har erfaringer med denne?

 

Krysser fingre og tær for at åkeren jeg planlegger å jakte på er tresket før søndag.

 

 

Gamebore funker det. Ihvertfall på due. Brukte litt av det ifjor.

Link to comment
Share on other sites

blei en bra start på jakta igår.

da vi ankom jordet kl o6 var det allerede to jegere der.

så vi blei enige om å sitte i vær vår ende av jordet.

vi rigget oss til i syd og de andre i nord vest av jordet på ca 90mål.

ca 60 lokkeduer vær.

det var bra med duer hos oss deførst timene, men etterhvert som det blei litt vind utover dagen var det rart å se hvor mye mer fugel som gikk ned hos naboene.

men vi klaget ikke for duer var det i lufta hele dagen, litt rolig mellom 11-13.

fornøyde pakket vi sammen kl4.

 

vi hadde 41stk og de andre hadde fått ca 60stk og ei stokkand. noen blei jo også bort eller datt i elva like bak oss.

så vi var godt fornøyd med åpningsdagen i år.

så idag var det gåsespaning morgentimene ble brukt til. :shock:

Link to comment
Share on other sites

endelig, fikk tak i et jord som var trøsket i dag, og satt 300 duer der i går, og tok turen ditt i dag, og spurte det, og det var bare å skyte ! så ble 5 duer på ei lita kvelds økt det, skulle hatt 2 til, men følgte ikke helt med, satt i telefonen :lol::thumbdown:

 

1zd8b5i.jpg

 

mye duer i lufta i dag, enda jeg kom veldig sent ut..var vel ferdig rigget opp klokka 6 tiden, og hadde mye duer jeg kunne skutt som ikke satt seg ordentlig ned på. men var litt mye hus rundt der. greit å ta litt hensyn,syntes jeg :D

Link to comment
Share on other sites

I går var det tåke i åsen hvor duene har nattleie, så erfaring sier at da kommer det ikke duer hvor jeg sitter...

 

I dag begynte det å tordne så fort jeg hadde fått ut duene og satt meg i stolen. Tenkte det kanskje ville lette etterhvert, men da lynet slo ned ti meter fra hvor jeg satt fant jeg det best å feige ut/ta en strategisk retrett. Hadde hjertet i halsen da jeg hentet inn igjen lokkeduene bare fem meter fra stedet lynet hadde slått ned... Hørselvern reddet nok hørselen, for det smellet var det værste jeg har opplevd. Og trøkket i kroppen var ubeskrivelig.

 

Så håper på bedre vær i morgen, men ser ikke lovende ut... Tatt meg to uker ferie for å jakte duer, og så langt har været og værmeldinga sabotert meg :-/

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om det andre som har gode forhold..

 

Kom 2 stk inn for landing her og de fikk lov til og bli med hjem.

 

Ellers lite og se altså, kommer kanskje ei due hvert 15min i trekk..

 

har jo vært dritbra her før..

 

Appropo ammo, bruker clever mirage 28g jeg funker som snus.

Ellers så er det jo og handle en eske eller 5 på lærduebanen:)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ammunisjon benytter folket etter duene?

 

Syntes det ble noe drøyt å betale godt og vel 13 kr skuddet for Eley Bismuth som jeg vanligvis bruker på rypejakt. Faren for rikosjetter er minimal ved denne type jakt så gikk for Gamebore Super Steel 12/70 5 32g til 5 kr smellen. Noen som har erfaringer med denne?

 

Krysser fingre og tær for at åkeren jeg planlegger å jakte på er tresket før søndag.

 

jeg bruker gyttorp steel maxfunker som bare det å koster rundt 2kr stk

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar ang ammo. Skal tro Super Steel patronene vil gjøre nytten.

 

Snakket forøvrig med bonden vi jakter hos i går og fikk beskjed om at det var lite trolig at det ble tresking før neste helg :(

 

Lite duer hadde han også sett hittil. Kun et par slengere her og der :shock:

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg ekstremt til duejakta nå, første jaktdag er fra fredag til lørdag....

 

gleder meg sykt, blir andre året som duejeger, ganske fersk, men blir morro, vært på leirduebanen i hele sommer. så håper jeg treffer de lynkjappe duene.... :mrgreen::mrgreen::mrgreen: og bonden som jeg jakter hos HADDE erte åker..men så tok han det, også ble det gress der nå. så mange duer er borte, men er kornåker rett ved, så krysser fingerne! :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur på en liten åkerlegde i dag (gikk ut litt for sent for morgentrekket).

Ingen duer ville ned (Hadde nok spist seg mette på frokost).

 

Problemet var at de satt seg i trærene 10-15 meter unna meg. Selvfølgelig en haug med busker og småtrær mellom meg og duene.....Grrrrrrrrrr!!!!

Når jeg snek meg frem for å prøve meg, lettet det 20-30 duer i en stor sky. Ingen i god flukt med tanke på sikker bakgrunn.

 

Men men... Det kommer flere dager ;)

 

EDIT: Og der var årets første due skutt og fortært ;) Ingen ville ned blant lokkeduene, men en av dem plasserte seg veldig bra til i treet ved siden av meg...

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute å spanet i dag, sett en god del duer. Spurt flere steder om det var lov å jakte, men alle hadde allerede lovd det bort til andre, sigh.

Får ta en tur til i morgen, er uansett ikke tresket så mange steder ennå så har vel fortsatt muligheten å finne en plass :)

Link to comment
Share on other sites

Kan man bruke leirdueskudd på duer? Har hørt om noen som gjør det.

 

Dette er en evig diskusjon.

 

For min del er det et stort NEI.

 

Hvorfor?

Jeg har råd til at duemiddagen koster 4 kroner. Poteter, saus og annet tilbehør er suverent mye dyrere.

Jeg vet at jeg har et mye større arbeidsområde til å få inn oppfølgingskudd om det trengs.

 

Om du skyter 100 duer i løpet av sesongen, sparer du ca 250 kroner ved bruk av lerdueammo.

Hvor mye går ikke med til jaktblader, kammo, jaktkort og annet snacks i løpet av en sesong? ;)

 

For min del er det mye annet jeg heller velger å spare inn penger på :)

Link to comment
Share on other sites

Kan man bruke leirdueskudd på duer? Har hørt om noen som gjør det.

 

Dette er en evig diskusjon.

 

For min del er det et stort NEI.

 

Hvorfor?

Jeg har råd til at duemiddagen koster 4 kroner. Poteter, saus og annet tilbehør er suverent mye dyrere.

Jeg vet at jeg har et mye større arbeidsområde til å få inn oppfølgingskudd om det trengs.

 

Om du skyter 100 duer i løpet av sesongen, sparer du ca 250 kroner ved bruk av lerdueammo.

Hvor mye går ikke med til jaktblader, kammo, jaktkort og annet snacks i løpet av en sesong? ;)

 

For min del er det mye annet jeg heller velger å spare inn penger på :)

 

Takk, da holder jeg meg unna. Grunnen til at jeg spurte, var at det var et eneste jeg hadde for hånden. Skulle jeg ha tak i annen ammo, måtte jeg kjøre milevis.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ofte at det er vanskelig å få tak i billig jaktammo

 

Enten dårlig leirdue 7'ere eller dyr rypeammo

1,50 eller 15,- per smell er valget

 

Jeg er på leit etter mellomtingen..

 

Noe her kanskje :)

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=21193 - Underkant av 6 kroner skuddet.

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=21105 - Ved kjøp av 200 stk, er prisen på 4,40 kroner skuddet.

 

Kjøpte en eske à 25 stålskudd nr. 5 i går på Gmax. Prisen der lå på ca 5 kroner skuddet.

Jeg vet at XXL i fjor hadde skudd ned i under 4 kroner skuddet som var ment til jakt.

 

Det er stål alt jeg nevner, men de er ladet til et mye større trykk enn lerdueammunisjon. Noe som gir mye mer gjennomtrengningskraft.

Link to comment
Share on other sites

Er det slik at lerdueammo er for svakt ladet? Eller for små haggel? Bør jeg bruke femmer eller sekser haggel? Snakker om stål.

 

En lerduepatron er ofte 24gr nr.7

En jaktpatron som er beregnet for due etc., er ofte ladet til 32-36gr, og har tyngere kuler (5 og 6)

 

I mine øyne er en lerduepatron langt dårligere enn hva man bør bruke. Men jeg vet enkelte er uenige med meg og de fleste andre jegere ;)

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepotet selger dueammo til under 3kr per patron.

US 5 stål, oppgitt hastighet er 420m/s, men mins jeg har lest at reell hastighet er en god del lavere.

Uansett bedre enn leirdueammunisjon, og til en pris som ikke bør kaste deg på fattigkassa.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar? Noen som har peiling på det andre jeg lurte på litt tidligere:

- Hører dua godt? Må man være stille når de kommer flygende, fort gjort at en sier "duer til høyre" el. Han ene som var med i kveld sa han så at en av duene reagerte da han avsikret hagla.

 

Dua har godt syn å kan se på langt hold. Det er lute å dekke ansikt (evt caps eller noe..) å hender siden vi her oppi nord er stort sett hvite.

Sitter du ikke roligt, så ser dua deg å snur/flyr videre. kamonett er jo fint å dekke seg bak i tilegg.

Link to comment
Share on other sites

Dua ser ett stk kornfrø fra 50m høyde, så jeg velger og tro at den klarer og skilne noe som vanligvis ikke pleier og sitte i jordekanten siden den ofte er ute og flyr, ofte når det ikke er jakttid og.

 

Så jeg kjører masse kamo! hehe

 

Men ang han som mente dua hørte at han avsikret hagla, tror heller dua så han mens han avsikra hagla eller at en lokkedue virket mistenksom.

Link to comment
Share on other sites

Det var jeg som jakta med "mannen i gata" og avsikra. Rimelig sikker på at ikke dua så den bevegelsen, men det kan selvsagt være tilfelle. Stod i kamo og med hansker. Itillegg bak kamonett. Men hørsel på dua lurer jeg også på. Tror heller den hørte meg enn så! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter med x3m1 camo, camonett foran meg , trær over hodet og på sidene, allikevel er det duer som kommer inn for landing men ombestemmer seg i lufta, skjer det nok ganger går jeg ut og sjekker at duene ligger riktig og med at de ligger mot vinden:)

 

Men de er jo flokk fugl, så om de ser noen andre som flyr i lufta, kan det jo hende de heller vil fly med de, tror absolutt ikke at avsikringen av hagla var det som støkka de bort.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har opplevd at duene blir "skremt bort" av en duekarusell? Var ute en tur igår, og det var bra med duer og se, men de ville altså ikke ned på jordet. Fløy hele tiden utafor på 50 m +.

Kunne heller ikke oppdage noen åpenbare "feil" med lokkefuglen eller karusellen heller. Og vi satt under et kratt med camo foran, og kun en liten glugge ut mot jordet. Begynner nesten og tenke at duene hadde en dårlig dag.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har opplevd at duene blir "skremt bort" av en duekarusell? Var ute en tur igår, og det var bra med duer og se, men de ville altså ikke ned på jordet. Fløy hele tiden utafor på 50 m +.

Kunne heller ikke oppdage noen åpenbare "feil" med lokkefuglen eller karusellen heller. Og vi satt under et kratt med camo foran, og kun en liten glugge ut mot jordet. Begynner nesten og tenke at duene hadde en dårlig dag.

 

Har desverre samme erfaring. Jaktet i fjor kun med skall og FUDs med helt akseptabelt resultat.

Skaffet en karusell i år med negativt resultat. Får IKKE in duene på hold med denne, begynner allerede å gi opp håpet.

Hva er feil?

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har opplevd at duene blir "skremt bort" av en duekarusell? Var ute en tur igår, og det var bra med duer og se, men de ville altså ikke ned på jordet. Fløy hele tiden utafor på 50 m +.

Kunne heller ikke oppdage noen åpenbare "feil" med lokkefuglen eller karusellen heller. Og vi satt under et kratt med camo foran, og kun en liten glugge ut mot jordet. Begynner nesten og tenke at duene hadde en dårlig dag.

 

Har desverre samme erfaring. Jaktet i fjor kun med skall og FUDs med helt akseptabelt resultat.

Skaffet en karusell i år med negativt resultat. Får IKKE in duene på hold med denne, begynner allerede å gi opp håpet.

Hva er feil?

 

Peter

 

 

Nå ble jeg "lettet", var redd det var jeg(vi) som var totalt udugelige. Det som er rart er at karusellen virket sånn nogenlunde i fjor.

 

Det jeg har lagt merke til er at den vi bruker har litt kraftigere armer, enn de jeg har sett på film. Vet ikke om det har noe og si, kanskje?

Begynner og vurdere "mojo" istedenfor den J... karusellen.

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått tilgang til 2 jorder og treskinga er i gang, antakelig ferdig i løpet av dagen :)

Blir artig å præve dua for første gang.

 

Mulig dette er et dumt spørsmål: Midt på det ene jordet er det ei "øy" av småkratt og kjerr ca 4x4 meter. Kan det være en ide å sette ut lokkeduene i nærheten av denne og sitte i "øya" istedet på jordekanten?Eller fortekker duene jordekanter istedet for å være midt på jordet pga rovfugl osv ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...