Jump to content

Innskyting av rifle til storvilt og småvilt?


PerOTTO

Recommended Posts

Hei

 

Jeg lurer på noe ang innskyting av rifle på hjort og rev (småvilt)

Det er mye rart som går igjennom hodet mitt og nå har jeg noen spm ang dette her:

 

Jeg har en 6,5x55 rifle.

Jeg skyter inn liggende med anlegg på forskjeftet.

Skyter inn slik at jeg har ca 5-7 cm ( tall tatt litt ut ifra luften siden jeg ikke husker det fra sist innskyting) mellom treffene på blinken.

 

På hjort og rådyr er dette greit siden en har større område å treffe på som er dødelig så derfor er jeg fornøyd med det...men så har jeg begynt å tenke..

 

Vist en skal bruke samme rifle på revejakt, samme ammo og samme innstillinger så kan en jo risikere store feilmargin på treff siden reven har et mye mindre dødelig område en må treffe på.

 

Så jeg har planer om å skyte inn riflen i skytebenk.

 

Hvordan gjør dere det?

Hvor mange skudd er nok for å være fornøgd med innskyting, og da spesielt i benk?

En vil jo spare noen skudd siden en skyter i skytebenk..

Link to comment
Share on other sites

Dette er det andre som kan MYE mer om enn meg, men:

Personlig holder jeg i forskjeftet m venstre hånd og legger hånda an på fremre sandsekk. Evt holder jeg godt tak i skjeftet foran fremre støtte. Dette for å gjøre forholdene noenlunde like de jeg vil ha på jakt. For min del altså ikke noe løstliggende forskjefte mot sandsekken.

Kolben holder jeg godt mot skulderen, og har jeg en mindre sekk å legge under kolben eller "pistolgrepet" så er det utmerket. Prøver å ligge slik at rifla naturlig ligger med siktekorset rett på blinken, uten at jeg må løfte eller vri den på plass.

Foretrekker om mulig å bruke firkantede blinker og sikter på hjørnet. Mye lettere slik når man bruker trådkors.

Skyter alltid, alltid minst 3 skudd i serie. Samlinger over 2-3cm for storvilt aksepterer jeg ikke, så da blir det mer trening eller ammo-bytte.

Har også en tabell over hvor jaktammo og treningsammo treffer i fht hverandre, slik at det er lett å skru mellom de forskjellige ammotypene.

Link to comment
Share on other sites

Ikke tenk så mye på skytebenk Daggi..

Er du i tvil om presisjonen til børsa, kan du kanskje be noen andre prøve den. Jeg gjør det stadig vekk..

 

Du trener tydeligvis for å jakte, da er det lurt å skyte mest mulig slik du ville gjort på jakt.

Jeg liker ikke "harde" anlegg, f.eks disse U formende plankebitene man gjerne finner på DFS baner. Sjansen er større for at du har sekk på ryggen enn at du er på vei hjem fra Maxbo med en plankebit i hånda. Pass på at puls og pust påvirker børsa minst mulig, om siktet hopper i takt med kolibri pulsen, er det ett tydelig tegn på at du bør finne en bedre stilling. Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eller kanskje du også tenker på hvor mye overslag du skal skyte inn med?

 

Hvis jeg forstår deg riktig har du mellom 5 og 7 cm overslag på 100 m?

Det er som du sier greit nok på rådyr og oppover, da kan du holde rett på et godt stykke utover i terrenget.

Hvor viktig det er å ha såpass mye er et annet spørsmål, men beror på hvor lang avstand du føler deg komfortabel å skyte på.

 

Hvis rifla skal doble opp både på rev og hjort, ville jeg nok skutt den inn i senter på 100 m, og heller forlagt siktepunktet en smule hvis hjorten stilte seg med breisida til på 180.

Da har du god kontroll både på reven og hjorten.

 

Har jeg misforstått deg så se bort fra dette skribleriet mitt...

Link to comment
Share on other sites

Som det er nevnt her så er det mulig å tolke litt slik du skrev innlegget ditt.

 

Jeg leste det ett par ganger og valgte å tyde det dit hen at du har skutt noen serier på banen for å skyte inn rifla.

Og under den skytingen så har du samlinger på 5-7 cm på 100 m (???).

 

Du skriver videre at du har anlegg på forskjeftet. Det tolker jeg som at det ligger nedpå noe forholdsvis hardt? Sandsekk?

 

Da vil jeg svare ut ifra det at du bør ikke skyte på reven på 100 m helt enda. Tren med rifla til skuddene står litt tettere. 50 - 60 m hold på reven (eller kortere) bør gå brillefint enn så lenge.

 

Kanskje gir det harde anlegget utslag i større spredning.

En gylden regel er å alltid ha handa / håndflaten mellom riflen og anlegget.

 

Selv skyter jeg gjerne inn med tofoten mot kanten på standplass (et lite press imot) og godt anlegg bak på kolben.

Da kan jeg skyte samlinger på 1 - 3 cm på 100 mm med "middels" ammunisjon.

(Norma jaktmatch vil da gå veldig tett, mens hjemmeladet med billige kuler varierer litt mer.)

 

Å skyte i benk gir deg ikke nødvendigvis 100% rett treffpunkt, siden du der sitter annerledes med riflen enn når du sitter / legger deg ned på jakt. Prøv å trene liggende sittende og eventuelt stående, så likt som mulig slik du gjør på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips :)

 

Jeg var kanskje litt utydelig når jeg skrev inlegget ser jeg nå :)

 

Jeg skyter inn på 100 meter slik at jeg treffer i senter av blinken.

Så holder jeg heller litt over senter skal jeg skyte hjort/rådyr på over 100 m.

MEN jeg liker meg best fra 100 m og nedover altså :)

Og ser det at jeg skrev litt for store samlinger, samlingene mine er mer 3-5 cm.

 

Men grunnen til jeg tenkte på å skyte inn i benk er fordi etter noen runder med skudd så blir jeg litt "sliten" og ukonsentrert. Derfor knøler jeg litt med skytingen spesielt med innskyting.

Men dette var i fjor da, jeg har skutt ca 1000 skudd i år med 22 LR/22 wmr og 6,5 , så føler meg bedre som skytter nå. Så kanskje jeg har grublet unødvendig i år :)

 

Dette med å ha hånden melllom riflen og anlegget må jeg bli flinkere på, jeg bruker å bare legge forskjeftet ned på planken eller hva det er som er tilgjengelig på skytebanen.

 

JAu, da Blir det sånn:

 

Glemmer skytebenk, skyter inn 3 skudd av gangen for å få gjennomsnittet.

Skyter inn midt på blink på 100 m.

Da bør jeg være klar for storvilt og rev :D

Link to comment
Share on other sites

Ang innskyting; jeg har i det siste også brukt trebeint skytestav i sittende stilling for innskyting. Dette er rimelig likt en relevant skytestilling på jakt for meg.

 

Ang overslag; jeg pleier å leke litt med balistikkprogrammet på norma.cc og finner mest mulig optimalt overslag for den ladningen/kula jeg skal bruke. Tar som regel utgangspunkt i max skuddhold inntil 200m og ser om jeg får akseptabelt overslag på 100m ved f eks null (innertier) på 200.

Siden jeg bruker 9,3x62 så kan dette overslaget bli litt høyt med tunge kuler, så da går jeg om nødvendig ned i overslag til max 5cm på 100 og ser hva slags treffpunkt dette vil gi på 200. Jeg bør da kunne holde rett på opp til 200 likevel, men kula vil droppe noen cm under siktelinjen på det holdet. Nå skyter jeg aldri på så lange hold, men det er greit å ha marginene på min side.

Det er et poeng å se på hvor kula er når den er på sitt høyeste i kulebanen også. Dette er ikke nødvendigvis det du ser på skiva på 100m, så du kan risikere at rifla går for høyt for deg på en gitt (kortere, vanligvis) avstand.

 

I ditt tilfelle, for bruk på rev, ville jeg nok skutt inn med maks 4-5cm overslag, kanskje enda mindre, men for meg ville det altså være viktig å studere hva slags kulebanen dette vil gi for ditt kaliber og kulevalg hele veien fra munningen til maks realistisk skyteavstand.

Link to comment
Share on other sites

Skal nok gå bra da ja :)

 

På youtube så er det en (Thomas Haugland) som har laget en fin langholdsblogg / film.

 

Her er det "Back to basics" som han kaller det. Det er smarte ting å tenke på også for oss som holder oss til kortere hold.

 

Lykke til!

 

EDIT:

 

Se også denne om grep og innskytingsgrupper på 10 skudd:

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange skudd er nok for å være fornøgd med innskyting, og da spesielt i benk?

"Å skyte i benk" er jeg ikke sikker på hva egentlig er, for det er mange versjoner av det på diverse skytebaner.

 

Jeg pleier å skyte inn med tofot (innskyting er noe man gjør etter å ha demontert sikte eller løp f.eks.), eller liggende med reim, til nød bare liggende - det funker det og. Det er den stødigste stillingen jeg får til. OG slik bekrefter jeg også treffpunkt senere.

IMG_0202.jpg

 

Med rifler jeg stoler på så er innskyting 2-3 skudd. Et for å se hvor det treffer, og et for å se at jeg treffer i midten etter å ha skrudd - og kanskje ett for å bekrefte. På 100m. Normalt vil jeg skyte 2-3 skudd på 250-350m for å sjekke at den faktiske kulebanen er slik den er i teorien - og normalt vil jeg kronografere alle skuddene. Det siste er noe nerdete, jeg innrømmer det...

Siktepunkt er enten en klistrelapp, eller 15m skiva - på 100m.

Før jakta skyter jeg mest mulig fra flest mulig rare stillinger, mest sittende, men knestående, med skytekjepp, lent på en stolpe osv.. JEg vil vite hvor dårlig jeg skyter i de forskjellige stillingene, og om treffpunktet endrer seg. Her en dag ble jeg litt ekstra inspirert :roll:

 

På jakt etter rådyr og elg, og slik går også tilfeldige skudd på rev - så skrur jeg 5-6knepp opp fra denne basis-instillinga. Det sikrer gode høye treff på rådyr ut til 150m omtrent, og det gir gode nok treff ut til 200-220m. Ser jeg at det er lenger, eller kan være lenger er det laser og skru det antall knepp som tabellen på kolben, eller Shooter, sier.

Er det risiko for lange hold på jakta, så vil jeg ofte skyte et testskudd mot en stein eller noe når jeg går av post. En klassiker har jo blitt colaboksen man drakk på post

1de645d9.jpg

 

På småviltjakt etter dyr som oppdages mens de er i ro, måler og skrur jeg alltid til aktuell avstand. Jeg har dårlige erfaringer™ med å bedømme avstand, og holde over og under, særlig når det må skje fort. Så ved gåing så er rifla normalt skrudd til sentertreff @ 100m, eller kanskje 1-2 klikk opp, siden 150m er omtrent det lengste holdet jeg kan treffe noe småvilt så i full fart.

Jeg skyter aldri stående, unntatt mot elg på 30m i selvforsvar. Og jeg skyter aldri lenger enn jeg faktisk har skutt under trening og bekreftet både treffpunkt og samling som god nok.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M76: Det er avhengig av flere faktorer.

- Hvis forskjeftet er mykt kan det gi etter og legge press på løpet slik at det forskyver treffpunktet ved bruk av anlegg eller tofot.

- Mange skyttere har forskjellig rekylopptak ved frihåndsskyting og med anlegg/tofot. Dette kan korrigeres gjennom utprøving av skytestillinger og trening.

Link to comment
Share on other sites

Før jakta skyter jeg mest mulig fra flest mulig rare stillinger, mest sittende, men knestående, med skytekjepp, lent på en stolpe osv.. JEg vil vite hvor dårlig jeg skyter i de forskjellige stillingene, og om treffpunktet endrer seg. Her en dag ble jeg litt ekstra inspirert :roll:

En annen interessant stilling;

Fulton+in+Position.jpg

 

..burde nesten hatt en kamasutra for skyting ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Når ligger på skytebanen...

 

Kan noen forklare meg hvorfor det er best å ha hånden imellom forskjeftet og annlegget?

 

Hva er fordelen med denne måten en denne som jeg bruker..se under her..

 

 

Slik gjør jeg det:

Jeg er høyrehendt.

Jeg bruker bare å legge forskjeftet på anlegget som bruker å være f.eks en støtte av tre.

Så bruker jeg venstre hånden under kolben for å justere høyden.

Da føler jeg at jeg har god støtte og jeg får gode skudd i denne stillingen.

Link to comment
Share on other sites

Du har god kontroll på våpenet med den stillingen. :D

Men du har ikke kontroll på treffpunktet, :cry:. Dette fordi at våpenet hopper ørlite men forskjelligt fra gang til gang. Du har ikke kontroll på denne bevegelsen. :cry:

Derfor må en legge en myk del handen eller en håndduk for den del mellom underlaget og forskjeftet.

Du får finne frem fysikk boken og lese om elastisk og uelastisk støt.

Link to comment
Share on other sites

Daggi, hvis du treffer det du skal så er det vel ingen grunn til å endre? En annen ting er et triks jeg har når jeg lurer på om noe fungerer bedre enn noe annet, prøve begge- se hva som virket best :wink: .

At det treffpunktet skal flytte seg om anlegget er hardt kjøper ikke jeg uten videre, men det bråker, er glatt ofte, og det er ulemper, men som sagt: prøv, og fortell oss hva du fant ut?

 

Men, kan noen forklare meg hvorfor "myke forskjefter" bøyer seg mer når en skyter med anlegg enn når en holder rifla? En hører stadig at forskjefter kan ta i løpet når en bruker anlegg - men en holder da oppe rifla med forskjeftet uansett? Iallefall gjør jeg det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hehe..ja de skal ikke være lett.

 

Jeg har alltid brukt å lagt forskjeftet rett nedpå trestøtten og det har fungert bra for meg så langt :)

Men jeg skal prøve mer med å legge ene håndflaten imellom og så så får jeg se hva som er best for meg :)

 

JAu...mykje rart en henger seg opp i mens en venter på at jakta begynner :)

Link to comment
Share on other sites

Du har god kontroll på våpenet med den stillingen. :D

Men du har ikke kontroll på treffpunktet, :cry:. Dette fordi at våpenet hopper ørlite men forskjelligt fra gang til gang. Du har ikke kontroll på denne bevegelsen. :cry:

Derfor må en legge en myk del handen eller en håndduk for den del mellom underlaget og forskjeftet.

Du får finne frem fysikk boken og lese om elastisk og uelastisk støt.

 

 

Våpenet hopper kun ved feil stilling. Bevegelsen kommer uansett etter kula har forlatt løpet og påvirker derfor ikke treffpunkt. Rekylmottak påvirker derimot treffpunkt (dvs riflas bevegelse mens kula fortsatt er i løpet) Dette er avhengig av stilling og må derfor trenes på i de aktuelle stillingene for deg. Train as you fight er det noe som heter, kan lett omskrives til train as you hunt :)

 

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt.. Når jeg sitter og skyter med litt friske kaliber har jeg treffpunkt i senter av blinken, men når jeg så reiser meg og skyter stående med godt hold i børsa så flyttes treffunktet 10-20 cm til venstre.

Noen tips om hvordan man skal holde i/stå for å få likt treffpunkt mellom sittende og stående?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du konsekvent setter skuddene 10-20 cm til venstre stående i forhold til sittende, (@100m?) og jeg regner med du har prøvd forskjellig? Tyder det vel på at du har flyttet tuten 10-20 cm fra du ser korset i midten til avtrekk er tatt. Om det kommer av rekylangst eller noe annet vet jeg ikke. La en kompis lade rifla for deg, (du skal ikke vite om det er skudd i rifla) og få han til å se etter om du "napper". Hvisomatte, synes det godt når du får rifla i hendene og det er tomt i kammeret;-)

Link to comment
Share on other sites

Daggi, hvis du treffer det du skal så er det vel ingen grunn til å endre? En annen ting er et triks jeg har når jeg lurer på om noe fungerer bedre enn noe annet, prøve begge- se hva som virket best :wink: .

At det treffpunktet skal flytte seg om anlegget er hardt kjøper ikke jeg uten videre, men det bråker, er glatt ofte, og det er ulemper, men som sagt: prøv, og fortell oss hva du fant ut?

K

Amen.. Så lenge ting ikke åpenbart er farlig så er jeg også tilhenger av "prøv, se hva som skjer og skaff egne erfaringer". Innen denne hobbyen finnes det utrolig mange som mener ting og har ting fra gammelt av, eller hørt noe av han som snakka høyest på skytebanen og som da er ekspert.

 

Men, kan noen forklare meg hvorfor "myke forskjefter" bøyer seg mer når en skyter med anlegg enn når en holder rifla? En hører stadig at forskjefter kan ta i løpet når en bruker anlegg - men en holder da oppe rifla med forskjeftet uansett? Iallefall gjør jeg det.

K

 

Og når man er igang med å finne ut dette. Hvilke rifler er det som har så slapp kolbe at den bøyes inntil løpet ved kun vekta av rifla når man legger an mot et eller annet? Har brukt en billig 700 ADL synt som ikke akkurat er kjent for å være stiv, ingen problem der. Har et gammelt Hogue skjefte til en 10/22T, heller ikke veldig stivt, men ligger ikke nedpå ved anlegg. Men, kan fint klemme gummi inntil løpet ved å holde godt i det. Kan kanskje kjøpe at løpet kan ta borte skjeftet i det skuddet går om det er veldig tett mellom løp og stokk, og at det da ved hardt ikke fjærende anlegg er lettere for at dette skal skje enn om en bruker hånda som flytter litt/noe på seg...

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt.. Når jeg sitter og skyter med litt friske kaliber har jeg treffpunkt i senter av blinken, men når jeg så reiser meg og skyter stående med godt hold i børsa så flyttes treffunktet 10-20 cm til venstre.

Noen tips om hvordan man skal holde i/stå for å få likt treffpunkt mellom sittende og stående?

 

 

Høres ut som du møter rekylen som blir skrevet tidligere her.

Link to comment
Share on other sites

Train as you fight er det noe som heter, kan lett omskrives til train as you hunt :)

 

 

Fredrik

 

Du slutta for tidlig.. Nå er det "Fight as you train", som da blir "Hunt as you train" :D

De fleste skyter forhåpentligvis mer på bane enn på jakt. Bedre da å gjøre samme i skogen som på banen.

 

En annen ting. Hvorfor dette fokuset på å alltid ha 5-7 cm overslag på 100m? På banen der jeg skyter så er det kanskje 5-10% av skytterne, mest sannsynlig færre, som klarer å samle godt nok til at dette kan ha noe å si. Er det ikke bedre å fokusere på å klare å holde samlingene nede på 5-7cm enn å ha 5cm overslag og bruke hele sirkelen på reinsdyret når man trener? Mange bruker minst halve sirkelen når de skyter. "Ja, samla ikke så bra for det er ikke noe godt siktepunkt der." Neivel, men det er det ikke på dyret heller. Hvorfor skal det da på død og liv være 5cm overslag for den jevne jeger? Lo litt for meg selv da jeg leste et jakt og fiske eller annet jaktblad der det var snakk om trening til jakt. "Skyt inn på 100m med 5-7cm overslag, da kan man holde rett på ut til 150m" et par bilder/avsnitt senere, "Anbefaler å holde skudd på jakt innenfor 75m...". Javel, hva skal man tro.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...